Gå til innhold

Hvorfor er pitbull ulovlig og ikke cane Corso?

hocane

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Linazer skrev (6 timer siden):

Kanskje derfor de biter oftest.  Ikke pga rasens gemytt/instinkter etc, men fordi de eies av nettopp "hjernedøde" personer???

Ja dette med at eiere er dumme har også mye å si, men pitbull er en kamphund, en drepemaskin. Gener får man ikke bort og det må folk innse før de skriker ''no bad dogs only bad owners'' når dette er langt ifra sannheten.

Anonymkode: f0f00...b49

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja dette med at eiere er dumme har også mye å si, men pitbull er en kamphund, en drepemaskin. Gener får man ikke bort og det må folk innse før de skriker ''no bad dogs only bad owners'' når dette er langt ifra sannheten.

Å herregud.🙈🙈🙈🙈🙈 Din uvitenhet gjør fysisk vondt å bevitne. Det er 100% eiers feil.

Anonymkode: ce965...978

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pitbull slipper ikke når den biter, den holder fast. Hunder flest glefser, biter og trekker seg bort eller lar seg jage. Det gjør ikke pitbull når den har bitt seg fast, og dette medfører stor skade. Dette har ikke noe med eier å gjøre, det er gener som er i den rasen. Folk må være klar over hva som er historien til rasen som de velger å kjøpe, for den søte valpen blir tenåring og da kommer gener/drifter/instinkt frem - jakthunden jakter og vakthunden vokter, på godt og vondt.

Anonymkode: f550f...12f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et kjapt googlesøk på hundeangrep viser mange artikler som dette. Hvis det er så tilfeldig hva slags hunder som angriper og at det ikke har noe med rase og genetikk å gjøre, hvorfor er det nesten bare vakthunder på denne lista? 

https://animals.howstuffworks.com/pets/strongest-dog-bite.htm

Sitat: "Dog bite statistics show that pit bulls are responsible for over 60 percent of all fatal dog attacks in the U.S."

Anonymkode: 19396...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, desverre så finnes det j****** mennesker som avler frem dårlige egenskaper, men det gjør ikke hunden til en kamphund. 
Og ikke alle egenskaper kan avles frem heller. I bunn og grunn så er hunder flokkdyr og meget sosialt intelligente, ønsker tilhørighet og kjærlighet og den biten sitter tyngre i ryggmargen enn viljen til å skade noen uprovosert og grunnløst.

Hunder som er aggressive er stort sett vankjøttet og skapt slik av mennesker som mangler empati, moral og kunnskaper. 
Det er ALDRI hundens feil og det skal mye til at en hund oppfører seg så truende og aggressivt, gener eller ei; dersom den er oppdratt skikkelig og med kjærlighet. 

Jeg har blitt bitt cirka 15 ggr i løpet av mitt liv fra barndom til voksen alder av løse hunder, det er ALLTID «tante Magdas» uskyldige lille puddel, shitzu, spaniel, labradoodle, eller en ungdom sin huskey, gordon setter, pointer, border collie, whatever retriever eller pomeranien, eller chihuahua osv… Uten forvarsel eller foranledning.

Det samme har mine hunder blitt utsatt for i hundeparker f.eks.  Mine hunder snur seg vekk og ønsker å forlate området når disse «vanlige» hundene skaper seg. De skjønner at disse hundene er på et dårlig sted og at de mangler ledelse, sosialkompetanse, normalt hundespråk og flokktilhørighet. De engasjerer seg ikke i motangrep. De knurrer/bjeffer tilbake og går ut av situasjonen.

Har møtt mange løse mastiffer, shæfere, dobermann, leonberger, riesenschnauzer, rottweilere osv med tydelig kroppsspråk. Voktere og vakthunder.  
De har vært fredelige og nysgjerrige alle sammen. 
De føler seg ikke truet av meg eller mine 4 hunder, er rolige, fredelige, ute på snusetur og går ikke rett i angrep slik disse andre populære hundene og småhundene har gjort.
De snuser og går videre.

Alt handler om oppdragelse og miljø. Hvilken tid og kjærlighet hundeeiere velger å investere i bikkjene sine. Kamphund-begrepet er menneskeskapt og «kamphunder» er vanskjøttede hunder. 

Dette er jo bare tull. Man kan ikke trene opp en whippet til å lose på elg. Mange egenskaper kommer fra genene, og kan ikke skapes eller undertrykkes av miljø eller oppdragelse. 

Aggresjon er ikke en egenskap man avler på nei, men det å angripe i stedet for å trekke seg er det. Hunder som er avlet på dette vil heller gå i angrep enn å trekke seg tilbake hvis de opplever seg truet, dette avles der bevisst på blant annet for patruljehunder (og kamphunder). Dette er en arvelig egenskap. 

Anonymkode: 159a5...e8a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å herregud.🙈🙈🙈🙈🙈 Din uvitenhet gjør fysisk vondt å bevitne. Det er 100% eiers feil.

Det er du som tar 100% feil, gener er ikke noe man kødder med. Du er hjernevaska du også

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Et kjapt googlesøk på hundeangrep viser mange artikler som dette. Hvis det er så tilfeldig hva slags hunder som angriper og at det ikke har noe med rase og genetikk å gjøre, hvorfor er det nesten bare vakthunder på denne lista? 

https://animals.howstuffworks.com/pets/strongest-dog-bite.htm

Sitat: "Dog bite statistics show that pit bulls are responsible for over 60 percent of all fatal dog attacks in the U.S."

Anonymkode: 19396...3a5

Lista du la ved er jo bare hvor hardt disse rasene biter ikke hvilke som angriper mest, men jeg er helt enig med det du prøver å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke at hunder innenfor bully breed kategorien biter oftest. Godt mulig det er en av de små hunderasene som biter oftest.

Hvor ofte en rase biter er faktisk fullstending irrelevant. Jeg har fått en ankelbitt av chiuahuaer flere ganger i mitt liv uten at det har gjort noe.

Det som er viktig er skadeomfanget når et angrep først oppstår. Det vil si sykehusbesøk, lemlestet personer, og dødsfall. Er her hunder innenfor bully breed gruppen er i en klasse for seg selv. Og mye av det skyldes rasehistorien. Men selvsagt også størrelsen og styrken til hunden.

En golden retriever som går seriiøst til angrep vs en rottweiler er 2 helt forskjellige ting.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hocane skrev (1 time siden):

Poenget er ikke at hunder innenfor bully breed kategorien biter oftest. Godt mulig det er en av de små hunderasene som biter oftest.

Hvor ofte en rase biter er faktisk fullstending irrelevant. Jeg har fått en ankelbitt av chiuahuaer flere ganger i mitt liv uten at det har gjort noe.

Det som er viktig er skadeomfanget når et angrep først oppstår. Det vil si sykehusbesøk, lemlestet personer, og dødsfall. Er her hunder innenfor bully breed gruppen er i en klasse for seg selv. Og mye av det skyldes rasehistorien. Men selvsagt også størrelsen og styrken til hunden.

En golden retriever som går seriiøst til angrep vs en rottweiler er 2 helt forskjellige ting.

Ja, det er vel de fleste i tråden enige om som jeg har forstått det jeg leser i allefall.

Rottweiler er ikke en rase som går under bully-breeds da, så akkurat det stemmer ikke. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 6.12):

Det er ikke så enkelt. Finnes mange tilfeller hvor folk har hatt pitbuller som kjæledyr og alt har gått fint helt til dagen da pitbullen "klikket." Helt vanlige ansvarlige mennesker, ikke kriminelle eller narkomane.  Jeg håper vi aldri ender opp som i USA hvor hundesheltere er overlasset med pitbuller og pitbullblandinger, og folk nærmest blir lurt til å gi disse hundene et hjem. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tanuki skrev (8 timer siden):

Det er ikke så enkelt. Finnes mange tilfeller hvor folk har hatt pitbuller som kjæledyr og alt har gått fint helt til dagen da pitbullen "klikket." Helt vanlige ansvarlige mennesker, ikke kriminelle eller narkomane.  Jeg håper vi aldri ender opp som i USA hvor hundesheltere er overlasset med pitbuller og pitbullblandinger, og folk nærmest blir lurt til å gi disse hundene et hjem. 

TAKK! Du har skjønt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 17.24):

Mine hunder er veldresserte og sosialiserte.
3 av dem «jobber» som terapihunder innen psykiatri og blant barn og ungdom med store utfordringer innen pu og autisme-spekteret og gjør stor nytte her og er en ressurs for boligene de besøker ukentlig. 

Kan forstå fordommene, selvom jeg synes det er både litt trist, voldsomt og hysterisk.

Hadde du vært min nabo, så hadde du elsket hundene mine og jeg hadde respektert din frykt. De går ikke løs i nabolaget og de interesserer seg ikke for fremmede mennesker eller hunder med mindre de får beskjed om å interessere seg for dem.

Jeg hadde gjennom handling vist deg; da uten noe problem at de er snille gutter alle 4. 

Hadde du begått innbrudd i huset mitt, eller forsøkt å skade meg eller andre familiemedlemmer derimot, ja da hadde du fått som fortjent. 

Jeg skjønner at du mener at du er ekspert på dette, men jeg synes du tar en risiko på vegne av disse barna og ungdommene med utfordringer ved å la den type hunder brukes som en ressurs. Du kan umulig ha 100 prosent kontroll til en hver tid, og barn og ungdom med for eksempel autisme kan misoppfatte en situasjon, og trigge hundene. Mennesker i psykiatrien kan være svært uberegnelige, en hund har ikke tilstrekkelig kognitiv kapasitet til å vurdere en hver situasjon som oppstår. Selv topptrente politihunder kan gjøre en feilvurdering, jeg tror ikke du har bedre kontroll på dine hunder.

Selv har jeg vokst opp med Schäferhunder i familien, og jeg vet at enkelte er mer skarpe enn andre. Det handler absolutt ikke kun om eier, nei. Noen av hundene var snille som lam, andre var av den mer skarpe typen, det var stor individuelle forskjeller, akkurat som med mennesker. Felles er at de ikke er å kimse av om de oppfatter at eier på noen måte er truet.

Anonymkode: ec7e5...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg skjønner at du mener at du er ekspert på dette, men jeg synes du tar en risiko på vegne av disse barna og ungdommene med utfordringer ved å la den type hunder brukes som en ressurs. Du kan umulig ha 100 prosent kontroll til en hver tid, og barn og ungdom med for eksempel autisme kan misoppfatte en situasjon, og trigge hundene. Mennesker i psykiatrien kan være svært uberegnelige, en hund har ikke tilstrekkelig kognitiv kapasitet til å vurdere en hver situasjon som oppstår. Selv topptrente politihunder kan gjøre en feilvurdering, jeg tror ikke du har bedre kontroll på dine hunder.

Selv har jeg vokst opp med Schäferhunder i familien, og jeg vet at enkelte er mer skarpe enn andre. Det handler absolutt ikke kun om eier, nei. Noen av hundene var snille som lam, andre var av den mer skarpe typen, det var stor individuelle forskjeller, akkurat som med mennesker. Felles er at de ikke er å kimse av om de oppfatter at eier på noen måte er truet.

Anonymkode: ec7e5...e17

Der kom den ja. Ingen av mine 4 hunder har noe som helst med pitbull å gjøre og du har da åpenbart i allefall ikke peiling på hva du prater om, det er sikkert og visst. 

Politihunder er ikke trent på samme måte som terapihunder og de som velges ut av schæfere til å være i arbeid for politiet er ikke kosehunder eller familiehunder. Har sett mer enn en gang hva en schæfer som er politihund har prestert å gjøre mot barn som leker og løper. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

fordi forbud burde vært på eiersiden og ikke på rasesiden! At en hunderase stigmatiseres uten at man ser på eierforhod er en uting. 

Anonymkode: ea95d...e49

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tanuki skrev (23 timer siden):

Ja👍🏼 en må sette seg inn i hvilke kvaliteter som ligger i rasen genetisk. Pitbull og rottweiler kan være flotte og snille hunder, men det er no der som ikke er bra. Gang på gang så skjer det, og hvor mange ganger skal det skje før noen tar til fornuften og sier stopp? I hundeavl og hundehold må en klare å se lenger enn sin egen nesetipp.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja👍🏼 en må sette seg inn i hvilke kvaliteter som ligger i rasen genetisk. Pitbull og rottweiler kan være flotte og snille hunder, men det er no der som ikke er bra. Gang på gang så skjer det, og hvor mange ganger skal det skje før noen tar til fornuften og sier stopp? I hundeavl og hundehold må en klare å se lenger enn sin egen nesetipp.

en rottweiler med gode gener og flinke eiere kan bli en fin familie og brukshund, med pitbull er det løpet for lengst kjørt. Rasen er avlet for å slåss og drepe, ikke noe annent. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...