Gå til innhold

Vindt i tann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror jeg har en matrest mellom tennene, begynte å gjøre vondt for ett par dager siden men nå er det regelrett smertefullt og får det ikke vekk. Verker i hele kjeven. Prøvd skylling, tannpirker, tanntråd alt jeg kan tenke på. Noen som hat noe tips til å få dette vekk? Tidenes tannlegeskrekk her så gjør alt for å unngå det 😅

Anonymkode: 56b74...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være betennelse? Skjønner du har tannlegeskrekk, men vil likevel anbefale å gå til tannlege. Da får tannlegen se på problemet, du får bort smerten i tanna/tannkjøttet og du får utfordret tannlegeskrekken og vinne over den. 

Bedre å gå til tannlege enn at det skal bli svært smertefullt, betennelser osv. Du kan si til tannlegen at du har stor tannlegeskrekk. Det tar nok han eller hun hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GlitrendeSjokolade skrev (5 minutter siden):

Kan det være betennelse? Skjønner du har tannlegeskrekk, men vil likevel anbefale å gå til tannlege. Da får tannlegen se på problemet, du får bort smerten i tanna/tannkjøttet og du får utfordret tannlegeskrekken og vinne over den. 

Bedre å gå til tannlege enn at det skal bli svært smertefullt, betennelser osv. Du kan si til tannlegen at du har stor tannlegeskrekk. Det tar nok han eller hun hensyn til.

Kan ikke se noe tegn til betennelse hvertfall. Går det ikke over må jo jeg til tannlegen til slutt men hadde håpt det var noen som hadde en lur ide så eg slapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring tannlege og skaff deg time raskt (du finner info om hvem som har vakt i helgen, om du ikke kan vente til mandag).

Dette tror ikke jeg handler kun om noe som sitter fast mellom tennene, så du må ta en sjekk. Mange har spesialisert seg på å ta mot pasienter som har tannlegeskrekk, de gir bedøvelse, så du ligger egentlig bare og slapper av i tannlegestolen. Om det er betennelse kan det tenkes at du må ta noe antibiotika før behandling.

Anonymkode: 65bfd...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corsodyl munnskyllevann er bakteriedrepende, så det kan kanskje hjelpe. Jeg får litt vondt i tannkjøttet rundt ei tann innimellom, og corsodyl hjelper alltid. 

Anonymkode: 5f5a7...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ring tannlege og skaff deg time raskt (du finner info om hvem som har vakt i helgen, om du ikke kan vente til mandag).

Dette tror ikke jeg handler kun om noe som sitter fast mellom tennene, så du må ta en sjekk. Mange har spesialisert seg på å ta mot pasienter som har tannlegeskrekk, de gir bedøvelse, så du ligger egentlig bare og slapper av i tannlegestolen. Om det er betennelse kan det tenkes at du må ta noe antibiotika før behandling.

Anonymkode: 65bfd...9e8

Hvorfor skulle det ikke være noe som satt fast? Sitter ofte fast mellom de to tennene, men har alltid fått det vekk. Fikk meg selv til tannlegen for 5mnd siden og da var alt bra minus litt tannsten som hun fjerna (tannlegen som jeg var hos og stolte på har sluttet nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skulle det ikke være noe som satt fast? Sitter ofte fast mellom de to tennene, men har alltid fått det vekk. Fikk meg selv til tannlegen for 5mnd siden og da var alt bra minus litt tannsten som hun fjerna (tannlegen som jeg var hos og stolte på har sluttet nå)

Men får du tanntråden mellom/gjennom "overalt" mellom de to tennene? Hvis ja er det rart om noe er der. Man kan få hull "mellom" tennene også. 

Endret av nordlending
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (Akkurat nå):

Men får du tanntråden mellom/gjennom "overalt" mellom de to tennene? Hvis ja er det rart om noe er der. Man kan få hull "mellom" tennene også. 

Føler jeg gjør det, men er ofte vanskelig og få vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har eksponerte tannhalser pga pusseslitasje så kan det være nervesmerter du kjenner. Da kan det hjelpe med tannkrem mot ising i tennene og fluor munnskyll en periode. Eller så kan man ha en usynlig sprekk i tannen som har skapt en betennelse i roten, det er ikke nødvendigvis at du ser. Men du bør jo dra til tannlege og ta bilde om ikke noe annet. Er det betennelse så er det jo greit å ta det før det går for langt, er verre å dra til tannlege bo lenger du venter. 

Anonymkode: 43abd...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...