Gå til innhold

Hvorfor er eldre folk så omstendelige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oops🙈😀

Det skulle i Skråblikk forumet.

Ts

Anonymkode: dede9...516

Be admin flytte tråden! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i midten av 30 årene og har alltid med vannflaske om jeg skal sitte på ett venterom, utenom til tannlegen... Har vært nok på venterom til å vite at halvparten av vannautomater ikke funker eller er fri for kopper, og at man kan risikere lang ventetid.... Har jeg time tidlig på morgen har jeg med termokopp med kaffe...

Mine foreldre er 65, de har også vannflasker med de fleste steder... Fordi de ikke lar de stå igjen ute på sykkelen. De sykler til og fra jobb så lenge været tillater det, og pappa har aktive jobb (de begge jobber fullt enda).

Jeg tenker du er heldig som aldri har slitt med ibs eller andre avføringsproblemer, og aldri har hatt uvi eller annet som gjør det vondt eller vanskelig tisse... Hadde du gjort du gjort det, så hadde du kanskje sluttet fulgt med på hvor lang tid andre brukte på toalettet og heller hatt forståelse....

Anonymkode: 8725e...77f

Er 55 år, har ibs+matintoleranser, kronisk nakke og ryggskade etter kollisjon, og andre irriterer seg kanskje over meg, men jeg diller ikke slik som mange av de som er eldre enn meg gjør, men det er kanskje personligheten som preger oss mer dess eldre man blir?

Jeg går fort, beveger meg fort, er rask og kjapp og drar ikke med meg alt mulig rundt omkring.

Jeg planlegger ikke alt jeg gjør, tar en del på sparket, men kjøper vann på veien selv om det ikke er økonomisk eller bærekraftig.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med mye tid blir treige. Det gjelder uansett alder - det finnes aktive pensjonister og det finnes yngre arbeidsledige/trygdede som bruker kjempelang tid på basis-oppgaver. Husker en tråd for litt siden om en uføretrygdet kvinne som syntes det tok så lang tid å dusje, og ikke hadde tid til både dusjing og husarbeid.

Jo mer man har å gjøre, jo mer effektiv blir man, som hovedregel.

Blir man skikkelig gammel, setter selvfølgelig kroppen stopper for hvor rask man kan være, men det gjelder ikke 60-åringer.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kan irritere folk at jeg er treg,så er jeg gjerne enda tregere. Jeg har en kropp som ikke lenger er laget for fart så ting tar den tiden det tar. 

Anonymkode: 5018d...0aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo tydeligvis behov for å være ute i god tid selv, ettersom du iløpet av tiden på venteværelse har klart å observere 15 minutters tidsbruk på toalettet + samtale de imellom. 

Jeg kan være enig i at eldre kan være noe omstendelige. Men du trenger jo ikke å vente på dem, så hvorfor plager det deg? 

Anonymkode: 0fed8...d5a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er 55 år, har ibs+matintoleranser, kronisk nakke og ryggskade etter kollisjon, og andre irriterer seg kanskje over meg, men jeg diller ikke slik som mange av de som er eldre enn meg gjør, men det er kanskje personligheten som preger oss mer dess eldre man blir?

Jeg går fort, beveger meg fort, er rask og kjapp og drar ikke med meg alt mulig rundt omkring.

Jeg planlegger ikke alt jeg gjør, tar en del på sparket, men kjøper vann på veien selv om det ikke er økonomisk eller bærekraftig.

Ts

Selv om du ikke har behov for å bruke tid på toalettet, så er det faktisk veldig vanlig for folk med ibs...

At du velger å kjøpe flaskevann har ingenting med alder å gjøre, vi er mange som er både yngre og eldre enn deg som velger være mer økonomisk...

Men du har nok rett, det har med personlighet å gjøre. Altså ikke om man "diller rundt", men om man henger seg opp i alt andre gjør, og dømmer ut i fra alder og det man ser uten å vite noe som helst mer.

Anonymkode: 8725e...77f

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint å ikke hele tiden haste rundt og gjøre alt i høyt tempo, om man ikke har det travelt? Jeg tar meg selv i å stresse rundt og omtrent kle på meg som om jeg hadde forsovet meg og at bussen går om to minutter, til jeg plutselig husker det er lørdag. Eller ta ut av oppvaskmaskinen i et forrykende tempo, uten at jeg skal rekke noe.

Det eneste jeg husker at jeg undret meg over ved de eldre, da jeg hadde små barn og travle ettermiddager, var hvorfor så mange av dem absolutt skulle handle i rushet på ettermiddagene når de kunne ha handlet matvarer når som helst ellers på dagen? 😆

Anonymkode: 2bd66...0da

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi kroppen ikke er så smidig lenger for det verste. Og så har vi så mye livserfaring at vi vet at hastverk er lastverk og at stress ikke er hverken lurt eller noen vits. 

Ts beskriver mennesker på noen-og-60 ikke godt oppi 80-årene. 
Og om man alt som 60-åring har valgt å resigne i en hverdag der man i så liten grad har hobbyer, interesser etc som man gleder seg til å komme tilbake fra «poengløse» ærender til såpass at man haster av gårde? Da tenker jeg man bør legge ned mer av tiden til å arbeide med egen psykisk og fysiske helse. Og mindre til å gå og «dalle».

Ts: jeg har møtt mennesker på 18 som har resignert i det mønsteret du beskriver. Og mennesker på 80 som aldri er i nærheten av å risikere å havne der. Det handler om psykisk helse, ikke om alder.

Anonymkode: 9c92f...f55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Begynner å se det med mine foreldre, men de er ikke så ille.

I min familie er vi kjappe med å hive oss rundt hvis vi skal noe, unntatt min søster som er veldig pertentlig og trenger lang tid for å bli ferdig, og skal minst ha én time på seg til å sitte å vente før hun skal noe.

Jeg sitter på et venterom nå og observerer et par i slutten av 60 årene ( hørte han sa fødselsdatoen sin til sekretær).

Mannen bruker en evighet på å knytte skoene sine perfekt, konen har lag på lag med genser, cardigan, sjal over skuldrene, tørkle i halsen og håndveske +et "nett".

Mannen går rundt på gulvet mens han heiser buksen opp og ordner med beltet og smekken

Ser aldri eldre damer kun med håndveske, da de alltid må ha nett med seg, men de har jo fint lite i nettet sitt (ifølge min mor)

De har flasker med vann, termos med kaffe, skal lese ferdig ukebladet før de går og når damen går på toalettet er hun borte minst 15 min.

Det sukkes og stønnes og snakkes høyt som om de var hjemme hos seg selv.

Skyt meg hvis jeg blir sånn når jeg ikke er eldre enn i 60 årene.

Du leser parodier og tror at dette er fakta. Alle MÅ jo være like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må være en forferdelig skjebne å ende opp med nett og god tid.

Ille nok til at man heller vil skytes faktisk.

Jeez… 🙄

Anonymkode: f1b79...5f5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo tydeligvis behov for å være ute i god tid selv, ettersom du iløpet av tiden på venteværelse har klart å observere 15 minutters tidsbruk på toalettet + samtale de imellom. 

Jeg kan være enig i at eldre kan være noe omstendelige. Men du trenger jo ikke å vente på dem, så hvorfor plager det deg? 

Anonymkode: 0fed8...d5a

Legen min var 40 min forsinket

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og du på 60 burde være gammel nok til å vite at det er stor forskjell på folk. Noen kan ha diagnoser eller andre problemer. Men fint at du fikk frem hvor enestående du selv er da.

Anonymkode: eb0b1...ec8

WTF!?!?! For en ekkel person du er.

Anonymkode: d1169...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er vi kjappe med å hive oss rundt hvis vi skal noe, unntatt min søster som er veldig pertentlig og trenger lang tid for å bli ferdig, og skal minst ha én time på seg til å sitte å vente før hun skal noe.

Jeg sitter på et venterom nå og observerer et par i slutten av 60 årene ( hørte han sa fødselsdatoen sin til sekretær).

Mannen bruker en evighet på å knytte skoene sine perfekt, konen har lag på lag med genser, cardigan, sjal over skuldrene, tørkle i halsen og håndveske +et "nett".

Mannen går rundt på gulvet mens han heiser buksen opp og ordner med beltet og smekken

Ser aldri eldre damer kun med håndveske, da de alltid må ha nett med seg, men de har jo fint lite i nettet sitt (ifølge min mor)

De har flasker med vann, termos med kaffe, skal lese ferdig ukebladet før de går og når damen går på toalettet er hun borte minst 15 min.

Jeg skulle ønske jeg kunne observert deg når du en gang blir 60+. Du kommer nok til å bli en av de pensjonistene som er frekke, trenger seg fram i køer og snakker høyt om hvor dumme alle andre er.

Anonymkode: d1169...92e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og om man alt som 60-åring har valgt å resigne i en hverdag der man i så liten grad har hobbyer, interesser etc som man gleder seg til å komme tilbake fra «poengløse» ærender til såpass at man haster av gårde? Da tenker jeg man bør legge ned mer av tiden til å arbeide med egen psykisk og fysiske helse. Og mindre til å gå og «dalle».

Ts: jeg har møtt mennesker på 18 som har resignert i det mønsteret du beskriver. Og mennesker på 80 som aldri er i nærheten av å risikere å havne der. Det handler om psykisk helse, ikke om alder.

Jeg har masse hobbyer og ting som fyller dagene jeg, men jeg lever i nuet og tar en ting av gangen. Jeg haster sjelden videre til neste prosjekt. Er jeg hos legen så tar jeg meg f.eks tid til å prate med folk på venterommet før jeg går ut,fordi jeg vet mange setter pris på det. Har faktisk fått nye bekjentskaper på den måten. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke blitt treig enda, tror jeg. Men hjernen min jobber saktere, så ting tar lengre tid. Er av samme grunn ikke så impulsiv lengre heller, trenger tid til å tenke.

Og en ting jeg har merket med meg selv, er at hvis jeg skal noe en dag, ja da er den dagen opptatt. 

Dette forundret meg med eldre før, at hvis de f.eks. ble spurt om en legetime passet neste onsdag, kunne de svare at nei, det passer ikke, den dagen skal jeg til frisøren (friserdamen), uansett om legen var kl. 9 og frisøren var kl. 14. Og nå er jeg nesten der selv 🙈

Anonymkode: 929fd...14c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler vel mye om rutinene som setter seg i A4-livet i 30-årene. Folk blir mye mer låste og lite fleksible i den alderen.

Anonymkode: 4154b...3a2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor skal vi skyte deg? Syns du det er bedre å være død, enn å leve livet i et saktere tempo? 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at når man blir eldre, merker man at det er godt å ikke stresse. Har man god tid, hvorfor ikke bruke god tid? Stress er ikke bra for kroppen  

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser både på egne og svigers at skiftet skjedde første året de var pensjonister. 

Anonymkode: a2448...636

For mine foreldre/svigerforeldre var det sånn for de to som helst liker å sitte i sofaen og drikke kaffe. For de to som har mange jern i ilden, har de brukt energien på alskens fritidsaktiviteter, så de har det travelt og er ikke “treige”. 

Anonymkode: 44aef...20d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (2 timer siden):

Be admin flytte tråden! 

Tror det går helt fint.

Anonymkode: 026ed...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...