Gå til innhold

Dyr tillatt på jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg har en helt vanlig kontorjobb, men som er lokalisert i (dvs. utleid av) et svært bygg hvor jeg vil anslå at 70% av bygget står tomt. I nåværende bygg sier utleier at hund/katt er strengt forbudt innenfor lokalene, noe som begrenser meg mye da jeg har lang reisevei + hund som ikke klarer å være lenge alene uten å forstyrre naboer (dvs. 2-5 timer går fint, men 7-8 timer blir konsert som resulterer i naboklager).

Nå er det vedtatt at vi skal bytte kontorlokale til en helt annen utleier i nærheten, og jeg håper at samme policy ikke videreføres. Ny utleier fungerer også som et hotell hvor kjæledyr er hjertelig velkomne (jeg har selv bodd på hotellet med hund og det har vært helt enestående). Men er usikker på om bedriften bare vil videreføre den gamle kjæledyrspolicyen for enkelthetsskyld (dvs. slippe å omkrive regelverket for kontorlokalet selv om dette gjelder et helt annet lokale). Jeg har lyst til å gjøre noe for å endre vedtektene (i tilfelle bedriften min vil det si å ukritisk videreføre de gamle), men er usikker på hva jeg kan/bør gjøre nå i forkant av flyttingen og alle endringene. Har noen noen tips til fremgangsmåte?

Anonymkode: e9a7e...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i alle fall veldig tvilsomt at de vil vurdere å endre punktet om ingen tar det opp. 

Endret av nordlending
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du sikker på at alle på jobben din tåler hund da?

Anonymkode: e935e...306

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sjeldent lov. Ikke på min arbeidsplass, men forbudet gjelder selvfølgelig ikke for ledere. For de er jo så viktige at regler som alle andre må følge ikke gjelden dem. 

Anonymkode: 5d50b...099

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uhm, tror heller jeg ville spurt om hjemmekontor, gitt.

Anonymkode: 02244...fdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er du sikker på at alle på jobben din tåler hund da?

Jeg vet at alle på min avdelig tåler det (har spurt, vi er 22 stk.), men kan jo ikke jo svare for hele bedrften..  for min del er det snakk om en liten hypoallergenisk rase som jeg tidligere har hatt erfaring med at venner ikke reagerer på (f.eks. samboeren til bestevenninnen er veldig allergisk mot hunder, men han har sagt han aldri har fått reaksjon når vi har vært på besøk med hunden/han har vært på besøk her når hunden har vært der).

Dette blir jo litt anekdotisk, men jeg tenker det er litt det samme som å forby parfyme. Er vel få arbeidsplasser som forbyr de ansatte å bruke deodorant/parfyme med mindre noen på arbeidsplassen har meldt fra om parfymeallergi. Hvis en kollega var skikkelig allergisk mot hunden min ville jeg jo selvsagt ikke tatt den med da hen var på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Uhm, tror heller jeg ville spurt om hjemmekontor, gitt.

Anonymkode: 02244...fdb

Jeg har allerede mulighet for 100% hjemmekontor, men har flere venner fra studietiden som kan ta med hundene sine på kontoret og jeg ville gjerne likt å ha de samme rettighetene, selv om vår bedrift er litt større :) jobber 100% via hjemmekontor nå siden hunden er til sjenanse for naboene ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har allerede mulighet for 100% hjemmekontor, men har flere venner fra studietiden som kan ta med hundene sine på kontoret og jeg ville gjerne likt å ha de samme rettighetene, selv om vår bedrift er litt større :) jobber 100% via hjemmekontor nå siden hunden er til sjenanse for naboene ellers.

Da får du heller finne en jobb som tillater det, du kan jo ikke forvente at de skal tilpasse seg deg. Altså spør for all del men du kan ikke forvente noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at de ikke er allergiske, men er du sikker på at dine kolleger ønsker at du skal ha med seg hunden på jobb da?

Husker da jeg jobbet i åpent kontorlandskap. Det var ganske frustrerende med kolleger som på død og liv skulle ha med seg hunden sin. Heldigvis ble det slutt på det, etter klager (ja, jeg klaget også). 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ha med dyr på jobb er en uting, forstyrrelsesmoment. Og ja jeg har en sjef som har med bikkja innimellom

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er allergisk mot hund. Jeg forventer faktisk å kunne dra på jobb for å gjøre jobben min og ikke bli dårlig fordi andre ønsker å ta med dyrene sine på jobb. Har full forståelse for at mange hadde syntes det var koselig, men da kan de vel heller ha hjemmekontor med hunden sin tenker jeg.

En løsning kunne vært at arbeidsgiver hadde satelittkontorer hvor noen var med og noen uten hund og at alle fellesarealer var uten hund. 

Anonymkode: 82d8b...fc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dette en jobb der du har besøk av andre mennesker utenfra? Type kunder/klienter/pasienter? 
Eller en rein papirjobb, der du bare ser kollegaene dine og ingen andre? 

Anonymkode: 8c743...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er sjeldent lov. Ikke på min arbeidsplass, men forbudet gjelder selvfølgelig ikke for ledere. For de er jo så viktige at regler som alle andre må følge ikke gjelden dem. 

Anonymkode: 5d50b...099

Det er ikke tull en gang. På min arbeidsplass har sjefen hunden sin med på jobb hver dag, men kun hun som får lov.  Det kan ikke bli totalt hundepensjonat heller! Men hunden til sjefen er jo så søt og alle liker den (selv om den bjeffer og knurrer på alle..). Så da må det jo være greit🙄

Anonymkode: 0c37e...f80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hunder på jobb er så fantastisk ❤️❤️❤️

Hadde det på min gamle arbeidsplass og savner hundene vel så masse, om ikke mer, enn mine kolleger. Ville skrevet en «søknad» til ledelsen, du har mye på din side hva gjelder psykososialt arbeidsmiljø, hunder og lavere stress/høy trivsel 🥰 Få frem at du veldig gjerne ønsker mer tilstedeværelse på jobb og hvordan det vil fremme avdelingen/alle.

Anonymkode: 2f135...3fb

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hunder på jobb er så fantastisk ❤️❤️❤️

Hadde det på min gamle arbeidsplass og savner hundene vel så masse, om ikke mer, enn mine kolleger. Ville skrevet en «søknad» til ledelsen, du har mye på din side hva gjelder psykososialt arbeidsmiljø, hunder og lavere stress/høy trivsel 🥰 Få frem at du veldig gjerne ønsker mer tilstedeværelse på jobb og hvordan det vil fremme avdelingen/alle.

Anonymkode: 2f135...3fb

Mens det for andre oppleves stressende, masete og irriterende. Så dette er ikke nødvendigvis gitt. Ja, dyr kan ha en beroligende effekt i miljøer hvor dette passer seg, men jeg ble rimelig irritert når hunder på kontoret begynte å forstyrre meg midt i en oppgave som krevde mye konsentrasjon. Det skapte ikke akkurat mindre stress å høre på Fido gneldre når man prøver å gjøre den siste analysen. ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er dette en jobb der du har besøk av andre mennesker utenfra? Type kunder/klienter/pasienter? 
Eller en rein papirjobb, der du bare ser kollegaene dine og ingen andre? 

Anonymkode: 8c743...1ad

TS. Kun kollegaene mine og aldri noen andre.. jobber innenfor IT-utvikling/programmering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyr har like lite på jobben å gjøre som unger. Det er på ingen måte et gode som alle setter pris på og som gavner arbeidsmiljøet for alle. På en arbeidsplass med 22 ansatte er det garantert noen som er redd for, ikke liker eller bare foretrekker å ikke måtte forholde seg til andres hunder, og det er ikke noe man skal trenger å forsvare eller være redd for å være den kjipe som protesterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan den være i bilen? Vår hunden trives ekstremt mye bedre i bilen enn hjemme. Får også luften den oftere enn om den er hjemme. Den ligger og koser seg i bilen.

Anonymkode: 2df05...72f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...