AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:35 #1 Del Skrevet fredag kl 14:35 Jeg har nylig blitt skolt og har to små barn (5 og 1 år). Vi har endelig fått solgt huset vi bodde i. Jeg søkte nå om boliglån hos Nordea, der jeg har vært kunde hele mitt voksne liv. Ble sjokkert da de bare vil låne meg 1,6 millioner til boligkjøp. Jeg trodde jeg lå godt an, har 3 millioner i egenkapital og tjener nesten 700 000kr i året. Fikk beskjed om at det som trekker meg ned er at jeg er alenemor. Hva er greia? Blir man automatisk dømt nord og ned fordi du er alene med barn? Uavhengig av årsinntekt over gjennomsnittet og godt med egenkapital. Hva med de alenemødrene som faktisk har dårlig råd, altså lav årsinntekt og lite egenkapital. Får de aldri kjøpt seg bolig da? Ettersom bankene nesten ikke gir boliglån til oss single med barn? Anonymkode: ca09f...b00 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:39 #2 Del Skrevet fredag kl 14:39 Du kan jo ikke gi opp etter å ha sjekket med én bank!?! Bankene vurderer ulikt, får du ikke det svaret du vil ha, gå til neste. Du er vel ikke gift med banken din? Anonymkode: 7fbea...6d9 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinaChristina Skrevet fredag kl 14:39 #3 Del Skrevet fredag kl 14:39 Du har 3 millioner i egenkapital og vil ha sympati her? 37 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:42 #4 Del Skrevet fredag kl 14:42 Du må gå til flere banker. Og jeg ville ikke kalt meg selv alenemor, det er et avleggs begrep i de fleste tilfeller og det er faktisk mulig at enkelte ser på deg som mer stakkarslig enn det er grunn til. Anonymkode: ff524...6c2 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:42 #5 Del Skrevet fredag kl 14:42 Er i 40 årene, og har mange venninner som etterhvert er skilt. Alle har da fått lån, og eier egen bolig, uten problemer. Men 700 000 er en ganske lav lønn, da. Så det er nok årsaken. Mulig du ikke har bil heller, da regner de inn det. Anonymkode: 69ce7...c41 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:42 #6 Del Skrevet fredag kl 14:42 Jeg hadde en mill i egenkapital og 450.000 i årslønn, og fikk 1,3. Men det tok tid og jobb å få det innvilget. Tror kanskje grunnen er at de tenker vi alenemødre og fedre ikke har noen til å "hjelpe ut"/ få inn pengene dersom vi skulle ende opp arbeidsledig osv? Vi har kun en inntekt. At to lønninger på 350.000 hadde vært bedre enn en på 700.000 på et vis. Ikke putte alle eggene i en kurv, fordele risiko osv. Men mas videre, be de ta det er nivå opp i banken, sjekk ut andre banker osv. Ikke gi opp. Og så vil jeg anbefale deg å bosette deg så billig du kan uten at det går ut over familieliv og ok standard. Så slipper du bo deg i hjel. Anonymkode: 82823...04d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:43 #7 Del Skrevet fredag kl 14:43 TinaChristina skrev (3 minutter siden): Du har 3 millioner i egenkapital og vil ha sympati her? Var det det hun skrev?? Anonymkode: 9f9da...2b7 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:43 #8 Del Skrevet fredag kl 14:43 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har nylig blitt skolt og har to små barn (5 og 1 år). Vi har endelig fått solgt huset vi bodde i. Jeg søkte nå om boliglån hos Nordea, der jeg har vært kunde hele mitt voksne liv. Ble sjokkert da de bare vil låne meg 1,6 millioner til boligkjøp. Jeg trodde jeg lå godt an, har 3 millioner i egenkapital og tjener nesten 700 000kr i året. Fikk beskjed om at det som trekker meg ned er at jeg er alenemor. Hva er greia? Blir man automatisk dømt nord og ned fordi du er alene med barn? Uavhengig av årsinntekt over gjennomsnittet og godt med egenkapital. Hva med de alenemødrene som faktisk har dårlig råd, altså lav årsinntekt og lite egenkapital. Får de aldri kjøpt seg bolig da? Ettersom bankene nesten ikke gir boliglån til oss single med barn? Anonymkode: ca09f...b00 Får du ikke kjøpt noe for 4,6 mill? Ellers 700k×5=3,5 mill, så trekker man fra pga barn, avhengig av bank. Si de er snille og det blir 2,5 mill. Så er egentlig selve inntekten ikke så høy. Så de må ha litt sikkerhetsmargin, så går vi ned til 2. Har du annen lån, så vipps blir det 1,6 mill. Og det uten å ha tenkt på betjeningsevenen.... Så kan du jo søke i en annen bank også Anonymkode: e72a4...684 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:43 #9 Del Skrevet fredag kl 14:43 Ja, det er helt vanlig. Men du har jo råd til å kjøpe for 4,6 mill nå. Det kommer du langt med. Er alenemor selv, har to barn og rett over 700 000 kr i årsinntekt. Har boliglån på 1,7 mill. Anonymkode: 132f9...a57 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:44 #10 Del Skrevet fredag kl 14:44 Bankene premierer ikke det å ha vært kunde men ser på inntekt, utgifter og risiko. Det er de lovpålagt å gjøre. DNB estimerer at med 700.000 i inntekt, 3 mill i egenkapital, ingen barn og ingen bil så kan jeg låne 3.500.000 og kjøpe for 6.5 millioner. Med to barn (på 10 og 12 år) og ellers likt så kan jeg låne 1.1 million og kjøpe for 4.1 millioner. Barna «koster» altså i dette tilfellet 1.2 millioner i lån per stykk. Jeg antar at hvis du har 50% omsorg så kutter de ned på denne kosten (men kanskje ikke lineært). Anonymkode: 251ac...a52 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rummyking Skrevet fredag kl 14:46 #11 Del Skrevet fredag kl 14:46 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har nylig blitt skolt og har to små barn (5 og 1 år). Vi har endelig fått solgt huset vi bodde i. Jeg søkte nå om boliglån hos Nordea, der jeg har vært kunde hele mitt voksne liv. Ble sjokkert da de bare vil låne meg 1,6 millioner til boligkjøp. Jeg trodde jeg lå godt an, har 3 millioner i egenkapital og tjener nesten 700 000kr i året. Fikk beskjed om at det som trekker meg ned er at jeg er alenemor. Hva er greia? Blir man automatisk dømt nord og ned fordi du er alene med barn? Uavhengig av årsinntekt over gjennomsnittet og godt med egenkapital. Hva med de alenemødrene som faktisk har dårlig råd, altså lav årsinntekt og lite egenkapital. Får de aldri kjøpt seg bolig da? Ettersom bankene nesten ikke gir boliglån til oss single med barn? Anonymkode: ca09f...b00 Nordea er jo en av de vanskeligste bankene å få lån i. Prøv en lokal bank istedenfor 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:50 #12 Del Skrevet fredag kl 14:50 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du må gå til flere banker. Og jeg ville ikke kalt meg selv alenemor, det er et avleggs begrep i de fleste tilfeller og det er faktisk mulig at enkelte ser på deg som mer stakkarslig enn det er grunn til. Anonymkode: ff524...6c2 Hvorfor er alenemor et avleggs begrep? Bare lurer. Er man alene, så er man alene. Dersom far har barna av og til, er man IKKE alenemor Anonymkode: 641f7...2d4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:51 #13 Del Skrevet fredag kl 14:51 Jeg fikk heller ikke lån i min faste bank, da jeg var i din situasjon. Hadde mye mindre enn deg i både egenkapital og inntekt, men fikk lån i en annen bank, og fikk kjøpt en koselig liten leilighet til meg og barna. Prøv flere steder. 😊 Anonymkode: 410d0...b01 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:52 #14 Del Skrevet fredag kl 14:52 Regner de ikke 500k pr unge? Altså 1 mill allerede som korter ned lånet du kan få. Du har stor egenkapital, men de regner nok barna som ganske dyre, i tillegg til kanskje du har annen gjeld som billån ol? Som andre sier, prøv i en annen bank. Anonymkode: 66b69...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:57 #15 Del Skrevet fredag kl 14:57 rummyking skrev (10 minutter siden): Nordea er jo en av de vanskeligste bankene å få lån i. Prøv en lokal bank istedenfor Enig. I tillegg er de dyre, lite brukervennlige, har dårlig kundeservice og elendig nettbank. Lokal bank er lurt. Anonymkode: b03c5...320 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:01 #16 Del Skrevet fredag kl 15:01 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Regner de ikke 500k pr unge? Altså 1 mill allerede som korter ned lånet du kan få. Du har stor egenkapital, men de regner nok barna som ganske dyre, i tillegg til kanskje du har annen gjeld som billån ol? Som andre sier, prøv i en annen bank. Anonymkode: 66b69...5c4 1 mill pr barn... 🙄 Anonymkode: 3c70c...2ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:02 #17 Del Skrevet fredag kl 15:02 rummyking skrev (15 minutter siden): Nordea er jo en av de vanskeligste bankene å få lån i. Prøv en lokal bank istedenfor Signeres. Vi fikk 2,2 med egenkapital og god inntekt, gikk til neste bank og fikk 3,5. Ett år senere byttet vi bank til lokalbank og fikk 4.5 men valgte å ikke kjøpe så dyrt. Anonymkode: dfece...e51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:11 #18 Del Skrevet fredag kl 15:11 Har du ikke slektninger som kan kausjonere? Anonymkode: a55cd...f76 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:12 #19 Del Skrevet fredag kl 15:12 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hva med de alenemødrene som faktisk har dårlig råd, altså lav årsinntekt og lite egenkapital. Får de aldri kjøpt seg bolig da? Ettersom bankene nesten ikke gir boliglån til oss single med barn? Og dette finner du ut av nå? Har du ikke fulgt med i nyhetsbildet i din levetid? Enslige forsørgere har alltid slitt på boligmarkedet i forhold til andre! Barn trekker veldig ned i hva man får i boliglån. Anonymkode: 97c17...8fc 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:25 #20 Del Skrevet fredag kl 15:25 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og dette finner du ut av nå? Har du ikke fulgt med i nyhetsbildet i din levetid? Enslige forsørgere har alltid slitt på boligmarkedet i forhold til andre! Barn trekker veldig ned i hva man får i boliglån. Anonymkode: 97c17...8fc Det er god grunn til å være kresen på hvem man får barn med og å ta godt vare på den man har. For menn og lvinner Anonymkode: 251ac...a52 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå