Gå til innhold

En fritidsaktivitet per unge; er ikke det normalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over denne artiklene fra Aftenposten i dag https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/pPlQgR/hvor-mange-fritidsaktiviteter-boer-barn-ha-i-denne-familien-faar-de-ha-maks-en-aktivitet-i-uken

Si jeg ble litt overrasket. Her har vi tenke at en fritidsaktivitet er mer enn nok for små barn,men i artikkel står de fleste i deres nærmiljø hadde 3-4 aktivitet per barn, + da med all denne utrolige oppfølgingen fra foreldre.. (tilstede på alle fotballtreninger etc..) er det virkelig vanlig med 3-4 aktivitet per barn!!?

Anonymkode: e58ec...5ea

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varierer rundt om. Noen steder har flere tilbud om aktiviteter enn andre. Her vi bor er det litt forskjellig, men vet om flere som har 3 aktiviteter ja, feks fotball, speider og skitrening. Min eldste er 10 og går på fotball, for vår det holder det. Det er trening 1-2 dager i uka pluss kamper og cuper meg her og der. Yngste på seks går ikke på noe enda, men får begynne på en aktivitet om hun har lyst. 

Anonymkode: 62cce...e11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig med 3 aktiviteter for et barn her, men det kommer jo an på antall barn også. Vi har tre og da blir det 1 aktivitet på hver så lenge de er så små at de må følges. 

Anonymkode: 8d754...3ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem gikk på to aktiviteter her. Ishockey og svømming. Men dem konkurrerte ikke i svømming da. Det ville dem ikke. Så det gikk greit sånn sett. Så slutta dem på svømming så satsa dem på ishockey. 

Anonymkode: 931b9...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Vi har to, men den ene er ikke hver uke. Hadde ikke orket et jag med flere aktiviteter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sa 1 aktivitet max 2. Men da måtte det være så ting ikke kolliderte.

Så her så ble det skytting der dro vi hele familien. Begge prøvde fotball og håndball men likte det ikke. En begynte da i noen år med kampsport, den andre drev med tredreiing og knivmaker.

Så startet en på bilklubb å skrur bil og kjører på bane

Anonymkode: 2a4d5...092

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor, i Asker, er det veldig vanlig med mange aktiviteter for barn. Både barna og foreldre har ambisjoner. Det finnes nesten ikke et barn på trinnet, som ikke går enten på fotball eller korps, en av disse to er nesten et must. Også nesten alle jenter på trinnet går på turn, og er man ikke med, så er man utenfor. Så er det tekwondo, svømming, dans og hockey. Jeg kjenner faktisk ikke et eneste barn i mine barns vennekrets, som bare går på en aktivitet i uka. Barna er 7 og 10. Mine har to-tre aktiviteter hver, det er høyst frivillig, jeg prøver å presse ned antall av aktiviteter, men barna ønsker å gå på samme som venner går på. 

Anonymkode: bd1df...342

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Varierer rundt om. Noen steder har flere tilbud om aktiviteter enn andre. Her vi bor er det litt forskjellig, men vet om flere som har 3 aktiviteter ja, feks fotball, speider og skitrening. Min eldste er 10 og går på fotball, for vår det holder det. Det er trening 1-2 dager i uka pluss kamper og cuper meg her og der. Yngste på seks går ikke på noe enda, men får begynne på en aktivitet om hun har lyst. 

Anonymkode: 62cce...e11

Det kommer an på aktiviteten  Jeg har et barn på ti som går på tre aktiviteter, men hver av dem er bare en gang i uka. De som går på fotball her (på samme alder) har trening tre ganger i uka, så det blir jo like mye på bare en aktivitet.

Anonymkode: 2683b...e0f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer an på aktiviteten  Jeg har et barn på ti som går på tre aktiviteter, men hver av dem er bare en gang i uka. De som går på fotball her (på samme alder) har trening tre ganger i uka, så det blir jo like mye på bare en aktivitet.

Anonymkode: 2683b...e0f

Det er også en faktor. Spesielt i byer der hockey eller fotballklubbene har akademier kan en aktivitet bety 3-4 dager i uka. Kanskje samme med håndball, men det har jeg ingen erfaring med. 

Anonymkode: 8d754...3ec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanlig at de prøver ut flere og til slutt ender opp med 1-2, de fleste aktiviteter krever mer jo eldre de blir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å sette grense på 2, men da skal det ikke være to aktiviteter som krever MYE hver uke. Fotball/håndball som krever noe i form av trening og kamper + feks musikk 1 gang i uka er helt innafor. 2 aktiviteter som legger beslag på så og si alle dager i uka uten at de kan ordne ting sjøl er uaktuelt, da må barna velge. 

Anonymkode: bb33a...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine begynte med aktiviteter i 1. klasse. De fikk prøve litt forskjellig da de var små, men nå som de er større har de en aktivitet hver. Fotball og svømming tar mye tid. Det er treninger nesten hver dag. Heldigvis bor vi i nærheten, så de kan gå bort selv.

Anonymkode: ce373...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strengt tatt så har vel disse barna to aktiviteter? De går på fotball, men de går også på Crossfitt sammen med foreldrene. 

Anonymkode: 15f8c...472

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine (har to barn) gikk på 2-3 stk i 1-3 klasse når hver aktivitet kun var 1-2 dager og en aktivitet var i SFO tid, og når  antall treningsdager økte på noen aktiviteter så måtte mengden aktiviteter ned og først i 7. klasse var de nede i 1. Barn 1 trener 2 dager pr uke (samt egentrening treningsstudio) og april -oktober 1 dag kamp pr uke. Barn 2 trener 4 dager pr uke samt egentrening og 2 kamper pr uke april-november hvorav en kamp er helgkamp.  Det var noen dager doble økter, f.eks var hjemom og spiste etter økt 14-16 og så økt 17-18.30, men da var det servert mat før tidligøkten

Vi foreldre vokste opp med lagsport og valgte som våre foreldre å engasjere oss mye. Både min far og min manns far var med i styrer og/eller trener. 1-5 trinn trente vi hvert vårt barn og hadde hovedansvaret for oppfølging på aktiviteter på det barnet.  Etter det har vi gått mer over i administrasjon og styrer når mer utdannede trenere har tatt over. Ja, idretten styrer livet vårt og vi koser oss!!! Vi har alltid tilpasset jobbtider så en har kommet tidlig hjem for å lage mat før trening, vi har omtrent alltid kunne kjøre til kamp og prøvd å se begge to hver uke. Ukene er lagt opp etter aktiviteter. Vi har det kjempehyggelig på kamp med de andre foreldrene og vi kan nesten alltid stille opp på cup som sjåfører.  

Ungene har endt opp med idretter vi foreldre er generelt veldig interessert i. De spiller fotball og vi ser Champions League, Europa League, Conference League og Premier League, og følger 1 lag i Italia og 1 lag i Spania så kjører vi ikke unger til kamp og trening så ser vi gjerne på fotballkamp.  Våre venner har også idrettsbarn og vi møtes mest for skiturer og turer i skog og mark i helgene og lite parmiddager. 

Hadde det ikke vært fotball ungene endte opp med så hadde det ikke spilt noen rolle, hadde villet følge opp eget barn like mye, da hadde jeg bare satt meg inn i hva som forventes for den idretten og satt meg som mål å godt kjent med foreldrene.  Målet er ikke at barna blir best, men at de opplever mye mestring og har det gøy og innebærer det å bruke oss i egentrening så gjør vi det. Vi har brukt mye tid på banen i helgene når de var små, senest på mandag var jeg på banen med min 15 og 17-åring. I går ville 15-åringen ha selskap mens hun løp litt på tredemølla og drev litt styrketrening i kjelleren. 

Barna mine er i en klubb med svært engasjerte foreldre og det gjør det ekstra hyggelig for oss voksne. 

All trening på barneskolen gjorde at yngste uten å nøle i tillegg valgte NTGU som ungdomsskole og økte dermed antall økter i uka og vil gå idrettslinje på vgs.  

Anonymkode: 1a2b0...2c2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo "normalt", som i vanlig, at barn går på én aktivitet, men det er også veldig vanlig at man går på flere. Mye idrett er jo flere ganger i uka, da blir det vanskelig med mange slike aktiviteter, mens timer på kulturskolen er 25 min. en gang i uka (som piano), eller 1,5 timer en ettermiddag (teater, kunst, dans), uten at det er noe som helst utenom, verken helger eller dugnader eller egentrening. Å være med i et lavterskelkor eller speider kan fint kombineres med lagidrett, mens korps og satsning på langrenn kan bli for mye hvis søsken satser på fotball og kunstløp, ishockey og strykerorkester. En aktivitet er ikke det samme som én aktivitet, hvis den ene er et dansekurs én time i uka i 8 uker og den andre aktiviteten er ridning.

Anonymkode: bf2e5...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mine (har to barn) gikk på 2-3 stk i 1-3 klasse når hver aktivitet kun var 1-2 dager og en aktivitet var i SFO tid, og når  antall treningsdager økte på noen aktiviteter så måtte mengden aktiviteter ned og først i 7. klasse var de nede i 1. Barn 1 trener 2 dager pr uke (samt egentrening treningsstudio) og april -oktober 1 dag kamp pr uke. Barn 2 trener 4 dager pr uke samt egentrening og 2 kamper pr uke april-november hvorav en kamp er helgkamp.  Det var noen dager doble økter, f.eks var hjemom og spiste etter økt 14-16 og så økt 17-18.30, men da var det servert mat før tidligøkten

Vi foreldre vokste opp med lagsport og valgte som våre foreldre å engasjere oss mye. Både min far og min manns far var med i styrer og/eller trener. 1-5 trinn trente vi hvert vårt barn og hadde hovedansvaret for oppfølging på aktiviteter på det barnet.  Etter det har vi gått mer over i administrasjon og styrer når mer utdannede trenere har tatt over. Ja, idretten styrer livet vårt og vi koser oss!!! Vi har alltid tilpasset jobbtider så en har kommet tidlig hjem for å lage mat før trening, vi har omtrent alltid kunne kjøre til kamp og prøvd å se begge to hver uke. Ukene er lagt opp etter aktiviteter. Vi har det kjempehyggelig på kamp med de andre foreldrene og vi kan nesten alltid stille opp på cup som sjåfører.  

Ungene har endt opp med idretter vi foreldre er generelt veldig interessert i. De spiller fotball og vi ser Champions League, Europa League, Conference League og Premier League, og følger 1 lag i Italia og 1 lag i Spania så kjører vi ikke unger til kamp og trening så ser vi gjerne på fotballkamp.  Våre venner har også idrettsbarn og vi møtes mest for skiturer og turer i skog og mark i helgene og lite parmiddager. 

Hadde det ikke vært fotball ungene endte opp med så hadde det ikke spilt noen rolle, hadde villet følge opp eget barn like mye, da hadde jeg bare satt meg inn i hva som forventes for den idretten og satt meg som mål å godt kjent med foreldrene.  Målet er ikke at barna blir best, men at de opplever mye mestring og har det gøy og innebærer det å bruke oss i egentrening så gjør vi det. Vi har brukt mye tid på banen i helgene når de var små, senest på mandag var jeg på banen med min 15 og 17-åring. I går ville 15-åringen ha selskap mens hun løp litt på tredemølla og drev litt styrketrening i kjelleren. 

Barna mine er i en klubb med svært engasjerte foreldre og det gjør det ekstra hyggelig for oss voksne. 

All trening på barneskolen gjorde at yngste uten å nøle i tillegg valgte NTGU som ungdomsskole og økte dermed antall økter i uka og vil gå idrettslinje på vgs.  

Anonymkode: 1a2b0...2c2

Så flinke dere er👏🏽

Anonymkode: e58ec...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6-åring har en aktivitet i uken. Hun startet med denne aktiviteten da hun var 5 år og vi tenker det holder i massevis med en aktivitet for henne. Hun er sliten etter skole og det skal gjøres lekser. Ser at endel av hennes venninner har prøvd seg på flere aktiviteter per uke men har måttet slutte fordi det ble for mye stress. Det som er synd med å starte opp for tidlig på alt mulig er jo at man ofte aldri gjenopptar den aktiviteten igjen senere, tror mange av foreldrene som skal melde ungene på alt mulig ikke tenker på det.

3-åringen min har ingen aktiviteter, men ser at noen av gutta hun går på avdeling med i barnehagen med har begynt med fotball. Selv om de er dautrøtte etter lange dager i barnehagen skal de rett på fotballtrening, jeg skjønner ikke vitsen.

Anonymkode: c9b88...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har 2, og det er eigentleg nok. Prøver 1 aktivitet til som startar snart. Dei fleste eg kjenner, har fleire aktivitetar enn mitt barn. Men alle aktivitetar går ikkje over heile året. Har heldigvis ikkje fotball lenger og anna som tek mykje tid. 

Anonymkode: 9785d...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykk av at 2-3 er vanlig. Noe fysisk, og noe med ferdigheter, innimellom en tredje fysisk som ikke er like krevende. Ski i sesong, for eksempel. Eller dans som bare går over noen måneder. 

Men aldri både fotball og handball, eller fotball og hockey. Det blir for krevende. 

Anonymkode: bf9e0...997

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...