Gå til innhold

Realitetssjekk: Hvordan er det å ha barn uten å ha førerkort og bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det kan fint funke om barna er inaktive og gjør alt lokalt.

Anonymkode: eb13a...77a

Hvordan er det inaktivt å ha fritidsaktiviteter i nærområdet? 

Som barn gikk jeg på kampsport. Det innebar ingen reising utenom innad i Oslo. Det ordnet jeg selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi bor 2.5 km fra sentrum(butikker, aktiviteter,  jobb for den ene). Lege er ca 5 km unna, skole er 5 km unna. Vi har ikke bil, så fs går vi på vinteren og sykler om sommeren.  Barna får skoleskyss,  da de må ferdes langs trafikkfarlig vei. Går buss 2x pr time i sentrum , men går ned om jeg trenger buss.  Er det aktivtet utenom kommunen, pleier vi å sitte på med noen andre(fra sentrum). Jeg tar dugnadsjobbing, kakebaking eller kisokvaktrn for de  som en takk. Fungere veldig bra her i allefall. Den ene går til jibb(cav35 min hver vei), den andre går til sentrum og tar toget). Når vi ikke har lappen og bil, så innretter vi liver vårt etter det.

Prøver å få store ting levert hjem, hvis ikke bet jeg noen i familien for å hente det. Handler mwd ryggsekk, utrolig hva som får plass i en 60 l sekk😀

Anonymkode: abc13...428

Dere er avhengig av andre, og burde derfor hatt lappen og bil.

Anonymkode: 0c6e3...dfb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon. 

Det gikk greit i noen år. Så fikk samboer lappen og etterhvert fikk vi ett barn til. Når barnefar fikk drømmejobb mange timer unna og forlot oss var det verre. Plutselig hadde jeg to barn og logistikken ble vanskeligere.

Jeg damet meg opp og tok lappen når minstemann var to år. Tok intensivkurs. Det var tungt, jeg var så redd og ble utrolig sliten. Men det gikk! Dessverre er jeg fortsatt redd for å kjøre nå (4år senere), men jeg bruker bil i nærområdet. Har fått jobb fem minutters kjøring unna hjemmet, og jeg kjører til matbutikk og henter/leverer på skolen. Har i dag samboer som kjører når det er andre ting. Er uendelig glad for at jeg er litt selvstendig og kjører noe, men føler at kjøreangsten hindrer en frihet jeg kunne hatt. Det er grusomt å være så redd for å kjøre, og det er veldig vanskelig for andre å forstå. Men får du det til så anbefaler jeg å ta lappen, mange opplever jo også at kjøreangsten blir mindre/borte når de har kjørt en del ❤️

Anonymkode: e8593...04b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lappen men ikke bil, da vi ikke trenger det i hverdagen. Tar kollektivt eller elsykkelen i det daglige, som uansett går fortere enn bil midt i byen. Ungene har barnehage og barneskole noen hundre meter fra leiligheten. Om vi trenger bil en dag eller helg leier vi, og om vi må på legevakten i en fei tar vi taxi, det er uansett mye billigere enn å eie bil selv. Skysse unger rundt på aktiviteter har ikke vært aktuelt så langt, det de holder på med er i nærområdet (og ikke lagidrett).

Så det kan gå helt fint avhengig av hvor du bor. Men anbefaler å ta lappen uansett, så har du et reelt valg. Vi trenger ikke bil her vi bor nå, men om vi flytter mindre sentralt er det fint at vi har muligheten. 

Anonymkode: 79ff3...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (14 timer siden):

Kanskje såpass mange at om alle de skulle latt være å få barn ville det blitt veldig mange som ikke fikk barn.

Det er ikke lett å gjøre ting riktig. På den ene siden bør man ikke få barn om ikke alt er optimalt på alle områder. På den andre siden mener mange at det nærmest er en plikt å få barn. Frivillig barnløse får mye tyn...

Å ikke kjøre bil er virkelig ikke det største problemet når man bor i by. Mange har ikke råd til å ha bil heller. Og her i Oslo legges det jo opp til stadig mindre parkeringsplasser og andre tiltak for at det skal bli minst mulig bilkjøring i byen.

De får ikke tyn av meg nei, de som ikke får barn.

Jeg er så lei av å lese om folk som har barn men som ikke kan delta i ting fordi de har sosial angst, er uføre, ikke klarer å snakke med folk osv. Det var til og med en her inne som ikke ville møte opp på foreldremøte på skolen i tilfelle hun ble nødt til å si noe, det var nemlig ofte gruppearbeid på de møtene. Skjønner ikke folk at dette gjerne går i arv?

Jeg kan forstå at folk som bor i Oslo sentrum, eller er studenter ikke har bil. Jeg tror og at du klarer deg greit om du bor sentralt i en stor by uten bil. Likevel tenker jeg at det er veldig greit å i hvert fall ha lappen, så du kan kjøre om det er behov. Kanskje dere leier bil av og til eller er sjåfør med noen andre sin bil. Og jeg tenker at om du har angst for å kjøre bil i vanlige situasjoner i dagliglivet så er det noe som det går an å gjøre noe med.

Anonymkode: d3be5...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis man skulle krisemaksimere like mye på andre områder i livet, måtte man hver gang ungen skal til skolen, utstyre ryggsekken med sovepose, proviant for de neste 30 dagene og ikke minst gassmaske - i tilfelle det skulle oppstå en krisesituasjon.

Dessuten skjønner jeg ikke logikken i at miljøpolitikk skal bestå i at man sorterer avfall for harde livet, samtidig som man skal frakte 20 forskjellige barn i 20 forskjellige biler der foreldrene kjører dem i stedet for å bruke én buss til å frakte 20 unger til samme bestemmelsessted, slik man gjorde før i tiden.

Anonymkode: 5ba13...dbe

Fordi det kun er små bygder som har klubbminibusser.  Dessuten bor man ikke så nær hverandre at man lett svipper bortom.  Mine spiller fotball og på kamper i ukedagene forsøker jeg å kombinere kjøring til kamp med ærender rundt kamparena, f.eks kamp i Asker så stopp på Ikea på veien.  Det er mitt bidrag til færre bilturer.

Ved å stappe alle unger i få biler fratar du foreldrene muligheten til å se barna sine.  Jeg kjører gledelig til Skien eller Elverum for kamp og sånn føler mange foreldre.    

Før stappet man unger sammen fordi foreldre var late. Mine foreldre kjørte i årevis til HVER kamp for jeg bodde lengst unna, det tok jo 20 min til møteplassen så like bra å kjøre helt til kamparena ellers tok det jo 40 min ekstra uansett hjem og tilbake for å hente meg på møtestedet.

Bare alt org med foreldre om samordning med kjøring er et styr.

Anonymkode: eb13a...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 15.50):

Jeg ville tenkt meg godt om her. Hvis du er redd for å kjøre så er det noe som ligger under og dette kan du godt forsøke å gjøre noe med før du setter barn til verden.

Det er alt for mange som har barn som ikke takler helt vanlige ting, som foreldremøter,jobbe, møte på dugnad, kjøre osv

Anonymkode: d3be5...fce

Tull. Jeg kjører ikke bil, men alt det andre gjør jeg. Leder også foreldremøter, holder foredrag. Har klart meg uten lappen i snart 50 år, skal gå bra resten av livet også. 

Anonymkode: 207e4...929

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere er avhengig av andre, og burde derfor hatt lappen og bil.

Anonymkode: 0c6e3...dfb

Ikke avhengig av andre i hverdagen,  kun ca 1 kamp annenhver mnd. Jeg satt på med venner i oppveksten jeg også, kompis kjøring kalte vi det. Går eller sykler ellers,  skolebuss til og fra skolen, tog eller buss fra sentrum og til steder ute for sentrum. Ingen problem for oss😀👍

Anonymkode: abc13...428

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...