Gå til innhold

Realitetssjekk: Hvordan er det å ha barn uten å ha førerkort og bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Bor i Oslo, går helt fint. Tar taxi når vi trenger som f.eks. legevakt og lignende. 

Men her har vi trikk, buss og t bane i nærheten

Anonymkode: a101e...53b

Samme her, har aldri kjent på behovet for bil her vi bor i Oslo. Aldri bedt noen kjøre oss noen steder heller. Skal vi få fraktet tunge ting betaler vi profesjonelle for jobben. 

Anonymkode: d598d...0ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Upraktisk når barna blir større og har fritidsaktiviteter. Foreldremøter, bursdager, venner som skal besøkes, fotballturneringer i helgene... Samkjøring og du kan ikke kjøre andres barn.

Ikke sikkert du finner en passende buss på kveldstid. Når det er sagt, så kjenner jeg folk som bor usentralt og barna busser til og fra aktiviteter 1 time hver vei (foreldrene har førerkort og kjører mye også). Så det blir jo en vane å bruke tid på buss. 

Jeg har førerkort, men har ikke kjørt på 20 år. Blir avhengig av andre til å frakte barn hit og dit (de tilbyr seg, jeg betaler). Selv sykler jeg og er vant med det. Barna sykler mye også, men jeg kan jo ikke tvinge de ut på glatta i haglbyer sent på kveld. 

Anonymkode: 18551...d4b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok veldig an på hvor du bor. Stor by eller liten by. Her jeg bor funker det fryktelig dårlig med kollektivt, så jeg er helt avhengig av å ha lappen. 👌🏻

men det er klart at det går- alt går bare man er innstilt på det😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Funker ikke så bra hvis det er mye snø og/eller hålke seks måneder av året, da. 

Anonymkode: 1e9f4...fbb

Nord-Norge?

Anonymkode: 18551...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og når barna skal på svømmestevne , fotball turneringer, overnatting med speideren , bursdag på lekeland osv da??? Er du den som alltid lar barna sitte på med andre?? 

Eller er alt dette også 600 meter fra huset ditt isåfall hvor bor du hvilken by? Utrolig det da.

Anonymkode: 5d8c2...bc3

Nå har mine barn holdt på med idrett og kultur, som er 10 min unna med buss. Og har ikke trengt kjøring til noe av det. 90% av bursdagene holdes hjemme. Ellers er det en kort busstur unna. 

Her er det vi som oftest har med andre barn på aktiviteter. Da det bare er en kort busstur unna, eller strand i gangavstand. Og er snakk om 90% av gangene, er det jeg som tar med andre barn.

På 10 år, er det kun en eneste gang jeg har spurt om noen kunne kjøre det ene barnet mitt.

Anonymkode: 92112...b11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Med dagens priser er det ikke alle som har råd til å ha bil. Men hey, er bare å åpne opp lommeboka det, så slipper du å irritere deg over andre :)

Anonymkode: d598d...0ac

Med dagens priser er det nok en del som bør spørre seg  om de egentlig har råd til å ha barn, men hey kanskje det gjelder deg?

Veldig kjipt å være det barnet som ikke har bil, ikke drar på ferie, ikke har råd til vanlige ting som folk tar for gitt.

Anonymkode: d3be5...fce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lappen og har ett barn 50%. Har aldri basert meg på hjelp fra andre, ikke fra faren heller. Vi går og sykler mye, og tar buss av og til. Har gode sykler, med piggdekk på vinteren, og klær for all slags vær.

Nesten alt vi trenger er innenfor gang/sykkelavstand, og resten går det stort sett buss til. Handler med ryggsekk, og skal vi ha noe tungt som møbler o.l. bestiller jeg hjemlevering.

De få gangene vi er helt nødt til å bli kjørt tar vi taxi, sånn ca 2-3 ganger i året. Det koster jo litt, men mye billigere enn å ha bil når det blir såpass sjeldent.

Men hvor utfordrende det blir kommer jo an på hvor nært du har jobb, butikker, bhg, skole, fritidsaktiviteter o.l. Og ikke minst hvor mange barn du får. Og om barna blir funksjonsfriske så de kan komme seg rundt selv. Hvilke fritidsaktiviteter de begynner på. Og hvor mye du jobber, det tar jo unektelig lenger tid å komme seg rundt uten bil.

Anonymkode: 2d1e8...d3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Med dagens priser er det nok en del som bør spørre seg  om de egentlig har råd til å ha barn, men hey kanskje det gjelder deg?

Veldig kjipt å være det barnet som ikke har bil, ikke drar på ferie, ikke har råd til vanlige ting som folk tar for gitt.

Hvis man ikke har bil så har man jo bedre råd til å kunne reise på ferie og gjøre ting folk tar for gitt.

Anonymkode: 70a60...2c1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg ville tenkt meg godt om her. Hvis du er redd for å kjøre så er det noe som ligger under og dette kan du godt forsøke å gjøre noe med før du setter barn til verden.

Det er alt for mange som har barn som ikke takler helt vanlige ting, som foreldremøter,jobbe, møte på dugnad, kjøre osv

Å være redd for å kjøre bil har ingenting med å være redd for sosiale settinger å gjøre. Jeg er redd for å kjøre, men ikke for andre ting. Syns bare at bilkjøring er skummelt.

Ts: Vi har ikke bil. Bor i stor by. Null problem. Er helt vanlig her at barnefamilier ikke har bil. Vil anslå at ca halvparten av familiene i barnas barnehage disponerer bil. 

Anonymkode: 0a22e...2a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem og har aldri vært avhengig av noe hjelp som det skrives her. Har bodd i både stor og liten by og det har alltid gått helt fint :)

Anonymkode: 71daa...8f6

Ikke avhengig av hjelp, sier du. Har ikke barna dine deltatt på fritidsaktiviteter da? Fotball, speider, ridning og liknende? Samtlige av altivitetene til barna våre medfører en del reising, enten de skal spille kamp eller ha oppmøte et nytt sted. Svært ofte er det til et sted hvor det ikke er praktisk mulig å nå frem med buss etter jobb/skole og før aktiviteten starter. Dette har aldri vært et problem for dere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine er 7 og 6 og jeg har oppkjøring nå i januar. Nå har fritidsaktivitetene begynt å melde seg her i heimen og det er bare ekstremt upraktisk å ikke kunne kjøre bort på håndballhallen eller kjøre på turneringer. Jeg er godt voksen for å si det sånn, men via kjøreskolen har jeg møtt mange i samme båt. 

Anonymkode: ef149...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har ikke førerkort fordi jeg er alt for redd for å kjøre bil og jeg lurer på om dere her kan dele deres erfaring med å ha ett barn uten å ha førerkort? Er det overkommelig? Bor i en mellomstor by så det er greit med bussforbindelse så lenge man bor Sentrumsnært. 

Anonymkode: c2c0f...9cf

Vi har 2 barn og ingen bil. Vi kan leie bil ved behov, men det er nesten aldri. Har gangavstand til barnehage, skole, fritidsaktiviteter og butikk. Veldig gode bussforbindelser. Vi har og transportsykkel med vinterdekk. Det er helt uproblematisk for oss. 

Anonymkode: 2ea4a...e76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og når barna skal på svømmestevne , fotball turneringer, overnatting med speideren , bursdag på lekeland osv da??? Er du den som alltid lar barna sitte på med andre?? 

Eller er alt dette også 600 meter fra huset ditt isåfall hvor bor du hvilken by? Utrolig det da.

Anonymkode: 5d8c2...bc3

Haha, jeg tenkte det samme.

Anonymkode: 951eb...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Billigere å ta taxi ved absolutt behov, enn å eie bil. 

Anonymkode: 6508e...127

Det hadde blitt dyrt med taxi hvis jeg skulle ta den hver dag for å levere og hente i bhg og til/fra jobb gitt....

Anonymkode: 951eb...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo at man praktisk får det til om man bor sentralt, velger aktiviteter som er i nærområdet, er heldig med tildelt barnehage, og skole sett mot hvor arbeidsplass er.

Men tidsbruken hadde jeg ikke likt overhodet. Dager i barnehage er lange nok. Kollektiv til butikken høres ut som et mareritt. Før jul nå var det litt av en logistikk rundt juleavslutninger, pakker som kom til utleveringssteder på ulike steder, mange butikker man måtte innom.. 

Man vil jo være avhengig av andre. Veldig mange flytter ut av by når barn vokser til, også til steder der kollektivtrafikk ikke går. Hva gjør man da med besøk og samlinger når alt blir mer geografisk spredd? Fotballkamper og andre aktiviteter? 

Også frarøver man jo barna mange opplevelser. Det er blant mine fineste barndomsminner. Leide hytter på fjell eller ved sjø, der du trengte bil for å være. Åpen gård rundt omkring. Kjøre til skiløyper og bakker litt utenfor byen, i stedet for å stampe i kø ved sognsvann. 

Alt er mulig. Men det er veldig langt fra optimalt.. 

Anonymkode: 8301c...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig ganske sjokkert over voksne mennesker som forsvarer det å ikke ha lappen, selv etter barn. Ja, dere klarer dere uten. Så lenge dere holder til i byen. 

Tro meg, venner og familie som må kjøre dere, hater det. 

Anonymkode: 856e7...f3f

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En ting er jo at man praktisk får det til om man bor sentralt, velger aktiviteter som er i nærområdet, er heldig med tildelt barnehage, og skole sett mot hvor arbeidsplass er.

Men tidsbruken hadde jeg ikke likt overhodet. Dager i barnehage er lange nok. Kollektiv til butikken høres ut som et mareritt. Før jul nå var det litt av en logistikk rundt juleavslutninger, pakker som kom til utleveringssteder på ulike steder, mange butikker man måtte innom.. 

Man vil jo være avhengig av andre. Veldig mange flytter ut av by når barn vokser til, også til steder der kollektivtrafikk ikke går. Hva gjør man da med besøk og samlinger når alt blir mer geografisk spredd? Fotballkamper og andre aktiviteter? 

Også frarøver man jo barna mange opplevelser. Det er blant mine fineste barndomsminner. Leide hytter på fjell eller ved sjø, der du trengte bil for å være. Åpen gård rundt omkring. Kjøre til skiløyper og bakker litt utenfor byen, i stedet for å stampe i kø ved sognsvann. 

Alt er mulig. Men det er veldig langt fra optimalt.. 

Anonymkode: 8301c...997

Men har man ikke bil, så flytter man ikke fra byen, til et sted som ikke har kollektivtrafikk. 

Vi er ikke avhengige av noen. Mat får vi levert på døra, pakker kommer enten på døra, pakkeboks 100 m unna, eller utleveringssted 400 m unna. 

Det går raskere med buss til jobb, enn bil. 

Her så har vi vært på flere hytteturer, da leier vi bil. Vi har og vært på åpen gård flere ganger, og flere turer til utlandet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Egentlig ganske sjokkert over voksne mennesker som forsvarer det å ikke ha lappen, selv etter barn. Ja, dere klarer dere uten. Så lenge dere holder til i byen. 

Tro meg, venner og familie som må kjøre dere, hater det. 

Anonymkode: 856e7...f3f

Nå er vi flere som aldri bruker andre til å kjøre oss.

Jeg har førerkort, og hadde bil da barna var små. Men den sto jo mest i garasjen. Så fant ut at jeg ikke trengte den.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lappen, bor i Stavanger,  veldig god bussforbindelser akkurat her jeg bor, tror det går 10  busser i timen. Har tatt buss , eller tog til lekeland,  museer,  og ellers rundt om kring . Hvis det skulle blitt helt krise en gang,  så kunne jeg spurt noen venner, venner av barnet eller tatt taxi, men det har aldri skjedd.  Har 4 matbutikker, som tar maks 5 minutter å gå til. Samme med lege, tannlege og apotek. Skolen er 1 min unna, ungdomskolen ligger rett ved siden av. 

Anonymkode: 87df4...a8a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...