AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:06 #1 Del Skrevet fredag kl 18:06 Har i dag litt under 600 000 i gjeld som har bygget seg opp gjennom noen år, i hovedsak knyttet til et andelslag av noe (som er så spesifikt at jeg tror det kan avsløre) som gikk... jah... Jeg klarer pr.idag de månedtlige avdragene, men det tar et enormt kakestykke av lønnen, og gir jo mange begrensninger i økonomien av det som egentlig er en god lønn. Jeg har f.eks vært i situasjoner hvor jeg fremfor familie må si at jeg ikke har mulighet til å legge ut nå, selv om jeg etter papiret skulle være den best lønnede. Jeg åpnet nylig opp for en venn av meg om dette, og han mente sterkt at jeg burde være åpen med familien min om dette. Jeg har blant annet en bestefar som sitter på noen millioner, og han mente jeg burde spørre han om "refinansiering" med langt lavere renter. Og jeg føler meg veldig delt på det. På en side ville det nok gitt mye mer økonomisk frihet enn hva jeg føler på i dag, f.eks så er jeg veldig tafatt på dating-markedet fordi jeg ikke vil dra noen inn i mitt økonomiske problem, jeg får ikke spart egenkapital til bolig, og lever relativt nøkternt. På andre siden føler jeg at dette er noe jeg har satt meg selv i, og må løse selv, og at å ta det videre i familien barr vil surne og surre det til. Så ser etter anonym input. Som sagt, jeg klarer avdragene, men sitter ikke igjen med så veldig mye. Anonymkode: 31fbf...649 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:12 #2 Del Skrevet fredag kl 18:12 Søk heller hjelp og få lån refinansiert, men da av banken og ikke av familien. Ring de du skylder penger og forhandle frem en bedre avtale? Gjør ALT du kan selv, når det er gjort kan du eventuelt spørre bestefar. Anonymkode: a7f80...aad 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:23 #3 Del Skrevet fredag kl 18:23 Jeg ville Definitivt vært ærlig om situasjonen, men jeg ville absolutt ikke spurt om økonomisk hjelp. Dersom noen ønsker og har mulighet for å hjelpe deg, så tilbyr de deg det. du setter den du spør i en vanskelig situasjon. Det er vanskelig og si nei, det kan ødelegge relasjonen. Samtidig vil det antagelig også ødelegge relasjonen om de sier ja. Det vil for alltid henge over både deg og de, og de som låner deg pengene kan fort bli dømmende og belærende ovenfor deg og det dine økonomiske prioriteringer i fremtiden. «Hun har råd til å spise ute, men å betale ned 500 kroner ekstra i måneden, dét kan hun ikke», vil antagelig være holdningen selv om det er den ene gangen i året du spiser ute på restaurant. vær heller ærlig om gjelden din, så vet de hvorfor det er økonomisk trangt akkurat nå. Kanskje de kan hjelpe deg på andre måter:) Anonymkode: 7ae0b...3e8 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:32 #4 Del Skrevet fredag kl 18:32 Hadde heller ikke spurt om hjelp til gjelden, men vært åpen og ærlig om det. Altså fortalt det til familie. Så kan de som føler på det eventuelt tilby hjelp om de har mulighet/lyst. Anonymkode: a29b1...53b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet fredag kl 18:37 #5 Del Skrevet fredag kl 18:37 Jeg ville ikke ha spurt bestefaren min om økonomisk hjelp, for du er vel ikke hans eneste arving? Siden han er din bestefar, er du vel ikke en gang arving etter ham? Grunnen til dette er at barna hans og barnebarna hans samt deres respektive ektefeller kommer nok ikke til å like at du har fått ham til å låne deg et stort beløp. Når han dør er nok ikke de interessert i å arve hans pengekrav mot deg. De vil nok mye før heller ha pengene 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:40 #6 Del Skrevet fredag kl 18:40 Jeg synes ikke det er noe man spør om.. Man bør ordne opp i egne feil selv, og lære av det. Anonymkode: 67ec6...fa5 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:16 #7 Del Skrevet fredag kl 19:16 Så lenge du klarer avdragene og argumentet ditt er "det tar mye av lønnen", "kan ikke legge ut" "får ikke spart til egenkapital " "ville gitt økonomisk frihet" og "tafatt på dating" så ville jeg virkelig ikke spurt om hjelp. Vær ærlig og fortell grunnen ja, men ta ansvar for dine handlinger og dine dårlige avgjørelser. Du har tydeligvis økonomi til å håndtere det selv, med argumentene du oppgir her så høres det ut som du bare vil ha en mer behagelig og rask utvei... Du lever relativt nøkternt nå, så lev enda mer nøkternt. Lev som student en periode. Hvis du har så høy lønn som du gir uttrykk for så bør du klare rydde opp i løpet av veldig kort tid da. Anonymkode: a64f0...31c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:23 #8 Del Skrevet fredag kl 19:23 Jeg vil tru det er pensjonen hans. Så jeg har ikke villa spurt om hjelp. Jeg har ville snakka med kreditorene dine og forhandlet renta isteden for. Og eventuelt samlet det til en plass. Eller betalt ut noen av de. Anonymkode: c76aa...71b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet fredag kl 19:24 #9 Del Skrevet fredag kl 19:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har i dag litt under 600 000 i gjeld som har bygget seg opp gjennom noen år, i hovedsak knyttet til et andelslag av noe (som er så spesifikt at jeg tror det kan avsløre) som gikk... jah... Jeg klarer pr.idag de månedtlige avdragene, men det tar et enormt kakestykke av lønnen, og gir jo mange begrensninger i økonomien av det som egentlig er en god lønn. Jeg har f.eks vært i situasjoner hvor jeg fremfor familie må si at jeg ikke har mulighet til å legge ut nå, selv om jeg etter papiret skulle være den best lønnede. Jeg åpnet nylig opp for en venn av meg om dette, og han mente sterkt at jeg burde være åpen med familien min om dette. Jeg har blant annet en bestefar som sitter på noen millioner, og han mente jeg burde spørre han om "refinansiering" med langt lavere renter. Og jeg føler meg veldig delt på det. På en side ville det nok gitt mye mer økonomisk frihet enn hva jeg føler på i dag, f.eks så er jeg veldig tafatt på dating-markedet fordi jeg ikke vil dra noen inn i mitt økonomiske problem, jeg får ikke spart egenkapital til bolig, og lever relativt nøkternt. På andre siden føler jeg at dette er noe jeg har satt meg selv i, og må løse selv, og at å ta det videre i familien barr vil surne og surre det til. Så ser etter anonym input. Som sagt, jeg klarer avdragene, men sitter ikke igjen med så veldig mye. Anonymkode: 31fbf...649 Ikke vær så stolt. Spør om hjelp. Du har ingenting å tape på det. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet fredag kl 19:26 #10 Del Skrevet fredag kl 19:26 Nei, du skal ikke skyve dine problemer over på slekta. Du må ordne opp selv, selv om det svir. Det er fælt å si nei til noen man er glad i, så ikke påfør andre dårlig samvittighet for rotet ditt. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet fredag kl 19:37 #11 Del Skrevet fredag kl 19:37 (endret) Irak skrev (23 minutter siden): Ikke vær så stolt. Spør om hjelp. Du har ingenting å tape på det. Det er jo mye å tappe på det? Han kan ødelege relasjonen til både bestefar og andre i familien! TS det er sikkert tungt å betale tilbake det du skylder, men et godt forhold til familien er også vært mye!!! Du er vel ikke den eneste arvingen til bestefaren din? Har han råd til å gi 600 000 til alle barn og barnebar? Og er du sikker på at han ikke tremger disse pengene selv? Det er helt greit å være ærlig på at du har problemer, men idiotisk å risikere familien din for å slippe å gjøre opp for deg selv. Jeg ville heller anbefale deg å snake med en gjeldsrådiger og jobbe ekstra til det er nedbetalt. Lykke til❤️ Endret fredag kl 19:47 av Pippi Lotta 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet fredag kl 19:48 #12 Del Skrevet fredag kl 19:48 (endret) Pippi Lotta skrev (14 minutter siden): Det er jo mye å tappe på det? Han kan ødelege relasjonen til både bestefar og andre i familien! TS det er sikkert tungt å betale tilbake det du skylder, men et godt forhold til familien er også vært mye!!! Du er vel ikke den eneste arvingen til bestefaren din? Har han råd til å gi 600 000 til alle barn og barnebar? Og er du sikker på at han ikke tremger disse pengene selv? Det er helt greit å være ærlig på at de har problemer, men idiotisk å risikere familien din for å slippe å gjøre opp for deg selv. Jeg ville heller anbefale deg å snake med en gjeldsrådiger og jobbe ekstra til det er nedbetalt. Lykke til❤️ De kan jo bare si nei om det ikke passer. Om det ødelegger en relasjon så er ikke den relasjonen mye verdt vil jeg påstå... For alt du vet så kan det være dem ønsker å hjelpe...Dem kan ikke hjelpe med noe dem ikke har kjennskap til... Hadde det vært meg så hadde jeg spurt. Det verste dem kan si er nei... Endret fredag kl 19:53 av Irak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:54 #13 Del Skrevet fredag kl 19:54 Irak skrev (3 minutter siden): De kan jo bare si nei om det ikke passer. Om det ødelegger en relasjon så er ikke den relasjonen mye verdt vil jeg påstå... Du tar feil, det er av betydning hva en slik henvendelse symboliserer. Dårlig økonomistyring og å be om bidrag til det har absolutt noe å si for hvordan andre oppfatter en, og hvem man faktisk er. Å ta veldig lett på det sier jo også noe om dømmekraft. Det er best å rydde opp selv. Har selv blitt spurt om penger av familie, og det var ikke noe god opplevelse i det hele tatt, og har hatt negativ innvirkning på forholdet i etterkant. Jeg skjønte at vedkommende ikke er hel ved. Rett og slett. Anonymkode: 67ec6...fa5 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet fredag kl 20:02 #14 Del Skrevet fredag kl 20:02 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du tar feil, det er av betydning hva en slik henvendelse symboliserer. Dårlig økonomistyring og å be om bidrag til det har absolutt noe å si for hvordan andre oppfatter en, og hvem man faktisk er. Å ta veldig lett på det sier jo også noe om dømmekraft. Det er best å rydde opp selv. Har selv blitt spurt om penger av familie, og det var ikke noe god opplevelse i det hele tatt, og har hatt negativ innvirkning på forholdet i etterkant. Jeg skjønte at vedkommende ikke er hel ved. Rett og slett. Anonymkode: 67ec6...fa5 Du eier ikke sannheten...Bare for å påpeke det...Det er ulikt fra familie til familie. Er ikke alle familier som er konflikskye, eller at dette hadde skapt problemer for forholdet. Den informasjonen har vi rett og slett ikke. Du lar deg farge av din egen opplevelse i svaret ditt.. Hadde jeg vært i slik trøbbel så vet jeg at jeg hadde fått hjelp. Har heldigvis aldri trengt å be om det. Dette må faktisk ts kjenne på selv i forhold til sin egen samvittighet, og utifra sin kjennskap til familien sin. Det kalles å ta ansvar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:26 #15 Del Skrevet fredag kl 20:26 Irak skrev (22 minutter siden): Du eier ikke sannheten...Bare for å påpeke det...Det er ulikt fra familie til familie. Er ikke alle familier som er konflikskye, eller at dette hadde skapt problemer for forholdet. Den informasjonen har vi rett og slett ikke. Du lar deg farge av din egen opplevelse i svaret ditt.. Hadde jeg vært i slik trøbbel så vet jeg at jeg hadde fått hjelp. Har heldigvis aldri trengt å be om det. Dette må faktisk ts kjenne på selv i forhold til sin egen samvittighet, og utifra sin kjennskap til familien sin. Det kalles å ta ansvar. Ja, men du lar jo også din egen erfaring farge meningen din om dette? Jeg mener at TS selv må ta ansvar for sin egenskapte situasjon, ar gjelden er overkommelig med hardt arbeid, og at det er for lettvint å få hjelp med noe slikt. Anonymkode: 67ec6...fa5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:30 #16 Del Skrevet fredag kl 20:30 Det vil være direkte ufint å spørre en bestefar om penger til å betale en gjeld man ikke bare selv er skyld i, men som man også klarer å betale på egenhånd. "Ikke sitte igjen med veldig mye" er en veldig dårlig unnskyldning for å be om andres sparepenger. Anonymkode: a620e...517 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet fredag kl 20:31 #17 Del Skrevet fredag kl 20:31 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men du lar jo også din egen erfaring farge meningen din om dette? Jeg mener at TS selv må ta ansvar for sin egenskapte situasjon, ar gjelden er overkommelig med hardt arbeid, og at det er for lettvint å få hjelp med noe slikt. Anonymkode: 67ec6...fa5 Nei det gjør jeg faktisk ikke. Jeg skriver bare hva jeg ville gjort. Hadde tenkt at ingenting skulle vært uprøvd. Bedre å spørre å få nei enn å ikke spørre i det hele tatt. Min respons hadde vært den samme uansett, nettopp fordi jeg vet det kan være ulikt. Det er her forskjellen ligger slik jeg ser det. Hva som er lettvint og ikke er individbasert. Noen ganger trenger man bare å lufte utfordringer, få støtte eller hjelp. Uansett så er det bra å være ærlig med familien sin om man kan det. Synes ikke det er noe man skal skamme seg over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:33 #18 Del Skrevet fredag kl 20:33 Vær ærlig om situasjonen, men fiks refinansiering av lånene selv. Anonymkode: 29ac8...0a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:37 #19 Del Skrevet fredag kl 20:37 Nei fyttirakkern, IKKE bland inn familien i din økonomisk trøbbel. Det er vel urettferdig overfor bestefaren din, du risikerer med god grunn å få resten av slekta mot deg og det er både risikabelt og uetisk Anonymkode: 7b9f9...947 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:42 #20 Del Skrevet fredag kl 20:42 Hadde aldri spurt familien om hjelp. Men du kan åpne deg og fortelle om det, så kan de tilby hvis de vil. Anonymkode: c6865...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå