AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:46 #1 Del Skrevet fredag kl 19:46 Hun er bare fire år, men skulle ønske at hun, for sin egen del, blir interessert i fysiske aktiviteter som ski, sykling, svømming. I forbindelse med disse aktivitetene virker det som at det er mest frykt som stopper henne, men også aktiviteter som å gå i motbakke er hun lite glad i da hun ikke har så god utholdenhet. Hun er rett og slett ikke så interessert i fysiske aktiviteter. Når vi er på trampolineland så liker hun å hoppe, men det går raskt over til at hun heller ønsker å leke rollelek på trampolinene 😂 Så ja, blanding av frykt, utholdenhet og interesse. Så hva gjør man? Leser at man bør gjøre feks skigåingen til en lek i starten, noen som har tips til hva det kan være? Og ellers hvordan minske frykten hennes for fall og vann. Anonymkode: 8896c...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet fredag kl 19:54 #2 Del Skrevet fredag kl 19:54 Er det hun som vil eller dere? La henne ha tid å finne sin aktivitet. Hva med dans, turn, riding, Karate, kor, teater etc? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:59 #3 Del Skrevet fredag kl 19:59 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hun er bare fire år, men skulle ønske at hun, for sin egen del, blir interessert i fysiske aktiviteter som ski, sykling, svømming. I forbindelse med disse aktivitetene virker det som at det er mest frykt som stopper henne, men også aktiviteter som å gå i motbakke er hun lite glad i da hun ikke har så god utholdenhet. Hun er rett og slett ikke så interessert i fysiske aktiviteter. Når vi er på trampolineland så liker hun å hoppe, men det går raskt over til at hun heller ønsker å leke rollelek på trampolinene 😂 Så ja, blanding av frykt, utholdenhet og interesse. Så hva gjør man? Leser at man bør gjøre feks skigåingen til en lek i starten, noen som har tips til hva det kan være? Og ellers hvordan minske frykten hennes for fall og vann. Anonymkode: 8896c...def Helt annerledes barn her, men har felles frykten for vann. Her var det eksponering som hjalp, uten å presse han til noe. Være ofte, men gjerne kort tid, i basseng. Ble gradvis tryggere og vant til å feks få vann i fjeset og sånt man må regne med når man bader. Men det tok tid. Anonymkode: fa589...cb6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:00 #4 Del Skrevet fredag kl 20:00 Det er vel en blanding av barnehagen, bekjente og generelle oppfatninger i samfunnet. F.eks. så kan alle i barnehagen hennes på samme alder sykle, med eller uten støttehjul. Hun blir derfor veldig mye alene i utetiden i barnehagen. Føler også på mye press på dette med ski, svømming osv, at det i dag skal skje mye tidligere enn da jeg selv vokste opp. Så delvis press, delvis at vi foreldre vet hun kunne hatt godt utbytte av disse aktivitetene. Anonymkode: 8896c...def 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:01 #5 Del Skrevet fredag kl 20:01 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt annerledes barn her, men har felles frykten for vann. Her var det eksponering som hjalp, uten å presse han til noe. Være ofte, men gjerne kort tid, i basseng. Ble gradvis tryggere og vant til å feks få vann i fjeset og sånt man må regne med når man bader. Men det tok tid. Anonymkode: fa589...cb6 Takk for svar, og godt tips Anonymkode: 8896c...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:29 #6 Del Skrevet fredag kl 20:29 Min eldste er en engstelig type, han hadde null interesse av å lære å sykle og det var full nekt lenge, så han lærte dessverre dette lenge etter de andre i klassen. Nå er det svømming vi jobber med. Akkurat disse to tingene er jeg veldig klar på at alle må lære seg, så han vet at vi ikke gir oss der, men trygger han på at han kommer til å lære det til slutt. Yngste er en helt annen type og er gjerne den som er høyt oppe i trærne eller setter av gårde på en sykkel før hun egentlig kan sykle 😅 Mitt tips er å begynne å jobbe med dette tidlig! Svømme og sykle er viktig, ski hadde jeg stresset mindre med i første omgang. Anonymkode: 18172...ec3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:32 #7 Del Skrevet fredag kl 20:32 Hun har kun vært på planeten i 4 få år, å må allerede ha alt dette presset på seg? Barn er ulike, men de har jo også en prosess for læring, husk de øver på å bli store mennesker. Rollene er en del av den utviklingen. Sosialt spill. Anonymkode: a4221...173 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:33 #8 Del Skrevet fredag kl 20:33 Samme greia her og med mellomste. Ta tiden til hjelp. Hadde prioritert svømming, deretter sykling. Korte økter, gradvis eksponering. Gjerne få det inn i naturlig setting, så det ikke blir at nå skal du øve. Går vi for fort fram og pusher for mye blir det bare verre. Anonymkode: 21a3f...63c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:36 #9 Del Skrevet fredag kl 20:36 Fritidsaktiviteter bør barn få velge selv. Jeg ble tvunget til alt dette (heldigvis ikke som fireåring da). Og gjør følgelig ingen av delene nå som jeg er voksen, siden jeg har bare dårlige opplevelser og minner av tvang rundt det. Litt som å bli tvunget i visse typer mat som liten, noe som visst fortsatt er veldig vanlig basert på en annen tråd her. Selv om mange pakker det inn i "de trenger ikke spise opp, men da må de gå sultne". Anonymkode: f3ae2...0b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet fredag kl 20:36 #10 Del Skrevet fredag kl 20:36 Har også ei som ikke hadde interesse for å lære seg nye aktiviteter. Vi ga til slutt opp, og godt var det - plutselig en dag satt hun seg på sykkelen og syklet. Helt av seg selv 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:42 #11 Del Skrevet fredag kl 20:42 snurk skrev (3 minutter siden): Har også ei som ikke hadde interesse for å lære seg nye aktiviteter. Vi ga til slutt opp, og godt var det - plutselig en dag satt hun seg på sykkelen og syklet. Helt av seg selv 😅 jeg var slik også som barn. jeg tenkte at hvis de lagde så mye styr ut av ting så fikk de heller gjøre det sjøl. Anonymkode: 67e73...0c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:43 #12 Del Skrevet fredag kl 20:43 Min datter på tre er litt bedagelig, og slike aktiviteter insjer hun sjelden på selv. Er også mer interessert i rollelek! Unntaket er at hun elsker å være i vannet, enten ute eller i basseng. Så hun har bedageligheten mot seg, men hun er ikke særlig engstelig, og da henger hun seg på når nabobarna sykler, feks. Jeg tror hun er mindre engstelig på grunn av eksponering: Svømming prøver vi å få til én gang i uka (går lange perioder uten at vi får det til, altså), og sykling blir hun eksponert for ved at vi har syklet henne rundt siden hun kunne sitte oppreist. Dermed er sykling helt naturlig og ikke farlig, selv om hun ikke kan det så godt selv ennå. Anonymkode: 3e004...cd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:55 #13 Del Skrevet fredag kl 21:55 Den yngste datteren min på snart fem er samme type, og det virker som en blanding av frykt/forsiktighet og lite interesse for fysiske aktiviteter. Hun har en storesøster som "alltid" har elsket å både sykle og svømme og det meste annet fysisk. Og en liten bit av det tror jeg også er at hun sammenligner seg med søsteren, og gir litt opp, for hun klarer ikke det samme. Vår taktikk er å unngå press. Og der må jeg først og fremst jobbe med meg selv. Jeg føler vi svikter som foreldre når det ser ut som alle andre på samme alder sykler, svømmer og suser av gårde på ski. Men jeg mener ikke at vi gjør det. Selv har jeg aldri likt å sykle, og jeg lærte det også sent. Svømming er jeg nøytral til og ski elsker jeg. Foreldrene mine maste mye om at jeg måtte lære å sykle, og forsøkte å øve med meg hele tiden. Svømme lærte jeg selv sammen med ei venninne, det var snakk om at det var viktig, men ikke mye. Og ski ble ikke vektlagt som viktig i min familie, så det var bare lek. Nå går det nok an å oppmuntre på en god måte også, uten at det blir press. Men for et barn som ikke tør eller vil, blir det fort press og prestasjon. Og jeg tenker at å la det være en lek, frivillig og på eget initiativ er viktig for at forsiktige og motvillige barn skal kunne få noe glede med aktivitetene, og å både lære dem og fortsette å drive med dem videre. Anonymkode: dcc34...147 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:59 #14 Del Skrevet fredag kl 21:59 Bare en liten tanke, har dere sjekket synet hennes? Jeg var svært forsiktig og engstelig som liten, jeg hadde dårlig syn og dette ble plukket opp altfor sent fordi jeg var så forsiktig og tilbakeholden av meg. Anonymkode: 041fe...368 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:09 #15 Del Skrevet fredag kl 23:09 Har dere badekar? Vi lot lille ligge flatt i badekaret mens vannet fylte seg opp. Skal ikke så mye til før små kropper begynner å flyte. Lærte seg relativt raskt at han fløt. Vi passet selvsagt veldig godt på. Går fint an å bruke redningsvest i bassenget. Dykkebriller også. Vår brukte dykkebriller lenge og han fant til slutt ut selv at det ikke var nødvendig lenger. Balansesykkelen ble brukt til han klarte hele bakken uten å ta føttene i bakken. Da visste både han og vi at han var klar for sykkel. Brukte akebrett i barnebakken og lot ham prøve ski etter hvert. Holdt ham mellom bena. Sluttet før han ble sliten. Anonymkode: d7d0f...9dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:09 #16 Del Skrevet fredag kl 23:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare en liten tanke, har dere sjekket synet hennes? Jeg var svært forsiktig og engstelig som liten, jeg hadde dårlig syn og dette ble plukket opp altfor sent fordi jeg var så forsiktig og tilbakeholden av meg. Anonymkode: 041fe...368 Godt poeng!! Det samme var tilfelle med barnet til en venninne. Anonymkode: d7d0f...9dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:02 #17 Del Skrevet i går, 00:02 Jeg lærte meg ikke å sykle før jeg var ni år. For meg handlet det om at jeg syntes det var vanskelig å holde balansen, var redd for å tryne og skade meg, samtidig som jeg fort gikk lei de gangene foreldre og andre rundt meg prøvde å få meg til å lære det. Det gikk veldig inn på selvfølelsen min, og slet med å akseptere det når alle andre rundt meg kunne sykle. Men plutselig en dag fikk jeg det til, og syntes det var gøy. Det skjedde egentlig litt av seg selv. Det som er dumt, er at den samme frykten har blitt med i voksen alder. Jeg er nå tjuefem og har ikke førerkort fordi jeg syns bilkjøring er skummelt, syns det er mye å lære og redd for å havne i ulykker. Er bare en veldig engstelig type og redd for hva som kan gå galt. Vet ikke om det kan være litt samme frykten barnet ditt har. Anonymkode: 43a7b...8c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:13 #18 Del Skrevet i går, 00:13 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hun er bare fire år, men skulle ønske at hun, for sin egen del, blir interessert i fysiske aktiviteter som ski, sykling, svømming. I forbindelse med disse aktivitetene virker det som at det er mest frykt som stopper henne, men også aktiviteter som å gå i motbakke er hun lite glad i da hun ikke har så god utholdenhet. Hun er rett og slett ikke så interessert i fysiske aktiviteter. Når vi er på trampolineland så liker hun å hoppe, men det går raskt over til at hun heller ønsker å leke rollelek på trampolinene 😂 Så ja, blanding av frykt, utholdenhet og interesse. Så hva gjør man? Leser at man bør gjøre feks skigåingen til en lek i starten, noen som har tips til hva det kan være? Og ellers hvordan minske frykten hennes for fall og vann. Anonymkode: 8896c...def Sønnen min er 5 år og kan såvidt sykle med støttehjul. Vi har fått beskjed om å ikke presse han, og at det kommer når barnet selv er klar for det. Anonymkode: fe6bb...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:33 #19 Del Skrevet i går, 00:33 Min yngste var redd for noe en periode og hun lærte seg masse mye senere enn broren. Sykling ble utelukkende øvd på kunstgressbane, der var det ikke vondt å falle. Ski ble øvd på tepper i stua. Skøyter og hadde støtte hele tiden. Livredd i vann. Det som hjalp mye med ski og vann var kurs med andre instruktører enn oss foreldre sammen med andre barn. Resultat var at hun endte opp med mye bedre grunnteknikk i både svømming og ski. Hun ble også med på allidrett de to siste årene i bsrnehagen for å lære mer om fysisk aktivitet. Jeg tror ikke på å la barna slippe, men ikke vær de som presser på alt på «tradisjonell» måte bare for at sånn lærte dere det. Send henne så fort som mulig etterhvert også på kurs i alpinbakken, får så nytte av det. Din angst smitter nok ekstremt mye over på henne enten du vil eller ei. Anonymkode: 2adfa...3db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:35 #20 Del Skrevet i går, 00:35 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min yngste var redd for noe en periode og hun lærte seg masse mye senere enn broren. Sykling ble utelukkende øvd på kunstgressbane, der var det ikke vondt å falle. Ski ble øvd på tepper i stua. Skøyter og hadde støtte hele tiden. Livredd i vann. Det som hjalp mye med ski og vann var kurs med andre instruktører enn oss foreldre sammen med andre barn. Resultat var at hun endte opp med mye bedre grunnteknikk i både svømming og ski. Hun ble også med på allidrett de to siste årene i bsrnehagen for å lære mer om fysisk aktivitet. Jeg tror ikke på å la barna slippe, men ikke vær de som presser på alt på «tradisjonell» måte bare for at sånn lærte dere det. Send henne så fort som mulig etterhvert også på kurs i alpinbakken, får så nytte av det. Din angst smitter nok ekstremt mye over på henne enten du vil eller ei. Anonymkode: 2adfa...3db Glemte, ikke vi som lærte henne å sykle, det var farfar… Gikk mye bedre uten oss der også. Anonymkode: 2adfa...3db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå