AnonymBruker Skrevet 7. april #61 Del Skrevet 7. april Piggsopp skrev (På 4.1.2025 den 18.44): Jo. Du har lest at det er de vanligste hunderasene som angriper flest per år og tror dermed at det disse rasene er mer farlige en pitbull. Men faktum er jo at det er mye færre pitbuller i Norge en golden retrievere, særlig nå som det er forbudt. Spørsmålet er jo heller hvor mange prosent av pitbullene som angriper mot hvor mange av golden retrieverne. Det er faktisk store forskjeller mellom hunderaser. Du bruker ikke en elghund til hundeløp eller en nakenhund som trekkhund. De fleste hunderasene er avlet veldig selektivt og ikke alle raser egner seg som familiehunder (eller nær mennesker i det hele tatt). Staffordshire bull terrier er en av de aller mest populære og vanligste rasene i Norge, og er ansett av mange som en «kamphund», og finnes ikke på den lista i bittstatistikken. Det gjør for såvidt ikke elghund heller, som også er en av de vanligste rasene. Så det er jo ikke helt sånn, egentlig. Anonymkode: 2a75e...0af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 7. april #62 Del Skrevet 7. april (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nok som flere her påpeker hvordan hunden er avlet frem. Corso er vel regnet for å ha et mer stabilt lynne. Når det er sagt er det til syvende og sist eier sitt ansvar. Vi så jo et godt eksempel på dette i Bølle-Maren -NRK. Nettopp kombinasjonen Corso og håpløse eiere. Det viste seg til slutt at det var Corsoen i denne relasjonen som var minst problematisk. Vi er stadig vitne til ekstrem-raser i helspenn med høy grad av udugelighet på andre siden av båndet. Farlig ja.. Det er da sertifisering og pliktig oppfølging av hundeholdet burde vært på sin plass. Eiere kan bidra til å ødelegge en hund såpass at hunden vil kunne stryke på adferd tester gang etter gang. Det vil lett kunne ende med avliving av en hund som har vært så uheldig å bli kjøpt av feil mennesker. Endret 7. april av PITTY 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet tirsdag kl 08:37 #63 Del Skrevet tirsdag kl 08:37 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Staffordshire bull terrier er en av de aller mest populære og vanligste rasene i Norge, og er ansett av mange som en «kamphund», og finnes ikke på den lista i bittstatistikken. Det gjør for såvidt ikke elghund heller, som også er en av de vanligste rasene. Så det er jo ikke helt sånn, egentlig. Anonymkode: 2a75e...0af Hvilken liste referer du til nå? Det har vært brukt flere ulike i denne tråden. Norsk elghund vil jo fks. Ikke figurerer i internasjonal statistikk over bitt. Etter å ha googlet litt ser det ut til at det ikke føres statistikk over hva slags raser som biter mest i Norge. Dette med Golden Retriever var vel enten på verdensbasis eller i USA. Jeg mener fortsatt at det er flere raser som med god grunn er forbudt, fordi de er avlet fram til å angripe og skade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet tirsdag kl 11:51 #64 Del Skrevet tirsdag kl 11:51 Piggsopp skrev (2 timer siden): Hvilken liste referer du til nå? Det har vært brukt flere ulike i denne tråden. Norsk elghund vil jo fks. Ikke figurerer i internasjonal statistikk over bitt. Etter å ha googlet litt ser det ut til at det ikke føres statistikk over hva slags raser som biter mest i Norge. Dette med Golden Retriever var vel enten på verdensbasis eller i USA. Jeg mener fortsatt at det er flere raser som med god grunn er forbudt, fordi de er avlet fram til å angripe og skade. Vet ikke jeg heller hvorfor Golden havner på topp på én eller flere lister. Ikke har jeg sett den lista heller. Men jeg tviler ikke. Kan det være så lettvint at det beregnes utifra antall hunder blir det jo helt skjevt, hvor mange Golden finnes det ikke rundt omkring. Kan også være kjøpegruppen. Vi liker å tro at en barnefamilie er noe av det gunstigere for en Golden? Nei, der kan det faktisk skje mye rart. Uforutsigbarheter, skrik, skrål og kjefting. Og kanskje noen barn som sier "sitt-stå-ligg!!!.." med hyppige mellomrom. Jeg har både sett og hørt at Golden er en trygg og stabil rase. Helt til den blir utsatt for FOR MYE.. Da kan hvilken som helst rase ramle av pinnen. Og ikke minst må vi ikke glemme stamtavle og gener til hunder. Terskler og risiko vil kunne endres mye bare fra det perspektivet. Hører her at det snakkes om på hvilken måte de respektive rasene biter, og den er jeg med på. For ikke å snakke om den risikoen det er når flere hunder henger seg på flokken i angqepsmodus. Være seg overfor mennesker eller andre dyr.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:40 #65 Del Skrevet tirsdag kl 13:40 AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 18.15): Hedda angrepet av to hunder: – Jeg så blodet sprute Chihuahua som har gått berserk? Anonymkode: 75c38...e75 Noen som vet hva slags hunder det var som bet? Eneste jeg har sett i media er at de er/var store.. Anonymkode: 75c38...e75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:02 #66 Del Skrevet tirsdag kl 14:02 AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 22.12): Å herregud.🙈🙈🙈🙈🙈 Din uvitenhet gjør fysisk vondt å bevitne. Det er 100% eiers feil. Anonymkode: ce965...978 Det er jo 100% de som har avlet frem disse monstrene sin feil. Du kan selvsagt temme dem, men de er ikke så stabile som du tror. Anonymkode: 475ad...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:06 #67 Del Skrevet tirsdag kl 14:06 AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 9.33): Der kom den ja. Ingen av mine 4 hunder har noe som helst med pitbull å gjøre og du har da åpenbart i allefall ikke peiling på hva du prater om, det er sikkert og visst. Politihunder er ikke trent på samme måte som terapihunder og de som velges ut av schæfere til å være i arbeid for politiet er ikke kosehunder eller familiehunder. Har sett mer enn en gang hva en schæfer som er politihund har prestert å gjøre mot barn som leker og løper. Anonymkode: ce965...978 Det er ikke noe som heter terapihund. Anonymkode: 475ad...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:20 #68 Del Skrevet tirsdag kl 15:20 PITTY skrev (21 timer siden): Vi så jo et godt eksempel på dette i Bølle-Maren -NRK. Nettopp kombinasjonen Corso og håpløse eiere. Det viste seg til slutt at det var Corsoen i denne relasjonen som var minst problematisk. Vi er stadig vitne til ekstrem-raser i helspenn med høy grad av udugelighet på andre siden av båndet. Farlig ja.. Det er da sertifisering og pliktig oppfølging av hundeholdet burde vært på sin plass. Eiere kan bidra til å ødelegge en hund såpass at hunden vil kunne stryke på adferd tester gang etter gang. Det vil lett kunne ende med avliving av en hund som har vært så uheldig å bli kjøpt av feil mennesker. Kunne ikke vært mer enig. Kanskje det er en korrelasjon med de mest ansvarsløse eierne, som absolutt skal ha de mest krevende hundene. Dette med å avlive egentlig helt friske hunder fordi de ikke har oppegående, ansvarlige eiere er bare tragisk og trist. Dette skjer dessverre altfor ofte. Anonymkode: 65017...a39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:43 #69 Del Skrevet tirsdag kl 15:43 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette med å avlive egentlig helt friske hunder fordi de ikke har oppegående, ansvarlige eiere er bare tragisk og trist. Dette skjer dessverre altfor ofte. Bedre å la flere mennesker og hunder bli skadet? Siden du ikke liker "å avlive egentlig helt friske hunder" spiser du vel heller ikke kjøtt? Anonymkode: 75c38...e75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:46 #70 Del Skrevet tirsdag kl 15:46 Alle slike moderne sykdomsdyr med ren incest genetikk bør forbys. Anonymkode: 5c815...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:51 #71 Del Skrevet tirsdag kl 15:51 AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 18.36): Det finnes ikke hunderaser som er kamphunder. Det finnes onde mennesker som mishandler dyr og tvinger dem til å sloss mot hverandre. Anonymkode: ce965...978 Kall det hva du vil. Resultatet er det samme. Et dyr som er genetisk pre-disponibelt til å være er godt våpen. Anonymkode: 5c815...1a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:57 #72 Del Skrevet tirsdag kl 15:57 AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 22.12): Å herregud.🙈🙈🙈🙈🙈 Din uvitenhet gjør fysisk vondt å bevitne. Det er 100% eiers feil. Anonymkode: ce965...978 Ja det er eierens feil, men det skal allikevel "mindre omsorgssvikt" til om du vil, for at disse hundene er aggressive sammenlignet med andre raser. Dermed er de statistikk sett langt farligere. Spiller det noen rolle årsak egentlig? Resultatet er et dyr som er farligere enn at annet tilsvarende dyr og er dermed helt unødvendig. Hvorfor invitere flere hundeanngrep enn nødvendig? Jeg vil ikke i en alternativ virkelighet der jeg daglig leser i avisen om "den kjære familiehunden vår som klikket, nå advarer hun andre" Anonymkode: 5c815...1a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elfy Skrevet tirsdag kl 18:35 #73 Del Skrevet tirsdag kl 18:35 AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 14.30): Bare en liten digresjon, men Rottweiler er altså ikke den av hunderasene med sterkest bittstyrke. Det er veldig mange raser som har langt kraftigere bitt enn en rottweiler og i tillegg går i kjevelås, noe rottweilere ikke anatomisk får til på samme måte i fht skjelettets strukturer i kjeven. Anonymkode: ce965...978 Nei, ingen hunder har en kjeve som kan gå i kjevelås. Slipper ikke hunden, er det for at den har bestemt seg for ikke å slippe. Pittbull og andre bulleraser har ikke en anatomi som skiller seg fra andre raser. Dette er feilinformasjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:53 #74 Del Skrevet tirsdag kl 18:53 2 av de mildeste, barneglade og familiekjære hundene jeg har erfaring med, er en Kangal og en kaukasisk Ovcharka. De samme 2 hundene er de siste jeg vil se hos uansvarlige og inkompetente eiere. De er renraser som igjennom 2-3000 år har blitt avlet frem på noen egenskaper. Blant annet aggresjon og fryktløshet kombinert med høyt driv og «enorm» størrelse. Dette er hunder som avslutter en pitbull på kort tid. Inkompetent eierskap og fremavlede egenskaper kan være en dødelig kombo. Syntes også det er litt skummelt med nye raser som Borz fra Canada. Havner disse eller mixer av disse i feil hender, så er de potensielle drapsmaskiner. Skyhøyt driv, ignorant smerteterskel og fryktløse. Anonymkode: 6fb75...338 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:21 #75 Del Skrevet fredag kl 05:21 PITTY skrev (På 8.4.2025 den 13.51): Vet ikke jeg heller hvorfor Golden havner på topp på én eller flere lister. Ikke har jeg sett den lista heller. Men jeg tviler ikke. Kan det være så lettvint at det beregnes utifra antall hunder blir det jo helt skjevt, hvor mange Golden finnes det ikke rundt omkring. Kan også være kjøpegruppen. Vi liker å tro at en barnefamilie er noe av det gunstigere for en Golden? Nei, der kan det faktisk skje mye rart. Uforutsigbarheter, skrik, skrål og kjefting. Og kanskje noen barn som sier "sitt-stå-ligg!!!.." med hyppige mellomrom. Jeg har både sett og hørt at Golden er en trygg og stabil rase. Helt til den blir utsatt for FOR MYE.. Da kan hvilken som helst rase ramle av pinnen. Og ikke minst må vi ikke glemme stamtavle og gener til hunder. Terskler og risiko vil kunne endres mye bare fra det perspektivet. Hører her at det snakkes om på hvilken måte de respektive rasene biter, og den er jeg med på. For ikke å snakke om den risikoen det er når flere hunder henger seg på flokken i angqepsmodus. Være seg overfor mennesker eller andre dyr.. Som jeg skrev i mitt innlegg, så er bullehundene fryktelig populære, og staffordshire bull terrier er vel kanskje den aller mest populære rasen i Storbritannia… uten å ha sjekket det opp nå nylig. De er nå hvertfall helt i topp på vanlige hunderaser. Så at en golden, og dachs, kommer lengre opp på bittstatistikken kan ikke ene og alene begrunnes i at(om) de er fler individer. En staffordshire bullterrier er forresten den eneste hunden som beskrives som beskrives som fullstendig pålitelig å rasestandaren til NKK. Anonymkode: 2a75e...0af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet fredag kl 14:03 #76 Del Skrevet fredag kl 14:03 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Som jeg skrev i mitt innlegg, så er bullehundene fryktelig populære, og staffordshire bull terrier er vel kanskje den aller mest populære rasen i Storbritannia… uten å ha sjekket det opp nå nylig. De er nå hvertfall helt i topp på vanlige hunderaser. Så at en golden, og dachs, kommer lengre opp på bittstatistikken kan ikke ene og alene begrunnes i at(om) de er fler individer. En staffordshire bullterrier er forresten den eneste hunden som beskrives som beskrives som fullstendig pålitelig å rasestandaren til NKK. Anonymkode: 2a75e...0af Rasestandarden til NKK er laget av raseklubbene, altså av folk som elsker rasen. Det står veldig mye rart der som ikke akkurat er nøytral og objektiv informasjon. I rasestandarden til samojed står det at den skal være "aldri redd eller aggresiv" og det stemmer selvsagt ikke med virkeligheten. Jeg tror egentlig ikke man vil ha en hund som aldri er redd heller, det er jo ikke sunt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:26 #77 Del Skrevet fredag kl 14:26 AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 15.04): Hva legger du i kamphund? Kamphunder er menneskeskapt. En labrador kan også bli konvertert om til en kamphund om man går inn for det. Anonymkode: ce965...978 Tull og tøys. Du har rett i at kamphunder er menneskeskapt, det vil si, man avlet fram visse raser med særskilte egenskaper som har en unaturlig sperre til å drepe under press. Derav blodsporten bull baiting, hvor rasen biter seg fast selv om den blir nærmest drept selv. Andre raser ville vært dårlige kandidater for dette, da de har andre egenskaper. Du får spør en jeg kjenner som nærmest fikk revet opp jakthunden sin på tur i bånd; om han heller ville møtt på en sint chihuahua eller labrador, fremfor bullehunden som gikk løs fordi eieren lå hjemme ruset. Jeg er også skeptisk til at mange skal tøffe seg med disse vokterrasene. De har ingenting å gjøre i norske tettbebygde nabolag. Anonymkode: 43a14...853 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:37 #78 Del Skrevet fredag kl 14:37 Kjenner noen som hadde verdens beste familiehund helt til den ble syk. Heldigvis tok den en stor mann og ikke babyen på gulvet. Heldigvis var det heller ikke en veldig sterk hund. Jeg har hatt hunder. Skal aldri ha hund igjen, tør rett og slett ikke for man utsettes så ofte for ubehagelig situasjoner. Og etter korona da alle skulle ha hund er det uaktuelt. Bor ved marka og jeg hører daglig hunder som mildt sagt ikke klarer passering. Et bånd som ryker der så… Jeg er sterkt i mot raser som kan drepe og det hjelper ikke bare og skylde på eieren. Anonymkode: 0b09b...b9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:56 #79 Del Skrevet fredag kl 14:56 Elfy skrev (På 8.4.2025 den 20.35): Nei, ingen hunder har en kjeve som kan gå i kjevelås. Slipper ikke hunden, er det for at den har bestemt seg for ikke å slippe. Pittbull og andre bulleraser har ikke en anatomi som skiller seg fra andre raser. Dette er feilinformasjon. Det som skiller kamphunder fra andre raser er at man har avlet vekk den naturlige bitevegringen. Hunder er opprinnelig et flokkdyr og vil ikke drepe hverandre. En kamphund derimot holder taket og slipper ikke frivillig før motstanderen er død. Det ligger mange filmer på youtube som viser hvorfor flere slike raser, dessverre ikke alle, er forbudt her i landet. Svært skremmende. Det er kun egoister og kriminelle som vel vitende kjøper slike hunder. Andre, uvitende og naive, eiere vet ikke hva de egentlig har å gjøre med. Aller verst er det for vanlig hunder, "heldigvis" er det i hovedsak disse som kamphundene skader eller dreper, ikke mennesker. Anonymkode: 75c38...e75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:04 #80 Del Skrevet fredag kl 15:04 Gliffy skrev (58 minutter siden): Rasestandarden til NKK er laget av raseklubbene, altså av folk som elsker rasen. Det står veldig mye rart der som ikke akkurat er nøytral og objektiv informasjon. I rasestandarden til samojed står det at den skal være "aldri redd eller aggresiv" og det stemmer selvsagt ikke med virkeligheten. Jeg tror egentlig ikke man vil ha en hund som aldri er redd heller, det er jo ikke sunt. Rasestabdaren er oppskriften på rasen, og er de kriteriene hundene dømmes etter på utstilling, og de egenskapene individene som brukes i avl skal ha, og har hatt siden rasen oppstod. Det du sier er bare søkt. Anonymkode: 2a75e...0af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå