Gå til innhold

Kvalmen som ikke blir verre? Erfaringer med lite kvalme i tidlig svabgerskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 7 uker i morgen og begynte å føle meg kvalm 6+1. Den økte til jeg ble 6+4 også på 6+5 ble jeg bare litt kvalm. Er kvalm sånn...fra 12-17 midt på dagen (kaster ikke opp) Har en MA bak meg (rakk å bli såvidt kvalm der...) så er liiiiiivredd nå. Har privat ultralyd om 3 dager, så bare lurer på hvordan jeg skal holdet ut ass..... Jeg målte HCG 6+1 og den var høyere enn gjennomsnittet så tenke jeps, nå begynner kvalme helvete, men den blir lism ikke verre. Syns det e så rart, da HCG fortsatt øker jo, burde man da ikke bli litt verre hver dag? Har noen erfaring med så svingende kvalme helt i starten?

Anonymkode: c86f9...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at du er bekymret, men for meg høres det normalt ut😊
Ikke personlig erfaring selv, men har hatt hyperemesis med innleggelse i alle mine svangerskap så folk elsker å fortelle meg om hvor heldig de har vært med lite til ingen kvalme i sine! Bare i venninnegjengen min strekker det seg fra å ikke ha vært noe kvalm, til kun uggen, til kun oppkast uten kvalme, til kvalme uten oppkast, til morgenkvalme, til kveldskvalme, til døgnkvalme, til hyperemesis, og da har jeg ikke tatt utgangspunkt i lengden på alt.

Jeg kastet for øvrig opp i over 2 uker etter konstantert fosterdød hos fastlegen når jeg hadde en MA (de ville gi kroppen min sjanse til å fikse opp selv). Så «kvalme er en positiv ting» har ikke betydd mye i min bok.

Anonymkode: 01cbc...3fb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er 7 uker i morgen og begynte å føle meg kvalm 6+1. Den økte til jeg ble 6+4 også på 6+5 ble jeg bare litt kvalm. Er kvalm sånn...fra 12-17 midt på dagen (kaster ikke opp) Har en MA bak meg (rakk å bli såvidt kvalm der...) så er liiiiiivredd nå. Har privat ultralyd om 3 dager, så bare lurer på hvordan jeg skal holdet ut ass..... Jeg målte HCG 6+1 og den var høyere enn gjennomsnittet så tenke jeps, nå begynner kvalme helvete, men den blir lism ikke verre. Syns det e så rart, da HCG fortsatt øker jo, burde man da ikke bli litt verre hver dag? Har noen erfaring med så svingende kvalme helt i starten?

Aldri vært kvalm, har tre friske unger og ingen spontanaborter 

Anonymkode: 344af...afe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner at du er bekymret, men for meg høres det normalt ut😊
Ikke personlig erfaring selv, men har hatt hyperemesis med innleggelse i alle mine svangerskap så folk elsker å fortelle meg om hvor heldig de har vært med lite til ingen kvalme i sine! Bare i venninnegjengen min strekker det seg fra å ikke ha vært noe kvalm, til kun uggen, til kun oppkast uten kvalme, til kvalme uten oppkast, til morgenkvalme, til kveldskvalme, til døgnkvalme, til hyperemesis, og da har jeg ikke tatt utgangspunkt i lengden på alt.

Jeg kastet for øvrig opp i over 2 uker etter konstantert fosterdød hos fastlegen når jeg hadde en MA (de ville gi kroppen min sjanse til å fikse opp selv). Så «kvalme er en positiv ting» har ikke betydd mye i min bok.

Anonymkode: 01cbc...3fb

Tusen takk for svaret ditt! Tror jeg har lest alle innleggene om kvalmen her på kg og det bare går igjen at de med mye kvalme har mindre sjanser for sa (var til og med linka til noe forskning) så klarer ikke å roe meg ned. Vet at man må bare "vente og se" men det går jo ikke ann, jeg må vite konkret hver dag hva som skjer der inne!! 😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bare litt kvalm i mine svangerskap, mindre med nummer to. Kastet aldri opp, tror det er like vanlig som å kaste opp 🤗

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var kvalm og spydde 7 mnd , da jeg var gravid ! 😊 Men man høre med legen å få noe kvalme depende .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lite kvalm med første. Ble skremt av familie som sa at det kunne være tegn på SA. Gikk til legen rundt uke 8. Hun sa: Jeg kan ta en sjekk, men babyen kommer ikke til å vinke til meg. Jeg måtte bare stole på at det gikk bra, og det gjorde det, heldigvis.

Anonymkode: 918ed...26b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har opplevd å være gravid uten kvalme og symptomer. 

Anonymkode: fce2e...6ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du bare prise deg lykkelig for! Jeg var ikke kvalm et øyeblikk med første. Var bare lykkelig for å slippe billig unna :) 

I dette svangerskapet var jeg kvalm uke 6-10 og ikke ett eneste øyeblikk syntes jeg at det på noe nivå var positivt. Nå har det heldigvis gitt seg og jeg er tilbake til symptomfritt svangerskap, hvilket jeg synes er å foretrekke. 

Skjønner at det kan være nervepirrende for noen å ikke merke noe, men jeg tenker heller motsatt, ingen blod, ingen smerter = mest sannsynlig alt ok :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (Akkurat nå):

Det kan du bare prise deg lykkelig for! Jeg var ikke kvalm et øyeblikk med første. Var bare lykkelig for å slippe billig unna :) 

I dette svangerskapet var jeg kvalm uke 6-10 og ikke ett eneste øyeblikk syntes jeg at det på noe nivå var positivt. Nå har det heldigvis gitt seg og jeg er tilbake til symptomfritt svangerskap, hvilket jeg synes er å foretrekke. 

Skjønner at det kan være nervepirrende for noen å ikke merke noe, men jeg tenker heller motsatt, ingen blod, ingen smerter = mest sannsynlig alt ok :) 

Takk! Jeg har vært ganske uheldig hittil, med ma og flere eggutak (dette er ivf graviditet) så tenke at jeg e så heldig og blir lite kvalm er litt nytt for meg :D bare tenkte at siden jeg har HCG som stiger så raskt, så burde man jo få kvalmen som og stiger raskt, men HVEM VET. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like stor variasjon på dette med kvalme som det finnes forskjellig utseende på folk i verden. Det finnes ingen fasit. Noen blir litt kvalm, andre kaster opp jevnlig, noen blir ikke kvalm i det hele tatt og andre gulper litt men det stopper der. Det eneste du skaper av å gruble på dette er indre stress. Prøv å puste med magen og slappe av. Nyt at du ikke er dårligere i formen. 

hilsen med-gravid. 

Anonymkode: 1f7b6...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Jeg har vært ganske uheldig hittil, med ma og flere eggutak (dette er ivf graviditet) så tenke at jeg e så heldig og blir lite kvalm er litt nytt for meg :D bare tenkte at siden jeg har HCG som stiger så raskt, så burde man jo få kvalmen som og stiger raskt, men HVEM VET. 

ts

Huff, skjønner at du kan bli litt ekstra bekymret da ja. Men, er absolutt fullt mulig å gå gjennom et svangerskap uten å kjenne på hverken kvalme eller annet.

Som sagt, 0 blod, 0 smerte = alt bra! ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er like stor variasjon på dette med kvalme som det finnes forskjellig utseende på folk i verden. Det finnes ingen fasit. Noen blir litt kvalm, andre kaster opp jevnlig, noen blir ikke kvalm i det hele tatt og andre gulper litt men det stopper der. Det eneste du skaper av å gruble på dette er indre stress. Prøv å puste med magen og slappe av. Nyt at du ikke er dårligere i formen. 

hilsen med-gravid. 

Anonymkode: 1f7b6...f78

Stress er den ingen mangel på her, det har du rett i, om det hadde vørt gravid symptom, så hadde jeg sikkert hatt minst trillinger. 

Det hjelper på grublinga å skrive ned og få erfaringer og svar fra andre, så takk for svaret ditt :) må bare få det ut av hodet på et eller annet vis

ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

ts

Ikke nødvendigvis, det står noe om det her:

Sitat

It is postulated that varying biologic forms (i.e. isoforms) of hCG may explain the variability between hCG levels and nausea and vomiting in normal and sick populations [39]. Each hCG isoform has a unique half-life and potency at the luteinizing hormone and thyroid-stimulating hormone (TSH) receptor. Isoforms without the carboxy-terminal portion have shorter half-lives but are more powerful stimulants of the luteinizing hormone and TSH receptors. In contrast, hyperglycosylated hCG has a longer half-life and longer duration of action [40]. These different isoforms of hCG are likely the result of genetic factors or long-term environmental changes which may thus explain the differences in HG incidence found in different populations. In addition to isoform variation, hCG receptor mutations may also explain some of the variability in the relationship between NVP and hCG [39].

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3676933/

Anonymkode: 551f4...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, det står noe om det her:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3676933/

Anonymkode: 551f4...aea

Å jøss, måtte lese denna flere ganger 😅 men det er faktisk veldig interessant! For det må jo vær en forklaring på hvorfor folk oppleve det så forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 10 uker på vei nå og har hatt akkurat samme nivå av kvalme siden uke 5 :) Ikke hverken bedre eller verre. Har vært på ultralyd og sett at det var hjerteslag.

Anonymkode: 89773...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4 barn, aldri vært kvalm eller uggen med ett unntak. Viss jeg drakk på tom mage, så kom det i retur med en gang. Veldig lett å unngå, så ikke noe problem. Elles litt dårlig matlyst, mat smakte ikke som vanlig... men ikke kvalm!

Anonymkode: 1765b...975

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To svangerskap. En gang ekstremt kvalm, en gang ikke kvalm i det heletatt. To friske flotte barn 😊❤️

Anonymkode: 118f1...969

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...