AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:03 #1 Del Skrevet fredag kl 15:03 Ja, som overskriften sier; hvor lang tid tar det før en stor hund skader labbene i snø og kulde? Mastiff-type hund, en sånn Presa-et eller annet. Anonymkode: f50e4...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:15 #2 Del Skrevet fredag kl 15:15 Det kommer jo ann på temperatur, stor forskjell på -5 og -25. Anonymkode: 152f5...82d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raquelle Skrevet fredag kl 15:30 #3 Del Skrevet fredag kl 15:30 Mye som spiller inn der. Hvor kaldt det er, om snøen er våt eller tørr, og hvor mye hunden beveger seg. Min fryser ikke på labbene med mindre det er nede i -15/20° om snøen er tørr. Er det våt snø kan det holde med -5°. Står vi rolig skal det ikke mange minus til, før han løfter labbene fordi han er kald. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:34 #4 Del Skrevet fredag kl 15:34 Selv mine korthåra fuglehunder kan gå tur ute i -20 i en times tid eller to uten å skade labbene sine. Er det sprengkaldt så smører jeg på litt potevoks, men utenom det så klarer de seg fint i kulda. Anonymkode: 563a8...715 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:35 #5 Del Skrevet fredag kl 15:35 Vil tro rase også påvirker mye. Min finske lapphund legger seg i snøen for å sove, og når vi er på hyttetur vil den heller være ute enn inne på hytta. Selv når det er 15 minus. Jeg er egentlig mer redd for skare enn minusgrader mtp potene. Anonymkode: fe36f...a5a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet fredag kl 15:42 #6 Del Skrevet fredag kl 15:42 Mye har med rase å gjøre. Har selv Jämthund og kan fint være ut på tur i flere timer ved -20 , ser og naboen som har alaska husky der står hundene året rundt om det så er -30. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:28 #7 Del Skrevet fredag kl 16:28 Snø isolerer også en del, mine har større problemer på hardpakket is enn i puddersnø, selv om temperaturen er lik. Anonymkode: e4a9e...af1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:33 #8 Del Skrevet fredag kl 16:33 Jeg har hatt en del hunder av samme rase med stor forskjell i behov for påkledning og bruk av sokker, noen har fra naturens side dårligere poter og må ha sokker på fra ca -7 og for å unngå skader på skare, mens andre har tålt veldig mye mer. Anonymkode: ad8f4...da7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:40 #9 Del Skrevet fredag kl 16:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv mine korthåra fuglehunder kan gå tur ute i -20 i en times tid eller to uten å skade labbene sine. Er det sprengkaldt så smører jeg på litt potevoks, men utenom det så klarer de seg fint i kulda. Anonymkode: 563a8...715 Samme her. Har vært noen timer til fjells i -20 uten problemer. Anonymkode: 87f17...d8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:46 #10 Del Skrevet fredag kl 16:46 Våre settere begynner å lette på labbene når det nærmer seg 10 minus, så vi tar i bruk potesokker da. Anonymkode: 29a21...711 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:51 #11 Del Skrevet fredag kl 16:51 Er du bekymret for naboens hund eller noe, siden du ikke vet hvilken rase det er? Det kommer som alle sier an på hvor kaldt det er, værforhold og om hunden er i bevegelse. Står den lenge stille rett på bakken er det mye verre enn om den er ute og går tur f.eks. Anonymkode: 00215...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:47 #12 Del Skrevet fredag kl 17:47 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Er du bekymret for naboens hund eller noe, siden du ikke vet hvilken rase det er? Det kommer som alle sier an på hvor kaldt det er, værforhold og om hunden er i bevegelse. Står den lenge stille rett på bakken er det mye verre enn om den er ute og går tur f.eks. Anonymkode: 00215...95a Er bekymret for naboens hund ja. Den står ute i langline i hagen deres i -15 og har nå to dager på rad etterlatt seg blodspor fra potene i snøen. Klager ikke og klynker ikke, tøff hund, men halter på ett ben av gangen og det ser ikke godt ut. Var borte hos hunden i dag og la ned et teppe, den la seg med en gang på teppe med hodet i fanget mitt. Så ja…jeg kodnappet hunden og tok han inn i mitt hus, da han går godt overens med min hannhund som er en irsk ulvehund. Pakket nabohunden godt inn i et tykt teppe og masserte føttene hans. Han føltes skikkelig kald ut og har sprekker i putene på alle 4 labbene. Sluttet å halte når han fikk varmen i seg, men fortsatt et par blodspor fra labbene. Satt vel sånn i litt for mye over en time, så kom naboen hjem fra jobb og ville ha hunden hjem igjen. Dette var nå for 2 timer siden. Det er ikke en Presa, men en Boerboel. Jeg spurte han da han hentet hunden. Veldig skjønn, men svær bikkje. Er blitt veldig glad i den liksom. Låner han ofte med meg på tur, spør såklart om lov og naboen virker bare lettet over å slippe selv. Hunden er cirka 6 år gammel i fht at han var valp når de fikk han. TS Anonymkode: f50e4...9bc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:54 #13 Del Skrevet fredag kl 17:54 Du har vel informert eier? Selv om man som hundeeier bør sjekke og vite hva hunden tåler, og evt skaffe seg utstyr, så kan likevel eoer være uvitende. Mulig det har gått fint før. Mulig han bare må ha en påminnelse om at ikke alle hunder tåler kulde så godt. Anonymkode: 8ee3b...983 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:59 #14 Del Skrevet fredag kl 17:59 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har vel informert eier? Selv om man som hundeeier bør sjekke og vite hva hunden tåler, og evt skaffe seg utstyr, så kan likevel eoer være uvitende. Mulig det har gått fint før. Mulig han bare må ha en påminnelse om at ikke alle hunder tåler kulde så godt. Anonymkode: 8ee3b...983 Ja, selvfølgelig har jeg på en pedagogisk måte fortalt mine tanker rundt å sette en korthåret hund i bånd utendørs en hel arbeidsdag gjentatte ganger. Eier er sosialt kompetent og hr en bra jobb, alt virker å være på stell utenom hvordan hunden blir behandlet og sett på. TS Anonymkode: f50e4...9bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:42 #15 Del Skrevet fredag kl 18:42 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja, selvfølgelig har jeg på en pedagogisk måte fortalt mine tanker rundt å sette en korthåret hund i bånd utendørs en hel arbeidsdag gjentatte ganger. Eier er sosialt kompetent og hr en bra jobb, alt virker å være på stell utenom hvordan hunden blir behandlet og sett på. TS Anonymkode: f50e4...9bc Det høres ikke bra ut i det hele tatt, så bra at du tok deg av den! Hunder kan få forfrysninger og permanente skader, slik som oss. Jeg ville tatt kontakt med MT og forhørt meg om hva som er lurt å gjøre om det fortsetter Anonymkode: 00215...95a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:46 #16 Del Skrevet fredag kl 18:46 Har vært ute i skiløypa eller basing i snø noen timer med ung retriever (Labrador, Golden) i -20C uten at den lar seg affisere av kulde. Lar pelsen vokse mellom putene så lenge det ikke klabber. 2 minutter på saltet vei i bystrøk og det er tydelig smertefullt, så da må sokkene på. Anonymkode: 23de2...982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:54 #17 Del Skrevet fredag kl 18:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er bekymret for naboens hund ja. Den står ute i langline i hagen deres i -15 og har nå to dager på rad etterlatt seg blodspor fra potene i snøen. Klager ikke og klynker ikke, tøff hund, men halter på ett ben av gangen og det ser ikke godt ut. Var borte hos hunden i dag og la ned et teppe, den la seg med en gang på teppe med hodet i fanget mitt. Så ja…jeg kodnappet hunden og tok han inn i mitt hus, da han går godt overens med min hannhund som er en irsk ulvehund. Pakket nabohunden godt inn i et tykt teppe og masserte føttene hans. Han føltes skikkelig kald ut og har sprekker i putene på alle 4 labbene. Sluttet å halte når han fikk varmen i seg, men fortsatt et par blodspor fra labbene. Satt vel sånn i litt for mye over en time, så kom naboen hjem fra jobb og ville ha hunden hjem igjen. Dette var nå for 2 timer siden. Det er ikke en Presa, men en Boerboel. Jeg spurte han da han hentet hunden. Veldig skjønn, men svær bikkje. Er blitt veldig glad i den liksom. Låner han ofte med meg på tur, spør såklart om lov og naboen virker bare lettet over å slippe selv. Hunden er cirka 6 år gammel i fht at han var valp når de fikk han. TS Anonymkode: f50e4...9bc En Presa Canario er ikke «avlet frem» for å leve ute i mange minusgrader. De har samtidig en vanvittig tålegrense for smerte. Samme er Boerboelen. Avlet frem som vokter og gjeter i Sør Afrika. Ikke som kosestund i arktiske strøk. Derfor kan en Presa eller Boerboel fremstå som rolig og ikke smertepreget enda den kan ha skader. Anonymkode: 32337...8cd 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raquelle Skrevet fredag kl 19:27 #18 Del Skrevet fredag kl 19:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er bekymret for naboens hund ja. Den står ute i langline i hagen deres i -15 og har nå to dager på rad etterlatt seg blodspor fra potene i snøen. Klager ikke og klynker ikke, tøff hund, men halter på ett ben av gangen og det ser ikke godt ut. Var borte hos hunden i dag og la ned et teppe, den la seg med en gang på teppe med hodet i fanget mitt. Så ja…jeg kodnappet hunden og tok han inn i mitt hus, da han går godt overens med min hannhund som er en irsk ulvehund. Pakket nabohunden godt inn i et tykt teppe og masserte føttene hans. Han føltes skikkelig kald ut og har sprekker i putene på alle 4 labbene. Sluttet å halte når han fikk varmen i seg, men fortsatt et par blodspor fra labbene. Satt vel sånn i litt for mye over en time, så kom naboen hjem fra jobb og ville ha hunden hjem igjen. Dette var nå for 2 timer siden. Det er ikke en Presa, men en Boerboel. Jeg spurte han da han hentet hunden. Veldig skjønn, men svær bikkje. Er blitt veldig glad i den liksom. Låner han ofte med meg på tur, spør såklart om lov og naboen virker bare lettet over å slippe selv. Hunden er cirka 6 år gammel i fht at han var valp når de fikk han. TS Anonymkode: f50e4...9bc Så bra at du har mulighet til å "kidnappe" hunden inn til deg selv. Forstår hvorfor du gjorde det, og godt hunden har en nabo som deg ❤️ Vet du hvorfor han går i fra hunden ute, og ikke lar den være inne? En Boerboel har ikke pels eller poter til å være ute i kulda på den måten så lenge. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): En Presa Canario er ikke «avlet frem» for å leve ute i mange minusgrader. De har samtidig en vanvittig tålegrense for smerte. Samme er Boerboelen. Avlet frem som vokter og gjeter i Sør Afrika. Ikke som kosestund i arktiske strøk. Derfor kan en Presa eller Boerboel fremstå som rolig og ikke smertepreget enda den kan ha skader. Anonymkode: 32337...8cd Dette er viktig! En del raser skal være ganske så skadet før de viser smerte. Min hund er sånn. En gang fant jeg blod spor på gulvet, det var masse blod. Det viste seg at han hadde revet opp begge Carpal pads på fremlabbene ganske så bra. Han løp bare rundt, og var kjempe glad etter å ha lekt ute med noen barn. Så tok litt tid før jeg fant ut hvor ille det var, for han hadde ikke tid til å stå rolig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:49 #19 Del Skrevet fredag kl 20:49 Raquelle skrev (1 time siden): Så bra at du har mulighet til å "kidnappe" hunden inn til deg selv. Forstår hvorfor du gjorde det, og godt hunden har en nabo som deg ❤️ Vet du hvorfor han går i fra hunden ute, og ikke lar den være inne? En Boerboel har ikke pels eller poter til å være ute i kulda på den måten så lenge. Dette er viktig! En del raser skal være ganske så skadet før de viser smerte. Min hund er sånn. En gang fant jeg blod spor på gulvet, det var masse blod. Det viste seg at han hadde revet opp begge Carpal pads på fremlabbene ganske så bra. Han løp bare rundt, og var kjempe glad etter å ha lekt ute med noen barn. Så tok litt tid før jeg fant ut hvor ille det var, for han hadde ikke tid til å stå rolig. Så enig i det som skrives overfor her av begge dere. Jeg har spurt og har forstått det sånn at dama i huset er allergisk mot hund. De ble samboere for sikkert 1 år siden og etter dette begynte hunden å være ute hele arbeidsdagen til han av naboene som eier hunden og huset. Så antar at det har sammenheng med hennes allergi. Jeg jobber selv kun nattevakter, er derfor mye hjemme på dagtid og har lengre friperioder i fht at en nattevakt utgjlr hele 12 timer per vakt. Mannen min jobber til normale tider, så vi lurer på om vi rett og slett skal tilby oss å være dagmamma for han her fine, skjønne firbeinte «nabogutten» vår. Vet at han her mannlige naboen virker veldig glad i hunden sin, den er godt sosialisert, set sunn ut og er en trygg, fin hund. Vi har god plass og har tidligere hatt 3 irske ulvehunder samtidig i en 10-års periode, de to eldste døde i 2023. Denne nabohunden leker som sagt bra med han på 4 år som vi har igjen og de sovner ofte ved siden av hverandre i hagen og i stua. TS Anonymkode: f50e4...9bc 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raquelle Skrevet fredag kl 21:20 #20 Del Skrevet fredag kl 21:20 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så enig i det som skrives overfor her av begge dere. Jeg har spurt og har forstått det sånn at dama i huset er allergisk mot hund. De ble samboere for sikkert 1 år siden og etter dette begynte hunden å være ute hele arbeidsdagen til han av naboene som eier hunden og huset. Så antar at det har sammenheng med hennes allergi. Jeg jobber selv kun nattevakter, er derfor mye hjemme på dagtid og har lengre friperioder i fht at en nattevakt utgjlr hele 12 timer per vakt. Mannen min jobber til normale tider, så vi lurer på om vi rett og slett skal tilby oss å være dagmamma for han her fine, skjønne firbeinte «nabogutten» vår. Vet at han her mannlige naboen virker veldig glad i hunden sin, den er godt sosialisert, set sunn ut og er en trygg, fin hund. Vi har god plass og har tidligere hatt 3 irske ulvehunder samtidig i en 10-års periode, de to eldste døde i 2023. Denne nabohunden leker som sagt bra med han på 4 år som vi har igjen og de sovner ofte ved siden av hverandre i hagen og i stua. TS Anonymkode: f50e4...9bc Det ville jeg gjort da😊 Koselig for deres hund med selskap, og fint for hunden å ikke måtte være ute ❤️ Han er nok glad i hunden, for ellers så hadde han nok omplassert den siden samboer er allergisk. Det er ikke sikkert han vet hvor dårlig hunden tåler kulden. Hva sa han ang potene? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå