Gå til innhold

Utredes for autisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (k29) skal snart utredes for autisme. I den sammenheng lurer jeg på om det er noen som ble diagnostisert i voksen alder og vil dele litt om sin utredning/prosess!

Anonymkode: e12ea...a0b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble utredet og diagnostisert som 35-åring :) 

Tok ca 3 mnd med (nesten) ukentlige timer på dps. Til å begynne med måtte jeg fylle ut RAADS-R, i tillegg var det noen skjemaer for å utelukke bl.a depresjon og adhd.

Etter det var det noen vanlige timer med samtaleterapi hvor vi gikk igjennom skjemaene og hvordan jeg fungerer (og har fungert, de er veldig opptatt av barndom) i dybden. Jeg skrev på eget initiativ et lengre skriv basert på kravene i ICD-11 om symptomene mine med tidslinje gjennom livet - dette satte hun veldig pris på!

Videre var det intervju med min samboer som nærperson (mine foreldre nektet å stille opp). Den timen fikk jeg ikke være med på.

Deretter var jeg på en eller annet test med et fancy navn hos en nevropsykiater. Her var det bl.a den boken med froskene hvor jeg ble bedt om å beskrive hva som skjedde i boken. Jeg måtte pusle noe puslespill og leke med noen leker. I tillegg var det samtale og utspørring om spesialinteressen min. Var helt greit. Lurt å ikke sette seg for mye inn i denne testen på forhånd da de er ute etter å se din intuitive reaksjon.

Etter det var det en time til hos psykologen før jeg fikk diagnosen.

Synes løpet var helt ok. Følte meg godt informert og ivaretatt underveis, men det krever litt innsats :) 

Lykke til, det gjorde godt å få brikkene på plass!

Anonymkode: 3065b...a61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tok ca 3 mnd med (nesten) ukentlige timer på dps. Til å begynne med måtte jeg fylle ut RAADS-R, i tillegg var det noen skjemaer for å utelukke bl.a depresjon og adhd.

Etter det var det noen vanlige timer med samtaleterapi hvor vi gikk igjennom skjemaene og hvordan jeg fungerer (og har fungert, de er veldig opptatt av barndom) i dybden. Jeg skrev på eget initiativ et lengre skriv basert på kravene i ICD-11 om symptomene mine med tidslinje gjennom livet - dette satte hun veldig pris på!

Videre var det intervju med min samboer som nærperson (mine foreldre nektet å stille opp). Den timen fikk jeg ikke være med på.

Deretter var jeg på en eller annet test med et fancy navn hos en nevropsykiater. Her var det bl.a den boken med froskene hvor jeg ble bedt om å beskrive hva som skjedde i boken. Jeg måtte pusle noe puslespill og leke med noen leker. I tillegg var det samtale og utspørring om spesialinteressen min. Var helt greit. Lurt å ikke sette seg for mye inn i denne testen på forhånd da de er ute etter å se din intuitive reaksjon.

Synes løpet var helt ok. Følte meg godt informert og ivaretatt underveis, men det krever litt innsats :) 

Hva slags hjelp eller nytte fikk du ut av å få diagnosen?

Anonymkode: e1339...2a7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er en annen enn den du spurte, men jeg fikk veiledningstimer, uføretrygd og en forståelse av hvordan jeg skal overleve.

Anonymkode: ee59b...791

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor nektet foreldrene dine? Det var trist å høre 

Anonymkode: 7ad86...7af

AnonymBruker
Skrevet

Hva er utfordringen din?

Anonymkode: 21188...de6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Enig i at man ikke bør lese seg for mye opp på de testene. Poenget er jo å få riktig diagnose, ikke å prøve å imponere psykologene ved å komme med forhåndsinnøvde svar. 

Når det er sagt så stilles selvsagt diagnosen etter en helhetsvurdering. Da jeg tok testen så snakket jeg med psykologen som hadde ansvaret for utredningen og diskuterte om jeg var enig i testresultatene. Psykologen min gjorde det klart at denne testen ikke trenger å være representativ for hvordan man er utenfor psykolog-kontoret. Så hun spurte meg om jeg syntes resultatene var representative for hvordan jeg oppfattet meg i det virkelige liv. 

Kan legge til at hos meg så intervjuet ikke psykologen noen jeg kjente siden jeg ikke ønsket det. Det er ikke noe krav med slike intervjuer.

Anonymkode: cf301...036

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en annen enn den du spurte, men jeg fikk veiledningstimer, uføretrygd og en forståelse av hvordan jeg skal overleve.

Anonymkode: ee59b...791

Hva innebærer veiliedningstimer? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ingenting. Fikk beskjed om at de ikke har behandling for autisme og at jeg derfor heller ikke kunne prioriteres for behandling av komorbide psykiske lidelser som angst og ocd som jeg også har.

Ble anbefalt ufør og er nå på AAP med sikte på ufør.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor nektet foreldrene dine? Det var trist å høre 

Anonymkode: 7ad86...7af

De vil ikke forholde seg til at jeg har diagnosen. Vil ikke høre snakk om det. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...