Gå til innhold

All egenkapital spist opp. Kan vi fortsatt kjøpe bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei :) 

Vi kjøpte leilighet for 2,5 år siden. Ønsker nå å selge. Vi kjøpte 300.000kr over takst i et brennhett marked. I dag fått beskjed fra megler at vi antageligvis blir å gå i 0 eller selge med noe tap hvis vi selger nå pga dagens marked…

Situasjonen vår har endret seg siden da, og vi tjener 400.000kr mer i året enn for 2,5 år siden. Jeg tjener 800.000kr i årslønn og samboer 692.000kr i årslønn. Foruten om boliglån har vi billån og studielån. Billån på 422.000kr og studielån på 259.000kr. Har et barn. 

Har en fritidsbolig uten gjeld som vi kan bruke som sikkerhet. Takstert til 1,1 million. Dessverre er jo åpenbart vår egenkapital som vi hadde håpet lå i huset blitt spist opp i dagens marked… 

Vi har til sammen 89.000kr utbetalt per mnd. Venter på tilbakemelding fra bankene, men er nysgjerrig på hva andre ville gjort i vår situasjon. Vi har høye utgifter her vi bor i dag pga høye felleskostnader, men blir fort solgt her da det er ettertraktet å bo her. Et lån uten særlig egenkapital fra vår side vil vi fortsatt kunne tåle, pluss de utgiftene som vil komme ved siden av. Men så spørs det om det er verdt det, eller om vi skal vente 1-2 år. I nåværende bolig har vi regnet at vi kan spare rundt 30-35.000kr i mnd om vi fortsetter å bo her, som sikkert er fin egenkapital om noen år. 

Drømmehuset ble lagt ut for salg i går. Vil på visning, men ønsker ikke å torturere meg selv med å dra om det ikke er noen mulighet for å oppfylle drømmen. Vært til salgs siden i fjor sommer, men ble tatt av markedet da ingen kjøpte det. Vipps så var det ute igjen, med prislapp til 6,2 millioner. Jeg har sett på det huset såå mange ganger. 

Noen umiddelbare tanker eller råd? Jeg er litt lost akkurat nå, det var utrolig kjipt å få vite at all egenkapital var spist opp.

Anonymkode: e8aa6...0c1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reis og se på huset. Plutselig er det ikke så fint i virkeligheten.... det er min erfaring. Så slipper dere å tenke mer på dette

Anonymkode: 884e8...3fc

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe direkte om hva dere kjøpte leiligheten for eller hvor mye dere har i lån. Er den i praksis fullbelånt (dvs egenkapitalen er tapt om dere selger til forventet pris i dag?)

Hvis dere ikke har egenkapital så skal dere i utgangspunktet ikke få et nytt lån (10% av kundene kan unntas fra dette kravet). Hvis taksten på leiligheten er omtrent som lånet så tviler jeg på at noen bank vil gi dere mellomfinansiering.

Billån og studielån vil uansett trekkes fra lånesummen. Så også forventet kostnad ved ett barn. Hvis dere eier hytta og får takst på 1.1 million for den så kan dere antagelig bruke den som sikkerhet/pant. 1.1 million er >10% av 10 millioner…

Hvis dere kan spare 30-35.000 pr mnd i en stund framover så er det et godt argument for at banken bør vurdere dere inn i de 10% som de kan finansiere utenom krav til egenkapital.

Anonymkode: d7b3d...6f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Reis og se på huset. Plutselig er det ikke så fint i virkeligheten.... det er min erfaring. Så slipper dere å tenke mer på dette

Anonymkode: 884e8...3fc

Helt sant. Takk for innspill! TS :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du sier ikke noe direkte om hva dere kjøpte leiligheten for eller hvor mye dere har i lån. Er den i praksis fullbelånt (dvs egenkapitalen er tapt om dere selger til forventet pris i dag?)

Hvis dere ikke har egenkapital så skal dere i utgangspunktet ikke få et nytt lån (10% av kundene kan unntas fra dette kravet). Hvis taksten på leiligheten er omtrent som lånet så tviler jeg på at noen bank vil gi dere mellomfinansiering.

Billån og studielån vil uansett trekkes fra lånesummen. Så også forventet kostnad ved ett barn. Hvis dere eier hytta og får takst på 1.1 million for den så kan dere antagelig bruke den som sikkerhet/pant. 1.1 million er >10% av 10 millioner…

Hvis dere kan spare 30-35.000 pr mnd i en stund framover så er det et godt argument for at banken bør vurdere dere inn i de 10% som de kan finansiere utenom krav til egenkapital.

Anonymkode: d7b3d...6f6

Leiligheten ble kjøpt for 4 millioner og 60.000kr. Idag er lånet på 3,9 millioner. Hva nøyaktig takst er på nå får vi vite på mandag når megler er ferdig. 

Takk for gode tips. Skal absolutt ta dette opp med samboer :) 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo betalt ned på lånet og hatt EK inn i leilighet. Om så- er det deres nye egenkapital. Etter salg vel å merke, men om dere får mellomfinansiering er veldig vanskelig å si. Skulle tatt kontakt med banken dere er kunde hos nå, de kan ofte gi et pekepin på hvordan dere ligger an sånn litt kjapt ila dagen, men å få finansieringsbevis tar nok noen dager, så spørs på når visningen er. 

Vi er selv på boligjakt og jeg finner ikke drømmebolig i det hele tatt.. finner hus som kunne ha fungert, men ikke noe mer enn det.. hva ser du etter i en drømmebolig? Bare nysgjerrig. 

Anonymkode: a9a08...694

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere har jo betalt ned på lånet og hatt EK inn i leilighet. Om så- er det deres nye egenkapital. Etter salg vel å merke, men om dere får mellomfinansiering er veldig vanskelig å si. Skulle tatt kontakt med banken dere er kunde hos nå, de kan ofte gi et pekepin på hvordan dere ligger an sånn litt kjapt ila dagen, men å få finansieringsbevis tar nok noen dager, så spørs på når visningen er. 

Vi er selv på boligjakt og jeg finner ikke drømmebolig i det hele tatt.. finner hus som kunne ha fungert, men ikke noe mer enn det.. hva ser du etter i en drømmebolig? Bare nysgjerrig. 

Anonymkode: a9a08...694

Dessverre blir det spist opp nå av at vi må a) selge boligen og gå i 0 eller b) gå noen 100k i minus etter salget siden boligmarkedet har dalt siden vi kjøpte :(  Derfor sitter vi ikke igjen med noen egenkapital. 

Vi har tatt kontakt med banken vår og tidligere bank. Venter på svar, så er spente på hva de sier! Megler skulle purre på banken vår i dag. Visningen er på onsdag, men vi er eneste påmeldte. 

Så spennende! Vi ønsker oss enebolig, litt landlig beliggenhet, fin utsikt og minimum 3 soverom og 2 fullverdige bad. Ikke så lett i byen vi bor i, og dette huset er virkelig drømmeboligen. Hva ser du etter i en drømmebolig? :) TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt på om banken ønsker å ta pant i hytten. Her er det variasjon innen banker, tror jeg. Vi fikk boliglån med sikkerhet i hytte, men vi hadde oppsparte midler i tillegg. Tipper at dere har gode sjanser til å få finansieringsbevis, men er usikker på om det rekker til denne boligen. Lykke til, håper det ordner seg for dere!

Anonymkode: 98608...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at dere kun har betalt ned 160 000 på lånet på 2.5år?

Er billånet nytt? Kan dere betale det ned fortere? Billån blir kjapt høyere enn bilens verdi (litt avhengig av hvilken bil det er snakk om) så det kan være lurt å få vekk det dere kan før gapet mellom verdi og lån blir for stort.

Anonymkode: f1f48...27d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det spørs litt på om banken ønsker å ta pant i hytten. Her er det variasjon innen banker, tror jeg. Vi fikk boliglån med sikkerhet i hytte, men vi hadde oppsparte midler i tillegg. Tipper at dere har gode sjanser til å få finansieringsbevis, men er usikker på om det rekker til denne boligen. Lykke til, håper det ordner seg for dere!

Anonymkode: 98608...59b

Aha okei! Takk for at du deler erfaringen din. Takk for der :) Går det ikke på denne boligen så sparer vi heller og blir boende her i 1-2 år til, med mindre en annen drømmebolig skulle dukke opp og blåse meg av banen igjen… Hehe! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bare ett barn og mulighet til å kunne spare 30-35000 i måneden, ville jeg nok ventet et år eller to. Det ligger vel i kortene at prisene vil gå opp. 

Har dere pusser opp på lånet siden dere fortsatt har et lån som er i til pipa? Hvordan har dere fått lov å låne så høyt i utgangspunktet? 

Anonymkode: cfbbe...f29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er grunnen til at dere kun har betalt ned 160 000 på lånet på 2.5år?

Er billånet nytt? Kan dere betale det ned fortere? Billån blir kjapt høyere enn bilens verdi (litt avhengig av hvilken bil det er snakk om) så det kan være lurt å få vekk det dere kan før gapet mellom verdi og lån blir for stort.

Ekstrem høy rente, avdragene er på kun 4800kr i mnd - renta på 18000kr i mnd… Fokusert på å betale ned andre ting så derfor ikke betalt høyere sum inn på lånet dessverre. Betalte ned mer i starten før renta skøyt i været. 

Billånet er 1 år gammelt med 0,01% kampanjerente, men vi kan kvitte oss med bilen - svigerfar har 2 biler og vi kan bruke hans bil fritt. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ekstrem høy rente, avdragene er på kun 4800kr i mnd - renta på 18000kr i mnd… Fokusert på å betale ned andre ting så derfor ikke betalt høyere sum inn på lånet dessverre. Betalte ned mer i starten før renta skøyt i været. 

Billånet er 1 år gammelt med 0,01% kampanjerente, men vi kan kvitte oss med bilen - svigerfar har 2 biler og vi kan bruke hans bil fritt. 

TS

Ah, jepp det forklarer en del. Og fritidsbolig er heller ikke nødvendigvis billig å vedlikeholde.

Det kan være lurt å se på om dere kan kvitte dere med bilen i forbindelse med boligkjøp hvertfall og da låne av svigerfar en periode for å kutte utgifter og øke sjansene for godt boliglån.

Takk for at du deler og masse lykke til!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med bare ett barn og mulighet til å kunne spare 30-35000 i måneden, ville jeg nok ventet et år eller to. Det ligger vel i kortene at prisene vil gå opp. 

Har dere pusser opp på lånet siden dere fortsatt har et lån som er i til pipa? Hvordan har dere fått lov å låne så høyt i utgangspunktet? 

Anonymkode: cfbbe...f29

Takk for innspill :) Tja, var ingen spørsmål sist runde om vi skulle få lån til ny bolig eller ikke. Men da hadde vi en annen leilighet vi solgte med gevinst og hadde derfor noe egenkapital. Vi har pusset opp her, men det er med egne midler (men ikke pusset opp kjøkken og bad). Lett overflateoppussing på bad med maling, bytting av baderomsinnredning. Ellers byttet gulv, helsparklet, gjort mye utbedringer på EL-anlegg osv. Lånet er helt overkommelig for oss og har vært det hele tiden. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ah, jepp det forklarer en del. Og fritidsbolig er heller ikke nødvendigvis billig å vedlikeholde.

Det kan være lurt å se på om dere kan kvitte dere med bilen i forbindelse med boligkjøp hvertfall og da låne av svigerfar en periode for å kutte utgifter og øke sjansene for godt boliglån.

Takk for at du deler og masse lykke til!

Heldigvis er fritidsboligen vår bygd i 2009 og er godt vedlikeholdt! Vi deler på utgiftene i familien min, så vi betaler ingenting månedlig, bortsett fra at vi deler på utgiftene ved eventuell vedlikehold. Har kontrakt med mine søsken, så én betaler forsikring og én annen betaler strøm. Kompliserte greier, men fungerer godt slik at alle kan bruke hytta som foreldrene våre bygde :) Godt tips med bilen, må overtale samboer… Hehe. TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Heldigvis er fritidsboligen vår bygd i 2009 og er godt vedlikeholdt! Vi deler på utgiftene i familien min, så vi betaler ingenting månedlig, bortsett fra at vi deler på utgiftene ved eventuell vedlikehold. Har kontrakt med mine søsken, så én betaler forsikring og én annen betaler strøm. Kompliserte greier, men fungerer godt slik at alle kan bruke hytta som foreldrene våre bygde :) Godt tips med bilen, må overtale samboer… Hehe. TS 

Men er det da dere som eier hytta selv eller er det veldig mange personer som må godkjenne at hytta brukes ved evt lån? 

Anonymkode: 4320a...93c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi kjøpte leilighet for 2,5 år siden. Ønsker nå å selge. Vi kjøpte 300.000kr over takst i et brennhett marked. I dag fått beskjed fra megler at vi antageligvis blir å gå i 0 eller selge med noe tap hvis vi selger nå pga dagens marked…

Situasjonen vår har endret seg siden da, og vi tjener 400.000kr mer i året enn for 2,5 år siden. Jeg tjener 800.000kr i årslønn og samboer 692.000kr i årslønn. Foruten om boliglån har vi billån og studielån. Billån på 422.000kr og studielån på 259.000kr. Har et barn. 

Har en fritidsbolig uten gjeld som vi kan bruke som sikkerhet. Takstert til 1,1 million. Dessverre er jo åpenbart vår egenkapital som vi hadde håpet lå i huset blitt spist opp i dagens marked… 

Vi har til sammen 89.000kr utbetalt per mnd. Venter på tilbakemelding fra bankene, men er nysgjerrig på hva andre ville gjort i vår situasjon. Vi har høye utgifter her vi bor i dag pga høye felleskostnader, men blir fort solgt her da det er ettertraktet å bo her. Et lån uten særlig egenkapital fra vår side vil vi fortsatt kunne tåle, pluss de utgiftene som vil komme ved siden av. Men så spørs det om det er verdt det, eller om vi skal vente 1-2 år. I nåværende bolig har vi regnet at vi kan spare rundt 30-35.000kr i mnd om vi fortsetter å bo her, som sikkert er fin egenkapital om noen år. 

Drømmehuset ble lagt ut for salg i går. Vil på visning, men ønsker ikke å torturere meg selv med å dra om det ikke er noen mulighet for å oppfylle drømmen. Vært til salgs siden i fjor sommer, men ble tatt av markedet da ingen kjøpte det. Vipps så var det ute igjen, med prislapp til 6,2 millioner. Jeg har sett på det huset såå mange ganger. 

Noen umiddelbare tanker eller råd? Jeg er litt lost akkurat nå, det var utrolig kjipt å få vite at all egenkapital var spist opp.

Her er det jo tok variabler som fort kan endre seg: hva dere får for nåværende bolig, og hva drømmehuset reellt sett blir solgt for.

Meglers formening om hva dere kan selge for er jo ren teori. Kommer det to som er veldig interessert, så kan det fort bli budkrig og prisen høyere enn det fornuften tilsier. Enhver som har vært på boligjakt en stund kan bekrefte det....

Og dette drømmehuset - er prisen redusert, økt eller lik som i fjor sommer? De selger jo i samme marked som dere, så hvorfor skal huset selges så mye bedre enn leiligheten dere har?

Men jeg forstår godt at med en slik melding fra megler, så er det vanskelig å by på huset. På den annen side, ingen vet hvordan boligmarkedet er om 1 - 5 år. Så kanskje dette er likså godt tidspunkt som om dere venter? Får dere flere barn, minker jo også de "frie midlene".

Anonymkode: ebcb7...3b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvitt dere med billån, ser ingen grunn til å ha så høye billån. 

Anonymkode: 35f01...33e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere har såpass høyt billån forteller dessverre banken at dere ikke er så økonomisk smarte. 

Selg bilen, og kjøp heller ny dersom dere har råd med nytt hus.

Anonymkode: f647b...d06

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...