Gå til innhold

Leggetid 8 uker baby

Kll

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ser at flere skriver at de legger baby når de merker at hen er klar for dette, dvs blir trøtt. Jeg «skjønner» ikke helt hvordan man evt vet at ungen er klar for natten eller bare trøtt sånn som den gjerne er flere ganger ila dagen . Min baby på 8 uker er trøtt etter 1 time våkentid uansett når på dagen /kvelden. Dvs at hun gjerne er trøtt kl 19 dersom hun våknet fra forrige hvil kl 18. 

Blir litt forvirret når jeg leser at andre legger tidlig fordi babyen er klar for dette. Når er det vanlig å legge en 8 uker gammel baby ?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når vår var under tre mnd gammel så la vi ikke henne før natten før vi selv la oss, dvs hvis det passet sånn inn. Jeg var alltid tidlig i seng, så ved 21.30 tiden tok jeg og baby kvelden. Man må nesten bare følge babys behov når de er så små, de har jo ingen døgnrytme. Min våkna ca hver 2-3 time hver eneste natt uansett. 

Anonymkode: 487a0...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde forskjell på dag og natt, ved å legge babyen på et mørkt soverom fra klokka 20. Hver gang hun våknet, var en av oss på det mørke soverommet med henne til hun sovnet igjen. Hun fikk mat, stell og kos i mørket. Jeg la meg somregel 21.00 på den tiden, så hun sov kanskje én time alene der inne.

På dagen sov hun med meg stua, eller ute på tur i vogn. Passet på at hun fikk masse dagslys.

Anonymkode: 4629d...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ingen spesielle rutiner på den tida. Han ble lagt når vi voksne var trøtte. Våknet jo gjennom natta uansett.

Tenker at mange nybakte foreldre styrer unødvendig mye med fast leggetid. Små babyer bryr seg ikke om hva klokka er. Det er jo også noe av det fine den første tida, at ungen egentlig er ganske fleksibel. Husker vi hadde besøk til nesten midnatt ved et par anledninger mens han lå inntil brystet vårt og chillet. Det blir nok av faste rammer når ungen er større.

Anonymkode: fb9fd...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min var 8 uker la vi oss samtidig rundt 23-00. Noen kvelder sov hun hele kvelden i sofaen eller på oss før "leggetid" og noen kvelder var hun masse våken. Vi har ingen andre barn så var rolig i stua på kvelden da. Men så på TV bare ikke så høy lyd.

Rundt 3 mnd begynte jeg å legge litt før meg men fikk aldri lagt 19 uten at hun da våknet igjen som om det var dupp. Så startet å legge 22 og gå ut litt etter at hun sovnet før jeg la meg selv 23-00. Prøve så å gradvis å legge tidligere og tidligere. Det funket en stund men en lang periode når hun var litt eldre måtte jeg bare legge meg og henne klokka 19-20 sammen og så bare lå jeg i senga og leste litt eller hvilte til jeg skulle sove for hun våknet hele tiden om hun var alene. Og nettene var så dårlige så jeg trengte også ekstra søvn på kvelden.

Anonymkode: 59b16...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på straks 6 veker. Ho er litt som di, sover stort sett heile tida. Men vi legger ho for kvelden ved første passe anledning etter 19 tida, sidan det også er leggetid for eldstemann. Da sover ho ganske lenge før ho trenger mat og våkner. 

MEN, det er ikkje noko vi har gjort/ikkje gjort som gjer at dette funker. Ho er ein sovebaby, og det funker for oss sånn. Storebroren var absolutt ikkje sånn, og vi gjorde ting mykje meir "rutinert" og "forutsigbart" med han. Det speler ikkje store rolla for babyen om du legger her eller der enda, men kan vere fint å øve på det som blir rutina når dei blir eldre. 

Anonymkode: 82d6c...8a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi legger han når jeg legger meg, mellom 21-01. Skiller mellom dag og natt med lysstyrke etc, og det funker foreløpig bra. Dagtid sover han i dagslys og ligger nært vinduene. Han har 1-2 dupper i vugge eller vogn i stua/gåtur i løpet av dagen, og 1-2 på oss rett og slett fordi det er kos.

Nå skal det sies at vi samsover de første timene om natten før jeg legger han over i egen seng pga amming, og jeg tar lett de timene med garantert søvn for min del, enn å prioritere å øve på å sove i egen seng hele natten. Det tror jeg ikke har noen særlig effekt eller er noe vits foreløpig siden han er så liten, og han kan sovne alene på dagen, og han kan kose seg i egen seng når han voktner før han blir sulten/ensom. Vi velger minste motstands vei når det gjelder søvn og prioriterer det som gir alle mest hvile.

Anonymkode: 19955...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når våre var så små hadde vi ikke noen spesiell leggetid, og la de samtidig som oss. Så utrolig deilig å ikke måtte forholde seg til leggetid 😅

Anonymkode: 77be6...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi la babyer i senga når vi la oss, da behøvde vi ikke stå opp om de våknet.  Soverommet er i annen etasje. Vi hadde vugge i stua eller myk vogninnsats vi hadde i sofaen.  Sov kun i senga på natta når vi var der ellers soving andre steder. Drev delvis samsoving så lenge de ble ammet og flyttet over i egen seng når de sov.  Når barn kan sove i vogn i byen kan de sove hjemme om det støvsuges eller tven er på. Skal sies at jeg ikke liker høy lyd. 10 på tvlyd er mer enn høyt nok for meg, har det nå gjerne lavere også uavhengig om barn er i nærheten. 

Anonymkode: d1dd9...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...