Gå til innhold

18-åring alene hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ts her. Han er langt fra klar til å flytte ut, vi diskuterer jo nå om han kan være hjemme en helg? Antar han vil flytte ut om 2-3 år, som jo er det vanlige i dag?!

Anonymkode: 920a1...f6b

Så dere har gjort en så dårlig jobb at han må bo hjemme til han er 21? Huffda, stakkars gutt. Blir mest bare trist på hans vegne.

Anonymkode: 77e6b...599

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bor ikke rundt halvparten av 18-åringene i Norge for seg selv uansett? Virker helt sprøtt å tenke at en gutt på den alderen (en mann, teknisk sett) ikke skal kunne klare en skarve helg uten at mamma må passe på ham. Har han noen utviklingsforstyrrelser som eventuelt kommer i veien?

Anonymkode: 0f5f7...36f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er 18 og burde hvert alene en helg som 16 åring. Jeg flyttet ut som 16 åring. Så jeg reagerer skikkelig negativt på det du spør om TS. Her må du få ut fingeren og oppdra det voksne barnet ditt så han faktisk overlever i en verden som ikke er tilrettelagt for 18 åringer som henger i skjørtene på mor.

Anonymkode: 086b9...995

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ts her. Han er langt fra klar til å flytte ut, vi diskuterer jo nå om han kan være hjemme en helg? Antar han vil flytte ut om 2-3 år, som jo er det vanlige i dag?!

Jeg flyttet ut som 16 åring,på hybel. Det er /var ganske vanlig her .Gikk bra.. Da jeg var 18 var jeg og min ett år yngre bror hjemme alene en uke, foreldrene våre var på biltur en sommer. Det var før alle hadde mobil, kanskje de ringte en gang eller to?    La nå 18 åringen få være hjemme en helg! 

Anonymkode: 656be...d87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? De må jo fortsatt lære seg å klare seg selv. Min datter på 16 klarer å være alene en helg uten problem. Her har du nok vært mama bear for lenge. Det er jo drøssevis av 15-16-åringer som flytter hjemmefra for å gå på vgs, da bør din 18-åring kunne være alene ei litta helg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere har jo virkelig feilet TOTALT som foreldre dersom dette er sant. Dere har gitt sønnen deres de aller dårligste forutsetninger for å klare seg selv, for å finne seg jobb og ikke minst for å finne seg en partner! Her må dere virkelig ta grep og gjøre sønnen deres selvstendig asap! Begge mine sønner flyttet hjemmefra som 18-åringer for å studere, det er jo helt normalt. De hadde da vært hjemme alene flere ganger fra de var rundt 15 år, og de kunne selvsagt ta vare på seg selv. Når man er 18 er man myndig! Nei her bør dere virkelig skamme dere. 

Anonymkode: 157d5...b55

For noe tull! 

Anonymkode: d7ef8...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Må ha gjort noe fryktelig galt i oppdragelsen hvis en som er 18 år ikkr kan være alene hjemme. Men ser jo det her inne ofte. Mange som tydlig har en utrolig dårlig oppdragelse av ungene, de får jo ikke gjøre noe, er for små osv.

Her vi bor nå må de fleste flytte når de er 15/16 år på hybel.

Her var ungene alene helg da de var 13 og 14 år. Og de klarte det utrolig bra. Vi viste de klarte å lage mat, avtale at de kunne ringe en god nabo eller besteforeldre hvis det var noe. Sønnen dro tilogmed alene på hytte tur da han var 16 år

Anonymkode: c530b...b4c

13 og 14 ja,  viktig å la de være alene da!🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og folk lurer på hvorfor det er så mange menn som blir udugelige og uselvstendige samboere og ektefeller? Se på hvordan oppdragelse de får, og hvordan mødre duller og setter null krav til sine sønner.

Anonymkode: d545b...08f

Eh man må ikke være alene hjemme for å lære seg å vaske klær og vaske hus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er likevel myndig. Kan ta lappen, stemme ved valg, ligge med damer, ta tatovering og drikke alkohol. 

Men altså ikke være alene hjemme?!

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
000VF000 skrev (1 time siden):

Stakkars gutt. Han kommer til å slite med voksenlivet. 

Fordi han kkke er alene en helg?😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så dere har gjort en så dårlig jobb at han må bo hjemme til han er 21? Huffda, stakkars gutt. Blir mest bare trist på hans vegne.

Anonymkode: 77e6b...599

Hva er poenget med sånne kommentar? Vært for mye alene hjemme du så du ikke fikk oppdragelse og lærte folkeskikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han er 18 og burde hvert alene en helg som 16 åring. Jeg flyttet ut som 16 åring. Så jeg reagerer skikkelig negativt på det du spør om TS. Her må du få ut fingeren og oppdra det voksne barnet ditt så han faktisk overlever i en verden som ikke er tilrettelagt for 18 åringer som henger i skjørtene på mor.

Anonymkode: 086b9...995

Eh nei man bør ikke være alene fra 16 år !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da fortsatt vanlig å flytte for å studere eller dra i militæret etter vgs. Da er de fleste 18 eller 19 år. De bør selvsagt klare en helg alene når de er 18. 

Endret av Tartufo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi han kkke er alene en helg?😂

Fordi han ikke har lært å klare seg selv på helt elementære måter. 

Anonymkode: 8d72a...42a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

13 og 14 ja,  viktig å la de være alene da!🙄

Når vi viste at det var sjanse for de måtte flytte når de var 15 og 16 år. Må en starte ved 13/14 års alder at de ska klare seg selv

Selv satte jeg barnepike alene helger da jeg var 12.

Folk lærer jaggu ikke unga noe selvstendig hett lenger. Ikke klarer de å lage lett middag , ikke vadke klær, rommet osv omtrent før de flytter ved 18 års alder pluss pluss

Anonymkode: c530b...b4c

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min tante fikk sitt hus rasert pga hennes 17åring hadde fest da de var borte en helg. Festen mistet han helt kontrollen på da en av hans venner hadde fortalt sin fetter at han skulle på fest dit og fetteren sa det videre til noen andre at det var alenehjemmefest i det huset.

Skader for flere hundre tusen kroner.

Kameraene har jeg som sagt fordi jeg er døv og ikke hører om det ringer på og jeg hører ikke lyder utenfor huset. De gjør hverdagen min lettere og tryggere og de gjør at ungene mine har fått mulighet til å være selvstendige tidligere. Ikke synd på dem. Jeg filmer selvfølgelig ikke inne.

Anonymkode: ed38b...e87

Men du skjønner vel at det ikke er normalt at en ungdomsfest går så ut av styr???

Det blir liksom for dumt å være redd for alt fordi det KAN gå galt. Da slutter vi jo å leve.

Anonymkode: b1612...349

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja han burde klare å være alene en helg når han er 18 år. Det er ikke noe fasit på når ungdommen flytter hjemmefra. Noen flytter når de er 15-16 år for å starte på vgs, andre flytter hjemmefra når de er ferdig på vgs. Er vel heller sjelden at en bor hjemme til en er 21 år. 

Anonymkode: e1974...fb1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke et helt ukjent fenomen at ungdomsfester går over styr.

Det er heller ikke et ukjent fenomen at 18 åringer kan drikke seg drita og sovne utendørs. Selv om de ikke har gjort det før.

For de av dere som er ukjente med disse fenomenene bør dere realitetsorienteres, for  det kan faktisk plutselig gjelde deres barn også selv om dere er aldri så blåøyde. Jeg tenker det er sunt å være litt skeptisk til hva ungdommene gjør.

Jeg har klokketro på at 18 åringen din kan være hjemme alene, men jeg hadde ikke stolt på at han ikke hadde fest. Så jeg ville snakket litt med han på forhånd om hvordan han ikke skal kunngjøre åpent hus, og at han må holde seg litt edru selv og at han har ansvaret. Vår yngste sønn, festløven, orker ikke ha fest hjemme da han skjønte at det innebar et visst ansvar for ro, orden og opprydding....

Anonymkode: d47b0...2ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tante fikk sitt hus rasert pga hennes 17åring hadde fest da de var borte en helg. Festen mistet han helt kontrollen på da en av hans venner hadde fortalt sin fetter at han skulle på fest dit og fetteren sa det videre til noen andre at det var alenehjemmefest i det huset.

Skader for flere hundre tusen kroner.

Kameraene har jeg som sagt fordi jeg er døv og ikke hører om det ringer på og jeg hører ikke lyder utenfor huset. De gjør hverdagen min lettere og tryggere og de gjør at ungene mine har fått mulighet til å være selvstendige tidligere. Ikke synd på dem. Jeg filmer selvfølgelig ikke inne.

Anonymkode: ed38b...e87

Sønnen til ts er 18, altså myndig. Han har ansvaret dersom han ødelegger noe. Kommer han i en situasjon der ubudne gjester kommer seg inn og/eller ødeleggelse noe, må han ringe politiet. 

Når han snart eier/leier som student, er han uansett selv ansvarlig for det som skjer. Han kan minimere sjansen for at en fest eskalerer ved å kun be noen få, og ha dører låst. Eller droppe fest, dersom han er usikker på at det går bra. Risikoen for brann kan også minimeres med gode rutiner.

Ts, snakk med 18-åringen før dere drar, og forklar han konsekvensene dersom noe går galt, så vil han nok passe ekstra godt på, og det går sannsynligvis bra.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 år - ja da er man gammal nok til å være alene. Og ta de diskusjonen med ham da at dere har forventninger med festing og slikt. Det er deres hus og da må han respektere at dere ikke ønsker full fest. Men dere må nå gi ham en sjanse da. Virker ikke ut som han har fått sjansen til å prøve seg alene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...