Gå til innhold

Hvorfor er eldre folk så omstendelige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynner å se det med mine foreldre, men de er ikke så ille.

I min familie er vi kjappe med å hive oss rundt hvis vi skal noe, unntatt min søster som er veldig pertentlig og trenger lang tid for å bli ferdig, og skal minst ha én time på seg til å sitte å vente før hun skal noe.

Jeg sitter på et venterom nå og observerer et par i slutten av 60 årene ( hørte han sa fødselsdatoen sin til sekretær).

Mannen bruker en evighet på å knytte skoene sine perfekt, konen har lag på lag med genser, cardigan, sjal over skuldrene, tørkle i halsen og håndveske +et "nett".

Mannen går rundt på gulvet mens han heiser buksen opp og ordner med beltet og smekken

Ser aldri eldre damer kun med håndveske, da de alltid må ha nett med seg, men de har jo fint lite i nettet sitt (ifølge min mor)

De har flasker med vann, termos med kaffe, skal lese ferdig ukebladet før de går og når damen går på toalettet er hun borte minst 15 min.

Det sukkes og stønnes og snakkes høyt som om de var hjemme hos seg selv.

Skyt meg hvis jeg blir sånn når jeg ikke er eldre enn i 60 årene.

Anonymkode: dede9...516

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har dette med jus, forbruker og økonomi og gjøre? 

Anonymkode: a0a02...edd

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I min familie er vi kjappe med å hive oss rundt hvis vi skal noe, unntatt min søster som er veldig pertentlig og trenger lang tid for å bli ferdig, og skal minst ha én time på seg til å sitte å vente før hun skal noe.

Jeg sitter på et venterom nå og observerer et par i slutten av 60 årene ( hørte han sa fødselsdatoen sin til sekretær).

Mannen bruker en evighet på å knytte skoene sine perfekt, konen har lag på lag med genser, cardigan, sjal over skuldrene, tørkle i halsen og håndveske +et "nett".

Mannen går rundt på gulvet mens han heiser buksen opp og ordner med beltet og smekken

Ser aldri eldre damer kun med håndveske, da de alltid må ha nett med seg, men de har jo fint lite i nettet sitt (ifølge min mor)

De har flasker med vann, termos med kaffe, skal lese ferdig ukebladet før de går og når damen går på toalettet er hun borte minst 15 min.

Og hva er problemet ditt? Forakt for eldre folk? Kanskje "hard-disken" begynner å bli full etter mange aktive år? Kan jo være at du selv får alvorligere problemer en dette når du kommer i 60-åra? Vær heller stolt av de som bygde opp landet på 60-70 tallet. Var ikke så mye drap, dop og elendighet den gangen heller.

Anonymkode: eb0b1...ec8

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tid å bruke. 

Jeg tok meg selv i det i romjulen. Jeg kjørte til senteret med handleliste en tidlig morgen. Jeg vet hvor det er mest effektivt å parkere, jeg har rekkefølgen på butikker klar, jeg har lister som er sortert etter hvor varer står i butikken. Dette er supereffektivt, og noe jeg trenger i en hektisk hverdag. 

Men da hadde jeg tid, veldig god tid. Ruslet rundt i butikken, så litt på nye varer, vurderte om jeg skulle kjøpe noe ekstra fra ferskvaredisken, vurderte et-par tilbud. Satt varene i bilen, gikk inn igjen, tittet litt på klær, noen spill, alt jeg ellers ikke gjør. Kjente på hvor godt det var å kjenne på den roen, at ingenting haster. Så blir gjerne slik som pensjonist, selv om jeg nå må tilbake til min vanlige effektivitet fra mandag av 😂

Anonymkode: a2448...636

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De har tid å bruke. 

Jeg tok meg selv i det i romjulen. Jeg kjørte til senteret med handleliste en tidlig morgen. Jeg vet hvor det er mest effektivt å parkere, jeg har rekkefølgen på butikker klar, jeg har lister som er sortert etter hvor varer står i butikken. Dette er supereffektivt, og noe jeg trenger i en hektisk hverdag. 

Men da hadde jeg tid, veldig god tid. Ruslet rundt i butikken, så litt på nye varer, vurderte om jeg skulle kjøpe noe ekstra fra ferskvaredisken, vurderte et-par tilbud. Satt varene i bilen, gikk inn igjen, tittet litt på klær, noen spill, alt jeg ellers ikke gjør. Kjente på hvor godt det var å kjenne på den roen, at ingenting haster. Så blir gjerne slik som pensjonist, selv om jeg nå må tilbake til min vanlige effektivitet fra mandag av 😂

Glemte å si;

Jeg var ikke et sekund irritert på de som gikk i veien, brukte tid ved et kjøleskap, brukte en evighet på å plukke klementiner. Heller ikke på de som ikke pakket mens varene ble slått inn, eller aller verst, hadde kortet klart i de siste varen ble plinget inn. Da helst et Ikanokort (frem til 31.12 i alle fall), da man ellers kaster 2% rett ut vinduet. 

Var vel en av de som var irritasjonselement for andre i stedet. 

Så kan man jo egentlig lure på hvem som har det best.. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Syns de hørtes søte ut

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi kroppen ikke er så smidig lenger for det verste. Og så har vi så mye livserfaring at vi vet at hastverk er lastverk og at stress ikke er hverken lurt eller noen vits. 

Anonymkode: 5018d...0aa

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor er yngre folk idioter? Ja,for de må jo være det når jeg ser alle trådene de spyr ut om forakt for eldre.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i 60 årene. Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Er i jobb, har to omtrent voksne barn boende hjemme, legebesøk og handling gjøres raskest mulig for min del. Høres mer ut som en beskrivelse av folk i 80 årene. Da tar ting gjerne litt tid, men det må være lov. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovi skrev (1 minutt siden):

Er i 60 årene. Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Er i jobb, har to omtrent voksne barn boende hjemme, legebesøk og handling gjøres raskest mulig for min del. Høres mer ut som en beskrivelse av folk i 80 årene. Da tar ting gjerne litt tid, men det må være lov. 

Ser både på egne og svigers at skiftet skjedde første året de var pensjonister. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi kroppen ikke er så smidig lenger for det verste. Og så har vi så mye livserfaring at vi vet at hastverk er lastverk og at stress ikke er hverken lurt eller noen vits. 

*for det første*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovi skrev (1 minutt siden):

Og du på 60 burde være gammel nok til å vite at det er stor forskjell på folk. Noen kan ha diagnoser eller andre problemer. Men fint at du fikk frem hvor enestående du selv er da.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er treig. Men hun er 83 da. Vært hos henne i julen og det krever en del å vente på frokost som tar en halvtime å sette frem. Nei, jeg kan ikke bare hoppe inn, da blir det ikke som hun har tenkt, og det er ikke bra. Men det går tregere i kroppen og jeg synes det er en smule arrogant å tro at det ikke kommer til å skje hver og en av oss. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og du på 60 burde være gammel nok til å vite at det er stor forskjell på folk. Noen kan ha diagnoser eller andre problemer. Men fint at du fikk frem hvor enestående du selv er da.

Anonymkode: 

Fælt så fiendtlig innstilt du er da. 

Anonymkode: 0b4bf...c72

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og du burde vite at folk har subjektive erfaringer. Det er Ovi sin oppfatning, ikke en sannhet av verden, eller en måte på å fremheve seg selv på.

Anonymkode: 6e0ec...99b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (1 minutt siden):

Mamma er treig. Men hun er 83 da. Vært hos henne i julen og det krever en del å vente på frokost som tar en halvtime å sette frem. Nei, jeg kan ikke bare hoppe inn, da blir det ikke som hun har tenkt, og det er ikke bra. Men det går tregere i kroppen og jeg synes det er en smule arrogant å tro at det ikke kommer til å skje hver og en av oss. 

Ja, og vi burde nyte de årene man har en mor og far. Har du et godt familieforhold, er ikke tid noe tema heller.

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fælt så fiendtlig innstilt du er da. 

Anonymkode: 0b4bf...c72

Folk som er opptatt av å få frem egen fortreffelighet er ikke i min omgangskrets, nei. Så bare kall meg fiende du. Lever godt med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovi skrev (49 minutter siden):

En ser det ikke selv.

Anonymkode: 026ed...f51

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i midten av 30 årene og har alltid med vannflaske om jeg skal sitte på ett venterom, utenom til tannlegen... Har vært nok på venterom til å vite at halvparten av vannautomater ikke funker eller er fri for kopper, og at man kan risikere lang ventetid.... Har jeg time tidlig på morgen har jeg med termokopp med kaffe...

Mine foreldre er 65, de har også vannflasker med de fleste steder... Fordi de ikke lar de stå igjen ute på sykkelen. De sykler til og fra jobb så lenge været tillater det, og pappa har aktive jobb (de begge jobber fullt enda).

Jeg tenker du er heldig som aldri har slitt med ibs eller andre avføringsproblemer, og aldri har hatt uvi eller annet som gjør det vondt eller vanskelig tisse... Hadde du gjort du gjort det, så hadde du kanskje sluttet fulgt med på hvor lang tid andre brukte på toalettet og heller hatt forståelse....

Anonymkode: 8725e...77f

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva har dette med jus, forbruker og økonomi og gjøre? 

Anonymkode: a0a02...edd

Oops🙈😀

Det skulle i Skråblikk forumet.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...