Gå til innhold

Kjærestens stedatter venter barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten har en stedatter fra tidligere ekteskap. De har fortsatt god kontakt selv om det er 10 år siden ekteskapet tok slutt, noe som selvsagt er veldig fint. Hun venter barn i august, og har termin omtrent i midten av måneden. Før vi visste om dette, hadde kjæresten og jeg lagt planer om en ferietur sammen i løpet av august, men nå vil han ikke dra noe sted, siden hun venter baby i august, og siden barnet i praksis kan komme når som helst i august. Jeg blir 40 år i år, så dette skulle liksom være min jubileumstur. Det er bare i august vi kan få til dette pga ferietid for begge to. Er det virkelig så vanskelig å bestille en ukes ferie et sted i løpet av en hel måned, fordi stedatteren venter barn samme måned? Har jeg lov til å bli skuffet her? Jeg kjenner omtrent ikke stedatteren, har bare møtt henne et par ganger, da kjæresten min ikke treffer henne så ofte nå når hun er voksen. Vet ikke helt hvordan jeg skal oppføre meg i denne situasjonen heller, når barnet kommer? Tanker?

Anonymkode: d1567...2c5

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge hun har folk rundt seg (som jeg antar hun har), kommer hun til å klare seg helt fint uten han når baby kommer...og som du sier så sees de heller ikke så ofte. Han får jo mest sannsynlig møtt baby på et seinere tidspunkt, og stedatter vil kanskje ha mer enn nok besøk den første tiden uansett. For min del hadde det vært rart at han avlyser ferietur pga dette, og jeg hadde vært skuffa. Men, ville heller ikke dratt han med på tur hvis han da kommer til å gå rundt å klage eller snakke om at han burde vært hjemme heller. Du må nesten prøve å snakke med han, eller dra på venninnetur istedet? Håper det ordner seg! 💕

Anonymkode: bd037...d36

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge hun har folk rundt seg (som jeg antar hun har), kommer hun til å klare seg helt fint uten han når baby kommer...og som du sier så sees de heller ikke så ofte. Han får jo mest sannsynlig møtt baby på et seinere tidspunkt, og stedatter vil kanskje ha mer enn nok besøk den første tiden uansett. For min del hadde det vært rart at han avlyser ferietur pga dette, og jeg hadde vært skuffa. Men, ville heller ikke dratt han med på tur hvis han da kommer til å gå rundt å klage eller snakke om at han burde vært hjemme heller. Du må nesten prøve å snakke med han, eller dra på venninnetur istedet? Håper det ordner seg! 💕

Anonymkode: bd037...d36

Hun har mer enn nok folk rundt seg, moren hennes, besteforeldre, tante og onkel, masse gode venninner osv. Det er nok helst det at kjæresten selv ønsker å være der når det skjer og i den første tiden. Han vil være stand by hele mnd. Ja, kanskje jeg heller får dra på venninnetur.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun har mer enn nok folk rundt seg, moren hennes, besteforeldre, tante og onkel, masse gode venninner osv. Det er nok helst det at kjæresten selv ønsker å være der når det skjer og i den første tiden. Han vil være stand by hele mnd. Ja, kanskje jeg heller får dra på venninnetur.

- ja og hun har kjæresten sin, selvsagt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun har andre rundt seg kan det hende han ikke får møte baby med en gang. Tror ikke det er lov til å besøke på sykehus å de første dagene er hun kanskje veldig sliten og må komme inn i rutinen.

Anonymkode: 3bc66...0b8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjemperart ut. Jeg hadde blitt kjempeskuffet over den merkelige prioriteringen. Han skal jo ikke være med på fødselen…

Anonymkode: a4f85...8ec

• Liker 24
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at du er skuffet på egne vegne, men jeg synes det var en veldig fin tanke fra han!

Anonymkode: 02955...bed

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at han er ivrig og ønsker å være der den første tiden. Du bør anse det som et godt tegn på gode kvaliteter at han prioriterer stedatters fødsel/barseltid foran ferie.

Jeg hører stadig folk som er skuffet over nærmeste familie som reiser på ferie rundt termin, og reagerer hver gang jeg hører om slikt, da det er det som er en merkelig prioritering i mine øyne.

Selv om jeg forstår det er kjipt når man har gledet seg til en tur altså.

Men, det er (dessverre) mange nybakte foreldre som ikke ønsker besøk med en gang, så du bør høre forsiktig med ham om han er sikker på at hun ønsker det med en gang. Om hun uansett ikke ønsker det, så bør dere kunne dra. Om hun ønsker det, så forstår jeg ham 100%.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo uansett i kretsen utenfor de nærmeste. Bør nok heller tenke at det er realistisk at han får hilse på i september en gang. 

Anonymkode: 27132...c26

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kjæresten har en stedatter fra tidligere ekteskap. De har fortsatt god kontakt selv om det er 10 år siden ekteskapet tok slutt, noe som selvsagt er veldig fint. Hun venter barn i august, og har termin omtrent i midten av måneden. Før vi visste om dette, hadde kjæresten og jeg lagt planer om en ferietur sammen i løpet av august, men nå vil han ikke dra noe sted, siden hun venter baby i august, og siden barnet i praksis kan komme når som helst i august. Jeg blir 40 år i år, så dette skulle liksom være min jubileumstur. Det er bare i august vi kan få til dette pga ferietid for begge to. Er det virkelig så vanskelig å bestille en ukes ferie et sted i løpet av en hel måned, fordi stedatteren venter barn samme måned? Har jeg lov til å bli skuffet her? Jeg kjenner omtrent ikke stedatteren, har bare møtt henne et par ganger, da kjæresten min ikke treffer henne så ofte nå når hun er voksen. Vet ikke helt hvordan jeg skal oppføre meg i denne situasjonen heller, når barnet kommer? Tanker?

Han skal bli «bestefar» og du syns det er rart han ikke vil prioritere kjæreste tur ? Her kom ste-bestemor på besøk ganske kjapt etter vi kom hjem fra sykehuset, hun har tross alt vært stemor til min mann i mange år. 

Anonymkode: c1140...cd1

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Om hun har andre rundt seg kan det hende han ikke får møte baby med en gang. Tror ikke det er lov til å besøke på sykehus å de første dagene er hun kanskje veldig sliten og må komme inn i rutinen.

Anonymkode: 3bc66...0b8

Jeg nevnte forsiktig dette for han, men han var visst sikker på at han helt sikkert kunne komme på sykehuset allerede. Han har ikke snakket med henne om det enda da, bare bestemt seg for å være stand by. Det er jo fint av han, og han gleder seg jo stort til å bli bestefar, eller ste-bestefar er riktig å si, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han skal bli «bestefar» og du syns det er rart han ikke vil prioritere kjæreste tur ? Her kom ste-bestemor på besøk ganske kjapt etter vi kom hjem fra sykehuset, hun har tross alt vært stemor til min mann i mange år. 

«Rart» er vel å ta hardt i, jeg stusser bare litt på at det ikke skal gå an å planlegge en ukes tur en eller annen gang i løpet av den måneden.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han er jo uansett i kretsen utenfor de nærmeste. Bør nok heller tenke at det er realistisk at han får hilse på i september en gang. 

Anonymkode: 27132...c26

Enig, det tenker jeg også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva blir jeg forresten til dette barnet? Hvordan skal jeg forholde meg? Kjæresten min blir bestefar, men jeg er jo langt langt ut i bekjentskapskretsen, så jeg bør sikkert holde meg unna i starten og heller gradvis bli forsiktig kjent?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva blir jeg forresten til dette barnet? Hvordan skal jeg forholde meg? Kjæresten min blir bestefar, men jeg er jo langt langt ut i bekjentskapskretsen, så jeg bør sikkert holde meg unna i starten og heller gradvis bli forsiktig kjent?

Dette syns jeg er vanskelig, vanskelig å se for seg hvordan det skal bli. Jeg har vært sammen med kjæresten i snart to år. Vi har allerede lite tid sammen, pga livet og alt som skjer på hver sin kant. Nå kommer dette barnet, som han selvfølgelig gjør at han gleder seg stort. Det går nok en del tid til det nye barnet og til å hjelpe til med barnepass og diverse. Fullt forståelig selvsagt. Men da blir det enda mindre tid til oss to. Jeg begynner å se at dette forholdet blir vanskelig å opprettholde i lengden. Ikke pga barnet som kommer, men totalen av alt, og hvordan livet blir seende ut i årene fremover. De er en storfamilie som har god kontakt, han har god kontakt med eksen og hele eks-svigerfamilien. Den kontakten blir selvsagt enda mer viktig nå når dette barnet kommer. Og jeg står jo helt på utsiden av alt, og vet ikke hvor min plass i alt er.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette syns jeg er vanskelig, vanskelig å se for seg hvordan det skal bli. Jeg har vært sammen med kjæresten i snart to år. Vi har allerede lite tid sammen, pga livet og alt som skjer på hver sin kant. Nå kommer dette barnet, som han selvfølgelig gjør at han gleder seg stort. Det går nok en del tid til det nye barnet og til å hjelpe til med barnepass og diverse. Fullt forståelig selvsagt. Men da blir det enda mindre tid til oss to. Jeg begynner å se at dette forholdet blir vanskelig å opprettholde i lengden. Ikke pga barnet som kommer, men totalen av alt, og hvordan livet blir seende ut i årene fremover. De er en storfamilie som har god kontakt, han har god kontakt med eksen og hele eks-svigerfamilien. Den kontakten blir selvsagt enda mer viktig nå når dette barnet kommer. Og jeg står jo helt på utsiden av alt, og vet ikke hvor min plass i alt er.

Vær ærlig med han.

Er du flink til å invitere til å bli kjent selv og vise interesse for denne familien? Inkluderer han deg eller blir du utelatt fra familie-sammenkomster?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vær ærlig med han.

Er du flink til å invitere til å bli kjent selv og vise interesse for denne familien? Inkluderer han deg eller blir du utelatt fra familie-sammenkomster?

Jeg har vært med de gangene jeg blir invitert, men er ikke alltid invitert til alle familiesammenkomster. Jeg har sagt flere ganger at jeg gjerne vil bli kjent med stedatteren hans, men han sier bare at det kommer det, litt etter litt. Jeg viser interesse, ønsker de god jul og godt nytt år (til eksen hans også), gratulerer de med dagen og tar initiativ til at vi gjerne skulle vært innom hos den ene og den andre før jul, osv. Jeg har hilst på alle, og vi blir jo sikkert bedre og bedre kjent.

Men en ting er jo å bli kjent med et barn han har fått i et tidligere forhold, et barn som isåfall hadde blitt mitt stebarn. En annen ting er å bli kjent med hans stebarn, for hva blir hans stebarn for meg? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En annen ting er å bli kjent med hans stebarn, for hva blir hans stebarn for meg? 

Ja, altså hans stebarn som nå er ung voksen og lever sitt eget liv med egen samboer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint av han❤️ men også helt unødvendig ved mindre dattera har uttrykt ønske om å ha han nær. Antageligvis får han ikke sett barnet første uka engang, så å bestille en tur med full flex burde være en no-brainer.

Ellers ville jeg startet å være litt på ballen selv, det er jo tydelig at hun betyr mye for ham. Inviter henne og kjæresten/barnet på middager etc. 

Og hva du blir til barnet.. en trygg og god voksenperson forhåpentligvis! Man trenger ikke ha hverken tittel eller særlig mye å gjøre med barnet utover å være oppegående når man er rundt dem, om man ikke vil være særlig involvert. Og ønsker man å involvere seg så er vi mange som kun går på fornavn hos småtassene vi har en viktig rolle ovenfor😊 blir litt opp til deg og selvfølgelig mora/barnet. Men start vertfall å bli kjent med dattera før du begynner å tenke på «hvem er jeg oppi dette».

Å være en storfamilie med god kontakt ekser i mellom er heller ikke noe som trenger å bli et problem ved mindre man gjør det til et problem 

Anonymkode: 94281...8aa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Han er ikke bestefar og du blir ingenting.

Anonymkode: fcc7d...98f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...