AnonymBruker Skrevet 3. januar #21 Del Skrevet 3. januar Merkelig hvordan folk tror egenkapital påvirker hva du kan låne, den har jo ingenting å si for din betjeningsevne, som faktisk er det som er viktig for banken. Du kan kjøpe for 4,6 og det må da holde ganske langt. 700 000 er hlet på snittet i inntekt, og ikke voldsomt med midler for en med to barn, lån og høye renter. Anonymkode: fcfd1...b17 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #22 Del Skrevet 3. januar Buhu du har nesten 5 mill du kan kjøpe for . Og ja det stemmer at det er umulig for oss med lavlønn (under 600) og lite egenkapital å kjøpe seg noe , må heller leie i dyre dommer . Anonymkode: ed9ce...427 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #23 Del Skrevet 3. januar Fordtår det er kjedelig men prøv i forskjellige banker. Jeg fikk ingenting omtrent i DnB men i sparebanken ville de låne meg dobbelt så mye. Bankene har også blitt strenge de siste årene. Du kan også selge bilen om du har det. Bil trekker veldig ned. Kansje du ikke trenger en svær bolig? Det er jo veldig lurt å ha lite i lån. Anonymkode: 68a68...15d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #24 Del Skrevet 3. januar Det du får i lån trekkes ned med antall barn(de regner på kostnader per mnd) og om du eier bil. Jeg og kjæresten har samlet nesten 2 mill. Vi fikk lavere lån enn vi trodde i vanlig bank pga samlet 3 barn og bil. Og det tross at han eier nedbetalt bolig fra før som er verdt over 10 mill. Jeg fikk lån i Husbanken da. Fikk 3,2 mill i lån med et barn pluss tilskudd på 250K. Hadde 1 mill i EK. Jeg har ikke bil. Anonymkode: a80d2...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #25 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er i 40 årene, og har mange venninner som etterhvert er skilt. Alle har da fått lån, og eier egen bolig, uten problemer. Men 700 000 er en ganske lav lønn, da. Så det er nok årsaken. Mulig du ikke har bil heller, da regner de inn det. Anonymkode: 69ce7...c41 Nei det er ikke lav lønn Anonymkode: 15bb6...352 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #26 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan jo ikke gi opp etter å ha sjekket med én bank!?! Bankene vurderer ulikt, får du ikke det svaret du vil ha, gå til neste. Du er vel ikke gift med banken din? Anonymkode: 7fbea...6d9 Du har rett. Jeg søkte hos Nordea først fordi det var «min» bank. Men skal selvsagt søke flere steder. Anonymkode: ca09f...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #27 Del Skrevet 3. januar Synes nesten det var rart du fikk så mye, jeg. Jeg testet en kalkulator for meg selv, jeg har tre barn og tjener over 800k. Ikke andre lån. Må ha bil. Jeg fikk nesten ikke låne noe alene. Og når jeg ser alle utgiftene det er med barn og å leve, så skjønner jeg jo det… Anonymkode: 394a7...e7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #28 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du ikke slektninger som kan kausjonere? Anonymkode: a55cd...f76 Kausjonist kan kompensere for manglende egenkapital dersom betalingsevnen er til stede. Mye egenkapital gir ikke mulighet for høyere lån (men høyere kjøpesum). Det er betalingsevnen som avgjør hvor stort lån man kan få. Man kan ikke betale låneterminer med egenkapital som er brukt til boligkjøp. Anonymkode: 60fc7...390 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #29 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må gå til flere banker. Og jeg ville ikke kalt meg selv alenemor, det er et avleggs begrep i de fleste tilfeller og det er faktisk mulig at enkelte ser på deg som mer stakkarslig enn det er grunn til. Anonymkode: ff524...6c2 Kaller meg alenemor fordi jeg faktisk er det. Eksen har barna annenhver helg… Anonymkode: ca09f...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #30 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Får du ikke kjøpt noe for 4,6 mill? Ellers 700k×5=3,5 mill, så trekker man fra pga barn, avhengig av bank. Si de er snille og det blir 2,5 mill. Så er egentlig selve inntekten ikke så høy. Så de må ha litt sikkerhetsmargin, så går vi ned til 2. Har du annen lån, så vipps blir det 1,6 mill. Og det uten å ha tenkt på betjeningsevenen.... Så kan du jo søke i en annen bank også Anonymkode: e72a4...684 Jo, jeg får definitivt kjøpt noe for 4,6 millioner, men jeg må ha noe med minst 3 soverom og OK størrelse ettersom jeg har to barn. Så må man ta hensyn til både demografi og skolekretser her i Oslo-området. Og da er 4,6 millioner ganske lite. Anonymkode: ca09f...b00 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #31 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det er helt vanlig. Men du har jo råd til å kjøpe for 4,6 mill nå. Det kommer du langt med. Er alenemor selv, har to barn og rett over 700 000 kr i årsinntekt. Har boliglån på 1,7 mill. Anonymkode: 132f9...a57 4,6 millioner er ikke så mye der jeg bor nå. Men jeg får det nok til, må nok gå ned en del i både størrelse og standard. Anonymkode: ca09f...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #32 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Regner de ikke 500k pr unge? Altså 1 mill allerede som korter ned lånet du kan få. Du har stor egenkapital, men de regner nok barna som ganske dyre, i tillegg til kanskje du har annen gjeld som billån ol? Som andre sier, prøv i en annen bank. Anonymkode: 66b69...5c4 Jeg tror de regner ganske mye mer enn 500k pr unge. Jeg har bil, men ikke billån. Anonymkode: ca09f...b00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #33 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordtår det er kjedelig men prøv i forskjellige banker. Jeg fikk ingenting omtrent i DnB men i sparebanken ville de låne meg dobbelt så mye. Bankene har også blitt strenge de siste årene. Du kan også selge bilen om du har det. Bil trekker veldig ned. Kansje du ikke trenger en svær bolig? Det er jo veldig lurt å ha lite i lån. Anonymkode: 68a68...15d Ja, bankene er nok blitt mye strengere siden sist jeg søkte om boliglån. Jeg og eksen fikk innvilget 4 millioner i 2022, da hadde vi 2,6 millioner i egenkapital og 1,2 millioner i samlet årsinntekt. Trenger ikke en veldig stor bolig, men jeg må ha 3 soverom, ettersom jeg har to barn. Anonymkode: ca09f...b00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 3. januar #34 Del Skrevet 3. januar det er jo ikke alenemor i seg selv men relativt lav inntekt og høye utgifter (2små er høyt på utgiftssiden) De skal jo beregne betjenings-evne. Har du imidlertid 50/50, bidrag, barnetrygd osv må du få med disse tallene i regnestykket 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #35 Del Skrevet 3. januar monican94 skrev (9 minutter siden): det er jo ikke alenemor i seg selv men relativt lav inntekt og høye utgifter (2små er høyt på utgiftssiden) De skal jo beregne betjenings-evne. Har du imidlertid 50/50, bidrag, barnetrygd osv må du få med disse tallene i regnestykket Jeg har barna nesten hele tiden. Eksen har barna annenhver helg. Han betaler barnebidrag og jeg mottar barnetrygda + småbarnstillegg og utvidet barnetrygd. Har ikke tatt med småbarnstillegg og barnebidrag i beregningen av årsinntekt. Det må jeg huske på! Anonymkode: ca09f...b00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #36 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Kaller meg alenemor fordi jeg faktisk er det. Eksen har barna annenhver helg… Anonymkode: ca09f...b00 Og da er du ikke alenemor. Anonymkode: 9ba50...300 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #37 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ja, bankene er nok blitt mye strengere siden sist jeg søkte om boliglån. Jeg og eksen fikk innvilget 4 millioner i 2022, da hadde vi 2,6 millioner i egenkapital og 1,2 millioner i samlet årsinntekt. Trenger ikke en veldig stor bolig, men jeg må ha 3 soverom, ettersom jeg har to barn. Anonymkode: ca09f...b00 Du må? Jeg har 3 barn og 3 soverom ett til de hver. Anonymkode: 9ba50...300 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #38 Del Skrevet 3. januar Du tjener for lite. Jeg har inntekt på 1,3 mill + for ca 10 000 fra NAV per måned. Null problem å få lån. Alene med to barn Anonymkode: 385d2...fcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 3. januar #39 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er i 40 årene, og har mange venninner som etterhvert er skilt. Alle har da fått lån, og eier egen bolig, uten problemer. Men 700 000 er en ganske lav lønn, da. Så det er nok årsaken. Mulig du ikke har bil heller, da regner de inn det. Anonymkode: 69ce7...c41 Jeg har ei venninne som tjente 730 000 da hun fikk 3,5 mill i lån. Ca 500 000 i egenkapital, men med pant i foreldres bolig. Så nei, lønna er nok ikke problemer her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #40 Del Skrevet 3. januar Bankene er pålagt å vurdere to viktige faktorer før de innvilger lån. Egenkapital samt andre verdier (som f.eks en gjeldfri bolig nr. 2) samt betjeningsevne. Det å ha barn, samt antall barn, teller i høyeste grad inn på nåværende og fremtidig betjeningsevne. En enslig eller et par uten barn vil derfor få låne langt mer enn noen med ett eller flere barn. Unger er dyrt. Anonymkode: 1a053...c96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå