Gå til innhold

Avvikshåndtering på enkelte arbeidsplasser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På min arbeidsplass blir leder nærmest forbannet om noen skriver et avvik. Jeg fikk regelrett tilsnakk ettersom jeg skrev ett. Vi hadde glovarmt vann i krana på badet i barnehagen. Har slitt litt med det i høst, kommer og går. Har sagt fra noen ganger men ikke skrevet avvik før nå. Leder mente at vaktmesteren  kunne se litt på det, og at det ikke var grunn nok til å sende et avvik.

Nå er problemet fikset av en rørlegger. Kunne ikke leder bare slette avviket i stedet for å irettesette meg? Deilig start på året 🤮

Anonymkode: 9c62f...de6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da tror jeg lederen din har misforstått poenget med ett avikssystem! Det er for forbedring og oppfølging kan du hilse han/henne. Helt feil at du blir irettesatt!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde skrive flere avvik, men det tar for mye tid. Jobber i skole.

Anonymkode: 93bec...a85

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig tegn på at dere må skrive mange(!) flere avvik på din arbeidsplass. Og hvis du blir invitert med på møte så kan du be om å ha med tillitsvalgt (HELT UAVHENGIG AV OM BEMANNINGEN TILLATER DET!)

Anonymkode: 1152b...3f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noe påpeker ovenfor, lederen din misforstår hensikten med et avvikssystem.

Innen offshore industrien er det krav til at det blir levert avviksrapporter, og et avvik kan bare være en observasjon. Men alle observasjoner og avvik krever at det blir stengt på en eller annen måte.

Og så spørs det hvordan avvikene blir håndert høyere oppe i systemet, visst der er en "blame" kultur så vil ikke en sånt system fungere uansett. Kanskje lederen din tar det personlig, og da er det en feil med både opplæring og implementering av systemet.

Avviket du skrev kan være veldig viktig og spare et barn fra å bli brent. Som leder selv så oppfordrer jeg alle til å skrive avvik/observasjoner.

Anonymkode: a4c62...a57

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som noe påpeker ovenfor, lederen din misforstår hensikten med et avvikssystem.

Innen offshore industrien er det krav til at det blir levert avviksrapporter, og et avvik kan bare være en observasjon. Men alle observasjoner og avvik krever at det blir stengt på en eller annen måte.

Og så spørs det hvordan avvikene blir håndert høyere oppe i systemet, visst der er en "blame" kultur så vil ikke en sånt system fungere uansett. Kanskje lederen din tar det personlig, og da er det en feil med både opplæring og implementering av systemet.

Avviket du skrev kan være veldig viktig og spare et barn fra å bli brent. Som leder selv så oppfordrer jeg alle til å skrive avvik/observasjoner.

Anonymkode: a4c62...a57

Takk! Endelig en leder som forstår! Jeg skrev jo ikke avvik for å ta leder eller svartmale arbeidsplassen min men for å forhindre at noen tar skade.. skjønner ikke hvorfor enkelte ledere ser på avvik som skrekk og gru. Dette er ikke en privat barnehage og det er heller ikke lederens skyld at det var feil med  temperaturen på vannet..

Anonymkode: 9c62f...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...