AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:41 #21 Del Skrevet lørdag kl 00:41 Vet vi noe om hvorfor det er høyere forekomst og dødelighet av denne krefttypen i Norge? Anonymkode: ec8a2...f48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:46 #22 Del Skrevet lørdag kl 00:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sender deg en varm klem❤️ Kan jeg spørre hvordan det ble oppdaget slik at du fikk diagnosen? - TS Anonymkode: 80f8d...e83 Fikk magesmerter, gikk til fastlegen med disse etter ca to uker. Da gikk det fort, og jeg fikk diagnosen bare noen dager senere. Anonymkode: a5e4d...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:46 #23 Del Skrevet lørdag kl 00:46 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vet vi noe om hvorfor det er høyere forekomst og dødelighet av denne krefttypen i Norge? Anonymkode: ec8a2...f48 Mange yngre som får det i USA også. Plast? Ultraprossesert mat? Anonymkode: 6a8fb...a9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 01:29 #24 Del Skrevet lørdag kl 01:29 Tough cookie skrev (2 timer siden): Snakker du av egen erfaring? Får alle i Norge tilbud om screening når de er 50- 55 år? I fjor sendte Helsemyndighetene ut et frivillige testkit til alle som fylte 55 år/født 1969, der man skulle ta avføringsprøve og sende inn og prøven var for å se etter blod i avføringen som kan komme fra polypper, men det stod også at prøven ikke kan påvise kreft. Man får ikke henvisning til koloskopi hos fastlegen bare ved å si at man har vondt i magen, da må man gå til det private helsevesenet, og mange leger tenker man er for ung til å ha tarmkreft og tar ikke pasientens symptomer på alvor hvis man er i 40 årene og klager på lite energi, ofte forkjølet, oppblåst mage, blod på dopapir som de fleste leger avfeier som hemoroider uten å undersøke pasienten, men ber deg kjøpe salve å smøre på. Tidligere var jo tarmkreft en gammelmanns sykdom og det var uvanlig å få det hvis man var under 70 år, men de siste årene har jo alderen krøpet nedover og pasientene har blitt yngre. De jeg kjenner i min familie fikk screening tilbud som da var koloskopi. Farfar hadde tarmkreft, men det ble tatt tidlig. Han overlevde med bare operasjon, slapp cellegift og stråling, og døde stille i søvnen noen år senere i en alder av 93 år med lungebetennelse. Tante hadde forstadier og fikk fjernet mange polypper som ennå ikke hadde utviklet seg. Pappa derimot tok ikke imot tilbudet for han hadde jo ingen symptomer må vite så det var jo bare bortkastet. 14 år senere fikk han kraftig forstoppelse og dro til legevakta. Det var rett på operasjonsbordet og plukke ut en svulst på størrelse med en grapefrukt. Legen mente den svulsten var mellom 15-17 år gammel. Pappa døde ifjor da den hadde spredd seg og livet stod ikke til å redde. Tenk om han hadde takket ja til screening. Det sies at hvis man har tarmkreft familiert så bør man teste seg selv når man er 10 år yngre enn det ens forelder var da de fikk det. Pappa var 69 på diagnosetidspunktet og dette betyr at han var omtrentlig mellom 50-52 år da det begynte å utvikle seg. Neste år fyller jeg 40 og har derfor tenkt til å be legen om henvisning til koloskopi, og dette får jeg pga min familie historie. For andre som ikke har den historien så kan man lese seg litt opp på sykdommen, presentere symptomer som vekslende hard/løs avføring, magesmerter, nedsatt matlyst og mye luft. Dårlig søvn og nattesvette. Hvis du sier dette til legen din og hen nekter å henvise deg til koloskopi pga manglende blod I avføringen, så skal jeg spise underbuksa mi. Anonymkode: dd18f...01c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 01:39 #25 Del Skrevet lørdag kl 01:39 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Vet vi noe om hvorfor det er høyere forekomst og dødelighet av denne krefttypen i Norge? Anonymkode: ec8a2...f48 Høyere dødelighet er det ikke men, høyere forekomst. Det er i all hovedsak en kreft som er "kostholdsbasert". Lite mosjon, røyking, alkohol, rødt kjøtt, overvekt, sukkerholdig kosthold. Det er bevist at et kosthold med mye fiber, frukt og grønt minsker risikoen. Men, som sagt tar man koloskopi fra 40 års alder så er det ikke et problem. Finner de polypper da så brenner de dem bort og da kan de ikke utvikle seg til kreft. Da kommer man tilbake etter 5 år og polyppene har nok vokst ut igjen, men da fjerner man de bare på nytt. Og ingen etter 5 år etc. Tarmkreft er en sykdom som vi egentlig kan utrydde men, det avhenger av at folk går tidlig nok til koloskopi (rundt 40 år). Blir litt samme som å ta jevnlige celleprøver. Og hvis ikke legen vil henvise til koloskopi fordi de ikke tror at du er syk, så hadde jeg tatt det privat. Det koster ikke så sykt mye med tanke på at det kun trengs å gjøres hvert 5 år. Og det er som sagt den ene kreftformen vi faktisk kan ta ansvar for selv og ikke få. Anonymkode: dd18f...01c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 01:41 #26 Del Skrevet lørdag kl 01:41 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Fikk magesmerter, gikk til fastlegen med disse etter ca to uker. Da gikk det fort, og jeg fikk diagnosen bare noen dager senere. Anonymkode: a5e4d...81a Utrolig trist og høre at du er blandt de uheldige 💔. Hva slags smerter fikk du? Har hørt at det kan være forskjellig. Min far opplevde akutt forstoppelse. Anonymkode: dd18f...01c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet lørdag kl 09:20 #27 Del Skrevet lørdag kl 09:20 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Høyere dødelighet er det ikke men, høyere forekomst. Det er i all hovedsak en kreft som er "kostholdsbasert". Lite mosjon, røyking, alkohol, rødt kjøtt, overvekt, sukkerholdig kosthold. Det er bevist at et kosthold med mye fiber, frukt og grønt minsker risikoen. Men, som sagt tar man koloskopi fra 40 års alder så er det ikke et problem. Finner de polypper da så brenner de dem bort og da kan de ikke utvikle seg til kreft. Da kommer man tilbake etter 5 år og polyppene har nok vokst ut igjen, men da fjerner man de bare på nytt. Og ingen etter 5 år etc. Tarmkreft er en sykdom som vi egentlig kan utrydde men, det avhenger av at folk går tidlig nok til koloskopi (rundt 40 år). Blir litt samme som å ta jevnlige celleprøver. Og hvis ikke legen vil henvise til koloskopi fordi de ikke tror at du er syk, så hadde jeg tatt det privat. Det koster ikke så sykt mye med tanke på at det kun trengs å gjøres hvert 5 år. Og det er som sagt den ene kreftformen vi faktisk kan ta ansvar for selv og ikke få. Anonymkode: dd18f...01c De fleste tenker jo ikke daglig på at de kan få en eller annen kreftform hvis de ikke er disponert for det/har det i familien, og dermed ber om koloskopi. Jeg har/ har hatt mange symptomer på tarmkreft men har ibs/matintoleranser, og har hele livet blitt tilbudt ulike undersøkelser uten at leger har foreslått koloskopi eller gastroskopi. Det måtte jeg mase meg til selv etter mange år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:00 #28 Del Skrevet lørdag kl 10:00 Mye rare påstander i denne tråden, men polypper er ikke forstadier til tarmkreft. En polypp betyr ikke at du har eller kommer til å få kreft, polypper kan være godartede. Polypper som fjernes sendes til analyse for å sjekke om det kan vøre malignitet, men en polypp er IKKE edet samme som forstadium til kreft!! Anonymkode: c357a...98e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:46 #29 Del Skrevet lørdag kl 10:46 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Mye rare påstander i denne tråden, men polypper er ikke forstadier til tarmkreft. En polypp betyr ikke at du har eller kommer til å få kreft, polypper kan være godartede. Polypper som fjernes sendes til analyse for å sjekke om det kan vøre malignitet, men en polypp er IKKE edet samme som forstadium til kreft!! Anonymkode: c357a...98e Nei. Det er sant, men men all tarmkreft starter med en polypp som er ondartet. Derfor er det standard prosedyre å fjerne alle polypper man finner for sikkerhetsskyld, da det ikke er kompliser å fjerne polypp. Man fjerner de fort og greit under koloskopien, og tarmen har ikke nerver så det gjør ikke vondt for pasienten. Hvis man så finner kreftceller i polyppene så blir man bedt om å komme tilbake igjen etter 2-3 år. Finner man det ikke så er det etter 5 år. Iallefall i de tilfellene jeg har vært borti. Anonymkode: dd18f...01c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:51 #30 Del Skrevet lørdag kl 10:51 Tough cookie skrev (1 time siden): De fleste tenker jo ikke daglig på at de kan få en eller annen kreftform hvis de ikke er disponert for det/har det i familien, og dermed ber om koloskopi. Jeg har/ har hatt mange symptomer på tarmkreft men har ibs/matintoleranser, og har hele livet blitt tilbudt ulike undersøkelser uten at leger har foreslått koloskopi eller gastroskopi. Det måtte jeg mase meg til selv etter mange år Nei, det gjør man jo ikke og godt er det for de fleste formene kan man jo ikke gardere seg mot. Men, nå om vi er så opplyst om akkurat tarmkreft, det er vel den 3 vanligste i Norge, og nå starter det stadig i yngre alder. Så bør man jo legge inn på agendaen at man skal ta seg en sjekk ved 40 års alder. Det var bra du fikk ordnet deg time til slutt. Men, for alle som ikke får det, gå privat. Anonymkode: dd18f...01c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:58 #31 Del Skrevet lørdag kl 10:58 Det er også viktig å unngå/ha beskyttet analsex, da HPV kan gi kreft, og man ikke tar jevnlige celleprøver av analen... Anonymkode: c2d18...103 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå