Gå til innhold

Hva er ok blodtrykk gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 136/78, og leser at det regnes som forhøyet dersom man ligger på 140/90. Er jeg da helt innafor selv om overtrykket er nært 140? Hadde +1 på protein nå, og spor av protein sist..

Anonymkode: 228d0...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er helt innafor. Det finnes ikke noe "nesten forhøyet". Ditt BT er normalt. +1 på protein er ganske vanlig, og du er jo på kontroller så da følger de med. Pass på at du tar urinprøvene riktig, så det er rene prøver. 

Anonymkode: 0138c...e5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja det er helt innafor. Det finnes ikke noe "nesten forhøyet". Ditt BT er normalt. +1 på protein er ganske vanlig, og du er jo på kontroller så da følger de med. Pass på at du tar urinprøvene riktig, så det er rene prøver. 

Anonymkode: 0138c...e5f

Takk for svar! Helt sikker på at jeg tok prøven riktig… så får håpe den ikke øker til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt fint blodtrykk slik det er nå. Man gjør heller ikke noe spesielt ved blodtrykk over 140/90, annet enn hyppig oppfølging hvis man har det kombinert med proteinuri i svangerskapet. Behandlingsgrensen for blodtrykk i svangerskap er hvis overtrykket er over 150 eller undertrykket er over 100. 

Anonymkode: 96e22...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har helt fint blodtrykk slik det er nå. Man gjør heller ikke noe spesielt ved blodtrykk over 140/90, annet enn hyppig oppfølging hvis man har det kombinert med proteinuri i svangerskapet. Behandlingsgrensen for blodtrykk i svangerskap er hvis overtrykket er over 150 eller undertrykket er over 100. 

Takk for svar! Har vært litt stresset pga dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart, hatt svangerskapshypertensjon i alle mine svangerskap og har blitt satt på behandling med en gang undertrykket har vært over 90. 

Anonymkode: b9062...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rart, hatt svangerskapshypertensjon i alle mine svangerskap og har blitt satt på behandling med en gang undertrykket har vært over 90. 

Anonymkode: b9062...9bd

https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=K4U6nNQ3

Sitat

Vi anbefaler blodtrykksbehandling ved blodtrykk ≥150/100 mmHg for å unngå maternelle komplikasjoner som hjerneblødning, hypertensiv encefalopati og kramper (Ia)1.

Målet er ikke normalisert blodtrykk, men diastoliske verdier 80-100 mmHg og systoliske verdier < 150 mmHg. Høyt systolisk trykk øker risikoen for hjerneblødning (III)2.

Vi foreslår labetalol eller nifedipin som førstevalg blant antihypertensiva (Ib).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...