Gå til innhold

Ryggvondt og Sovestilling

beige

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med vond/støl korsrygg og lurer på om det har sammenheng med sovestilling da jeg har sett mange videoer som sier det. Jeg sover på magen med en fot opp på siden, som skal være fy fy😅

Hvordan sover du og har du ryggvondt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har alltid sovet slik, men har måttet endre etter kolossalt mye vondt i ryggen som endte med operasjon. 
tror ikke sovestillingen var årsaken, det var nok kontorjobben. 
sover nå på siden eller ryggen. 

Anonymkode: 4ac40...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte heller ikke å sovne uten å ligge på magen før, men måtte rett og slett vende meg av med det for å få en god natts søvn uten å våkne av rygg vondt. 

Jeg har sånn lang sovepute formet som en U som støtter rundt kroppen. Ligger på siden, med puta mellom knærne og bak ryggen. 

Anonymkode: 76d2b...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggen min ble raskt mye bedre når jeg byttet til ergonomisk pute og begynte sove på rygg. 
Den første uka var det ubehagelig og merkelig da. Men jeg merker raskt nå hvis jeg sover med vanlig hodepute, jeg både får mer vondt i rygg og nakke og sover mye mer urolig. 

Men trening og bevegelse er like viktig. 

Anonymkode: 6dbe0...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sover på magen så kan det være en sterk indikasjon på at madrassen du ligger på er helt feil, og tvinger deg i en dårlig liggestilling. 

Anonymkode: 4f8bc...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det lakenet som har mye å si om jeg får ryggvondt eller ikke. Har fast madrass og passe hodepute, men hvis lakenet ikke er glatt nok eller krøller seg, så sliter jeg med å bytte sovestilling om natta/i søvne og ligger meg forderva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

beige skrev (34 minutter siden):

Jeg sliter med vond/støl korsrygg og lurer på om det har sammenheng med sovestilling da jeg har sett mange videoer som sier det. Jeg sover på magen med en fot opp på siden, som skal være fy fy😅

Jeg sover også mest på magen. Hadde veldig mye vondt i magen i oppveksten og som voksen. Å ligge på magen var da smertelindrende og den beste liggestillingen for min del den gangen og siden vært den foretrukne liggestillingen. 

Var først da jeg var i en bilulykke og måtte ligge på ryggen i sykehusseng at jeg måtte ligge på ryggen at jeg så at jeg faktisk klarer det også men det tok søren men lang tid å finne ut hvordan jeg måtte ligge mm. Likte best å ligge omtrent sittende med mye under meg og armene😅 Tok tid men fant ut av det😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beige skrev (2 timer siden):

Ja og ligge på magen er ikke bra for ryggen. 

Anonymkode: a165c...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vondt i ryggen har som regel sammenheng med svak kjernemuskulatur. Tren kjernemuskulaturen din, så skal du se at du kan sove nesten hvor og hvordan som helst uten ryggvondt. 

Nå som du allerede har vondt anbefaler jeg ryggleie og en pute under knærne frem til smerten går over. Da kan du begynne med forsiktig trening av kjernen din.

Anonymkode: 6af0b...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...