Gå til innhold

Åtte ukers middagsplan.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trenger tips til hverdagsretter, mesteparten sunne. 

Anonymkode: 307f3...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En fullstendig åtteukers plan blir litt i overkant å fikse 😂

Men jeg gjør det slik; 

Går gjennom hva jeg har i kjøleskap og fryser, og legger det inn i et ark, og finner oppskrifter der jeg kan bruke opp dette. Pleier kjøpe med på tilbud, eller i sesong. 

Bruker excel, og planlegger frokost, lunsj og middag. 

Frokost; samme hver dag i en uke, innimellom lenger. Nå er det et frøknekkebrød med avokado. Neste uke eggmuffins. 

Lunsj; samme mandag-onsdag, og ny torsdag-fredag. Neste uke; friends salat mandag-onsdag, avokadotoast torsdag-fredag. 

Middag; søndag fiskegrateng og råkost, som også er nok til mandag. tirsdag; paprikasuppe - lager dobbelt og fryser til neste tirsdag. Onsdag; brennsnut (gryte med rotgrønnsaker og grov middagspølse). Torsdag; sashimi bowl. Fredag; bao buns med rester av ribbe, kålsalat og agurk. Lørdag; Side av ørret med agurksalat, perlepoteter og rømmedressing. 

Starten på uka er ofte travel. Så løsning med middag for to dager, så suppe-dag der jeg alltid har en porsjon i fryser, sparer oss for mye tid. Anbefaler å tenke over hvordan uka de er når du setter opp planer. Typisk er torsdag, lørdag og søndag de dagene jeg kan stå lenge på kjøkkenet. Fredag den dagen jeg har tid, men ikke orker - så da lager jeg klar deig til bao buns og kålsalat torsdag kveld. 

Anonymkode: 1a6fb...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Macro skrev (1 minutt siden):

Hva i all verden er hensikten?

Ikke meg du svarer men jeg kan svare lell. Jeg har i gode perioder 4 ukers middagsplan. Da handler jeg inn alt så råvarer er i hus og hver kveld kan jeg gå i fryser og ta opp det jeg trenger neste dag. Kan ofte og veie opp og finne til det som skal i retten og da er det enkelt og raskt å få laga middag etter jobb. Sparer både tid, krefter og penger på det, ingen tvil! 

Anonymkode: 61a32...15d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Macro skrev (1 minutt siden):

Ok at jeg svarer selv om jeg ikke er TS? 

Vi sanker mye mat i sesong, og jeg handler mye i sesong, og på tilbud. Jeg må derfor også ha en plan for å bruke opp dette. 

Vi slipper matsvinn. Da jeg vet jeg trenger 1/3 agurk til det måltidet, og 2/3 tre dager senere. 

Vi sparer vanvittig med tid på det, vi har ganske hektiske hverdager. Slipper disse "hva skal vi ha til middag" diskusjonene, og turene på butikk. Og ikke minst kan jeg planlegge slik at jeg gjør klar elementer til de neste dagene, om jeg først har matvarer eller utstyr fremme. Og vi er kun på matbutikk annenhver uke. 

Det gjør at vi spiser sunt. Ikke at vi er på slankeren eller noe slik, men vi ønsker å fokusere på rene råvarer og mat laget fra bunnen. 

Frokost og lunsj la jeg faktisk til under Korona, da jeg var på hjemmekontor. Når jeg bare gikk i kjøleskap og skuff og leita, så ble det mange usunne valg, og småspising. Når jeg har en plan på hva jeg skal spise så går det av seg selv. Det er også derfor helg ikke er med i ukesplanene for frokost og lunsj, da er vi mer spontane, bestiller noe mat, går ut og spiser, eller tar bare noe enkelt. 

Anonymkode: 1a6fb...ac3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør chat gpt :) legg inn ønsket kalori nivå, allergier, etc. så får du et fint forslag å ta utgangspunkt i. Spør spesifikt etter oppskrifter som bruker de samme matvarene, så du slipper matsvinn. 

Anonymkode: 2cd60...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Macro skrev (34 minutter siden):

Synes det er utrolig befriende å ha planlagte uker. Har alltid hatt ukesmenyer, men nå trenger vi å skifte ut noen retter, da vi har gått litt lei. Derfor ønsker jeg også å ha menyer for mange uker. 

Anonymkode: 307f3...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til middager:

Fiskekaker med potetstappe og grønnsaker.

Laks/ørret med poteter, blomkålmos og agurksalat.

Fiskesuppe.

Fiskeburger i hamburgerbrød med salat.

Spaghetti med kjøttsaus og revet ost.

Koteletter med poteter og grønnsaker.

pizza.

Kyllingsalat med pasta og brød.

Wok med kylling eller svinekjøtt.

Kjøttkaker med poteter, saus og grønnsaker.

Grønnsakssuppe.

Tomatsuppe.

Omelett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt å bytte ut noen av de oppskriftene dere er lei av :) 

Her kommer noen idèer 

Pannestekt laks eller torsk med en agurk og rødbete salat 
fullfør retten med tilbehør etter smak

Firecracker salmon med ris og ovnstekt brokkoli/brokkolini
eller ris og peach avocado salsa/peach mango salsa i vår og sommer sesongen 

Linsesupper og gryter er god hverdagsmat som ikke minst metter godt. 
Indisk daal f.eks. 

Jeg har ikke oppskriften tilgjenglig på pc-en, men å bytte ut tacokjøttet med mexcian shredded chicken for eksempel er en god varisjon for tacoen (om det er noe som går igjen) - her kan du bare bruke det tilbehøret du er glad i eller finne nye oppskrifter som passer til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...