Gå til innhold

Hvit saus

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Er det noen som sitter på en grei oppskrift på hvit saus ?

Har det sikkert et sted, men kan ikke finne noe i skrivende stund.....

Skal lage makaroni / pastagrateng med hvit saus og bacon...

Takker og bukker :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varm opp gryten, ha oppi en passe smørklump, når den er smeltet ha i hvetemel.Rør rundt til det er blandet sammen(skal være smidig)Ha så i litt og litt melk til den er passe tykk.Smak til med litt salt, evt (hvit) pepper.La den stå og små koke, en liten stund, slik at mel smaken forsvinner.

Det spørs jo hva du skal bruke sausen til men skal jeg ha fiskepudding i hvit saus, bruker jeg litt av vannet som poteter og grønnsaker er kokt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også fullt mulig å "jukse" seg til en god hvit saus :ler:

Selv tar jeg og smelter litt margarin i kjelen. Mens det smelter putter jeg ett par spiseskjeer mel oppi et glass med lokk, og heller oppi melk. Rister så dette slik at det ikke er noen klumper i jevningen og heller den oppi den smeltete margarinen (evt bruk et dørslag og sil det ned i kjelen). Rør rundt mens det tykner og gjør sausen tynnere ved å spe på mer melk. Etterhvert som man har fått ønsket konsistens på sausen kan man smake den til med salt, pepper og evt muskat og karri. Kommer litt an på hva man skal ha den hvite sausen til!

Dette er også en kjempe fin måte å lage saus på hvis man sliter med svake armer/senebetennelser ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn lager jeg hvitsaus (ca til en form med f.eks. grateng som du skal lage):

2 ss margarin/smør

2 ss mel

ca 5 dl melk

salt

pepper

litt revet muskatnøtt

litt sukker

Spe på med melk til den er passe tykk, smak til med salt.

La den putre en stund, til melsmaken er borte.

Noe som er godt i pastagratenger, er å ha i litt parmensan som smelter seg i sausen. Mmmm

Sukker balanserer smaken på sausen. Lærte det av mamma og gjør stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at flere enn meg bruker sukker i hvit saus! Lærte det av Ingrid Espelid en gang, men har fått mange spørrende blikk og hoderisting når jeg har fortalt andre om det. Det gjør absolutt susen!

Ellere er forresten sukker også greit å ha i all mat med tomatpuré..... gir det ekstra lille....... (I baccalao har jeg nesten et kaffemål sukker til en oppskrift med 1 kg fisk).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips til hvit saus er sennep. Ta ei spiseskje god sennep i sausen...det gjør godt! Spesielt til fisk. Men det kan med fordel også brukes i lyse sauser til hvitt kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...