Gå til innhold

Lage enkeltpersonsforetak, hva er enklest mtp faktura etc?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som frilansjournalist (nylig startet etter å ha jobbet fast i mange år), og har tidligere sendt inn honorarskjema for jobber jeg gjør, men nå ønsker flere oppdragsgivere at jeg lager enkeltpersonsforetak. Det finnes jo mange løsninger der ute som gjør dette for deg, men er det noen som har erfaringer å dele om hva som er best?

Jeg jobber snart også med andre ting, så hadde vært fint med et foretak der jeg kan fakturere for flere ulike jobber.

Fakta:
- Jeg skal sende fakura månedlig til flere oppdragsgivere, som inneholder ulike beløp. Det vil si at det skal informeres om hva sluttsummen kommer fra.
- Jeg har dyskalkuli og skjønner veldig lite av tall og skatt, og vil ha en ryddig måte å sende inn dette på uten at jeg må regne ut ting selv, og selvsagt uten at jeg plutselig får skattesmell.
- Vil ha det så enkelt og kjapt som mulig og vil gjøre minst mulig selv.
- Jeg blir vanligvis stressa av en enkel selvangivelse eller å skulle plusse sammen mer enn to tall...

Fiken? Tripletex? Enkeltpersonforetak.no?

På forhånd takk for hjelpen!

Anonymkode: 7ffeb...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ha startet et enkeltpersonforetak og skaffet en regnskapsfører.

Anonymkode: b52df...66c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Fiken er så enkelt du kan få det med mindre du skal ha regnskapsfører. Jeg er ikke mva-pliktig, så vet ikke hvor komplisert det er om du er det. 

Anonymkode: 7ef86...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakturert.no om du holder det meget enkelt. Ellers Fiken, som også har svært god support.

Anonymkode: 206f3...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiken er helt seriøst det nærmeste du kommer Guds gave til selvstendig næringsdrivende og enkeltpersonsforetak!

Anonymkode: 0c6eb...816

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiken er sikkert bra. Selv har jeg brukt Conta.no i mange år.

Anonymkode: 3b3dd...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det aller viktigste/smarteste du gjør, i tillegg til å bruke f.eks. Fiken eller Conta: Ha orden i sysakene mtp penger inn/ut. Opprett tre ekstra kontoer i den personlige nettbanken din: Drift, Mva og skatt. Overfør penger til skatt og evt mva hver bidige måned!

Hvis du skal jobbe som frilans i den bransjen du snakker om så er arbeidet unntatt mva så lenge det er redaksjonelt arbeid omfattet av åndsverkloven (og du ikke oppretter et AS). Men pass på: driver du faktasjekk, språkvask, korrektur, skriver reklametekster eller andre former for kommersielt tekstarbeid etc. så er dette mva-arbeid.

Anonymkode: 3b3dd...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det er ikke mva på journalistikk, heldigvis. Jobber kun redaksjonelt. 

Drift, mva og skatt..trodde og håpte at skatt ville bli trukket fra før utbetaling på samme måte som ved vanlig lønn? Hvordan skal jeg ellers vite hvor mye jeg skal betale i skatt?

Anonymkode: 7ffeb...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for svar! Det er ikke mva på journalistikk, heldigvis. Jobber kun redaksjonelt. 

Drift, mva og skatt..trodde og håpte at skatt ville bli trukket fra før utbetaling på samme måte som ved vanlig lønn? Hvordan skal jeg ellers vite hvor mye jeg skal betale i skatt?

Anonymkode: 7ffeb...56e

I et enkeltpersonforetak vil overskuddet i selskapet være din lønn, og du vet ikke overskuddet før årsregnskapet er ferdigstilt for foregående år. Det er også først da du vet hva du skal betale i skatt. Det som er lurt, er å betale forskuddskatt i forhold til hva du tror du kommer til å tjene, slik at du ikke får en voldsom restskatt året etter.

Hvis du oppretter et aksjeselskap, kan du la deg ansette i aksjeselskapet, og da vil du kunne utbetale lønn fra aksjeselskapet og da også trekke skatt på her lønning slik du er vant til. AS gir også andre muligheter som kan gi skattefordeler, som å leie ut et rom i leiligheten/huset ditt til AS'et til kontorplass.

Og sørg for all del for at du skiller på privatøkonomi og firmaøkonomi ved å ha separate bankkontoer og separate bankkort, og ikke finn på å blande pengene fra privat og firma ved f.eks. å betale lørdagspizzaen fra firmakontoen, for det blir lett bare rot i regnskapet. Eneste sammenblanding mellom privat og firma bør være en ryddig, periodisk overføring av "lønn" fra firmakonto til privatkonto.

Det virker som at din kunnskap om å drive firma og din erfaring med regnskap og økonomi er svært begrenset, derfor vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til å skaffe deg en regnskapsfører. Det koster litt penger, men det kan være utrolig verdifullt å ha en person som kan hjelpe deg å få ting riktig og som du kan bruke som rådgiver. Gjør du ting feil, kan det bli mye dyrere enn noen timer med regnskasfører. Regnskapsfører kan som regel også hjelpe deg med å velge riktig selskapsform, å etablere selskapet på riktig måte og de har også gjerne sine preferanser når det gjelder system for regnskapsføring og fakturering. Selv om det er et lite firma, er det veldig mange ting å tenke på, som om du privat eller firmaet dekker telefonutgifter, hvem betaler ny PC, når kan du føre en lunsj i regnskapet og når kan du ikke og hvordan skal ting rapporteres til skatteetaten osv..

Derfor, før du gjør noe mer, kontakt et regnskapskontor og spør om å få bli kunde. 

Anonymkode: 2bea1...d42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både Fiken og Conta og anbefaler Conta. Det er enda enklere å bruke og man finner svar på spørsmål veldig enkelt ved søk, Fiken er litt mer vrient (for meg ihvertfall). 

Anonymkode: 0444d...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr lang unna K-Soft fakturaprogram havner du i den fella blir du aldri kvitt dem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring skatteetaten du. Hvem i alle dager henter forslag eller råd her inne 😂

Anonymkode: 35010...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ring skatteetaten du. Hvem i alle dager henter forslag eller råd her inne 😂

Anonymkode: 35010...367

Ja, for de svarer sikkert på spørsmål om hvilket regnskapsprogram som er enkelt å bruke! 

Anonymkode: 4d336...677

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Tripletex selv. Veldig enkelt program synes jeg. Og regnskapsføreren har også tilgang til den. Men jeg har villa hatt en regnskapsfører hvis du er så blank på det med skatt og slik. Er mange feller man kan gå i. Og ikke bland bedrift med det private. Det blir bare tull. Så ha egen konto på bedriften. Både vanlig konto og skattekonto. 

Anonymkode: 9e421...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, for de svarer sikkert på spørsmål om hvilket regnskapsprogram som er enkelt å bruke! 

Anonymkode: 4d336...677

Noen er kompliserte andre ikke. Du har noe som heter forenklet regnskap til noen bedrifter. Så ja du ringer profesjonelle å ikke tar råd fra noen som kan ha andre forutsetninger til sitt foretak. 

Anonymkode: 35010...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen er kompliserte andre ikke. Du har noe som heter forenklet regnskap til noen bedrifter. Så ja du ringer profesjonelle å ikke tar råd fra noen som kan ha andre forutsetninger til sitt foretak. 

Anonymkode: 35010...367

Vel, her avslører du ihvertfall at alle som har svart i tråden angående regnskap har mer peiling på drift av enkeltpersonforetak enn du har.

Anonymkode: 0444d...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I et enkeltpersonforetak vil overskuddet i selskapet være din lønn, og du vet ikke overskuddet før årsregnskapet er ferdigstilt for foregående år. Det er også først da du vet hva du skal betale i skatt. Det som er lurt, er å betale forskuddskatt i forhold til hva du tror du kommer til å tjene, slik at du ikke får en voldsom restskatt året etter.

Hvis du oppretter et aksjeselskap, kan du la deg ansette i aksjeselskapet, og da vil du kunne utbetale lønn fra aksjeselskapet og da også trekke skatt på her lønning slik du er vant til. AS gir også andre muligheter som kan gi skattefordeler, som å leie ut et rom i leiligheten/huset ditt til AS'et til kontorplass.

Og sørg for all del for at du skiller på privatøkonomi og firmaøkonomi ved å ha separate bankkontoer og separate bankkort, og ikke finn på å blande pengene fra privat og firma ved f.eks. å betale lørdagspizzaen fra firmakontoen, for det blir lett bare rot i regnskapet. Eneste sammenblanding mellom privat og firma bør være en ryddig, periodisk overføring av "lønn" fra firmakonto til privatkonto.

Det virker som at din kunnskap om å drive firma og din erfaring med regnskap og økonomi er svært begrenset, derfor vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til å skaffe deg en regnskapsfører. Det koster litt penger, men det kan være utrolig verdifullt å ha en person som kan hjelpe deg å få ting riktig og som du kan bruke som rådgiver. Gjør du ting feil, kan det bli mye dyrere enn noen timer med regnskasfører. Regnskapsfører kan som regel også hjelpe deg med å velge riktig selskapsform, å etablere selskapet på riktig måte og de har også gjerne sine preferanser når det gjelder system for regnskapsføring og fakturering. Selv om det er et lite firma, er det veldig mange ting å tenke på, som om du privat eller firmaet dekker telefonutgifter, hvem betaler ny PC, når kan du føre en lunsj i regnskapet og når kan du ikke og hvordan skal ting rapporteres til skatteetaten osv..

Derfor, før du gjør noe mer, kontakt et regnskapskontor og spør om å få bli kunde. 

Anonymkode: 2bea1...d42

Til TS- her har du fått et veldig godt svar, følg rådene vedkommende har gitt deg. 

Det du og bør tenke på er forsikringer - spesielt sykeavbruddsforsikring dersom du utelukkende skal jobbe selvstendig. 

Du kan lese litt her:

https://conta.no/starte-firma/forsikring-enkeltpersonforetak/

Anonymkode: e524c...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I tillegg til skatt og sykeforsikring(er) bør du spare til pensjon.

Det kan også være lurt å sette av til feriepenger i løpet av året, for om du vil ha noen uker sommerferie er det ingen andre som har spart opp disse pengene for deg på forhånd.

Jeg drev enk i endel år og det er ingen problemer med det om du er litt strukturert og tåler at det er noen kroner på konto uten at du bruker opp alt så fort det kommer inn...

For meg funket det bra og fordele det på denne måten, da gikk alle kontoer i pluss for meg og regnskapsfører førte alt så dette ble riktig. Tallene viser fordeling om jeg hadde sendt en faktura på 125.000 kr til en kunde.

125.000 Innbetaling kunder. Denne konto kom alt som kunder betalte inn på

25.000 MVA konto. Siden jeg var mva pliktig ble all mva som ble innbetalt satt over hit

10.000 Driftskonto. 10% av innbetalinger hit. Her har jeg firmakort og betaler ting som har med driften å gjøre

45.000 Skattekonto. Hit gikk 50% etter at mva og drift var trukket. Denne dekker skatt, forsikringer (jeg hadde sykeforsikring som dekte 80% de første 16 dagene) og pensjonssparing.

45.000 Firmakonto. Hit går resterende av innbetalinger

30.000 Lønnskonto. Hit overførte jeg fast 30.000 kr i mnd som min lønn. Dette dekte da mine personlige utgifter som lønn fra hvilken som helst annen arbeidsgiver ville gjort.

Siden det varierte mellom 50 og 230.000 på hva jeg kunne fakturer i mnd valgte jeg å løse det slik for jeg syns det da var lettere å ha kontroll og penger til regninger som dukket opp.

Anonymkode: da1d6...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...