Gå til innhold

Realitetssjekk: Hvordan er det å ha barn uten å ha førerkort og bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Besteforeldrene dine la spedbarnet på hattehyllla i bilen, og kjørte på norgesferie, det gikk fint det og. 

Men vi lever i en mer opplyst verden i dag. 

Anonymkode: 8301c...997

Opplyst i hvilken forstand ...?

At ungene ser på TikTok på skolen der besteforeldrene faktisk lærte noe, at ungene ikke klarer å regne ut enkle mattestykker der besteforeldrene kunne gangetabellen i søvne, at ungene må kjøres med bil der besteforeldrene gikk eller brukte sykkelen, eller at de ikke tør å dusje etter gymtimen der besteforeldrene så på dette som noe helt naturlig?

Greit nok at man oppdrar en generasjon av hjelpeløse, skjermavhengige barn, men å kalle dette "opplyst", er meningsløst; det er faktisk en grunn til at gjennomsnitts-IQ-en i befolkningen har sunket, og at køene til psykologene er lange.

Anonymkode: 5ba13...dbe

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men ingenting av dette involverer jo barn? Hva gjør du når Nora skal på dans 7 kilometer hjemmefra kl 16.30 og Lukas skal på fotballtrening 9 km i motsatt retning kl 17? Og Nora må hentes kl 18.00 fordi hun skal videre på bursdag.

I 2-3 uker før jul var det både juleavslutninger, korpsspilling, danseforestillinger, treninger og barnebursdager hver dag, spredt over hele byen. Taxi ville kostet 10-15.000 som et forsiktig anslag. De pengene har ikke jeg. 

Anonymkode: 951eb...640

Men alle bor jo ikke steder med slike avstander. Og alle bor ikke slik at barn må følges overalt, men kan ta seg dit selv, og alle opplever ikke at barna skal delta på 15 forskjellige ting i løpet av 2 uker.

Nå har jeg bil, men har faktisk aldri opplevd at ungene mine skal være to steder samtidig med de avstandene du skisserer her. Fotballtrening foregår 8 min gange fra der vi bor. Bor sentralt og nært det aller meste. 

Synes det er litt spesielt å nekte å tro på de som klarer seg uten bil og som mener ungene går glipp av både et sosialt liv og ferier. 

Anonymkode: 8b18d...ab8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nå var spørsmålet fra TS hvordan det er, ikke om det er mulig. 

1) hverdagslogistikken. Det er lite nok tid sammen. Lange nok dager i barnehagen. Det å bruke tid på å forflytte seg må være det mest meningsløse vi gjør.

2) mulighetsrommet det gir. Aktiviteter i naturen utenfor byen, arrangement av alle typer, variasjon i fritidstilbud, mulighet for å besøke venner og familie som ikke bor i bykjernen, og mye mer. 

Jeg forstår ikke at det går an å argumentere for at man bruker like lite tid som de med bil, og har mulighet til å gjøre akkurat de samme tingene. Men at det er mulig, det tror jeg på, for jeg ser jo at flere gjør det. 

Bor man f.eks i Oslo er det raskere og enklere med kollektiv enn bil. Naturen er en kort tbanetur unna. Samme med haugevis av aktiviteter og arrangementer. Hadde aldri bruk for bil de årene vi bodde i Oslo. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Idiotisk å sammenlikne dette med en 12-åring på sykkeltur.

Anonymkode: b31f1...f2c

Om du hadde sendt 12. åringen på sykkeltur fra Bjølsen til Jar, så er det skumlere enn en kjøretur uten setebelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Bor man f.eks i Oslo er det raskere og enklere med kollektiv enn bil. Naturen er en kort tbanetur unna. Samme med haugevis av aktiviteter og arrangementer. Hadde aldri bruk for bil de årene vi bodde i Oslo. 

Men det begrenser jo likevel veldig mye. 

De fineste opplevelsene har vi helt andre steder enn i Oslomarka, der man går i kø en fin dag. 

Og når venner skal på åpen gård godt utenfor byen, så må man enten (igjen) trekke inn vennetjenester, eller si at dere må dra på teknisk museum i igjen, for der trenger man ikke bil. 

Bjølsen-Jar, som jeg nevnte, tar 15 minutter med bil. 1 time med kollektiv. 

Og da tror jeg faktisk Oslo er langt bedre enn alle andre biler når det gjelder kollektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Opplyst i hvilken forstand ...?

At ungene ser på TikTok på skolen der besteforeldrene faktisk lærte noe, at ungene ikke klarer å regne ut enkle mattestykker der besteforeldrene kunne gangetabellen i søvne, at ungene må kjøres med bil der besteforeldrene gikk eller brukte sykkelen, eller at de ikke tør å dusje etter gymtimen der besteforeldrene så på dette som noe helt naturlig?

Greit nok at man oppdrar en generasjon av hjelpeløse, skjermavhengige barn, men å kalle dette "opplyst", er meningsløst; det er faktisk en grunn til at gjennomsnitts-IQ-en i befolkningen har sunket, og at køene til psykologene er lange.

Jeg tror du sliter med noen issues langt utover det å ikke eie egen bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tror du sliter med noen issues langt utover det å ikke eie egen bil. 

Kan man ikke ha en normal diskusjon i dette forumet uten at noen absolutt må komme med personangrep?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå var spørsmålet fra TS hvordan det er, ikke om det er mulig. 

1) hverdagslogistikken. Det er lite nok tid sammen. Lange nok dager i barnehagen. Det å bruke tid på å forflytte seg må være det mest meningsløse vi gjør.

2) mulighetsrommet det gir. Aktiviteter i naturen utenfor byen, arrangement av alle typer, variasjon i fritidstilbud, mulighet for å besøke venner og familie som ikke bor i bykjernen, og mye mer. 

Jeg forstår ikke at det går an å argumentere for at man bruker like lite tid som de med bil, og har mulighet til å gjøre akkurat de samme tingene. Men at det er mulig, det tror jeg på, for jeg ser jo at flere gjør det. 

Men det er dine fordommer om livet uten bil som gjør at du tror vi og barna våre lever begrensede liv.

1) vi bruker mindre tid på transport i hverdagen etter at vi kvittet oss med bilen, fordi vi slipper å stå i kø. 

2) vi bruker el-transportsykkelmed plass til ungene som lar oss enkelt forflytte oss ganske lange avstander. Vi bruker delebil når vi vil dra på lengre turer. Mener derfor det kan være en god ide å ha lappen, selv om man ikke eier bil.

Vi kan gjøre alt det våre andre venner kan, uten at vi trenger bil i hverdagen. Så på spørsmålet om hvordan det er: det er helt fint, og billig!

Anonymkode: b4626...05e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem skal øvekjøre med de?

Anonymkode: e297d...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan skal du si når de blir tenåringer. Bare ring hvis det er noe vi kommer med en gang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem skal øvekjøre med de?

Hvordan skal du si når de blir tenåringer. Bare ring hvis det er noe vi kommer med en gang??

Har jo noen år på seg før dette blir en problemstilling da. Skal hun betale for en bio hun kanskje ikke trenger i 15 år fordi ungene kanskje trenger at hun kommer og henter de en kveld i tenårene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har jo noen år på seg før dette blir en problemstilling da. Skal hun betale for en bio hun kanskje ikke trenger i 15 år fordi ungene kanskje trenger at hun kommer og henter de en kveld i tenårene?

bil, mente jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikkert upopulært å si, men gjør det likevel; 

Mange uten bil gjør seg avhengig av hjelp fra andre. Synes det er fryktelig irriterende å måtte stille opp i tide og utide for uselvstendige mennesker som ikke greier å ta ansvar for eget liv. 

Anonymkode: ae33a...51b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sikkert upopulært å si, men gjør det likevel; 

Mange uten bil gjør seg avhengig av hjelp fra andre. Synes det er fryktelig irriterende å måtte stille opp i tide og utide for uselvstendige mennesker som ikke greier å ta ansvar for eget liv. 

Anonymkode: ae33a...51b

Hvis du hadde lest tråden hadde du sett at det er det de fleste med bil argumenterer for her, og du ville sett at det finnes mange gode løsninger for å slippe å bli avhengig av andre. Men dette er det åpenbart vanskelig å tro på. Noen er jo helt sikkert sånn, men det betyr absolutt ikke at det å ikke ha bil er ensbetydende med å være avhengig av andre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du ville hatt det om du ikke hadde hatt bil. Legg sammen alt du bruker på bil i året: bensin, bom, parkering, forsikring, avgifter, verksted osv, og del på 12 mnd. Vi bruker delebil og av og til taxi, men har aldri vært i nærheten av å komme opp i den samme månedlige utgiften som da vi hadde bil.

Selvfølgelig koster ikke egen bil så mye i uka som taxi. Og bilen brukes til mye annet enn å kjøre ungene rundt på aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du hadde lest tråden hadde du sett at det er det de fleste med bil argumenterer for her, og du ville sett at det finnes mange gode løsninger for å slippe å bli avhengig av andre. Men dette er det åpenbart vanskelig å tro på. Noen er jo helt sikkert sånn, men det betyr absolutt ikke at det å ikke ha bil er ensbetydende med å være avhengig av andre.

Men vi som har bil vet jo at de som ikke har bil nyter godt av oss som har bil. Det hjelper ikke hva de sier. Jeg har flere i familien uten bil som er helt avhengig av å bli kjørt, likevel skryter de av at de ikke trenger bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Selvfølgelig koster ikke egen bil så mye i uka som taxi. Og bilen brukes til mye annet enn å kjøre ungene rundt på aktiviteter.

Nei ikke om du bruker den som en vanlig bil så klart. Poenget mitt var at du kan ta ganske mye taxi før du kommer opp i det beløpet du bruker på bil. Vi fant ut at vi brukte neste 100 000 i året på bilen, når vi inkluderte alle utgifter (inkl verksted, lån, forsikring osv). Til sammenligning bruker vi 5000 i året på vedlikehold av transportsykkelen vår. Da kan man unne seg en taxityr av og til og likevel gå i pluss.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men vi som har bil vet jo at de som ikke har bil nyter godt av oss som har bil. Det hjelper ikke hva de sier. Jeg har flere i familien uten bil som er helt avhengig av å bli kjørt, likevel skryter de av at de ikke trenger bil.

Ok, nei da så. Alle andre er nok som dine bekjente

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men alle bor jo ikke steder med slike avstander. Og alle bor ikke slik at barn må følges overalt, men kan ta seg dit selv, og alle opplever ikke at barna skal delta på 15 forskjellige ting i løpet av 2 uker.

Nå har jeg bil, men har faktisk aldri opplevd at ungene mine skal være to steder samtidig med de avstandene du skisserer her. Fotballtrening foregår 8 min gange fra der vi bor. Bor sentralt og nært det aller meste. 

Synes det er litt spesielt å nekte å tro på de som klarer seg uten bil og som mener ungene går glipp av både et sosialt liv og ferier. 

Dette er i Norges 3. største by. Vi bruker mye kollektivt men for aktiviteter i ukedagene er det helt utelukket fordi tidsskjemaet henger ikke i hop. Det tar 1t 35min å reise en vei for 12-åringen på dans hvis hun skal ta buss, og da må hun også reise alene. 

Jeg har faktisk ikke vært borti en eneste familie blant barnas klassekamerater eller venner som ikke har bil. De fleste har også to biler. Det er utrolig eksotisk å ikke ha bil nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det blir dumt at folk begynner å krangle om det går eller ikke. Folk har ulike erfaringer og bor på ulike steder. For noen går det bra, for andre ikke. 

Anonymkode: 18551...d4b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...