Gå til innhold

Trenger juridisk hjelp - Blitt lurt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært i en byttehandel og blitt lurt. 
Jeg skulle gi min brukte PS5 (verdi 3500kr) mot at jeg skulle få en ny Xbox series X (6000kr). 
Personen er alltid høflig, men bruker laaang tid på å sende sin del av avtalen og når jeg først (måneder senere) får den er det en Xbox series S (verdi 3000kr). 

Jeg anmelder til politiet, men det blir selvfølgelig henlagt! Typisk...
Jeg jobber ikke og har ingen inntekt og har gått glipp av måneder med det jeg har blitt lovet av gaming. 

Etter anmeldelse tar personen kontakt og sier unnskyld og sender meg en ny Xbox Series X (verdi 6000kr som originalt avtalt). 

Det jeg lurer på er om jeg kan kreve erstatning for belastningen dette har vært for meg? Vil jeg komme noen vei med dette?
Kan jeg saksøke personen for denne belastningen?

Anonymkode: d094d...ffe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den psykiske belastningen ved å ikke få game på den eksakte konsollen i noen måneder?

Hvis det er såpass stor belastning at du bare fikk game på xbox s konsoll i noen måneder, og ikke xbox x, så bør du nok heller revurdere spillingen din.

Anonymkode: b31f5...343

• Liker 15
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useriøst svar:

Ja, saksøk og krev erstatning. Kom innom her på Kvinneguiden og fortell oss etterpå om hvordan det gikk, og opplys oss samtidig og hvor mye tid du bruker i forliksrådet først, hvordan saken forløper videre i systemet, og ikke minst den mest spennende detaljen: klarte du å gjennomføre dette stuntet for mindre enn 100.000 kroner i utgifter?

Glem forresten ikke å stå frem i VG: De vil elske å brette deg ut som han/henne som forsøker å kreve erstatning for belastningen det har vært for deg å gå glipp av måneder med gaming...

De vil forresten neppe lage sak på det, det vil nok komme i strid med Vær Varsom-plakatens paragraf 3.9.

Seriøst svar: 

Nei.

Anonymkode: f7ee5...a45

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du kan ikke få erstatning dersom du ikke kan vise til et økonomisk tap

Anonymkode: 5a58e...9e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 
Ettersom du, riktignok med tid og stunder, fikk det du ble lovet, mangler du grunnlag for å få erstatning. 

Anonymkode: c3676...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarer jeg som om det ikke er trolling da. 

Er du helt dust? Hadde du saksøkt for påkjenningen av å ikke få spilt på riktig konsoll i noen måneder, hadde samtlige ledd av deg! 

Og strengt tatt var den byttehandelen for god til å være sann i utgangspunktet, så du var heldig det kom riktig konsoll til slutt. 

Hvis det er en påkjenning for deg å ikke få spille på rett konsoll i noen måneder (Og i tillegg en konsoll som du tross alt ikke hadde i utgangspunktet heller), så har du et alvorlig gamingproblem og trenger psykologhjelp!  

Anonymkode: 275d2...bc1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har gitt fra deg noe til 3500 og sitter igjen med verdi på 9000 til sammen og vil saksøke? Om du ikke troller så helt seriøst, ta deg ei bolle.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skulle gi min brukte PS5 (verdi 3500kr) mot at jeg skulle få en ny Xbox series X (6000kr). 
Personen er alltid høflig, men bruker laaang tid på å sende sin del av avtalen og når jeg først (måneder senere) får den er det en Xbox series S (verdi 3000kr). 

Jeg jobber ikke og har ingen inntekt og har gått glipp av måneder med det jeg har blitt lovet av gaming. 

Etter anmeldelse tar personen kontakt og sier unnskyld og sender meg en ny Xbox Series X (verdi 6000kr som originalt avtalt). 

Det jeg lurer på er om jeg kan kreve erstatning for belastningen dette har vært for meg? Vil jeg komme noen vei med dette?

Vi bor ikke i USA. Jeg tenker du skal være fornøyd med at personen faktisk ordnet opp og ba om unnskyldning. 

Anonymkode: 97f8a...2ef

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stopp og være glad for at du ikke har tapt noe på denne konflikten. Lær og av dine feil!

Alternativt får du snakke med en advokat som kanskje klarer å snakke deg til fornuft. 

Anonymkode: 672de...40d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med mor eller far din, kanskje di kan gi deg noen gode råd, eller fortelle deg litt om livets realiteter.

Forventer ikke svar, siden du sikkert er fullt opptatt med gamingen.

Anonymkode: 2bfdd...71f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ gikk vel en stund men avtalen er nå fullbyrdet. Leverte du tilbake den andre xbox 😅

Anonymkode: 4932a...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, det kan du ikke. Etter klage fikk du det som ble lovet. Og du byttet til deg noe som var nesten dobbelt pris av hva du byttet vekk. Du kan faktisk ikke be om advokat bistand i en slik sak, selv om han burde levert riktig med en gang og levert raskere. Han leverte tross alt rett produkt. Du vil ikke vinne frem en sånn sak og du blir stående med advokat regningen, noe med deg uten arbeid vil ha vanskelig med å betale.

Hva mener du at du skal oppnå, hva mener du er kompetansasjonen du forventer å få utbetalt, regner med at det er en økonomisk kompensasjon som du her forventer å få utbetalt?

Har du spurt vedkommende hvorfor det tok så lang tid og hvorfor han først sendte feil produkt? Kan vedkommende ha misforstått?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lol nei. Du har fått det du ble lovet, saken er ferdig. At du har et spilleproblem er da ikke av betydning 

Anonymkode: d7477...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tort og svie er ikke et begrep i norsk rett.

Anonymkode: 91705...e21

Jo, det er det, men vi kaller det oppreisning.  Det følger av skadeerstatningsloven § 3-5 for skade av ikke-økonomisk art. I saker med usaklige oppsigelser eller avskjedigelser er det ofte snakk om oppreisning for påkjennelsen den uriktig oppsagte har fått for eksempel.

Men for det tilfelle at TS sitt innlegg ikke skulle være trolling er det klart at TS ikke vil kunne få det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...