Laura84 Skrevet fredag kl 14:21 #1 Del Skrevet fredag kl 14:21 Graviditeten bringer også med seg endel bekymringer. Hvor strikte er dere på kostholdet, føler ikke jeg gjør noe bra nok. Får dårlig samvittighet av å bruke tubeost (prosessert), redd for å spise for mye leverpostei (vitamin A), drikker en light brus innimellom (aspartam). I dag åpnet jeg en ganske ny pakke med cherrytomater men så det var noen mugne, kasta de vasket de andre og spiste de som så fine ut. Nå er jeg stressa for at jeg likevel kan ha fått i meg noe som skal skade barnet.😅 Holder meg unna rått kjøtt, muggoster osv, og det generelle som man ikke skal spise. Men synes det er vanskelig å skulle leve helt perfekt. Noe som vil dele noen tanker rundt dette. 💖 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet fredag kl 14:42 #2 Del Skrevet fredag kl 14:42 Jeg spiste vanlig men holdt meg unna alt som ikke var pasteurisert, salami og shusie. Siste svangerskap levde jeg på sjokolade og cola..eneste jeg fikk i meg. Lev vanlig...og holde deg eventuelt unna det fhi etc sier 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet fredag kl 14:52 #3 Del Skrevet fredag kl 14:52 spiser akkurat det jeg har lyst på. Så lenge det er stekt/kokt/tilberedt riktig så har jeg 0 problem med å spise det. Sitter og drikker en cola zero i skrivende stund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:59 #4 Del Skrevet fredag kl 14:59 Laura84 skrev (36 minutter siden): Graviditeten bringer også med seg endel bekymringer. Hvor strikte er dere på kostholdet, føler ikke jeg gjør noe bra nok. Får dårlig samvittighet av å bruke tubeost (prosessert), redd for å spise for mye leverpostei (vitamin A), drikker en light brus innimellom (aspartam). I dag åpnet jeg en ganske ny pakke med cherrytomater men så det var noen mugne, kasta de vasket de andre og spiste de som så fine ut. Nå er jeg stressa for at jeg likevel kan ha fått i meg noe som skal skade barnet.😅 Holder meg unna rått kjøtt, muggoster osv, og det generelle som man ikke skal spise. Men synes det er vanskelig å skulle leve helt perfekt. Noe som vil dele noen tanker rundt dette. 💖 Dette høres rett og slett ganske hysterisk ut. Følg retningslinjene fra Helsenorge om hva du skal unngå, og ellers er det bare å spise helt normalt som du ellers ville gjort. Anonymkode: c9ee9...84c 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:21 #5 Del Skrevet fredag kl 15:21 Laura84 skrev (58 minutter siden): Graviditeten bringer også med seg endel bekymringer. Hvor strikte er dere på kostholdet, føler ikke jeg gjør noe bra nok. Får dårlig samvittighet av å bruke tubeost (prosessert), redd for å spise for mye leverpostei (vitamin A), drikker en light brus innimellom (aspartam). I dag åpnet jeg en ganske ny pakke med cherrytomater men så det var noen mugne, kasta de vasket de andre og spiste de som så fine ut. Nå er jeg stressa for at jeg likevel kan ha fått i meg noe som skal skade barnet.😅 Holder meg unna rått kjøtt, muggoster osv, og det generelle som man ikke skal spise. Men synes det er vanskelig å skulle leve helt perfekt. Noe som vil dele noen tanker rundt dette. 💖 Det er umulig å leve helt perfekt, ikke slit deg ut ved å prøve. Følg anbefalinger fra det offentlige, slapp av ellers. Anonymkode: 7f2e4...895 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:27 #6 Del Skrevet fredag kl 15:27 Laura84 skrev (1 time siden): Men synes det er vanskelig å skulle leve helt perfekt. Noe som vil dele noen tanker rundt dette. 💖 Du er hysterisk. Kanskje du trenger noen timer med en psykolog? Anonymkode: d257e...f1c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:37 #7 Del Skrevet fredag kl 15:37 Du høres litt overnervøs ut, TS. Følg retningslinjene til Helsenorge om hva du ikke bør spise/drikke, og slapp ellers av. Anonymkode: e5070...f6f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:51 #8 Del Skrevet fredag kl 15:51 Du overanalyserer og må slappe mer av rundt mat. Viktigste er at du spiser godt og variert. At du stresser sånn med mat er ikke bra i det hele tatt. Hvordan skal dette gå når ungen skal begynne med fast føde? Mini her i hus får både tubeost, fiskepinner osv på ukentlig basis servert i barnehagen. Jeg er selv gravid i uke 14, spiser akkurat hva jeg har lyst på. I dag var det en liten McDonald’s meny til lunsj fordi det var det jeg hadde lyst på der og da. Har absolutt null dårlig samvittighet av den grunn. Til middag blir det hjemmelaget løvbiff med pommes og litt salat. Til kvelds spiser jeg gjerne kokt egg på rundstykke. Viktigste er at du spiser jevnlig og koser deg med mat og at den hovedsakelig er sunn. Anonymkode: bdf00...f6e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:57 #9 Del Skrevet fredag kl 15:57 Stress er nok mer skadelig enn å spise tubeost og leverpostei. Selv har jeg spist mye leverpostei pga jernmangel😅 Slapp av, og unngå det vanligste (rå mat, spekemat og upasteuriserte melkeprodukter/ost). Anonymkode: 5b391...def 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:02 #10 Del Skrevet fredag kl 16:02 Det blir et langt svangerskap for deg om du skal gå å stresse sånn for sll mat du spiser. Forhold deg til kostholdsrådene og normalt matvett. Du trenger ikke å leve «perfekt». Anonymkode: b1760...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet fredag kl 16:09 #11 Del Skrevet fredag kl 16:09 Tror det er mer usunt å holde på sånn enn å spise noen vaska cherrytomater som har ligget i samme eske som noen dårligere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:11 #12 Del Skrevet fredag kl 16:11 Var ikke strikt i det hele tatt. Holdt meg unna det det stod på HelseNorge at man ikke skulle spise (myke oster, rått kjøtt, lakris (spiste dog små mengder) alkohol og tobakk. Gikk så fint at! Blir litt kost/nytte det der. Jeg antok at det var bedre for barna at jeg var avslappet og ikke perfekt enn at de skulle pøses fulle med stresshormoner fordi det er umulig å være perfekt uansett. Husk på at vi kvinner har gjort dette i millioner av år, og det går bra så å si hver gang😊 Anonymkode: b8270...d73 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:20 #13 Del Skrevet fredag kl 16:20 Holdt meg unna alkohol og røyk. Ellers spiste jeg som vanlig. Hadde aldri hørt noe om kostholdsråd for gravide. Dette er riktignok over 20 år siden nå. Og takk og pris for det. Høres utrolig slitsomt ut å være gravid eller småbarnsforeldre i dag, med internett og alle mulige råd i huet og ræva. Det virker hysterisk. Hvis du tar greit vare på din egen kropp, så tar du også vare på barnet i magen. Bruk common sense! Anonymkode: 2f7e5...a62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:26 #14 Del Skrevet fredag kl 16:26 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Holdt meg unna alkohol og røyk. Ellers spiste jeg som vanlig. Hadde aldri hørt noe om kostholdsråd for gravide. Dette er riktignok over 20 år siden nå. Og takk og pris for det. Høres utrolig slitsomt ut å være gravid eller småbarnsforeldre i dag, med internett og alle mulige råd i huet og ræva. Det virker hysterisk. Hvis du tar greit vare på din egen kropp, så tar du også vare på barnet i magen. Bruk common sense! Anonymkode: 2f7e5...a62 Ja ny kunnskap om kosthold for babyens beste er jo helt merkelig å ta til seg. De norske kostholdsrådene er mye føre var, men ikke akkurat vanskelig å forholde seg til, man er ikke hysterisk av den grunn. Anonymkode: b1760...1f6 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet fredag kl 17:41 #15 Del Skrevet fredag kl 17:41 Du gjør en kjempejobb, len deg tilbake og nyt ei lettbrus i ny og ne. Ingenting skal overdrives, og du høres flink ut. Du må jobbe med å slippe stresset. Er selv gravid og oversensitiv på mat, har hatt matforgiftningsymptomer X antall ganger. Noen ganger har det vært etter salatbar, spist ute, 40% mat, eller etter å ha spist hos noen. Felles for alle gangene er at det kun er jeg som kaster opp og får diare etterpå, ingen andre har reagert. Jeg tenker at det er bra kroppen reagerer og kvitter seg med det. Jeg drikker litt lettbrus i helgene, spiser tubeost, og litt kyllingpostei i flekkene, det går helt fint. Er ellers strikt på kosthold og spiser lavkarbo, men stresser ikke over mindre utskeielser (synes ikke dine er direkte utskeielser), fordi jeg er flink ellers Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:49 #16 Del Skrevet fredag kl 17:49 Laura84 skrev (3 timer siden): Graviditeten bringer også med seg endel bekymringer. Hvor strikte er dere på kostholdet, føler ikke jeg gjør noe bra nok. Får dårlig samvittighet av å bruke tubeost (prosessert), redd for å spise for mye leverpostei (vitamin A), drikker en light brus innimellom (aspartam). I dag åpnet jeg en ganske ny pakke med cherrytomater men så det var noen mugne, kasta de vasket de andre og spiste de som så fine ut. Nå er jeg stressa for at jeg likevel kan ha fått i meg noe som skal skade barnet.😅 Holder meg unna rått kjøtt, muggoster osv, og det generelle som man ikke skal spise. Men synes det er vanskelig å skulle leve helt perfekt. Noe som vil dele noen tanker rundt dette. 💖 Spørsmålet her er vel mer om du holder på å miste bakkekontakten enn om du har fått og får i deg mat som kan skade. HI er helt til å få bakoversveis av. Anonymkode: 4470a...c64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet fredag kl 20:13 #17 Del Skrevet fredag kl 20:13 Eg hadde eit OK sunt kosthald frå før ("rein" mat utanom pålegg, mykje grønnsaker og grove kornprodukt), så eg endra minimalt. Fortsatte å drikke svar te, fortsatte å drikke lettbrus (aspartam i svangerskapet er like tynt linka til autisme som aspartam elles i livet er linka til kreft, og ja eg har lese studien), held meg unna spekepølse og mjuke ostar. Det var ein dag eller to med hysterisk googling etter at eg hadde ete osten på eit rundstykke etter at eg fjerna salamien som låg oppå, så eg veit korleis det kjennst (om du lurer, norsk salami var gravidtrygg før når alle produsentane frøys kjøttet før produksjon, men i dag er det visstnok berre ein som gjer det). Mitt råd er å vere føre var med listeria og toksoplasma, og elles senke skuldrane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:52 #18 Del Skrevet fredag kl 21:52 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja ny kunnskap om kosthold for babyens beste er jo helt merkelig å ta til seg. De norske kostholdsrådene er mye føre var, men ikke akkurat vanskelig å forholde seg til, man er ikke hysterisk av den grunn. Anonymkode: b1760...1f6 Ikke meg du siterer, og de offisielle kostholdsrådene for gravide er flotte, de. Problemet oppstår når ts og andre med henne ikke bare nøyer seg med disse, men oppretter en slags utvidede kostholdsråd ved å lese litt her og litt der, og resultatet blir et vedvarende høyt stressnivå. Som sannsynligvis er atskillig mer skadelig enn å spise ultraprosessert mat. Anonymkode: 338e0...22e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:44 #19 Del Skrevet i går, 01:44 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke meg du siterer, og de offisielle kostholdsrådene for gravide er flotte, de. Problemet oppstår når ts og andre med henne ikke bare nøyer seg med disse, men oppretter en slags utvidede kostholdsråd ved å lese litt her og litt der, og resultatet blir et vedvarende høyt stressnivå. Som sannsynligvis er atskillig mer skadelig enn å spise ultraprosessert mat. Anonymkode: 338e0...22e Ja det har jeg heller aldri sagt noe annet om ref svar #10 Anonymkode: b1760...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #20 Del Skrevet 18 timer siden Laura84 skrev (På 3.1.2025 den 15.21): Graviditeten bringer også med seg endel bekymringer. Hvor strikte er dere på kostholdet, føler ikke jeg gjør noe bra nok. Får dårlig samvittighet av å bruke tubeost (prosessert), redd for å spise for mye leverpostei (vitamin A), drikker en light brus innimellom (aspartam). I dag åpnet jeg en ganske ny pakke med cherrytomater men så det var noen mugne, kasta de vasket de andre og spiste de som så fine ut. Nå er jeg stressa for at jeg likevel kan ha fått i meg noe som skal skade barnet.😅 Holder meg unna rått kjøtt, muggoster osv, og det generelle som man ikke skal spise. Men synes det er vanskelig å skulle leve helt perfekt. Noe som vil dele noen tanker rundt dette. 💖 Mye av dette kommer fra hysteriske influensere som tjener penger på at du blir hysterisk. Fakttum er at i begrensede mengder så er ikke aspartam, prosessert mat eller leverpostei farlig. Anbefalingen om A-vitamin gjelder barn, ikke gravide mødre. Aspartam gjelder barn under 3, ikke gravide mødre. At prosessert mat skal være sååååå farlig er fordi den ofte er fet, kaloririk og lett å spise mye av, ikke fordi den er prosessert i seg selv. Det er ikke nødvendig å leve helt perfekt, og heller ikke mulig. Da hadde jo jordmor mast mye mer om det. Anonymkode: 6632d...ddd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå