Gå til innhold

Fortelle leder om graviditet på tidlig stadie for tilrettelegging? Ikke fysisk krevende jobb, men stressrelatert.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være dumt. En god del grei man kan gjøre for tilrettelegging, tar tid. Frks tilretteleggingstilskudd fra NAV, midlertidig omlegging av turnus osv.

Det er sterkt fordelaktig å informere om graviditet før man plutselig står der og trenger tilrettelegging.

Anonymkode: fb19f...a55

Mange av plagene ifb en graviditet "kommer på dagen". Selv ble jeg sykemeldt 100% på dagen forrige sv.skap. Dro til sykehuset en fredag, måtte ringe leder på søndag at jeg ikke kom tilbake igjen. En kollega av meg fikk også beskjed på dagen at hun måtte roe mer ned på jobb pga tegn til svangerskapsforgiftning. Ingenting av dette hadde noen av oss forutsett. Folk kan også skade seg eller få andre problemer i livet enn en graviditet som krever tilrettelegging eller endring fra dag 1, og det må arbeidsgiver være forberedt på. Det var mye som ikke ble som det skulle på jobben da jeg ble sykemeldt, og de måtte bryte noen lover, men hva skal man gjøre når man ikke kan erstatte en person på dagen? 

Hvis det er sånn at ts MÅ gi opplæring flere mnd før, Så må hun jo så klart gi beskjed nå. Men hvis hun bare er stresset over at hun kanskje kommer til å sitte med merarbeid om 5 mnd og er redd for at det skal slite henne hun pga graviditeten eller evt plager som dukker opp, så er det sånn for mange andre også. Det blir også masse ekstra arbeid for de andre på arbeidsplassen, men sånn er det bare. Jeg har kolleger nå som sier at de gruer seg til jeg går ut i permisjon fordi alle vet at ledelsen ikke kommer til å klare å finne vikar eller omrokkere på en bra nok måte. Men de forstår heldigvis at det ikke er mitt ansvar. De må bare stå i det til jeg kommer tilbake. Det beste hadde faktisk vært om en av de ansatte eller en vikar allerede hadde skygget meg i jobben nå, men det har vi ikke ressurser til. Så om ts har mulighet til det, så er hun jo heldig og bør bruke den muligheten. 

Anonymkode: a4889...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som leder for kompetente, fertile kvinner som tar ansvar, bidrar mer enn forventet og har tøffe kontorjobber, setter jeg stor pris på at de sier ifra så tidlig som mulig!

Jeg ville sagt at det er strålende tenkt at dersom vi vet at dine oppgaver skal gjøres av noen andre neste år - kan vi begynne å planlegge for de sesongbaserte utfordringene allerede i år. Det er vanskeligere tett på permisjonen, når vi er et annet sted i årshjulet. Det handler like mye om å gjøre bedriften i stand til å løse utfordringene som det handler om tilrettelegging for deg. Dette burde man egentlig startet med fra før - det er ikke god helse for noen å være uerstattelig på jobb. 

Gratulerer med baby, med god jobb og forståelsesfull leder. Hvis du vanligvis kan stå i det sammen med din leder, står hun i det sammen med deg nå. Lykke til! 

Anonymkode: 03ee2...898

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...