Gå til innhold

Hvorfor er pitbull ulovlig og ikke cane Corso?

hocane

Anbefalte innlegg

Corso både større og sterkere 

Begge tilhører gruppen bully breed.

Rottweilers tilhører også bully breed gruppen og er en veldig sterk, svær og potensiell farlig hund i feil hender.

image.jpeg.d7e6ad9b7fc782adddf36cbe566ef066.jpeg

Endret av hocane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi foreløpig er det ikke like mange idioter som har eid dem her i landet, forbudene er basert på forsommer og idiotiske eiere som har laget farlig hunder og ikke rasenes egenskaper...

Anonymkode: 16df8...e13

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en chihuahua kan gjøre like stor skade i freil hender. Små hunder hsr drept noen barn i utlandet. De som bestemmer følger hønseflokken.

Anonymkode: b1c16...0f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi foreløpig er det ikke like mange idioter som har eid dem her i landet, forbudene er basert på forsommer og idiotiske eiere som har laget farlig hunder og ikke rasenes egenskaper...

Anonymkode: 16df8...e13

Har vært flere rottweiler angrep og til og med dødsfall de siste 20 årene 

Greit nok om Norge er imot raser som har en historie til kampsport, men da gir det ingen mening å ikke gjøre hele hundegruppen ulovlig

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all den tid vi ikke innfører strengere regler ved hundehold, dyrehold generelt. Så vil idioter som ikke har noe med og ha dyr fortsette å eie dyr. Når disse stakkars dyrene da klikker så vil naturlig nok en mops gjøre mindre skade enn en pitbull. Dog er jeg helt enig i at det er mange lovlige raser som har akkurat samme skadepotensiale. Men, det handler vel kanskje litt om at pitbullen og de rasene som er ulovlige kanskje er lettere tilbøyelige for og bli aggressive? Ikke vet jeg.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (3 minutter siden):

I all den tid vi ikke innfører strengere regler ved hundehold, dyrehold generelt. Så vil idioter som ikke har noe med og ha dyr fortsette å eie dyr. Når disse stakkars dyrene da klikker så vil naturlig nok en mops gjøre mindre skade enn en pitbull. Dog er jeg helt enig i at det er mange lovlige raser som har akkurat samme skadepotensiale. Men, det handler vel kanskje litt om at pitbullen og de rasene som er ulovlige kanskje er lettere tilbøyelige for og bli aggressive? Ikke vet jeg.

En pug burde ikke ha blitt avlet på uansett 

Et misfoster. Mops burde bli gjort ulovlig også men av andre grunner 

Endret av hocane
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hocane skrev (33 minutter siden):

Sant nok. Tenkte nå mest på størrelsen i eksempelet jeg brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hocane skrev (46 minutter siden):

Mops og pug er jo det samme da. Pug er mops på engelsk...

Anonymkode: b7aa9...abd

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi en chihuahua kan gjøre like stor skade i freil hender. Små hunder hsr drept noen barn i utlandet. De som bestemmer følger hønseflokken.

Anonymkode: b1c16...0f5

Har selv både Cane Corso, Presa Canario, Rottweiler òg Boerboel, og nei; en chihuahua kan på ingen måte overhodet være i nærheten av å påføre like stor skade som disse større hundene. Hverken bittstyrke, viljestyrke til å ofre seg for eier og familie, lojalitet og flokkmentalitet kan sammenlignes. Latterlig kommentar. 

Problemet her til lands og i flere andre land er uansett at hundene problematiseres fremfor hundeeier. Det er blame shifting på høyt nivå. Alle som er engasjert og villig til å oppdra en bra og trygg hund får det til. Og alle hunderaser er ikke for alle, noen krever mer disiplin, aktivitet og stimuli enn andre. 

Det burde komme en «førerprøve»/sertifikat for å få lov til å anskaffe seg hund på lik linje med kjøretøy osv. Til og med da ville man desverre sett uheldige hendelser.  
Men mennesker i seg selv både dreper og skader andre mennesker i langt høyere prosent enn noen hund eller andre dyr noen gang har eller ville ha gjort og det med overlegg.👍💯

mvh

Hundemamma

Anonymkode: ce965...978

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottwailere er de hundene med sterkest bitt, men de har instinkter også kalt bittehemning som skal hindre dem fra å bite andre hunder eller menesker med full styrke. Noen raser som pittbull har fått dette avlet vekk, slik at de ikke har de samme hemningene mot å bitte for å skade eller drepe. Derfor regnes de rasene for å være farligere, jeg tenker det er en helt rasjonel lov. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pitbuller reagerer på en helt annen måte enn rottweiler. Og en person som lurer på hvorfor den ene er forbudt og ikke den andre, vet ingen ting om pitbuller. Pitbull er forbudt i 30+- land, fordi det er en møkkarase. 

Anonymkode: 9575c...f38

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
malifika skrev (20 timer siden):

Men, det handler vel kanskje litt om at pitbullen og de rasene som er ulovlige kanskje er lettere tilbøyelige for og bli aggressive? Ikke vet jeg.

Pitbull er en rase som dreper, mange. Der hvor andre raser biter en eller flere ganger, biter pitbullen til offeret dør. 

IMG_4414.thumb.jpeg.b2140b10856a6569cf266591a30b368e.jpeg

Det er en grunn til at den type hunder er populære blant de mest hjernedøde i samfunnet. 

Anonymkode: 9575c...f38

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (4 timer siden):

Rottwailere er de hundene med sterkest bitt, men de har instinkter også kalt bittehemning som skal hindre dem fra å bite andre hunder eller menesker med full styrke. Noen raser som pittbull har fått dette avlet vekk, slik at de ikke har de samme hemningene mot å bitte for å skade eller drepe. Derfor regnes de rasene for å være farligere, jeg tenker det er en helt rasjonel lov. 

Bare en liten digresjon, men Rottweiler er altså ikke den av hunderasene med sterkest bittstyrke. Det er veldig mange raser som har langt kraftigere bitt enn en rottweiler og i tillegg går i kjevelås, noe rottweilere ikke anatomisk får til på samme måte  i fht skjelettets strukturer i kjeven. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare utrygge junkies som kjøper seg sånne kamphunder som pitbull ol. Ingen av disse bikkjene burde vært lovlig i Norge.

Anonymkode: 61ea5...d1f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare en liten digresjon, men Rottweiler er altså ikke den av hunderasene med sterkest bittstyrke. Det er veldig mange raser som har langt kraftigere bitt enn en rottweiler og i tillegg går i kjevelås, noe rottweilere ikke anatomisk får til på samme måte  i fht skjelettets strukturer i kjeven. 

Jeg har hørt det er rottweiler som biter hardest, men det kan være feil uten å endre poenge mitt. Hvilken rase mener du er den sterkeste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel riesenschnauzer som har størst kjevetrykk? Men det er en mentalt god rase heldigvis👍🏼
Rottweiler er en rase som burde vært forbudt, det er en ustabil rase mentalt og det har vært for mange angrep til at en kan «feie det under teppet» og si at det bare er feil type eier. 
Raser som pitbull og rottweiler angriper uten å sende ut signal og advarsler først, og da angriper de skikkelig. 

Anonymkode: f550f...12f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (16 minutter siden):

Jeg har hørt det er rottweiler som biter hardest, men det kan være feil uten å endre poenge mitt. Hvilken rase mener du er den sterkeste?

Rottweileren er absolutt blant topp 10 mener jeg å huske, så du er absolutt inne på noe altså, men både Boerboel, Cane Corso og Dogo/Presa Canario samt en del andre mastiffer/molossere har høyere psi/bittstyrke enn Rottweiler. 

Men ja, psyken til Rottweiler kan være skummel, veldig dominerende individer mange av dem. Man må være veldig bevisst på gener og avl på sunne dyr i fht spesielt psyken når det gjelder både Rottweiler og andre større hunder tenker jeg. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bare utrygge junkies som kjøper seg sånne kamphunder som pitbull ol. Ingen av disse bikkjene burde vært lovlig i Norge.

Anonymkode: 61ea5...d1f

Hva legger du i kamphund?
Kamphunder er menneskeskapt. En labrador kan også bli konvertert om til en kamphund om man går inn for det. 

Det er golden retriever og chihuahua som står for flest angrep på mennesker. Tett fulgt av border collie og schæfer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hocane skrev (På 3.1.2025 den 12.35):

Corso både større og sterkere 

Begge tilhører gruppen bully breed.

Rottweilers tilhører også bully breed gruppen og er en veldig sterk, svær og potensiell farlig hund i feil hender.

image.jpeg.d7e6ad9b7fc782adddf36cbe566ef066.jpeg

Er oppvokst ved siden av en dame som hadde kennel/oppdrett (født i 85),hovedsakelig med Amstaff .. De var de søteste, merkeligste, mest kosete og nydelige av alle hundene hun hadde inne!!

Synd de ble forbudt, bare for det at noen eiere enten ikke gidder sette seg inn i rasen de skaffer seg, og/eller ikke forstår hvordan de skal aktivisere rasen de skaffer seg! Eller at de skaffer seg en rase for enkelte (skadelige) formål…

Anonymkode: a4f02...b3b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hocane skrev (På 3.1.2025 den 12.56):

Eeh? Du vet at du snakker om samme rase? Du viser ganske stor mangel på kunnskap når du mener at pug og mops burde forbys, men av ulike grunner, all den tid de er samme rase.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...