Gå til innhold

Trans(barn) på 90-tallet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som hadde barn på 90-tallet, eller selv var barn på 90-tallet. Var det vanlig at barn var trans på den tida?

Jeg er 96-modell. Ingen i oppveksten min var trans. 

Anonymkode: c680d...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke huske der. Men da hadde vi heller ikke internett og media som vi har nå. Så det fantes..men vi viste ikkje noe om dette da.

Det tar var kanskje mange som ville være det...men ikke turte eller viste så mye om dette som vi gjør idag. Husker senere at det var mange jenter som absolutt ikke var feminin og var mer med gutter. Sier ikke at disse var transe..men vi viste ikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde en nabogutt som var trans. Vi visste det ikke da, sikkert ikke han selv heller, men han gikk i alle fall med kjole og er transseksuell i dag.

Anonymkode: 31185...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er født i -84. Mamma hadde ei venninne, og venninnen hadde en gutt på min alder. Han følte seg som en jente, men klarte ikke å leve med det. Begikk selvmord på klassetur i 6.klasse😢

Anonymkode: 60391...756

• Liker 1
  • Hjerte 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikkje mange. Men hadde og ein nabogutt som kom ut som trans. I 1994 var han liten og gjekk med kjole. 

Anonymkode: 9fde2...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nope(født i 1998). Men var en på trinnet mitt som gikk med sminke selv om han var gutt. Han skilte seg generelt mye fra de andre guttene, var mye mer feminin og hadde en spesiell væremåte. Han har fått påvist autisme i voksen alder, men ikke noe annet enn det. 

Anonymkode: 100a6...483

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, vi hadde et par rundt oss (80 tallet da). 

Anonymkode: 3ceb1...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil si at min omgangskrets på 90-tallet hadde omtrent like mange som var trans som mine barn har nå. Jeg visste om en eldre, en jevngammel og en yngre enn meg selv på 90- tallet (kommer fra liten/middels by). Vi bor nå i Oslo, og i mine barns utvidede nettverk er det to som er trans (en voksen/aktivitetsleder, og en ungdom på samme aktivitet som ene barnet). Jeg opplever ikke at det er flere eller færre,men at aksepten har økt. Tror ikke det er lett nå heller,men forhåpentligvis møter de større forståelse i hjelpeapparatet om det er behov for hjelp, og at ungdommer er mer bevisste (og forhåpentligvis mer toleranse )på at det finnes transpersoner. 

Anonymkode: bcf44...af1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var kanskje ett og anna oppslag om det i typ Se & hør, men de få gangene man hørte om kjønnsskifte, så var det alltid snakk om voksne. 

Anonymkode: a7976...a84

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dere som hadde barn på 90-tallet, eller selv var barn på 90-tallet. Var det vanlig at barn var trans på den tida?

Jeg gikk i klasse med en som var trans på barneskolen. Vedkommende ble mobbet og hadde det ikke enkelt. Håper det er enklere for de som er det nå

Anonymkode: 8a41e...601

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moren min er født 1938, og hun hadde en gutt i klassen, som var veldig feminin. Og kom ut som trans da han var godt voksen. Men før det så hadde han jo brukt både kjoler og sminke. 

Selv kjenner jeg 2 rundt min alder, og var og en gutt i klassen som var veldig feminin. Men mistet helt kontakten med han da vi startet på videregående. Så vet jo ikke.

Mine barn er nå 18 og 22 år, og de kjenner ingen som er trans.

Anonymkode: f5ae9...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ei jente i klassen som kun var med guttene, og krevde at vi kalte henne med den mannlige versjonen av navnet sitt (typ Kristine ble Kristian). Hun nektet å skifte med jentene da hun mente hun var gutt. (Enden ble at hun fikk skifte i den ubrukte handikapgarderoben). Det var null problem, jeg tror vi alle bare tenkte på henne som gutt. Enkelt og greit. 

Jeg møtte henne igjen på helsestasjonen tretti år senere, da var hun tobarnsmor, gift med en mann og vesentlig mer feminin enn meg.  

Bror min gikk på skolen noen år etter meg. Der var det to gutter som gikk i kjole hele barneskolen. Ingen mobbing der heller. Den ene vet jeg ikke hvem er, den andre har jeg møtt igjen som voksen, han er nå en relativt feminin homofil mann. 

Anonymkode: 1f534...aea

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Det var såkalte guttejenter, men de er i dag vanlige gifte kvinner med barn.

Anonymkode: 31c72...29a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1988 modell svaret er nei jeg tror ikke det fantes jeg hørte i alle fall ikke noe om det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det var ikke like populært den gang. Ikke ble de bombardert med piss og drit fra samfunnet som gjorde at barn ble like forvirret som de er i dag. Den gang var det gutt og jente, selvsagt er det dét i dag og, men de svake i samfunnet vil det annerledes, og samfunnet biter på. 

Anonymkode: 07be2...239

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg vet om en som fikk korrigert kjønn, både med hormoner og operasjon. Dette var før 1996. 

Anonymkode: e3715...f67

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke om noen som var det da, men om flere som ble det i ettertid når det ble mer normalisert. Samtlige sier de skulle ønske de turte være seg selv før, men det er tungt å være annerledes i en lite tolerant verden. Transbarn har alltid fantes, de har bare ikke fått muligheten til å være seg selv fullt og helt.

Anonymkode: be20d...45e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde en i klassen som var "ikke-bineær". Født i 87. Vedkommende var svært dyktig i en spesiell sport og har greid seg godt, men har sikkert møtt på en del fordommer. 

Anonymkode: 9e836...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fantes selvfølgelig da også, men det var mer skjult av flere grunner.

Det var mer tabu (og farlig) å være annerledes. Bare det å være homofil var en stor greie. Folk visste ingenting om transpersoner og folk frykter som kjent det som er ukjent. Når folk er redde kan de bli aggressive...

For å lære behøver vi informasjon og det var ikke så tilgjengelig som i dag. Vi hadde ikke internett, så hvis man ville lære noe måtte man på biblioteket.

Fordi vi ikke hadde internett fikk vi ikke vite om flere enn den ene som bodde i vårt nærmiljø. Det virker som om så mange er trans i dag, men det er ikke så mange fler enn før. Vi får bare vite om det oftere pga. det at internett eksisterer.

Anonymkode: e8aea...acf

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...