AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:45 #1 Del Skrevet torsdag kl 22:45 Har hørt at BC passer som førstegangs hund, siden den er så smart og lettlært. Jeg syns det høres rart ut, det er vel en av de rasene som krever mest. Anonymkode: 72fd5...2c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:48 #2 Del Skrevet torsdag kl 22:48 Nei, det ville jeg absolutt ikke anbefalt som førstegangshund. Anonymkode: 5254d...c26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hudorm1 Skrevet torsdag kl 22:48 #3 Del Skrevet torsdag kl 22:48 Svaret på tittelen din er "nei". Som førstegangseier kan det være utfordrende å holde tritt med behovet for aktivisering, man bør være forberedt på mye tid og innsats for å sikre at hunden ikke blir understimulert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:48 #4 Del Skrevet torsdag kl 22:48 Nei. Anonymkode: 4d96f...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinktulip Skrevet torsdag kl 22:51 #5 Del Skrevet torsdag kl 22:51 Dette må du ha hørt fra en som ikke kan noe om hunderaser? Ett google søk og alle svarene du burde få er 'Nei'. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:07 #6 Del Skrevet torsdag kl 23:07 Synes ikke engang Border Collie er en hund for hvermansen. De trenger å ha en fast jobb. Hvis man kun ser på hvor enkle de er å trene, så er det én ting, men når man ser på hele hunden, så er det kun en god førstehund for noen som helhjertet går inn for å gi hunden alt hva den trenger. Vil tro de færreste førstegangseiere er klare for så mye hund. Anonymkode: dd1be...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:38 #7 Del Skrevet fredag kl 06:38 Nesten uansett hvor du leser eller hvem du spør vil du tvert imot høre det motsatte. Når det er sagt har jeg aldri helt forstått meg på konseptet "førstegangshund". Skal man virkelig kjøpe en rase man egentlig ikke har lyst på for å trene på det å ha hund, når de tross alt lever i 10-15 år? Hund som passer til livsstil og tenkt bruk burde man jo uansett ta hensyn til. Litt kjedelig å ha en selskapshund i 12 år for å trene på hundehold om man egentlig ønsket å være aktiv i en hundesport f.eks. Her i huset ble border collie den første hunderasen, men så har jeg vokst opp med dem og vært aktivt involvert i hundeholdet. Jeg synes de er lette hunder å holde, men mangler sammenligningsgrunnlag egt. Anonymkode: 060ac...35f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet fredag kl 07:12 #8 Del Skrevet fredag kl 07:12 Svaret er "det kommer an på". For noen kan BC helt klart være en god førstegangshund. Hvis de har satt seg godt inn i hundehold, er villig til å kurse seg og jobbe mye med hunden, er interessert i gjeting eller konkurranser osv. Men BC er ikke en hund for noen som bare vil ha en sofahund, uansett om det er deres første eller tredje hund. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:36 #9 Del Skrevet fredag kl 07:36 I teorien kunne man jo tenkt at en veldig lettlært hund er en fin førstegangshund, den lærer jo kjapt. Det mange glemmer, er at hunder ikke bare lærer når vi vil lære dem ting. En førstegangseier vil veldig ofte slite med å være konsekvent og legge til rette for at det ikke blir masse feillæring. Anonymkode: 756ae...9f2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet fredag kl 07:44 #10 Del Skrevet fredag kl 07:44 (endret) nå er det vel slik at alle raser er potensielt gode førsteganghunder om de passer din livsstil og din innsats, dersom man som eier gjør jobben med å lese seg opp på rasen og hva den trenger og er innstilt på å gi dette pluss litt til så kan alle hunder være gode førstegangshunder, desverre er det ofte slik at de som aldri har hatt hund før kke vet hva de går til - selv erfarne hundeiere kan møte en hun i sin rase som er mer krevende enn de regnet med, det som skille er god eier fra en dårlig er om de klarer omstille seg og tilpasse seg det man står foran av jobb rett og slett. Men når alt kommer til alt, en gjeterhund, uansett rase er en hund som må jobbe, dersom du som eier ikke har tenkt å gi den dette er det ikke hunden for deg. De ligger ikke i sofaen og slæcker hvis de ikke har fått brukt seg både mentalt og fysisk.. Endret fredag kl 07:45 av Carrot 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:13 #11 Del Skrevet fredag kl 09:13 Nei. Og det er bare trist at dette i årevis har blitt landets mes pop hund (ant. pga av utseende)- Veldig mange havner også på finn.no Anonymkode: 87561...6f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:38 #12 Del Skrevet fredag kl 16:38 Vel, i utgangspunktet vil jeg si nei. Men da jeg var 16 år kjøpte jeg min første hund, en border collie, og kunne ikke bedt om en bedre hund. Han var aktiv, smart, lettlært, lojal, enkel å ha med å gjøre, kosete, snill og tålmodig. Jeg er selv en veldig aktiv person, og vi to løp opp og ned fjell, svømte i vann og trente mye lydighet sammen. Han ble en svært gammel kar, men til slutt gikk det ikke lengre. Så er BC en førstegangshund? Nei, typisk sett ikke. Men det kommer veldig an på eieren og hvor stor læringskurve du ønsker deg også. En venninne av meg hadde karelsk bjørnehund som førstegangshund(av alle raser). Det gikk helt fint. Anonymkode: c38e5...72e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:19 #13 Del Skrevet fredag kl 18:19 Nei, på ingen måte en førstegangshund da de ofte utvikler aggresjon dersom de ikke trenes og stimuleres ofte nok. Det sagt, så finnes det ingen perfekt førstegangshund og Border Collie er på ingen måte den verste i klassen. Vil anbefale å lese mye om rasen og å investere i et solid valpekurs og tenke mye sosialisering for alle førstegangs eiere uavhengig av hvilken rase man velger. Anonymkode: aff50...762 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet fredag kl 18:37 #14 Del Skrevet fredag kl 18:37 Som tidligere Border Collie eier - aldri skaff deg hunden om du ikke kan gi den masse stimuli i form av trening, aktivitet og oppmerksomhet. Hundene går til de stuper om de så vil. Fantastisk hund når man vet hva man begir seg ut på, men som førstegangs eier er svaret nei. Får de ikke nok stimuli klikker de rett og slett. Bruk tid på å lese deg opp på hund og hva som kan passe ditt behov. Ta gjerne kontakt med kennel/oppdrettere for å sjekke. En hund er ikke noe man skal skaffe seg på impuls for så å kvitte seg med den når man synes det blir for travelt. Er det noe jeg forakter så er det folk som går til anskaffelse av hund for så å finne ut at det ble for mye...... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #15 Del Skrevet 10 timer siden Kva som er ein førstegangshund kjem vel totalt an på personen som kjøper hunden. Anonymkode: fe536...916 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå