Gå til innhold

Dugnad ved skilte foreldre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå gift. Og har nå tatt fleste dugnader pga far jobbet borte. Var glad da unga valgte aktiviteter til slutt vi slapp dugnad 

Anonymkode: 988e7...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skill sakene.

1.Ikke krangle om dugnader eller annen innsats. Innstill deg på å gjøre jobben selv, så blir du ikke skuffet.

2.Be nav fastsette det bidraget barnet har krav på.

Anonymkode: c7585...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner at dette er en dråpe i et allerede fullt beger. Så det som fremstilles her som 3-4 ganger i året, handler også om svært mange andre ting som han ikke følger opp og stiller opp på. 

Samtidig - sett barnet først. Du og barnet bygger deres relasjon, du bygger relasjon til hennes fritidsaktivitet, hun ser at du stiller opp og det vil være du som er hennes hovedomsorgsperson nå og siden. Dette tjener du på, både i det korte løp og i det lange løp. 

Drit i han, ha ingen forventninger - og dermed ingen skuffelser.

Anonymkode: 49a7f...88c

Støtter dette! Jeg har også en eksmann som ikke stiller opp på noe for barna våre. Innimellom holder jeg på å klikke, men så husker jeg at barna mine trenger minst en forelder som evner å sette dem først. Så jeg stiller på alt av legetimer, tannlegetimer, utviklingssamtaler, foreldremøter, kjører til/fra kamper, engasjerer meg i barnas idrett, tar dugnader, er klassekontakt og prøver å nyte den hektiske hverdagen. Barna mine ser det jeg gjør for den ❤️ 

Så drit i barnefar og kamper mot han: det er bortkastet energi. 

Anonymkode: 91bb5...a99

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke ute etter å lage bråk, men jeg har gjort alt det praktiske og oppfølging på skole, barnehage, aktiviteter ol. i 10 år. Det blir ganske mye til sammen.

kommer til ett punkt der man ikke orker mer

Anonymkode: 0508c...680

Det har jeg gjort også. I ekteskapet. Noen menn er slakapunger og man får ikke endret noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei

Jeg har en x som nekter å ta sin del av dugnader for datteren vår sin fritidsaktivitet. Det er 3-4 ganger i året.

jeg har gjort alt frem til nå, men begynner å bli lei da han alltid sniker seg unna. 
jeg vet man ikke kan tvinge motparten til noe, men er så lei av at han skal ha meg til å gjøre alt.

han skjønner ikke selv at datteren vår ser alt han ikke gjør, og også reagerer.

noen som har vært borti samme dilemma og har noen tips?

jeg har noen ting jeg kan gjøre, men vil egentlig ikke synke så dypt. Da det vil gå utover vår datter.

- jeg kan si opp aktiviteten, også si at det er fordi far ikke stiller opp på dugnader.

- kontakte nav ang. betaling, da jeg vet det vil svi for han. 

- ta alle dugnader selv, og svelge de kamelene for at barnet skal ha det best mulig. Kommer da til å blokkere far på mld så han skjønner at jeg ikke finner meg i hans måte å være på. 

å si opp aktiviteten føler jeg går mest utover min datter, selvom faren da kanskje skjønner problemet, og jeg kan skylde på han. 

å kontakte nav vet jeg han ikke ville likt, da vi har en privat avtale da han ønsker det. Jeg vet jeg taper på dette, men orker ikke konflikt. Far er også narsissist, så litt redd for hva han kan gjøre hvis jeg presser han på dette området. 

Jeg vil at far skal ta ansvar, og at han skal få svi for måten han er på mot meg hvis han nekter. Men redd det går utover barnet til slutt. Men jeg har diltet etter fars ønsker i 10 år og er dritt lei. 

Om dere har delt foreldreansvar og 50/50 samvær så synes jeg dette høres veldig vanskelig ut. Bufetat for mekling ang hvordan dere kan dele dette ansvaret kanskje? Viktig at barnet kan få bli med på 1 fritidsaktivitet denne liker, om det er flere så må noe kuttes.

Om du har fult foreldreansvar og han kun har 20-30% samvær så synes jeg du krever for mye av han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke ute etter å lage bråk, men jeg har gjort alt det praktiske og oppfølging på skole, barnehage, aktiviteter ol. i 10 år. Det blir ganske mye til sammen.

kommer til ett punkt der man ikke orker mer

Noen år siden jeg ble skilt og alene med to på 8 og 12. Men ut hele skoletiden deres var det stort sett alltid jeg som deltok på alt fra foreldremøter til dugnader. Jeg satt i foreldreutvalg, komiteen som arrangerte skoletur for min eldste osv. Far glimret stort sett med sitt fravær, og de gangene han deltok, var det pinlig hvor lite oppdatert han var. Så like greit at han ikke var med.

Faren hadde ikke vært super engasjert mens vi var gift heller, så han fulgte vel bare i det sporte han alltid hadde fulgt. Ja, det var slitsomt, men ville blitt mye mer slitsomt å mase på han. Og hvorfor utsette ungene for det? Skulle de ha to foreldre som ikke ønsket å delta?

Anonymkode: 4ae24...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kontakte nav ang. betaling, da jeg vet det vil svi for han. 

Hvorfor vil det svi for han hvis du taper på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du sammen med en lat mann som ikke funker?

Anonymkode: 8dae5...13f

Jeg er på vei ut.

Anonymkode: 7ffb9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krev bidrag gjennom nav, gå på de dugnadene DU blir satt opp på, be lagleder om å kalle inn far når det er hans tur OG for all del - hold deres uskyldige datter utenfor konflikten!!!!!

Anonymkode: e586b...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrekontakt i skolen (mye som falt på meg det året av arr som hørte til trinnet) men alle som ble spurt om å hjelpe stilte villig opp pga de syntes det var fint at en enslig mor tok på seg jobben. Har vert korpsleder og instruktør, stilt på dugnader, hatt ansvar for uniformer til ett stort korps, håndball med kjøring til og fra andre kanten av byen, svømming osv. Av og til når det ble mye sa jeg ifra til styret om at jeg enten måtte fristilles eller at de fikk kalle inn far selv for jeg kunne ikke ta ansvar for hans valg om å stille eller ikke stille. En gang ringte de far og ba han stille.

Men, barna legger merke til hvem av oss som stiller opp og har senere sagt at de forstår hvorfor jeg gikk og hvordan far har vert. Jeg har ikke sagt noe til eller fra om far men barna ser og hører hva far gjør og ikke gjør.

Anonymkode: e58ea...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig datteren din er som har en mor som tar dobbelt så mange dugnader for at hun ikke skal lide for at far ikke gidder. Du kan ikke forbedre en narsissist, men du kan sørge for at han ikke ødelegger for datteren din. Tenk på at disse dugnadstimene er for datteren din, ikke faren. Mens han sitter med beina på bordet mens du jobber med dugnad, så vit at når han blir gammel, så er han mutters alene fordi datteren din vet hvem av dere som bryr seg.

Anonymkode: a195c...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har han samvær da? Her ønsker mannens eks at han drar på dugnader, tar «ulemper» som sykt barn dager, planleggingsdager mm, men ikke f om hun går med på økt samvær i hverdagen. Får litt de samme vibbene i innlegget ditt.

Anonymkode: 82591...9d0

Er ikke hu som bare kan bestemme det! Han får manne seg opp og kjempe for å ha ungene mer da!

Anonymkode: fd11c...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det selv. Datteren din kommer til å huske det når hun blir eldre og setter pris på det. 

Jeg har en gutt på 22 år. Jeg har kjørt til nesten alle bortekamper når han spilte fotball. Jeg har kjørt han og kompiser til trening veldig mye. Jeg har deltatt på nesten alle dugnader pga faren sliter med helsen, men han gjør mye hjemme. 

Men i dag sier gutten takk for at jeg var med på alle kampene han spilte fra 1 trinn til han var ferdig på videregående skole. Han innrømte det ikke da han var tenåring at han likte at jeg var med, men han innrømmer det nå 🙂

Anonymkode: 923fc...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksen min var alltid kjapp med å svare, når det kom forespørsler om å stille opp for aktiviteter eller skolen på Facebook, "vi kan stille opp". Det betydde i realiteten at jeg måtte stille. Jeg begynte til slutt å svare at HAN kunne stille. Jeg hadde ikke anledning. Da sluttet han med det.

Annen dugnad stiller han aldri på. Ungene får det med seg og er flau over at pappa aldri stiller opp. 

Anonymkode: 48aa9...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 10.44):

Vi har tre barn. Far deltar svært sjelden på dugnad, jeg stiller gladelig opp da jeg vil være et godt forbilde for barna mine. At barna legger merke til at faren gjør lite, er ene og alene fars problem. Det er ikke jeg som stiller far i et dårlig lys, det gjør han selv. Barna har uttalt at de setter pris på at jeg alltid stiller opp for dem, også når de er hos far. Det er holdninger jeg ønsker de skal ta med seg videre i livet selv. 

Anonymkode: 208d5...076

Enig, har gjort det samme her. Nå har far deltatt endel, men likevel hatt innstillingen i perioder om at « det er ikke så farlig « med alle deltagelser i forbindelse med skole og fritidsaktiviteter- så da har jeg møtt opp selv uansett. 
For meg er det også viktig at ungene vet og har erfart at jeg alltid stiller opp for dem. At det som omhandler dem er viktig for meg.

Anonymkode: a5f12...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er du som vil at datteren din skal drive med aktiviteten, er det du som får ta dugnaden.

Anonymkode: d7381...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ei mor som ikke hadde noe kontakt med barnefar overhodet etter bruddet, det var ikke snakk om å prøve å bli enig om fordeling av dugnader, kjøring eller andre ting. Der måtte alt av organisering/fordeling av ansvar gå via laget/foreningen, som måtte sørge for å kalle foreldrene inn annenhver gang.

Så det går an å si fra til laget at du tar halvparten av foreldreaktivitetene, og den andre halvparten kan du ikke følge opp, de får selv prøve å involvere han.

Anonymkode: dd7fa...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 11.29):

Drit i han, ha ingen forventninger - og dermed ingen skuffelser.

Dette er det eneste rette.

Still opp for barnet. Du får tilbake med renter om du har god oppdragelse. Bf likeså ;)

Anonymkode: f8b0b...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 9.50):

å kontakte nav vet jeg han ikke ville likt, da vi har en privat avtale da han ønsker det. Jeg vet jeg taper på dette, men orker ikke konflikt. Far er også narsissist, så litt redd for hva han kan gjøre hvis jeg presser han på dette området. 

Du tar dette med Nav. Alltid la nav ta seg bidraget. Da får du igjen for at du tar alt av dugnadene og slikt ;)

Og hvis han tar det opp med deg, så henviser du han til nav. La han krangle med de.

Anonymkode: f8b0b...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i noen år trener eller lagleder for barnas håndballag. Vi hadde få spillere og dermed få foreldre og i tillegg så fantes det ikke kull under å samarbeide med for den ene. Dugnad betydde at vi trengte alle foreldre til sekretariat (på det meste 5 småbaner), rydding, kiosk, speaker, billettsalg og så oss trenere. Så kom alle disse skilte foreldrene med at det var ikke deres helg 🤬 Jeg var ikke blid når jeg måtte hoppe mellom å følge opp unger, være speaker, passe på at foreldre kom når de skulle og alltid stå igjen i timer og rydde etter folk.  I håndballen var det skilte foreldre jeg 🤮 av på kammerset for å gi faen, i fotballen innvandrerforeldrene.  

Må begge stille så stiller begge, må kun en stille så skal det avklares.  Vi er gift og deler på oppgaver, jeg har vært på 0 dugnader hvor det skal rakes, rives og males (er en per år), men jeg tar alle andre.  

Anonymkode: da2db...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...