AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:21 #41 Del Skrevet fredag kl 17:21 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hadde jeg aldri gjort… Veldig glad jeg har lappen og bil når jeg plutselig må hente i barnehagen pga sykt barn, et barn må på legevakten (eller et større sykehus, det har skjedd 2 ganger når vi hadde spedbarn i hus). Å dra med seg haugevis med klær og utstyr til og fra ved helg og ferier, eller sesongskift.. handle inn mat og husholdningsartikler, drassende på masse tunge bæreposer og 2 skrikende unger hadde jeg ikke orka 😅 Ut på reiser er det også ofte veldig greit å ha bil, koster fort mye mer når man skal ha togbilletter eller flybilletter til 2-3 barn i tillegg til oss voksne. Mannen går til og fra jobb , og hender seg han går til barnehagen på vei hjem for å hente unger, men ikke når det er -30 ute.. Går det buss helt til barnehagen? Risikerer dere å få barnehageplass langt unna der dere bor/ jobber ? Kjenner flere som har måtte styre noe vanvittig både morgen og ettermiddag for å komme seg til og fra barnehage og jobb med kollektivtransport, og de har fort brukt 1-2 timer ekstra hver dag pga det.. Jeg personlig hadde aldri verden gidda å dra med meg slitne barn på en times busstur på ettermiddagene.. Anonymkode: 2d931...5d4 Har man ikke førerkort må man planlegge litt bedre hvor man bor. Jeg bor 100 m unna barnehagen, 600 m unna barneskolen, 400 m unna ungdomsskolen, 400 m unna kjøpesenter. Buss går 50 m unna, hvert 10. minutt. Det tar meg kortere tid å komme på jobb, med offentlig transport, enn med bil. Jeg får levert varer på døra av Oda, Meny og Farmasiet. På 10 år, så er det 3 ganger vi har måtte dra på legevakten. 2 av gangene tok vi drosje, den kommer og raskt da drosjeholdeplassen er 400 m unna. Den siste gangen var det mer akutt med meg, da kom ambulansen. Det hadde ikke vært mulig for meg å kjøre bil da. Og jeg sparer store summer på å ikke ha bil. Anonymkode: 92112...b11 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:22 #42 Del Skrevet fredag kl 17:22 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ikke førerkort fordi jeg er alt for redd for å kjøre bil og jeg lurer på om dere her kan dele deres erfaring med å ha ett barn uten å ha førerkort? Er det overkommelig? Bor i en mellomstor by så det er greit med bussforbindelse så lenge man bor Sentrumsnært. Anonymkode: c2c0f...9cf Å ha barn uten førerkort er for utenkelig. Isåfall bør du være rik, ha mann med lappen eller familie som gladelig kjører deg. Plutselig må du akutt til legevakten med barna, det er fotball turnering i nabo byen, det vil bli såååå mange barnebursdager på lekeland osv. Nei herregud forstår ikke de uten lappen som har barn!! Anonymkode: 5d8c2...bc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:22 #43 Del Skrevet fredag kl 17:22 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å ha barn uten førerkort er for utenkelig. Isåfall bør du være rik, ha mann med lappen eller familie som gladelig kjører deg. Plutselig må du akutt til legevakten med barna, det er fotball turnering i nabo byen, det vil bli såååå mange barnebursdager på lekeland osv. Nei herregud forstår ikke de uten lappen som har barn!! Anonymkode: 5d8c2...bc3 Altså være rik og kan ta taxi overalt.. Anonymkode: 5d8c2...bc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:25 #44 Del Skrevet fredag kl 17:25 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har man ikke førerkort må man planlegge litt bedre hvor man bor. Jeg bor 100 m unna barnehagen, 600 m unna barneskolen, 400 m unna ungdomsskolen, 400 m unna kjøpesenter. Buss går 50 m unna, hvert 10. minutt. Det tar meg kortere tid å komme på jobb, med offentlig transport, enn med bil. Jeg får levert varer på døra av Oda, Meny og Farmasiet. På 10 år, så er det 3 ganger vi har måtte dra på legevakten. 2 av gangene tok vi drosje, den kommer og raskt da drosjeholdeplassen er 400 m unna. Den siste gangen var det mer akutt med meg, da kom ambulansen. Det hadde ikke vært mulig for meg å kjøre bil da. Og jeg sparer store summer på å ikke ha bil. Anonymkode: 92112...b11 Og når barna skal på svømmestevne , fotball turneringer, overnatting med speideren , bursdag på lekeland osv da??? Er du den som alltid lar barna sitte på med andre?? Eller er alt dette også 600 meter fra huset ditt isåfall hvor bor du hvilken by? Utrolig det da. Anonymkode: 5d8c2...bc3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:25 #45 Del Skrevet fredag kl 17:25 Kjøp en transportsykkel, den kan du bruke til å frakte barn og varer. Sett av et fast beløp hver mnd på en "bil-konto", for eksempel tilsvarende beløp du ville brukt på å ha bil (det utgjør mange tusen i mnd om du inkluderer alle utgifter). Fra denne kontoen kan du med god samvittighet betale for taxi og andre transporttjenester når du trenger det. Det er lurt å sette av på egen konto, fordi du i noen perioder vil måtte bruke mer taxi, for eksempel om vinteren når føret ikke tillater like mye sykling. Det kommer til å gå helt fint! Anonymkode: b4626...05e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:28 #46 Del Skrevet fredag kl 17:28 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har man ikke førerkort må man planlegge litt bedre hvor man bor. Jeg bor 100 m unna barnehagen, 600 m unna barneskolen, 400 m unna ungdomsskolen, 400 m unna kjøpesenter. Buss går 50 m unna, hvert 10. minutt. Det tar meg kortere tid å komme på jobb, med offentlig transport, enn med bil. Jeg får levert varer på døra av Oda, Meny og Farmasiet. På 10 år, så er det 3 ganger vi har måtte dra på legevakten. 2 av gangene tok vi drosje, den kommer og raskt da drosjeholdeplassen er 400 m unna. Den siste gangen var det mer akutt med meg, da kom ambulansen. Det hadde ikke vært mulig for meg å kjøre bil da. Og jeg sparer store summer på å ikke ha bil. Anonymkode: 92112...b11 Men man vet jo ikke hvilken barnehage man får plass i. Vi fikk plass i barnehage ca 10 kilometer unna, men var en barnehage 500 meter unna oss, det hjalp oss lite når vi ikke fikk plass der 😅 Hva når barna skal med på ting? Fotballturnering, turer med venner, besøk osv. Anonymkode: 2d931...5d4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:30 #47 Del Skrevet fredag kl 17:30 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men man vet jo ikke hvilken barnehage man får plass i. Vi fikk plass i barnehage ca 10 kilometer unna, men var en barnehage 500 meter unna oss, det hjalp oss lite når vi ikke fikk plass der 😅 Hva når barna skal med på ting? Fotballturnering, turer med venner, besøk osv. Anonymkode: 2d931...5d4 Man kan fint unne seg taxi til slike anledninger som turneringer o.l., med alle pengene man sparer på å ikke bruke bil i hverdagen. Anonymkode: b4626...05e 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:33 #48 Del Skrevet fredag kl 17:33 Det er ganske tøft å være uten bil om man har barn. Var uten lappen da jeg ble alenemor og fikk da alt til å gå rundt, men tok lappen nokså kjapt etter jeg dro fra barnefar og det var dag og natt i forskjell. Anonymkode: cc7e8...ae5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:39 #49 Del Skrevet fredag kl 17:39 Billigere å ta taxi ved absolutt behov, enn å eie bil. Anonymkode: 6508e...127 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:40 #50 Del Skrevet fredag kl 17:40 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ganske tøft å være uten bil om man har barn. Var uten lappen da jeg ble alenemor og fikk da alt til å gå rundt, men tok lappen nokså kjapt etter jeg dro fra barnefar og det var dag og natt i forskjell. Anonymkode: cc7e8...ae5 Jeg er enig i at det er vanskelig om man baserer seg på kollektivtransport, men transportsykkel er faktisk et veldig godt alternativ om man ikke bor et sted med veldig store svatander til alt. Billig, raskt, enkelt, kommer frem overalt (kan sykle til døren alle steder man skal, slipper parkeringshus o.l.), trenger ikke tenke på kø og rushtid. Anonymkode: b4626...05e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:42 #51 Del Skrevet fredag kl 17:42 Vel eg tenkte det kom til å gå heilt fint. Det vart litt styr så eg tok lappen mens minste var veldig liten. Henting og levering til barnehage utan lappen vart for lite effektivt. Vart og styr med barnevogn, handleposar, drittvær. Men spørst selvfølgelig kor du bur. Anonymkode: a6169...a61 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:43 #52 Del Skrevet fredag kl 17:43 Bor i Oslo og har ikke opplevd at dette er noe problem. Det tar 5 min å gå til barnehagen. Tbane og buss er begge deler i nærheten. Det eneste vi blir kjørt til et flyplass, men da hadde vi jo ikke kjørt egen bil uansett. Anonymkode: 4d68d...31f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:44 #53 Del Skrevet fredag kl 17:44 Har lappen, men bor midt i Oslo så har ikke behov for bil. Endrer seg litt nå som jeg blir bonusmor til 2 barn til og vi flytter til hus litt utenfor. Kjæresten har bil da, så satse på det er nok med den👀😬 Anonymkode: 2746a...633 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:44 #54 Del Skrevet fredag kl 17:44 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Å ha barn uten førerkort er for utenkelig. Isåfall bør du være rik, ha mann med lappen eller familie som gladelig kjører deg. Plutselig må du akutt til legevakten med barna, det er fotball turnering i nabo byen, det vil bli såååå mange barnebursdager på lekeland osv. Nei herregud forstår ikke de uten lappen som har barn!! Anonymkode: 5d8c2...bc3 Hvis det er noe "akutt" til legevakten ville jeg ringt ambulanse. Alt annet du nevner kan man jo fint ta kollektivt til. Anonymkode: 4d68d...31f 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:51 #55 Del Skrevet fredag kl 17:51 Det kommer an på dine holdninger og hvor du bor tenker jeg. Nå har jeg lappen, men har måtte klare meg uten bil med barn i mange år, og det har gått helt fint. Det er ikke alle som reiser på hytta annenhver helg og kjører ungene på stevner i hytt og pine. Til hverdagen brukte vi elsykkel og vogn, bestilte mat fra Meny innimellom og lånte bil innimellom (om jeg ikke hadde hatt lappen måtte det ha blitt taxi de få gangene). Vi har ofte avtalt med foreldre mtp bursdager og slikt, men vi har gjerne fulgt/hentet flere barn med buss fra skole og til bursdag feks, der de andre har hentet. Ingen har måtte kjøre noe ekstra på mine barn, og jeg har vært den som har tilbudt meg mye mtp å følge dem til ting -med buss. Barna lærte tidlig å bli trygg på buss og jeg kjører dem ikke noe sted der det går buss selv om jeg har bil nå. Anonymkode: 013eb...3fd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:57 #56 Del Skrevet fredag kl 17:57 Søstera til mannen bor sentralt i Oslo, verken hun eller mannen har lappen. Barna er flinke å ta kollektivt alene fra tidlig alder, og hele familien er veldig aktive brukere av sykler. Men de har periodevis fått mye hjelp av svigerfar og også min mann til å kjøre dem rundt på ærend hvor bil er praktisk. Ungene har ikke hatt så mye fritidsaktiviteter som krever bil, så de har klart seg greit. Men de får relativt mye skyss av familie, så uten familie i byen så hadde det vært mer omstendelig for dem. Jeg hadde personlig ikke likt å være såpass avhengig av andre. Anonymkode: 1f51f...2b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:59 #57 Del Skrevet fredag kl 17:59 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det bør gå fint, MEN: Du kommer til å bli avhengig av mye hjelp. Det er så viktig å takke ordentlig for denne hjelpen, og ikke ta den for gitt. Når barna skal spille fotballkamper i nabobyen, når de skal ha korpsstevner eller frakte ting, når dere kommer hjem sent fra togstasjon/flyplass osv. Hilsen ei som kjører og henter barn i hele nabolaget for fotballkamper, trening i innendørshaller på andre siden av byen, tar dem med på overnattingscup pga at familien ikke har bil... Hadde jeg fått en takk i ny og ne, en flaske vin eller noe, eller at de i det minste kunne sendt barna sine hjem til oss i god tid, så vi slipper å kjøre ekstra turer på 15 min for å plukke opp ett-to ekstra barn to ganger i uken, i tidsklemma, ville det ha føltes bittelitt bedre, i alle fall. Anonymkode: f68bf...7ab Enig i dette. Kjenner noen med seks barn(!) uten førerkort, og de bor på bygda også. Hele tiden spør de på FB etter skyss i alle retninger på den ene eller den andre eller den tredje ungen. Eller hente ting på IKEA, eller hva det måtte være. Da må man bidra mye på andre måter, som ekstra innsats på dugnad i fotballklubben når man aldri kan kjøre på kamp. Anonymkode: 1e9f4...fbb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:00 #58 Del Skrevet fredag kl 18:00 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er enig i at det er vanskelig om man baserer seg på kollektivtransport, men transportsykkel er faktisk et veldig godt alternativ om man ikke bor et sted med veldig store svatander til alt. Billig, raskt, enkelt, kommer frem overalt (kan sykle til døren alle steder man skal, slipper parkeringshus o.l.), trenger ikke tenke på kø og rushtid. Anonymkode: b4626...05e Funker ikke så bra hvis det er mye snø og/eller hålke seks måneder av året, da. Anonymkode: 1e9f4...fbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:01 #59 Del Skrevet fredag kl 18:01 Vi har begge lappen, men klarer oss fint uten bil. Vi leier bil om vi vil da, f.eks. i forbindelsemedmånedene før fødsel og når vi har ferie. Bor nært alt vi trenger, og sparer både tid og penger i hverdagen. Slanke har vi også holdt oss. Kanskje fordi vi går mye. Har aldri fått kjørehjelp. Hadde kjøpt bil om vi var avhengig av det. Anonymkode: c375b...8bf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:08 #60 Del Skrevet fredag kl 18:08 Har ikke bil, 4 barn, går helt fint. Vi tar kollektivt, sykler og går. Har elsykkel med sykkelvogn om sommeren. Det eneste vi tenker på er hvor vi bosetter oss, må ha gode kollektivtilbud, men det er helt fint altså. En stor bonus er selvstendige unger som er vant til å sykle og gå til skole, venner og aktiviteter. Og lærer venner å ta kollektivt hvis de skal et stykke unna. 😄 Anonymkode: 2ed57...2bb 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå