AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:11 #1 Del Skrevet fredag kl 19:11 Har et barn på fire år som er veldig kreativ, sosial, og liker å få oppmerksomhet. Hun kan leke alene, men foretrekker felles lek/annet. Vi har også en baby på åtte måneder, som ofte er veldig utilpass og gråter. Fireåringen er veldig glad i å leke i stue/kjøkken, og med leke så menes skuespill, høylytt sang, turning og intens prating. I tillegg så har hun perioder der hun er veldig fjasete, gjør seg til med stemmen og etterligner mest sannsynlig andre barn i barnehagen, og tuller på en mer negativ måte om man kan si det si slik. Er ganske sikker på at det ikke er søskensjalusi, ettersom vi inkluderer henne i andre ting vi gjør samt gjerne finner på andre ting sammen med henne. Men den tullingen hennes føles svært intens til tider, når hun har parade i stua med synging og gjøre seg til. Jeg vil ikke «drepe» gleden hennes, men samtidig lurer jeg på hvor mye av dette man egentlig skal tillate? Og hva man kan si for å få henne på andre tanker, uten å såre henne. Vil jo ikke oppdra henne til å bli ufordragelig og oppmerksomhetssyk i evig tid heller.. Anonymkode: c6f6b...a77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet fredag kl 19:23 #2 Del Skrevet fredag kl 19:23 Finn på lek med hennes. Eller be henne synge men litt mer inne stemme 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet fredag kl 19:47 #3 Del Skrevet fredag kl 19:47 Innestemme er et konsept de fleste barnehagebarn forstår. Og så ville jeg ha pratet med henne om hvordan det er å bli hermet etter og gjort narr av. Ut over det ville jeg ikke styrt hvordan hun leker, så lenge hun respekterer innestemme-regelen og folks intimsoner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:11 #4 Del Skrevet fredag kl 20:11 Gramma skrev (21 minutter siden): Innestemme er et konsept de fleste barnehagebarn forstår. Og så ville jeg ha pratet med henne om hvordan det er å bli hermet etter og gjort narr av. Ut over det ville jeg ikke styrt hvordan hun leker, så lenge hun respekterer innestemme-regelen og folks intimsoner. Ja, hun er godt kjent med innestemme. Hun hermer ikke direkte etter andre barn i barnehagen, men tar etter oppførselen hun ser der, og kan starte med sånn typisk barnehage-tøysing hjemme som vi voksne så klart ikke synes er noe morsomt + kan bli mye for oss å håndtere med baby som krever sitt. Anonymkode: c6f6b...a77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:48 #5 Del Skrevet fredag kl 20:48 Dere er to voksne og to barn. Del dere da vel? En fireåring er stor nok til å forstå at lyd og aktivitet ikke alltid passer. Si ifra på en hyggelig måte. Si at det ikke passer nå og gi et tidspunkt det passer på. Anonymkode: 52e44...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet fredag kl 20:57 #6 Del Skrevet fredag kl 20:57 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ja, hun er godt kjent med innestemme. Hun hermer ikke direkte etter andre barn i barnehagen, men tar etter oppførselen hun ser der, og kan starte med sånn typisk barnehage-tøysing hjemme som vi voksne så klart ikke synes er noe morsomt + kan bli mye for oss å håndtere med baby som krever sitt. Anonymkode: c6f6b...a77 Jeg tenker det er helt innafor at dere setter en grense for hva dere aksepterer av lek som krever at dere involveres, må respondere osv. Og håndhever innestemme-regelen. For en storesøster kan det jo bli mange korrigeringer og hensyn som hun må ta, så prøv å fokuser på hva dere vil at hun skal gjøre også, ikke bare gi beskjed om hva som ikke er lov. "Nå ble det mye lyd her med både høy synging og babygråt. Kan du hviske en nattasang, kanskje?" Osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:07 #7 Del Skrevet fredag kl 23:07 Liker hun tegning, perling, leire, maling og sånne roligere ting? Vi har kjøkkenskapet fullt av hobby ting. Det blir litt å rydde opp men de sitter stille en stund iallfall. Anonymkode: 64f5e...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå