Gå til innhold

Jeg er så LEI av kommentarene til mannen om turnusjobbing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er slitsomt å være alene med barn men det må han bare takle. Hvis ikke han har en løsning slik at du slipper å jobbe helg.

Anonymkode: 9acb6...325

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er i samme situasjon som mannen din ts, min mann er spl, og han gjør absolutt ikke alt, slik du gjør! Han jobber hver 3.helg, men 12,5 timer. Gjør ingenting for at jeg skal ha det lettere på helg, men det trenger han heller ikke, for jeg klarer fint å ha KVALITETSTID med barna uten å surve over at det er slitsomt å være med egne barn. Jeg har faktisk også jobbet turnus som spl, og var mer utmattet etter 8 timer på jobb, med demens pasienter enn en hel helg med egne barn alene. Han bidrar, men det forventes ikke at han skal gjøre alt fordi han jobber turnus! Vi er et team.

Jeg forstår ikke denne trangen til å ynkeliggjøre menn som her på kg,stakkars menn som må ta ansvar for sine livsvalg. Stakkars menn som en gang må handle, lage mat og gi omsorg for egne barn. Stakkars om han ikke får sove lenge. Men fy fy om mor er sliten. Fortsetter vi slik får vi bare bortskjemte patetiske menn. 

Anonymkode: a4fd7...28e

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg forstår ikke denne trangen til å ynkeliggjøre menn som her på kg,stakkars menn som må ta ansvar for sine livsvalg. Stakkars menn som en gang må handle, lage mat og gi omsorg for egne barn. Stakkars om han ikke får sove lenge. Men fy fy om mor er sliten. Fortsetter vi slik får vi bare bortskjemte patetiske menn. 

Anonymkode: a4fd7...28e

Jeg forstår ikke helt hvilken aldersgruppe eller hvilket segment av befolkningen disse tilhører? Det høres så utrolig avleggs ut, og disse holdningene ville allerede vært avleggs da jeg hadde små barn for 20+ år siden.

Anonymkode: f069e...7f1

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi det ER slitsomt å være alene med barn, langt mer enn å være i de fleste jobber.

Du har vel fri på tidspunkt hvor barna er i barnehagen og kan hente deg inn, mens han har kun kvelder?

Jeg har en mann som jobber turnus og han har heldigvis empati nok til å vise medfølelse om jeg ikke ser fram til en helg alene med barna etter en slitsom arbeidsuke.

Anonymkode: f5fe7...364

Enig. Jeg har også en mann som jobber turnus, og spesielt da ungene var små, var det nok mer slitsomt å være hjemme med dem enn å være på jobb noen ganger… 
Han hadde ingen fridager i turnusen sin da, så det var null fordeler for noen av oss. 
Jeg tror begge parter må ha respekt for:

1) Det er slitsomt med arbeidshelg 

2) Det er slitsomt å drifte alt på hjemmebane, med flere barn og masse husarbeid 

Uten å gjøre det til en konkurranse mellom 1 og 2. 

Og:

3) Hvis du har noen fridager i turnusen, bør du bruke i alle fall noe av den tiden på det husarbeidet du skulle tatt i helga. 

Anonymkode: b8e00...13a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det er det yrket jeg har.

Jeg søker på andre stillinger, men pr nå så får jeg ikke gjort noe. Og å høre det hver eneste helg og kveld er så sykt utmattende.

Jeg VET at det er slitsomt, men jeg føler også at jeg gjør opp for meg med å levere hver eneste dag, stort sett hente, handle, lage all middag, rydde, vaske. Jeg gjør virkelig alt.

Anonymkode: 0d6a6...557

Men aktivisere fra morgen til kveld?

Lørdager kommer jeg ofte hjem kl 15, og da stikker han ut - og jeg har de resten av dagen.

Jobber jeg kveld så begynner jeg kl 15, og han gjør sitt fram til kl 15.

Dette er ikke ok, TS. 
Oppgavene i hjemmet bør generelt være fordelt ganske likt mellom dere. Jada. Vi klarer det absolutt ikke, vi heller, jeg gjør sikkert 85%, om ikke mer. Men det er ikke riktig. 
Og når mannen min har helgevakt, har han som regel 12 timers jobbing hver dag (og vakt om natta også), så det er ikke aktuelt at jeg bare skal stikke når han kommer hjem. Men hvis det hos dere er slik at det er sju timer “fritid” mellom 15 og 22 på en lørdag etter at du har kommet hjem, så skal de timene fordeles noenlunde likt mellom dere. Enten at dere gjør jobber som husarbeid, legging etc sammen, eller at dere får for eksempel tre timer med “fri” hver. For dere har begge vært på “jobb” fra 7-15, og da er det ikke sånn at klokka 15 får han fri resten av dagen, mens du skal begynne på din jobb nummer to ALENE fra 15-22. 

Dessverre tror jeg det er vanligere at menn sniker seg unna slik enn kvinner. Anbefaler familievernkontoret eller familieterapeut. Dette kan det være vanskelig å ordne opp i alene, for han har jo lite insentiv for å gjøre endringer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du har noen fridager i turnusen, bør du bruke i alle fall noe av den tiden på det husarbeidet du skulle tatt i helga. 

Hvorfor skal hun det, når hun tar alt husarbeidet alltid ellers? Skal ikke mannen måtte gjøre noe som helst? 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja, det stemmer det 
Nei, det har blitt sånn fordi jeg er så ekstremt lei de sure kommentarene, og har prøvd å gjøre det sånn at han overhode ikke har noe å klage på. Men likevel forsetter klaginga. Og nå er jeg fullstendig lei og utslitt fysisk og psykisk. 

Dere er på full fart mot skilsmisse. Er han klar over det? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han var vel klar over arbeidstidene dine når han valgte å få barn med deg?

Anonymkode: 6ab85...548

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal hun det, når hun tar alt husarbeidet alltid ellers? Skal ikke mannen måtte gjøre noe som helst? 

Jeg skrev det før jeg leste innlegget til TS om at det var hun som gjorde alt husarbeidet også. Hos oss er det nemlig meg. Jeg tok heller ikke med i betraktningen at TS faktisk har ledige timer i døgnet i helgene som potensielt kan brukes på husarbeid (noe mannen min ikke har). 
Men generelt, hvis man er helt logget ut fra arbeidet i hjemmet hele helga pga jobben, og faktisk har noen fridager i turnusen, så ja - da mener jeg at noe av den tiden bør brukes på å ta igjen alt det arbeidet man ikke fikk gjort på hjemmebane. Men det gjelder nok ikke TS. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skrev det før jeg leste innlegget til TS om at det var hun som gjorde alt husarbeidet også. Hos oss er det nemlig meg. Jeg tok heller ikke med i betraktningen at TS faktisk har ledige timer i døgnet i helgene som potensielt kan brukes på husarbeid (noe mannen min ikke har). 
Men generelt, hvis man er helt logget ut fra arbeidet i hjemmet hele helga pga jobben, og faktisk har noen fridager i turnusen, så ja - da mener jeg at noe av den tiden bør brukes på å ta igjen alt det arbeidet man ikke fikk gjort på hjemmebane. Men det gjelder nok ikke TS. 

Hvor mye arbeid er det i dette hjemmet ditt? 
Altså greit at det er mye med små barn, men ta igjen arbeid som ble gjort i helgen på fridager. Hva gjør folk i helgene? Jeg har det ganske så ryddig, og rent. Jeg bruker virkelig ikke en hel helg på å gjøre rent i egen helg. 
Barna kan man ikke ta igjen tid med, de er der og jeg ønsker også å være med de. Så ta igjen tid med barn? Jeg forstår ikke dette jeg. 
Hvorfor får man barn om man gjør opp regnskap med partner? Nå har jeg vært med barna i 5 timer nå er der din tur. 

Anonymkode: e3643...d9c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og jeg mener at hvis ts alltid tydeligvis tar alt husarbeidet resten av uken og de helgene hun ikke jobber, så burde mannen klare å ta alt husarbeidet akkurat den helgen hun jobber.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor mye arbeid er det i dette hjemmet ditt? 
Altså greit at det er mye med små barn, men ta igjen arbeid som ble gjort i helgen på fridager. Hva gjør folk i helgene? Jeg har det ganske så ryddig, og rent. Jeg bruker virkelig ikke en hel helg på å gjøre rent i egen helg. 
Barna kan man ikke ta igjen tid med, de er der og jeg ønsker også å være med de. Så ta igjen tid med barn? Jeg forstår ikke dette jeg. 
Hvorfor får man barn om man gjør opp regnskap med partner? Nå har jeg vært med barna i 5 timer nå er der din tur. 

Anonymkode: e3643...d9c

Jeg får inntrykk av at noen tror mannen til ts har et hardt fysisk arbeid på linje med en gruvearbeider anno 1872, og at han må forskånes fra å slite seg helt ut, noe han ville komme til å gjøre hvis han både «må» være med barna og ta seg av husholdningen hver tredje helg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

All ære til de som har barn alene på full-/heltid, foretter å ha lest denne tråden virker det jo tydeligvis helt uoverkommelig å være slene med egne barn i helgene!😅🙈

Anonymkode: 7f082...0a7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå har ikke vi små barn lenge, men må helt ærlig si at jeg hadde skjønt hvis mannen hadde "klaget" over å ha ansvar for småbarn ei hel helg, ettersom jeg jobber 3x12,5 timer i helgene. Altså ingenting annet enn jobb og søvn. Selvfølgelig KLARER de det, det er vel ikke det det handler om, at barna sitter uten mat og klær, men at man kanskje faktisk savner familie-helga. Man VET jo at disse helgene er der, men selv jeg som jobber, skulle jo helst vært hjemme med familien min alle helgene, og skjønner godt at mannen i huset her ikke akkurat synes disse jobbhelgene mine er fantastiske.

Anonymkode: 4ed8d...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan mannen min si også, men jeg skjønner han kjempe godt. Jeg har fri på dagtid og på ukedagene. Han må være alene med 3 barn hver 3 helg og innimellom oftere om jeg har en ekstravakt. 

Jeg syns helgene kommer alt for fort selv og liker ikke jobbe helg når jeg ikke får bidratt hjemme. 

Jeg har hvertfall stor forståelse for mannen, men jeg kan også skjønne deg ts, som sikkert har det kjipt nok så skal du tynges av dårlig samvittighet i tillegg. Snakk sammen, si du forstår, men at det gjør ting tyngre at han skal klage. Så får dere heller vurdere omd u skal si opp jobben og kun jobbe ekstravakter en periode der du plukker vakter selv og kanskje bytter på 1-3 arbeidssteder. Dette kjenner jeg flere som gjør og det fungerer for de. 

Anonymkode: 9c4b4...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg jobber som sykepleier og jobber da selvsagt kveld og helg.

Hver_eneste arbeidshelg så kommenterer han "arhh... herlig med helg ja ..." (ironisk)

Fordi han blir alene med tre barn noen timer i mens jeg jobber, da han selv jobber mandag til fredag og ser endelig frem til den etterlengta helgen/kvelden.

Hvorfor betyr hans jobb mer enn min? Jeg tar mye på hjemmebane, så jeg er så lut lei de kommentarene!

Dakaaar lille dramaqueen som er offer... 

Anonymkode: 2aaf3...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er glad jeg ikke har en partner med turnusjobb. Jeg kjenner noen som klager mye over turnusjobbingen, men så ser jeg jo at personen har fri mens barnet er i barnehagen. I tillegg er hun ute på ting alene relativt ofte, så hun må ha en veldig snill mann.

Anonymkode: e2938...4fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

🙄

Anonymkode: 38e74...d05

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, du har rett i at mannen til ts er dramaqueen og gjør seg til et offer.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, det er ikke sånn at han ALDRI har fri.
For min del kan han ha hver enste helg fri(utenom den helgen jeg jobber), også hver eneste ettermiddag som jeg ikke jobber kveld (som han stort sett tar seg nytte av).
Jeg jobber ca 2 kvelder i uken, og 3 hver helg.
Så det å få høre at "fint med helg ......" "Er det jobbhelg nå igjen ja ....." og sure kommentarer er faen meg så utrivelig.

Jeg foreslår at hver gang han sutrer så ramser du opp for han, på en rolig måte, alt du gjør. Og all fritid han ytoss alt får. Jeg går ut i fra at han har vært klar over hva yrket ditt er og bidratt med å lage de 3 barna. Si at hans sure kommentarer påvirker deg negativt. Så kan du jo spørre om han tror han vil få mindre ansvar hvis dere skilles og han skal ha barna 50 % alene. Funker ikke det er kanskje en tur på familievernkontoret på sin plass, en prat med noen utenfra for å prøve og få han til å forstå. Siste utvei er vel å gå fra hverandre. 

Anonymkode: f1517...803

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...