AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:01 #101 Del Skrevet lørdag kl 09:01 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men har man ikke bil, så flytter man ikke fra byen, til et sted som ikke har kollektivtrafikk. Vi er ikke avhengige av noen. Mat får vi levert på døra, pakker kommer enten på døra, pakkeboks 100 m unna, eller utleveringssted 400 m unna. Det går raskere med buss til jobb, enn bil. Her så har vi vært på flere hytteturer, da leier vi bil. Vi har og vært på åpen gård flere ganger, og flere turer til utlandet. Anonymkode: 92112...b11 Snakker om venner. De fleste har flyttet ut av byen etterhvert som barna vokser til. Jeg snakker ikke om en hyttetur, eller utenlandstur. Men at man som familie kommer seg dit man vil, der det skjer noe, der vennene mulig også er, hver helg. Det blir dyrt etterhvert med leiebil. TS har ikke lappen, så det fungerer ikke å leie bil. Anonymkode: 8301c...997 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:03 #102 Del Skrevet lørdag kl 09:03 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Egentlig ganske sjokkert over voksne mennesker som forsvarer det å ikke ha lappen, selv etter barn. Ja, dere klarer dere uten. Så lenge dere holder til i byen. Tro meg, venner og familie som må kjøre dere, hater det. Anonymkode: 856e7...f3f Jeg er sjokkert over voksne mennesker som ikke klarer å se for seg at det er mulig å leve et liv uten bil. Så klart snakker man her om steder der det er mulig å komme seg frem enten med kollektivt eller sykkel dit man skal. Vi har to barn, har ikke hatt bil på mange år. Sykler og bruker delebil hvis vi tre ger det (har jo lappen da, det er praktisk å ha). Alle uten bil går ikke og henger på alle andre og spør om de kan kjøre dem. Om vi hadde trengt vil så ofte at det var et problem for oss hadde vi skaffet oss det. Poenget er at hverdagen går helt fint opp uten bil. Bor i middels stor by. Anonymkode: b4626...05e 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:04 #103 Del Skrevet lørdag kl 09:04 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snakker om venner. De fleste har flyttet ut av byen etterhvert som barna vokser til. Jeg snakker ikke om en hyttetur, eller utenlandstur. Men at man som familie kommer seg dit man vil, der det skjer noe, der vennene mulig også er, hver helg. Det blir dyrt etterhvert med leiebil. TS har ikke lappen, så det fungerer ikke å leie bil. Anonymkode: 8301c...997 Med mindre vennene bor timevis unna kan man ofte sykle dit, er min erfaring. Anonymkode: b4626...05e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:10 #104 Del Skrevet lørdag kl 09:10 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Snakker om venner. De fleste har flyttet ut av byen etterhvert som barna vokser til. Jeg snakker ikke om en hyttetur, eller utenlandstur. Men at man som familie kommer seg dit man vil, der det skjer noe, der vennene mulig også er, hver helg. Det blir dyrt etterhvert med leiebil. TS har ikke lappen, så det fungerer ikke å leie bil. Anonymkode: 8301c...997 Men her vi bor, så kommer vi oss lett på alt som skjer, og til venner. Har da aldri opplevd at vi ikke kommer oss på ting med offentlig transport. Så er jo sjelden vi leier bil. Anonymkode: 92112...b11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:18 #105 Del Skrevet lørdag kl 09:18 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men har man ikke bil, så flytter man ikke fra byen, til et sted som ikke har kollektivtrafikk. Vi er ikke avhengige av noen. Mat får vi levert på døra, pakker kommer enten på døra, pakkeboks 100 m unna, eller utleveringssted 400 m unna. Det går raskere med buss til jobb, enn bil. Her så har vi vært på flere hytteturer, da leier vi bil. Vi har og vært på åpen gård flere ganger, og flere turer til utlandet. Anonymkode: 92112...b11 Men ingenting av dette involverer jo barn? Hva gjør du når Nora skal på dans 7 kilometer hjemmefra kl 16.30 og Lukas skal på fotballtrening 9 km i motsatt retning kl 17? Og Nora må hentes kl 18.00 fordi hun skal videre på bursdag. I 2-3 uker før jul var det både juleavslutninger, korpsspilling, danseforestillinger, treninger og barnebursdager hver dag, spredt over hele byen. Taxi ville kostet 10-15.000 som et forsiktig anslag. De pengene har ikke jeg. Anonymkode: 951eb...640 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:20 #106 Del Skrevet lørdag kl 09:20 Jeg kjenner to foreldrepar der ingen har lappen, og noen til der den ene forelderen ikke har lappen. Av familiene helt uten førerkort, så bor den ene sentralt i Oslo. De har ingen som helst problemer med det som det fremstår for meg i hvert fall. De har også tatt et bevisst valg, de ønsker ikke å kjøre privatbil, og har dermed ikke hatt noe behov for førerkort. Som de sier selv så ville det nesten vært mer tungvint å komme seg til jobb og barnehage med bil enn uten, pga. rushtid og vansker med å finne parkering. De er så vant til å reise kollektivt at de har gode rutiner for hvordan de skal pakke uten at det blir for mye å dra på på ferie, mye bedre enn jeg har. Den andre familien helt uten lappen bor nær oss, litt ute på bygda. Det virker mer tungvint for meg. De er avhengige av bussen, som har avgang en gang i halvtimen eller sjeldnere på kveld og i helger. Samtidig er det tydelig at de er så vant med det, at en bussmulighet i halvtimen ikke er sjelden for dem. De er vant med å ha busstidene i hodet, og planlegge handleturer og å komme seg til og fra jobb og barnehage etter det. Det eneste de har sagt selv, er at de var avhengige av å få plass i en barnehage som lå nær den enes jobb, og det var ingen selvfølge. Det ordnet seg, men ellers ville de hatt mer utfordringer i hverdagen. De har heller ikke barn som er så store at de går på fritidsaktiviteter enda, og jeg ser for meg at det kan bli komplisert for dem. Eller kanskje ikke. Mye er handler nok om hva en er vant til også. Anonymkode: be16d...ca2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:25 #107 Del Skrevet lørdag kl 09:25 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men ingenting av dette involverer jo barn? Hva gjør du når Nora skal på dans 7 kilometer hjemmefra kl 16.30 og Lukas skal på fotballtrening 9 km i motsatt retning kl 17? Og Nora må hentes kl 18.00 fordi hun skal videre på bursdag. I 2-3 uker før jul var det både juleavslutninger, korpsspilling, danseforestillinger, treninger og barnebursdager hver dag, spredt over hele byen. Taxi ville kostet 10-15.000 som et forsiktig anslag. De pengene har ikke jeg. Anonymkode: 951eb...640 Vi har også flere barn, men sånn hadde ikke vi det før jul. Alle våre fritidsaktiviteter ligger i sykkelavstand, samme med skolen. Vi hadde så klart ikke meldt ungene på aktiviteter 10 kilometer i ulike retninger i byen, egentlig uansett om vi hadde bil eller ikke. I litt mer hektiske perioder trenger vi kanskje bil en eller to ganger i uken. Da bruker vi delebil, det går helt fint. Hadde vi ikke hatt lappen kunne vi fint tatt taxi, vi hadde uansett ikke vært i nærheten av de utgiftene det er å ha bil på fast basis. Anonymkode: b4626...05e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:27 #108 Del Skrevet lørdag kl 09:27 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har ikke førerkort fordi jeg er alt for redd for å kjøre bil og jeg lurer på om dere her kan dele deres erfaring med å ha ett barn uten å ha førerkort? Er det overkommelig? Bor i en mellomstor by så det er greit med bussforbindelse så lenge man bor Sentrumsnært. Anonymkode: c2c0f...9cf Tør du ikke sitte på i bil heller? Det kan jo faktisk hende at det blir bedre hvis du tar lappen. ❤️ Anonymkode: 0d75a...195 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:34 #109 Del Skrevet lørdag kl 09:34 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har også flere barn, men sånn hadde ikke vi det før jul. Alle våre fritidsaktiviteter ligger i sykkelavstand, samme med skolen. Vi hadde så klart ikke meldt ungene på aktiviteter 10 kilometer i ulike retninger i byen, egentlig uansett om vi hadde bil eller ikke. I litt mer hektiske perioder trenger vi kanskje bil en eller to ganger i uken. Da bruker vi delebil, det går helt fint. Hadde vi ikke hatt lappen kunne vi fint tatt taxi, vi hadde uansett ikke vært i nærheten av de utgiftene det er å ha bil på fast basis. Anonymkode: b4626...05e Ok, men her er jo barna våre på de samme tingene som venner er med på. Det er jo DET som er barndommen deres. Det hadde blitt veldig feil å holde de unna aktiviteter som vennene er med på bare fordi vi ikke har bil. Selvfølgelig går de vanligvis til f.eks korps fordi det er på skolen, men det er jo mye annet med dugnader her og der, spilling med instrumenter, det skal bakes kaker som skal fraktes osv. Det ville blitt et veldig hektisk og/eller stusslig liv uten bil. Anonymkode: 951eb...640 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:42 #110 Del Skrevet lørdag kl 09:42 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg er sjokkert over voksne mennesker som ikke klarer å se for seg at det er mulig å leve et liv uten bil. Så klart snakker man her om steder der det er mulig å komme seg frem enten med kollektivt eller sykkel dit man skal. Vi har to barn, har ikke hatt bil på mange år. Sykler og bruker delebil hvis vi tre ger det (har jo lappen da, det er praktisk å ha). Alle uten bil går ikke og henger på alle andre og spør om de kan kjøre dem. Om vi hadde trengt vil så ofte at det var et problem for oss hadde vi skaffet oss det. Poenget er at hverdagen går helt fint opp uten bil. Bor i middels stor by. Anonymkode: b4626...05e Enig. Synes det er merkelig at vi er flere uten lappen/bil som ikke synes dette er et problem i det hele tatt, og ikke bruker andre til å kjøre oss, men så skal noen argumentere for at det ikke er forenlig med å ha barn i det hele tatt. Eh, jo, det er jo det. Det funker topp for oss. Anonymkode: 4d68d...31f 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:43 #111 Del Skrevet lørdag kl 09:43 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ok, men her er jo barna våre på de samme tingene som venner er med på. Det er jo DET som er barndommen deres. Det hadde blitt veldig feil å holde de unna aktiviteter som vennene er med på bare fordi vi ikke har bil. Selvfølgelig går de vanligvis til f.eks korps fordi det er på skolen, men det er jo mye annet med dugnader her og der, spilling med instrumenter, det skal bakes kaker som skal fraktes osv. Det ville blitt et veldig hektisk og/eller stusslig liv uten bil. Anonymkode: 951eb...640 Det kan være det hadde vært for dere, men for andre kan dette gå helt fint. For oss for eksempel går det fint fordi barna går på aktiviteter i nærheten, der også vennene går. Man kan så klart ikke bosette seg hvor som helst og ha absolutt alle valgmuligheter åpne når man ikke ha bil. Men poenget er at bosetter man sånn at det meste man bruker i hverdagen er i nærheten, så kan det gå helt fint. Man MÅ ikke legge opp livet slik at man er avhengig av bil. Anonymkode: b4626...05e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:51 #112 Del Skrevet lørdag kl 09:51 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Taxi ville kostet 10-15.000 som et forsiktig anslag. De pengene har ikke jeg. Anonymkode: 951eb...640 Du ville hatt det om du ikke hadde hatt bil. Legg sammen alt du bruker på bil i året: bensin, bom, parkering, forsikring, avgifter, verksted osv, og del på 12 mnd. Vi bruker delebil og av og til taxi, men har aldri vært i nærheten av å komme opp i den samme månedlige utgiften som da vi hadde bil. Anonymkode: b4626...05e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:55 #113 Del Skrevet lørdag kl 09:55 Her hadde det ikke gått uten bil. Bor i mellomstor by. Eller det kunne gått, men da på bekostning til ungene og at de ikke kan gjøre det vil Anonymkode: 08a35...ddf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:09 #114 Del Skrevet lørdag kl 10:09 Vi har lappen, men ikke bil. Kommer ikke til å skaffe oss det heller. Vi bor sentralt i Oslo så det er klart at her er det ikke behov for det, jeg skjønner at det stiller seg annerledes om man bor steder med dårlig kollektivtilbud. Vi har kort vei til barnehage (og etterhvert skole), og det er enkelt å komme seg til og fra jobb med kollektivt. Jeg vokste opp i en mindre by, med et ok kollektivtilbud. Vi hadde bil, men det var ikke sånn at jeg ble kjørt hit og dit hele tiden. Venner som bodde et stykke unna tok jeg buss eller syklet til. Ofte gikk vi lange avstander. Problemet jeg ser i dag er at barn blir kjørt hit og dit hver eneste dag. Da skjønner jeg at man må ha bil, men om man venner barna med at de skal komme seg rundt på egne hånd (der det er mulig og når de er store nok) er mye av jobben gjort. Små barn trenger ikke å gå på aktiviteter, så om man unngår det slipper man den delen av hverdagslogistikken i starten. Her er det vanlig med "følgegrupper" til de minste skolebarna. Da tar en forelder ansvar for å gå/busse med en gruppe barn til skolen, så da må ikke alle trå til hver dag Vi har selvsagt mulighet til å leie oss bil som innimellom er veldig praktisk, du vil jo være avhengig av andre her. Og det er noe annet å bo i en storby med butikker på hvert gatehjørne, det skjønner jeg også, men tror det handler mye om innstilling. Noen kjører jo til butikken som er 10 min gange unna for å kjøpe en liter melk, det virker jo helt på trynet for oss som er vant til å gå overalt. Så er det selvsagt noen ting som krever mer planlegging. Vil vi ut i marka må vi belage oss på noen litt kronglete kolleltivbytter, men er man vant til det så går det helt fint. Har du flere i omgangskretsen som kan stille opp? Husk at om folk stiller opp for deg med kjøring og frakting bør du stille opp på andre måter sånn at det ikke blir skjevt fordelt og et irritasjonsmoment. Anonymkode: a955f...627 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:02 #115 Del Skrevet lørdag kl 11:02 AnonymBruker skrev (1 time siden): Med mindre vennene bor timevis unna kan man ofte sykle dit, er min erfaring. Anonymkode: b4626...05e Send 12 åringen på sykkel fra Bjølsen til Jar. Strålende idé. Selv foretrekker jeg å kjøre i 15 minutter. Alternativet er vel 1 - 1,5 time på t-bane hver vei for å følge. Eller å fortelle at "sorry, du kan ikke være venn med Lars lenger, han bor for langt unna" Anonymkode: 8301c...997 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:06 #116 Del Skrevet lørdag kl 11:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er sjokkert over voksne mennesker som ikke klarer å se for seg at det er mulig å leve et liv uten bil. Så klart snakker man her om steder der det er mulig å komme seg frem enten med kollektivt eller sykkel dit man skal. Vi har to barn, har ikke hatt bil på mange år. Sykler og bruker delebil hvis vi tre ger det (har jo lappen da, det er praktisk å ha). Alle uten bil går ikke og henger på alle andre og spør om de kan kjøre dem. Om vi hadde trengt vil så ofte at det var et problem for oss hadde vi skaffet oss det. Poenget er at hverdagen går helt fint opp uten bil. Bor i middels stor by. Anonymkode: b4626...05e Nå var spørsmålet fra TS hvordan det er, ikke om det er mulig. 1) hverdagslogistikken. Det er lite nok tid sammen. Lange nok dager i barnehagen. Det å bruke tid på å forflytte seg må være det mest meningsløse vi gjør. 2) mulighetsrommet det gir. Aktiviteter i naturen utenfor byen, arrangement av alle typer, variasjon i fritidstilbud, mulighet for å besøke venner og familie som ikke bor i bykjernen, og mye mer. Jeg forstår ikke at det går an å argumentere for at man bruker like lite tid som de med bil, og har mulighet til å gjøre akkurat de samme tingene. Men at det er mulig, det tror jeg på, for jeg ser jo at flere gjør det. Anonymkode: 8301c...997 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet lørdag kl 11:16 #117 Del Skrevet lørdag kl 11:16 Som #4 sa, du kommer til å trenge hjelp når det kommer til praktiske ting, drar du lite på hytter og idrett så klarer man seg nok en god det uten. Men av vennegjengen jeg var med før var det noen som ikke hadde lappen (noen har den ennå ikke). Vi som hadde lappen ble jo lei av å måtte hente disse hver gang man skulle noe sosialt. Når jeg var yngre og drev med idrett så gikk kjøring til bortekamper litt på rundgang, men ofte mye av de samme som stilte opp. Husker spesifikk en person som aldri kjørte men alltid skulle sitte på, begge foreldre hadde lappen, men bidro ikke (så det skjer med de som har lappen også!) Ser ikke for meg at det er å kult å være den personen som alltid må spørre om hjelp/kjøring, men som sagt handler det om hvordan du lever og hva man deltar på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:30 #118 Del Skrevet lørdag kl 11:30 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Send 12 åringen på sykkel fra Bjølsen til Jar. Strålende idé. Selv foretrekker jeg å kjøre i 15 minutter. Alternativet er vel 1 - 1,5 time på t-bane hver vei for å følge. Eller å fortelle at "sorry, du kan ikke være venn med Lars lenger, han bor for langt unna" Anonymkode: 8301c...997 Hva er problemet; klarer ikke dagens barn lenger å bevege seg? Som 12-åring dro jeg ut på langturer på sykkel; fra Grünerløkka og opp til Grorud/Stovner; ville prøve å komme til Lillestrøm, men så langt kom jeg aldri. Slitsomt å komme seg opp, men morsomt å komme seg ned. Så hva er grunnen til at dagens barn ikke lenger kan bruke sykkelen; tar dette for mye tid, slik at de i stedet kan bruke tiden til å glane på smarttelefonen ...? Anonymkode: 5ba13...dbe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:34 #119 Del Skrevet lørdag kl 11:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er problemet; klarer ikke dagens barn lenger å bevege seg? Som 12-åring dro jeg ut på langturer på sykkel; fra Grünerløkka og opp til Grorud/Stovner; ville prøve å komme til Lillestrøm, men så langt kom jeg aldri. Slitsomt å komme seg opp, men morsomt å komme seg ned. Så hva er grunnen til at dagens barn ikke lenger kan bruke sykkelen; tar dette for mye tid, slik at de i stedet kan bruke tiden til å glane på smarttelefonen ...? Anonymkode: 5ba13...dbe Besteforeldrene dine la spedbarnet på hattehyllla i bilen, og kjørte på norgesferie, det gikk fint det og. Men vi lever i en mer opplyst verden i dag. Anonymkode: 8301c...997 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:38 #120 Del Skrevet lørdag kl 11:38 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Besteforeldrene dine la spedbarnet på hattehyllla i bilen, og kjørte på norgesferie, det gikk fint det og. Men vi lever i en mer opplyst verden i dag. Anonymkode: 8301c...997 Idiotisk å sammenlikne dette med en 12-åring på sykkeltur. Anonymkode: b31f1...f2c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå