AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:50 #1 Del Skrevet fredag kl 08:50 Hei Jeg har en x som nekter å ta sin del av dugnader for datteren vår sin fritidsaktivitet. Det er 3-4 ganger i året. jeg har gjort alt frem til nå, men begynner å bli lei da han alltid sniker seg unna. jeg vet man ikke kan tvinge motparten til noe, men er så lei av at han skal ha meg til å gjøre alt. han skjønner ikke selv at datteren vår ser alt han ikke gjør, og også reagerer. noen som har vært borti samme dilemma og har noen tips? jeg har noen ting jeg kan gjøre, men vil egentlig ikke synke så dypt. Da det vil gå utover vår datter. - jeg kan si opp aktiviteten, også si at det er fordi far ikke stiller opp på dugnader. - kontakte nav ang. betaling, da jeg vet det vil svi for han. - ta alle dugnader selv, og svelge de kamelene for at barnet skal ha det best mulig. Kommer da til å blokkere far på mld så han skjønner at jeg ikke finner meg i hans måte å være på. å si opp aktiviteten føler jeg går mest utover min datter, selvom faren da kanskje skjønner problemet, og jeg kan skylde på han. å kontakte nav vet jeg han ikke ville likt, da vi har en privat avtale da han ønsker det. Jeg vet jeg taper på dette, men orker ikke konflikt. Far er også narsissist, så litt redd for hva han kan gjøre hvis jeg presser han på dette området. Jeg vil at far skal ta ansvar, og at han skal få svi for måten han er på mot meg hvis han nekter. Men redd det går utover barnet til slutt. Men jeg har diltet etter fars ønsker i 10 år og er dritt lei. Anonymkode: 0508c...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:01 #2 Del Skrevet fredag kl 09:01 Her tenker du kun på deg selv. Jeg ville svelget kamelen og tatt dugnad selv. Jeg er sammen med barnefar og tar det meste av dugnad selv, så ofte er det ikke. Det kommer ingenting godt ut av å lage kvalm ut av dette. Anonymkode: 7ffb9...4d5 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:01 #3 Del Skrevet fredag kl 09:01 Jeg hadde tatt dugnadene selv. Det er ikke barnets skyld at far ikke deltar og mange foreldre ender derfor det meste av jobben når den andre svikter, du er ikke alene der. Det er jo heller ikke snakk om mange dugnadene . Er det frustrerende og kjipt? Javisst. Men igjen, det skal ikke gå utover ungene. Anonymkode: b27ad...14b 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:27 #4 Del Skrevet fredag kl 09:27 Du ønsker å lage bråk på grunn av 3-4 dugnader i året? Du mener far burde tatt halvparten av disse dugnadene, altså 1,5 - 2 dugnadsøkter som du må dekke opp for han? Skjerp deg! Ja, far burde stilt opp, men du lager storm i vannglass. Anonymkode: 6b8ce...57c 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:28 #5 Del Skrevet fredag kl 09:28 Har han samvær da? Her ønsker mannens eks at han drar på dugnader, tar «ulemper» som sykt barn dager, planleggingsdager mm, men ikke f om hun går med på økt samvær i hverdagen. Får litt de samme vibbene i innlegget ditt. Anonymkode: 82591...9d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:34 #6 Del Skrevet fredag kl 09:34 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du ønsker å lage bråk på grunn av 3-4 dugnader i året? Du mener far burde tatt halvparten av disse dugnadene, altså 1,5 - 2 dugnadsøkter som du må dekke opp for han? Skjerp deg! Ja, far burde stilt opp, men du lager storm i vannglass. Anonymkode: 6b8ce...57c Jeg er ikke ute etter å lage bråk, men jeg har gjort alt det praktiske og oppfølging på skole, barnehage, aktiviteter ol. i 10 år. Det blir ganske mye til sammen. kommer til ett punkt der man ikke orker mer Anonymkode: 0508c...680 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:35 #7 Del Skrevet fredag kl 09:35 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har han samvær da? Her ønsker mannens eks at han drar på dugnader, tar «ulemper» som sykt barn dager, planleggingsdager mm, men ikke f om hun går med på økt samvær i hverdagen. Får litt de samme vibbene i innlegget ditt. Anonymkode: 82591...9d0 Jeg har gjort alt av oppfølging i barnehage, skole, fritidsaktiviteter i 10 år. Tatt alt av sykedager, legebesøk ol. så nei jeg prøver ikke å lage problemer, men lei av at far ikke bidrar. Ja han har samvær, men barnet er mest hos meg Anonymkode: 0508c...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:36 #8 Del Skrevet fredag kl 09:36 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har han samvær da? Her ønsker mannens eks at han drar på dugnader, tar «ulemper» som sykt barn dager, planleggingsdager mm, men ikke f om hun går med på økt samvær i hverdagen. Får litt de samme vibbene i innlegget ditt. Anonymkode: 82591...9d0 Ehh Jeg og barnefar har for tiden 80/20 samvær pga alder på barnet. Vi har derimot like mange sykt barn dager, dvs 10 dager hver. Selvsagt skal han da ta 50% av sykt barn dagene.. Anonymkode: 340c9...450 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:42 #9 Del Skrevet fredag kl 09:42 Tenk at de dugnadene gjør du for din datter. Ikke for ham. Gjør det klart for din datter at det er du som følger opp dette, at denne fritidsaktiviteten er hennes og din sak, noe dere to gjør sammen/du gjør for henne fordi dere to ønsker det. Tenk på deg selv som alenemor, hva har du kapasitet til å følge opp i tillegg til skole? Velger du (og hun) denne aktiviteten, gjør dere det. Det har ikke noe med faren å gjøre, så lenge han melder seg ut slik han gjør. (Barnet må jo være ti år, da er det rart at du henviser til lav alder). Anonymkode: 54435...c1c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:43 #10 Del Skrevet fredag kl 09:43 Jeg hadde gjort det selv, uten å blokkere, men gi en saklig og tydelig beskjed til exen at jeg syntes det er urimelig, men jeg kommer til å ta dugnadene fremover uten å mase, og håper han etter hvert blir moden nok til å ta sin del av ansvaret. Selv påtok jeg meg minst 90% av ansvaret for all jobb og transport med fritidsaktiviteter da vi var sammen, han ble noe bedre da vi ble skilt, faktisk. Men det er fremdeles skjevt fordelt. Jeg ser bare på det som ekstra tid og bonding med ungdommen og ser at han går glipp av mye ved å ikke engasjere seg. Å lage bråk blir bare ekstra stress for alle involverte. Anonymkode: b3101...b86 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:43 #11 Del Skrevet fredag kl 09:43 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har gjort alt av oppfølging i barnehage, skole, fritidsaktiviteter i 10 år. Tatt alt av sykedager, legebesøk ol. så nei jeg prøver ikke å lage problemer, men lei av at far ikke bidrar. Ja han har samvær, men barnet er mest hos meg Anonymkode: 0508c...680 Men er de få dugnadene i året der du vil kjempe saken din? Jeg tviler på at far kommer til å bry seg og datteren din får konsekvensene. Anonymkode: 2f6d7...ff2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:43 #12 Del Skrevet fredag kl 09:43 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ehh Jeg og barnefar har for tiden 80/20 samvær pga alder på barnet. Vi har derimot like mange sykt barn dager, dvs 10 dager hver. Selvsagt skal han da ta 50% av sykt barn dagene.. Anonymkode: 340c9...450 Ja, ok. I vårt tilfelle har mor alle sykt barn dagene og nekter å gi noen fra seg, så vi må ta ulønnet fri 10-15 ganger i året. Synes vel også at dersom far kan ha barnet 50% av den syke tiden (hvor primær omsorgsperson er viktigst) så kan han vel ha barnet mer enn 20% av den friske? Anonymkode: 82591...9d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:44 #13 Del Skrevet fredag kl 09:44 Vi har tre barn. Far deltar svært sjelden på dugnad, jeg stiller gladelig opp da jeg vil være et godt forbilde for barna mine. At barna legger merke til at faren gjør lite, er ene og alene fars problem. Det er ikke jeg som stiller far i et dårlig lys, det gjør han selv. Barna har uttalt at de setter pris på at jeg alltid stiller opp for dem, også når de er hos far. Det er holdninger jeg ønsker de skal ta med seg videre i livet selv. Anonymkode: 208d5...076 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:47 #14 Del Skrevet fredag kl 09:47 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, ok. I vårt tilfelle har mor alle sykt barn dagene og nekter å gi noen fra seg, så vi må ta ulønnet fri 10-15 ganger i året. Synes vel også at dersom far kan ha barnet 50% av den syke tiden (hvor primær omsorgsperson er viktigst) så kan han vel ha barnet mer enn 20% av den friske? Anonymkode: 82591...9d0 Du kan søke om å få overført noen av sykt barn dagene til deg. Anonymkode: e58ea...cee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:48 #15 Del Skrevet fredag kl 09:48 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har tre barn. Far deltar svært sjelden på dugnad, jeg stiller gladelig opp da jeg vil være et godt forbilde for barna mine. At barna legger merke til at faren gjør lite, er ene og alene fars problem. Det er ikke jeg som stiller far i et dårlig lys, det gjør han selv. Barna har uttalt at de setter pris på at jeg alltid stiller opp for dem, også når de er hos far. Det er holdninger jeg ønsker de skal ta med seg videre i livet selv. Anonymkode: 208d5...076 Samme her. Barna er voksne nå og de ser hvem som stiller. Anonymkode: e58ea...cee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:49 #16 Del Skrevet fredag kl 09:49 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er ikke ute etter å lage bråk, men jeg har gjort alt det praktiske og oppfølging på skole, barnehage, aktiviteter ol. i 10 år. Det blir ganske mye til sammen. kommer til ett punkt der man ikke orker mer Anonymkode: 0508c...680 Når alternativet er at det går utover ungene, så orker man. Det er dessverre ingen garanti at man alltid vil være 2 foreldre om jobben som følger rundt barn. Anonymkode: b27ad...14b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:52 #17 Del Skrevet fredag kl 09:52 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Her tenker du kun på deg selv. Jeg ville svelget kamelen og tatt dugnad selv. Jeg er sammen med barnefar og tar det meste av dugnad selv, så ofte er det ikke. Det kommer ingenting godt ut av å lage kvalm ut av dette. Anonymkode: 7ffb9...4d5 Hvorfor er du sammen med en lat mann som ikke funker? Anonymkode: 8dae5...13f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:13 #18 Del Skrevet fredag kl 10:13 Sånne fedre er det vi kaller latsabber , og de fortsetter gjerne sånn fordi de kommer unna med det. Jeg hadde nok deltatt på dugnadene, men jeg hadde nok lagt frem for far at om han han ikke begynte å samarbeide mer så ville du overlate « vaktmesterjobben» til NAV ang bidrag og betaling av det som er plikt gjennom barns oppvekst Anonymkode: 8312d...76c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet fredag kl 10:21 #19 Del Skrevet fredag kl 10:21 Jeg tok mye dugnader selv, på fritidsaktivitetene, men jeg tok meg tid til å være med mine barn, både på trening og kamper. Mye kjøring og sene kvelder og helger, ser tilbake på det som et ledd i å følge oppveksten. Hadde flere familier og foreldre som helst skulle slippe både kjøring til trening eller møte opp på kamper og forestillinger enten privat eller på skole. De fikk ikke hjelp av meg til å ta seg av barna, men de som ledet aktivitetene hadde et svare strev med å få med disse barna, der foreldre nektet å stille opp. Syns faktisk synd i disse barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:29 #20 Del Skrevet fredag kl 10:29 Jeg skjønner at dette er en dråpe i et allerede fullt beger. Så det som fremstilles her som 3-4 ganger i året, handler også om svært mange andre ting som han ikke følger opp og stiller opp på. Samtidig - sett barnet først. Du og barnet bygger deres relasjon, du bygger relasjon til hennes fritidsaktivitet, hun ser at du stiller opp og det vil være du som er hennes hovedomsorgsperson nå og siden. Dette tjener du på, både i det korte løp og i det lange løp. Drit i han, ha ingen forventninger - og dermed ingen skuffelser. Anonymkode: 49a7f...88c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå