Gå til innhold

Dere som har hatt tykktarmskreft

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Initielt i kreftsykdommen: var dere ofte syk med forkjølelse, feber, influensa etc.? 

Anonymkode: 80f8d...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du usikker så blir du henvist til colonskopi? 

Anonymkode: fea30...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Initielt i kreftsykdommen: var dere ofte syk med forkjølelse, feber, influensa etc.? 

Har du helseangst? 
Hvilken sammenheng skulle dette ha? 

Anonymkode: 2c8c8...695

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjæreste hadde endetarmskreft, men den henger jo sammen med tykktarmen.

Han svettet mye om natten i årene før diagnosen, og følte seg småsyk/sår i hals og trøtt/sliten.

Min kompis hadde tykktarmskreft og hadde vondt i magen når han spiste junkfood og øl, og det var fordi prosessert mat og kullsyre gir mer bevegelse i tarmen enn sunn mat .

Han hadde en svulst på størrelse med en knytteneve i tarmen, som ga smerter nesten hver gang mat skulle forbi.

Han var også en del forkjølet, men det er han fremdeles etter at han er kreftfri.

Er du usikker på om du feiler noe så alvorlig som kreft, må du oppsøke lege, da ingen her inne kan sette diagnose.

Jo før du kommer deg til legen, jo bedre.

Fastlegen henviser pasienten til "pakkeforløpet" på sykehuset, som foretar undersøkelser for å finne ut om man har kreft.

Endret av Tough cookie
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så mange av de her. Veldig høy dødelighet

Anonymkode: 527a9...871

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis du finner det ut sent ja. Typisk de som aldri går til legen og tror at alt bare går over av seg selv. Ved tidlig funn så er det en relativ enkel kreft og bli kvitt. Slutt å skremme.

Anonymkode: dd18f...01c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du finner det ut sent ja. Typisk de som aldri går til legen og tror at alt bare går over av seg selv. Ved tidlig funn så er det en relativ enkel kreft og bli kvitt. Slutt å skremme.

Har som regel gått for langt når man får symptomer 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er veldig høy rate for overlevelse på tykktarmkreft. 

Karoline Kruger har hatt tykktarmskreft for flere år siden, og lever i beste velgående. 

Anonymkode: 2c8c8...695

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Her er du helt på bærtur.

Tarmkraft er hos mange en sentvoksende kreftform man veldig ofte ikke finner ut av før det har kommet langt, men det vil ikke si at man ikke kan bli frisk.

Norge ligger på toppen i Europa i tarmkreft, og pasientene blir yngre og yngre og er overrepresentert med menn i 40 og 50 årene.

Endret av Tough cookie
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar her. 
Det er ikke jeg som har disse symptomene, men samboer, og det er påvist et arvelig gen i hans familie som medfører økt risiko for tykktarmskreft. Ikke som i at man tar sånn gentest som alle kan ta og sende til USA og få masse diffuse svar tilbake, men som i at noen i familien har fått påvist genet på sykehus og at øvrig familie har blitt orientert. Men har heldigvis fått samboer til å be om henvisning for utredning og veiledning på sykehus nå. Ikke fordi jeg er redd han har kreft, men fordi han har vært syk mange ganger ila det siste året og er mye slapp og sliten (har også tatt blodprøver), og fordi i brevet fra sykehuset til familien ble det presisert at man må gå til jevnlige kontroller for tykktarmskreft hvis man har dette genet. 

- TS 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tough cookie skrev (1 time siden):

Tarmkraft er hos mange en sentvoksende kreftform man veldig ofte ikke finner ut av før det har kommet langt, men det vil ikke si at man ikke kan bli frisk.

Norge ligger på toppen i Europa i tarmkreft, og pasientene blir yngre og yngre og er overrepresentert med menn i 40 og 50 årene.

Kanskje dere to uten peiling kan klappe igjen, fra kreftregisteret;

» Andelen som overlever sin kreftdiagnose i 5 år eller mer (5-års relativ overlevelse) har økt jevnt, og er nå rundt 70 prosent for både tykktarmskreft og endetarmskreft. Ved lokalisert sykdom vil nær alle (>95 %) pasientene overleve sin kreftsykdom i 5 år eller mer.»

https://www.kreftregisteret.no/kreftformer/Tykk--og-endetarmskreft/

ts du kan enkelt få han til å måle blodprosent og blod i avføring hos fastlege. Er det fint er det liten grunn til bekymring.

Anonymkode: c357a...98e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mormor har hatt (arvelig/genetisk) kreft i tykktarmen. Hun var ikke unormalt mye syk i tiden før hun fikk diagnosen. Hadde faktisk ingen symptomer annet enn litt blod på papiret. Var såpass lite at hun ikke var innom tanken på kreft, enda hun visste at hun mest sannsynlig ville få det bare hun levde lenge nok.

Anonymkode: 5ac44...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig mange finner det ut sent, pga manglende symptomer. Jeg er en av de. Hadde ingen symptomer før diagnosetidspunktet. Da hadde jeg allerede stor spredning. Jeg kommer ikke til å bli frisk, får nå livsforlengende behandling.

Anonymkode: a5e4d...81a

• Liker 1
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (1 time siden):

Ja, men det er jo fordi det ofte går lang tid før man finner det ut slik at det metaserer. Og fordi man ikke hører om hvor mange som faktisk har forstadiet til tarmkreft. Forstadie til tarmkreft er polypper og nesten alle vi mennesker får tarmpolypper i løpet av livet. En polypp bruker ca 10 år på å utvikle seg til kreft, og deretter ennå lengre tid på å spre seg. Alle i Norge får tilbud om screening når de er 50 eller 55 år. Det betyr at hvis du får en polypp når du er 40-45 år så er det fortsatt veldig stor sjans for at du kommer godt ut av det, da det oppdages på den "obligatoriske" screeningen. Funn av polypper hos folk under 40 år har vært veldig uvanlige og derfor har man ikke blitt tilbudt screening ved yngre alder. Men, siden det nå rammer flere yngre så bør det jo komme tilbud om screening tidligere også. Er man riktig bekymret så kan man godt gå til legen når man er i midten av 30 årene, si at man har mageproblemer å be om koloskopi. Leger er ikke vanskelig å be om å henvise til akkurat den undersøkelsen. Og er alt bra så trenger man ikke gå til ny undersøkelse før etter 5 år. Man trenger ikke sitte på gjerde å vente på symptomer når det gjelder tarmkreft. Her kan man ta mye ansvar selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig mange finner det ut sent, pga manglende symptomer. Jeg er en av de. Hadde ingen symptomer før diagnosetidspunktet. Da hadde jeg allerede stor spredning. Jeg kommer ikke til å bli frisk, får nå livsforlengende behandling.

Anonymkode: a5e4d...81a

Sender deg en varm klem❤️

Kan jeg spørre hvordan det ble oppdaget slik at du fikk diagnosen?

- TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for alle svar her. 
Det er ikke jeg som har disse symptomene, men samboer, og det er påvist et arvelig gen i hans familie som medfører økt risiko for tykktarmskreft. Ikke som i at man tar sånn gentest som alle kan ta og sende til USA og få masse diffuse svar tilbake, men som i at noen i familien har fått påvist genet på sykehus og at øvrig familie har blitt orientert. Men har heldigvis fått samboer til å be om henvisning for utredning og veiledning på sykehus nå. Ikke fordi jeg er redd han har kreft, men fordi han har vært syk mange ganger ila det siste året og er mye slapp og sliten (har også tatt blodprøver), og fordi i brevet fra sykehuset til familien ble det presisert at man må gå til jevnlige kontroller for tykktarmskreft hvis man har dette genet. 

- TS 

Hei! Jeg har så vidt jeg vet ikke genet, men har fått ekstra oppfølging pga polypper i tarmen. Dersom polyppene oppdages tidlig nok og fjernes, så går det fint. Jeg har tatt coloskopi to ganger og fjernet polypper begge gangene. Hvis jeg var samboeren din, så ville jeg bedt om henvisning til coloskopi og bare gjort det. Det er en litt ekkel undersøkelse og kjipt med fastingen på forhånd, men når jeg klarte det (to ganger), så klarer han!! Lykke til!! 

Anonymkode: 52211...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, men det er jo fordi det ofte går lang tid før man finner det ut slik at det metaserer. Og fordi man ikke hører om hvor mange som faktisk har forstadiet til tarmkreft. Forstadie til tarmkreft er polypper og nesten alle vi mennesker får tarmpolypper i løpet av livet. En polypp bruker ca 10 år på å utvikle seg til kreft, og deretter ennå lengre tid på å spre seg. Alle i Norge får tilbud om screening når de er 50 eller 55 år. Det betyr at hvis du får en polypp når du er 40-45 år så er det fortsatt veldig stor sjans for at du kommer godt ut av det, da det oppdages på den "obligatoriske" screeningen. Funn av polypper hos folk under 40 år har vært veldig uvanlige og derfor har man ikke blitt tilbudt screening ved yngre alder. Men, siden det nå rammer flere yngre så bør det jo komme tilbud om screening tidligere også. Er man riktig bekymret så kan man godt gå til legen når man er i midten av 30 årene, si at man har mageproblemer å be om koloskopi. Leger er ikke vanskelig å be om å henvise til akkurat den undersøkelsen. Og er alt bra så trenger man ikke gå til ny undersøkelse før etter 5 år. Man trenger ikke sitte på gjerde å vente på symptomer når det gjelder tarmkreft. Her kan man ta mye ansvar selv.

Snakker du av egen erfaring?

Får alle i Norge tilbud om screening når de er 50- 55 år?

I fjor sendte Helsemyndighetene ut et frivillige testkit til alle som fylte 55 år/født 1969, der man skulle ta avføringsprøve og sende inn og prøven var for å se etter blod i avføringen som kan komme fra polypper, men det stod også at prøven ikke kan påvise kreft.

Man får ikke henvisning til koloskopi hos fastlegen bare ved å si at man har vondt i magen, da må man gå til det private helsevesenet, og mange leger tenker man er for ung til å ha tarmkreft og tar ikke pasientens symptomer på alvor hvis man er i 40 årene og klager på lite energi, ofte forkjølet, oppblåst mage, blod på dopapir som de fleste leger avfeier som hemoroider uten å undersøke pasienten, men ber deg kjøpe salve å smøre på.

Tidligere var jo tarmkreft en gammelmanns sykdom og det var uvanlig å få det hvis man var under 70 år, men de siste årene har jo alderen krøpet nedover og pasientene har blitt yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei! Jeg har så vidt jeg vet ikke genet, men har fått ekstra oppfølging pga polypper i tarmen. Dersom polyppene oppdages tidlig nok og fjernes, så går det fint. Jeg har tatt coloskopi to ganger og fjernet polypper begge gangene. Hvis jeg var samboeren din, så ville jeg bedt om henvisning til coloskopi og bare gjort det. Det er en litt ekkel undersøkelse og kjipt med fastingen på forhånd, men når jeg klarte det (to ganger), så klarer han!! Lykke til!! 

Anonymkode: 52211...099

Takk for at du deler din erfaringen din! Jeg skal be samboer om å sørge for å få tatt coloskopi. Men jeg blir nok med han til sykehuset, da vi begge har rett på genetisk veiledning grunnet genvarianter i hans familie og vi ønsker barn i fremtiden. 

- TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...