AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:31 #1 Del Skrevet fredag kl 09:31 Venter min første til våren og er ganske sjokket over mengden ting man kan kjøpe og ikke minst hvor dyrt mye av det er! 🫣 Vogn er kjøpt men er usikker på hva man skal ha inni vognen som barnet skal ligge i? Ser mange har en babycarrier fra najell, er den faktisk god eller bare mote? Er det bare den man trenger i en vogn? Og hvilke andre valg er det som dere kan anbefale? + Hvilke annet utstyr kjøpte du som du faktisk fikk bruk for, og hva var bortkastet? (er klar over at det varierer fra barn til barn men generelt) Hjelp en overveldet førstegangsfødende med shoppingen! 🙏 Anonymkode: 3e754...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergenser Skrevet fredag kl 10:04 #2 Del Skrevet fredag kl 10:04 Jeg hadde vinterbaby, men hadde vogn med en vintervognpose som jeg arvet. Ellers hadde jeg en vippestol, bæresele og bilsete siden vi hadde bil på det tidspunktet. Utenom det var det egentlig bare klær som trengtes. Bare for å ikke gjøre ammingen for stressende for meg selv, så hadde jeg 2 flasker og litt ferdigblandet melk for nyfødte stående hjemme, sånn at hvis det plutselig er en av de max krise/overveldene situasjonene så slapp vi å måtte ut å stresskjøpe det på butikken. Hjalp noe helt enormt på min mentale helse, og var greit å ha i bakhånd når ungen hadde litt mild gulsott. Senket mine skuldre helt enormt. Trenger egentlig ikke så mye, men mange blir veldig revet med når man er gravide, og tenker at det er kjempemye som man trenger med nyfødte. Det barna trenger mest er noen klær for å hjelpe med å regulere temperaturen sin, ellers vil de aller helst bare ligge å kose med foreldrene sine mest mulig. For det er jo verdens tryggeste sted å være for en nyfødt. Ligger veldig mye til salgs brukt til små babyer, fordi at i den alderen vokser ungene som oftest ut av klærne før de blir slitt. Anbefaler absolutt å lete på kjøp og salg grupper etter ting du tenker du har lyst på. Da sparer du både miljøet og lommeboken 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet fredag kl 10:20 #3 Del Skrevet fredag kl 10:20 Vogn, bilstol, bæresele, seng)( bedside) smokker, flasker, bleier, våtservietter, eventuelt ting til puppene dine ( de vil bli såre) vippe stol. Leke grind Eventuelt pumpe maskin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:28 #4 Del Skrevet fredag kl 10:28 Nå har du allerede vogn, det er jo ikke engang en ting man *må* ha. Bilstol er nødvendig hvis dere kjører bil. Litt klær etter hvilken sesong baby blir født i. Bleier (tøy eller engangs). Vaskekluter. Bæretøy ville jeg virkelig anbefalt. Du trenger ikke mer enn det. Anonymkode: e105c...d8c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:50 #5 Del Skrevet fredag kl 10:50 Ting jeg har trengt: vogn, bilstol, bilstolpose (om baby er født i kalde måneder), vippestolen til Stokke, mye av store gulpekluter, nok klær, smokk og flasker+pumpeutstyr om du skal pumpe/amme. denne graviditeten har jeg kjøpt najell babynest da jeg savnet noe sånn med de andre. det jeg ikke trengte: elektrisk vippestol, gensere og jakker til nyfødt (bare irriterende), bæresjal/sele. mye kan kjøpes ettersom behovet melder seg ❤️ Anonymkode: ec988...690 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:45 #6 Del Skrevet fredag kl 11:45 Det er mye man ikke trenger. For eksempel vippestol. Vi har ikke vippestol og har aldri kjent på behovet heller. Mange har moonboon og det kunne kanskje vært greit til tider, men vi har klart oss fint uten også. Ang babycarrier har det faktisk vært nyttig. Vi har ikke den fra najell, men vi har easygrow favn da den er både større i størrelse og billigere. Bruker den ikke i vogna, men siden jeg måtte ta keisersnitt kan jeg ikke bære bilstol med baby oppi, og har brukt babycarrier når jeg har vært hos legen innenfor de første 6 ukene. Ikke kjøp pumpe før du vet om du må ha. Sannsynligvis trenger du ikke det. Jeg fødte for tidlig og trengte det, men har lånt fra sykehuset. Nå kan jeg like gjerne håndmelke den mengden jeg trenger og trenger ikke pumpe uansett. Anonymkode: a1a2a...725 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:52 #7 Del Skrevet fredag kl 11:52 Jeg brukte vognen en god del. Hadde vinterpose og vårpose. Bilstolen ble også godt brukt. Hadde bilstolpose. Brukte babydelen til tripptrappstolen lite, men vippestol mye. Og babygym. Den slengte jeg på gulvet på badet hver dag når jeg dusjet. Syns også det var greit med 2 dyner, fordi jeg hadde gulpeunge. Ellers fikk jeg lite bruk for brystpumpen, fordi baby nektet flaske. Og kjøpte meg en ergobaby som jeg brukte mye (senere, etter nyfødtinnlegget ikke var nødvendig) Anonymkode: 87b5c...b56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet fredag kl 11:56 #8 Del Skrevet fredag kl 11:56 mommyaka skrev (1 time siden): Vogn, bilstol, bæresele, seng)( bedside) smokker, flasker, bleier, våtservietter, eventuelt ting til puppene dine ( de vil bli såre) vippe stol. Leke grind Eventuelt pumpe maskin Silverette er evt ting som funker gull for såre brystvorter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:01 #9 Del Skrevet fredag kl 12:01 Kommer an på hvor tidlig på våren du får baby, men vi fikk i slutten av mai og vi brukte bare babydyne eller tepper den sommeren. Ellers har vi vinterpose og en pose til tidlig vår/høst. Et lammeskinn å ligge på kan være fint, og et teppe over vognposen til vinteren. Vi har brukt mye bæretøy (anbefaler ikke den du nevner, da det finnes mange bedre alternativer). Bæretøy er en egen liten jungel, så anbefaler deg bæretøygruppa på Facebook. Bæretøy passer ulikt på ulike mennesker, så anbefaler å prøve via bærebibliotek. Men bæretøy ville jeg uansett ha ventet med. Er ikke sikkert du føler du har behov. Bilstol og bildtolpose brukte vi. Hadde bedsidecrib som ble litt brukt, men sprinkelseng brukte vi aldri. Vi endte med å samsove. Ellers er jo babydyne til natta nødvendig. Vi hadde ikke vippsestol og klarte oss fint uten, men vi hadde babysete til tripptrapp som vi var veldig glad i. Her ville jeg bare sett an egentlig. Tror det kommer litt an på hvordan man bor om hva som er nødvendig eller ikke. Også må man huske på at babyer fint kan legges på gulvet oppå tepper eller håndklær. Man må verken ha vippestol, babysete til tripptrapp eller noe annet 😊 Gulpekluter, stelleservietter/våtservietter, kluter til ansiktsvask og en bleiesalve (feks Bepaten eller Inotyol) har vi brukt. Og kokosolje i stedet for babyolje. Men det er jo smakssak. Altså det virker veldig overveldende, men man finner ut etterhver hva man trenger. Butikkene stenger jo ikke. Dessuten er det overraskende mange som er glad i å kjøpe babytøy i gave. Vi har fått grøtgave av så mange mennesker som vi egentlig ikke har så mye kontakt med ellers 😅 Anonymkode: 8b42d...c1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:03 #10 Del Skrevet fredag kl 12:03 Før baby ble kjøpt hadde vi kjøpt inn vogn, bilstol, seng (vanlig sprinkelseng), litt stellesaker og klær, og en lekegrind som vi brukte som dagseng. Hadde også stellebord, men det ble bare brukt de første ukene. Så fort jeg klarte å komme meg opp fra gulvet selv igjen, ble baby skiftet på matte på gulvet. Kunne like gjerne brukt matte på spisebordet de første ukene. Men jeg ble helt ærlig overrasket over mengden aluminiumsfolie som ble brukt. Høres sikkert helt korka ut, men baby syntes det var kjempegøy å ligge i gymmen og tråkke på aluminiumsfolie. De fine og pedagogiske lekene våre var ikke litt interessant engang. Aluminiumsfolie var tingen. 😅 Anonymkode: 87cc6...3d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:03 #11 Del Skrevet fredag kl 12:03 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Før baby ble kjøpt hadde vi kjøpt inn vogn, bilstol, seng (vanlig sprinkelseng), litt stellesaker og klær, og en lekegrind som vi brukte som dagseng. Hadde også stellebord, men det ble bare brukt de første ukene. Så fort jeg klarte å komme meg opp fra gulvet selv igjen, ble baby skiftet på matte på gulvet. Kunne like gjerne brukt matte på spisebordet de første ukene. Men jeg ble helt ærlig overrasket over mengden aluminiumsfolie som ble brukt. Høres sikkert helt korka ut, men baby syntes det var kjempegøy å ligge i gymmen og tråkke på aluminiumsfolie. De fine og pedagogiske lekene våre var ikke litt interessant engang. Aluminiumsfolie var tingen. 😅 Anonymkode: 87cc6...3d0 Før baby ble FØDT. Anonymkode: 87cc6...3d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet fredag kl 12:05 #12 Del Skrevet fredag kl 12:05 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Før baby ble FØDT. Anonymkode: 87cc6...3d0 😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet fredag kl 12:39 #13 Del Skrevet fredag kl 12:39 Man MÅ ha klær og bleier til babyen, og et sted den kan sove (man kan samsove dersom man ikke røyker og senga ikke er for myk). Har dere bil, må dere ha bilsete. Til vogn er det kjekt med vognpose om vinteren, om sommeren holder det med dyne eller bare pledd avhengig av temperatur. Man må ha et sted å stelle babyen, men det må ikke være et stort stellebord - vi hadde ikke plass til det på badet da mine barn var små, så hadde bare en løs stellematte som kunne settes i en krok når den ikke var i bruk. En badebalje kan være nyttig - men om dere har stor vask holder det når babyen er liten. Ellers er det litt å vente og se hva dere trenger. Butikkene er åpne etter at babyen er født også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:41 #14 Del Skrevet fredag kl 12:41 Baby på 6 mnd her. Hadde kjøpt inn det aller meste på forhånd, men de viktigste tingene for meg er vogn og vognpose, babydyne, ullpledd i ulik tykkelse, stellekommode, bilstol, moonboon, bæresjal og bæresele, babygym, gulpekluter og klær selvfølgelig. Ting vi har, men kunne fint klart oss uten: bedside crib, sovepose, vippestol, tripp trapp newborn, babynest og aaaalt for mye klær i bomull (har nesten bare brukt ull på min). Ting vi måtte kjøpe ganske raskt: brystpumpe og flasker, purelan (et must hvis du vil amme!!) Anonymkode: b47c6...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:21 #15 Del Skrevet fredag kl 14:21 Jeg fikk første baby som nå er 3 måneder. Det vi hadde kjøpt på forhånd var vogn, bilstol og bilstolpose. Dette er blitt brukt masse! I vognen bruker jeg saueskinnspose og babydyne, og har vært fornøyd med det. Vi hadde også kjøpt sprinkelseng som nesten ikke er brukt da baby kun vil ligge inntil. Bæresjal var bortkastet da jeg ikke følte meg trygg nok til å bruke den, men kjøpte etterhvert en sele da det ble mye bæring. Vi fikk og en vugge som er nærmest ubrukt.. Babynest var heller ingen slager her. Babygym har vi brukt masse, men er først de siste ukene baby viser interesse i den - så det kan man fint vente med. Klær fikk vi en del av, og det var greit å avvente de store innkjøpene til vi så hva slags klær vi likte og trengte. Vi har handla mye brukt, og en del ting har vi lånt hos andre (som vippestol, ammepute, babynest, etc). Det meste av ting kan man vente og se litt an før man handler, men for meg var det viktig å ha litt apotekvarer da jeg bor i distrikt og det ikke er så lett å få tak i ting på kvelden/i helger. Det jeg hadde tilgjengelig var paracet (obs, skal kun gis i samråd med lege til spedbarn), termometer, nesesuger, saltvannsdråper. Jeg hadde og kjøpt meg en naturebond melkeoppsamler som har vært ubrukt og virket som et dårlig kjøp, inntil jeg fikk tette melkeganger i jula! Au sier jeg bare, og heldigvis hjalp det med naturebond! Vet ikke om jeg vil anbefale det, men følte det var veldig flaks at jeg hadde det tilgjengelig når jeg trengte det 😅 Men så lenge baby har vogn, bilstol (om dere kjører bil), en plass å sove og en plass å stelle så kan dere se an hva annet dere trenger eller vil ha etterhvert 😄 Anonymkode: 40fa9...14d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:34 #16 Del Skrevet fredag kl 15:34 Uanonym bruker skrev (2 timer siden): Man MÅ ha klær og bleier til babyen, og et sted den kan sove (man kan samsove dersom man ikke røyker og senga ikke er for myk). Har dere bil, må dere ha bilsete. Til vogn er det kjekt med vognpose om vinteren, om sommeren holder det med dyne eller bare pledd avhengig av temperatur. Man må ha et sted å stelle babyen, men det må ikke være et stort stellebord - vi hadde ikke plass til det på badet da mine barn var små, så hadde bare en løs stellematte som kunne settes i en krok når den ikke var i bruk. En badebalje kan være nyttig - men om dere har stor vask holder det når babyen er liten. Ellers er det litt å vente og se hva dere trenger. Butikkene er åpne etter at babyen er født også. Enig i dette. Tenk funksjon heller enn spesifikke ting. Du trenger et sted å stelle og litt bleier, kluter, salver og sånt, ikke nødvendigvis stellebord. Baby må sove et sted, dette kan fint være din seng om du leser deg opp på trygg samsoving. (Det vil jeg faktisk anbefale å gjøre uansett, i tilfelle baby ikke vil sove uten kroppskontakt.) Og så videre. Vil anbefale å ikke kjøpe så mye klær før dere ser hvor stor baby blir, hva dere foretrekker, og hva dere evt får i gave. Ellers er det noen ting dere kanskje ikke trenger men som er veldig kjekt å allerede ha i huset om behovet først melder seg: febertermometer og baby-paracet; saltvannsspray og snørrsuger; tåteflaske og en kartong eller to med ferdig MME. Mye av babyutstyr kan man uansett få veldig pent brukt (andres bomkjøp), det eneste som anbefales kjøpe nytt et vel madrass til babyseng og bilstol. Anonymkode: a37ab...684 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:27 #17 Del Skrevet fredag kl 19:27 Alenemor her. Før fødselen kjøpte eg vognpakke med bilstol og base, bæresjal, vinterpose til vogna, stokkestol med babysete (brukt på finn), leander stellematte. Fikk vippestol av søster og hun sydde også babynest. Alt det hadde eg ikke klarte meg uten. Leander stellematte er gull verdt når eg skal ha frøkna med i dusjen. Babynest elsker ho å sove i. Vippestol e gjeft når eg skal på do og må ha ho med meg. Gikk inn for å kun kjøpe det eg viste eg ble å trenge første tiden. Men ka eg treng og ikke kunne ha klart meg uten e totalt forskjell fra ka du/dokker blir å trenge. Anonymkode: cee4f...7bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:29 #18 Del Skrevet fredag kl 19:29 Hadde heller ikke klarte meg uten cosyfix amme pute da etter 3 uker var det akkurat som at noe endret seg med frøkna og vi klarte ikke å amme på "vanlig" måte. Men det får du kjøpt brukt for 300-500 kr. Fant til 400kr på tise Anonymkode: cee4f...7bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet fredag kl 19:36 #19 Del Skrevet fredag kl 19:36 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Venter min første til våren og er ganske sjokket over mengden ting man kan kjøpe og ikke minst hvor dyrt mye av det er! 🫣 Vogn er kjøpt men er usikker på hva man skal ha inni vognen som barnet skal ligge i? Ser mange har en babycarrier fra najell, er den faktisk god eller bare mote? Er det bare den man trenger i en vogn? Og hvilke andre valg er det som dere kan anbefale? + Hvilke annet utstyr kjøpte du som du faktisk fikk bruk for, og hva var bortkastet? (er klar over at det varierer fra barn til barn men generelt) Hjelp en overveldet førstegangsfødende med shoppingen! 🙏 Anonymkode: 3e754...e11 Jeg hadde grind med uro, teppe og noen få babyleker, vippestol, vogn, en god dunpose til vinteren, vugge, stellekommode, bilsete. Jeg kjøpte alt brukt med unntak av vugge og vogn. Stellekommoden var genial for den kunne jeg bruke som en vanlig kommode etterpå. Så lånte jeg en elektrisk brystpumpe av ei venninne som var med i ammehjelpen. Det var gull verdt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet fredag kl 19:40 #20 Del Skrevet fredag kl 19:40 Vi arvet vogn , hadde vogge som kom fra svigrs som hadde gått i arv i flere generasjoner . Hadde stellemate den la vi på en kommode, bleier klær(mest av klær var arvet,kjøpte ikke noe nytt selv) bilstol. Skaffet etterhvert lekegrind og grindseng vippestol , barnestol til kjøkken kjøpte brukt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå