Gå til innhold

Får jeg penger tilbake når jeg flytter ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har sagt opp leiligheten og flyttet inn med kjæresten. Jeg har egentlig oppsigelsestid ut mars, men huseier har funnet ny leietaker som flytter inn 16.01. Jeg har forhåndsbetalt leie fram til 22.01. Har jeg da krav på å få tilbakebetalt leien for de 6 dagene?

Anonymkode: 2713e...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er heldig som slipper to måneders ekstra leie. Ikke lag unødvendig bråk med en utleier som åpenbart har vært grei og gjort en innsats her.

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei! Jeg har sagt opp leiligheten og flyttet inn med kjæresten. Jeg har egentlig oppsigelsestid ut mars, men huseier har funnet ny leietaker som flytter inn 16.01. Jeg har forhåndsbetalt leie fram til 22.01. Har jeg da krav på å få tilbakebetalt leien for de 6 dagene?

Ja i prinsippet skal du kun betale frem til den 16.01. Men spørs om 6 dager utgjør nok til å krangle om det blir nødvendig. Jeg ville hvertfall ventet til jeg var ute og utvasken var godkjent før jeg tok det opp.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke orket å lage en sak ut av det. Du har allerede sluppet greit unna mtp at utøeier har funnet ny leietager.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har egentlig oppsigelsestid ut mars, men utleier har vært hyggelig og behjelpelig med å finne ny leietaker som overtar 16. januar. Jeg skal ikke uttale meg om hva som formelt eller juridisk er riktig her, men det er jæ..ig simpelt å sitte slik og telle kronestykker for seks dager– etter min mening. 

Utleier kunne glatt ha trukket på skuldrene og sagt "synd for deg", ikke foretatt seg noe og fått husleie fra deg ut mars. Men det gjorde altså utleieren ikke – noe som har kommet deg enormt til gode.

Livet dreier seg om å gi og ta.

Anonymkode: 40ba0...9f9

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har krav på de eller ikke, så skal du absolutt ikke be om å få de. De skal utleier få siden han har vært grei å fått tak i ny leietaker, så du slipper 2,5 mnd leie. Så smålig er man ikke, at man begynner å krangle på 6 dagers leie når man har sluppet 2,5 mnd! 

Du er heldig, han kunne sagt du måtte betalt ut mars! 

Anonymkode: b9791...920

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

6 dager lager du ikke bråk av. 

Anonymkode: 7837e...0da

Det er ikke snakk om bråk.

Anonymkode: 46708...683

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier har ikke lov å motta dobbel leie, selv ikke for så få dager...

Anonymkode: 0f8df...47a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer ikke på det etiske, kun det juridiske. Utleier får dobbel leie i 6 dager. Trodde ikke det var lov…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Husleie for 6 enkle dager? Hvor smålig er det mulig å være? 
Pass bare på å overlevere leiligheten i godt utvasket stand og der alt er i orden, samt sikre deg med bilder av alt, så du slipper å få et mye større krav fra utleier enn det du kan ha i husleie for 6 enkle dager. 
Er husleien på 50 000 pr. månd, så kan jo dette kanskje forsvares, men med en normal husleie så er det hele tull å krangle på. 

Anonymkode: 239a1...c0e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sist jeg leide fikk jeg tilbake for de 10 dagene jeg allerede hadde betalt inn. Ny leieboer flyttet inn og da fikk jeg pengene tilbake. Det var null stress :)

Anonymkode: f156c...203

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg lurer ikke på det etiske, kun det juridiske. Utleier får dobbel leie i 6 dager. Trodde ikke det var lov…

Det var det min utleier også sa og derfor ga meg penger tilbake. Jeg ba ikke om det. Han gjorde det uoppfordret

Anonymkode: f156c...203

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utleieren har ikke lov å ta betalt fra to separate leietakere for samme tid. Du har krav på å få tilbake leie for de 5-6 dagene som du ikke får tilgang til å bruke boligen.

Endret av Ny Bruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skjer med 22.01? Det vanligste er jo at man forhåndsbetaler hele måneden, fra 1.30/31. 

Har du betalt for hele januar så skal du få halv leie dersom noen skal inn 16.1. Du kan snakke med huseier om det er slik at du skal betale mindre. Om du allerede er ute av leiligheten så ville jeg ikke orket og bry meg om 6 dager. Men om det er en halv måned, så blir det noe annet.. 

Anonymkode: f22ae...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skjer med 22.01? Det vanligste er jo at man forhåndsbetaler hele måneden, fra 1.30/31. 

Har du betalt for hele januar så skal du få halv leie dersom noen skal inn 16.1. Du kan snakke med huseier om det er slik at du skal betale mindre. Om du allerede er ute av leiligheten så ville jeg ikke orket og bry meg om 6 dager. Men om det er en halv måned, så blir det noe annet.. 

* 1-30/31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...