Gjest Snåla Skrevet 4. mars 2006 #1 Skrevet 4. mars 2006 Jeg vet at barbering kan føre til både soppinfeksjoner og andre plager som kløe og svie. Vet det er lurt å bruke helt nye og kvasse barberblader og kanskje smøre seg inn med en avkjølende lotion etterpå? Hva mer kan jeg gjøre for å forebygge mot evt plager? Glad for svar
Gjest Gjesta Skrevet 4. mars 2006 #2 Skrevet 4. mars 2006 Hvordan i huleste kan man få sopp av barbering?
Pusekatt Skrevet 4. mars 2006 #3 Skrevet 4. mars 2006 Barber med vokseretningen, ikke mot. Aloe vera er bra å smøre på for å unngå røde nupper og kløe. Hydrokortisonsalve også, men det er ikke spesielt bra å bruke i lengden (jeg bruker det iblant uten problemer).
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #4 Skrevet 4. mars 2006 Hvordan i huleste kan man få sopp av barbering? ← Det blir mangel på ventilasjon i området, noe som lett fører til soppinfeksjon.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #6 Skrevet 4. mars 2006 Ha rene hender og rent utstyr når du skal barbere deg, smør deg med en betennelsesdempende krem etter barbering, være nøye med hygiene mellom hver barbering, bruk bomullsundertøy og ikke for trange bukser, og ligg uten truse om natten.
Gjest Snåla Skrevet 4. mars 2006 #7 Skrevet 4. mars 2006 For det er kun hvis det oppstår rifter eller sår det kan oppstå soppinfeksjon ikkesant? I dag brukte jeg en helt ny høvel og barberte meg mer forsiktig enn jeg vanligvis bruker, så kanskje dette er nøkkelen for å unngå irritasjon
Gjest Snåla Skrevet 4. mars 2006 #8 Skrevet 4. mars 2006 Men dere som bruker venus barberblader til å barbere underlivet med: Blir ikke dette fryktelig dyrt i lengden hvis man skal bruke ett nytt barberblad hver gang man barbere underlivet? Disse er jo ganske dyre.. Bruker sånne engangshøvler til underlivet jeg, for det er billigere, så da har jeg råd til å bruke de kun en gang
Lenestol Skrevet 4. mars 2006 #9 Skrevet 4. mars 2006 Sopp (candida) har man naturlig alltid litt av. Grunnen til at barbering er forbundet med barbering "der nede" kan jeg prøve å forklare slik: Det finnes som sagt alltid litt sopp "der nede" som er en del av den naturlige floraen som vi har på kroppen. Grunnen til at vi har hår i skrittet, er for at det hele tiden skal være litt luft til stede, slik at det ikke blir så klamt. Dette er et miljø som er greit, men ikke optimalt for soppen, derfor holdes den i sjakk (les: den formerer seg ikke uhemmet) Dersom vi barberer håret vekk, vil det ikke være noe som bidrar til at det holdes litt luft der, og dermed blir det klammere. Og siden sopp trives best der det er mørkt, varmt og fuktig, kan dette gi bedre formeringsvilkår for soppen, slik at det blir for mye sopp i skjeden. Da begynner man å klø --> man har soppinfeksjon. Grunnen til at man blir rød etter barbering, er fordi hudbakterier går inn i porene der man har barbert seg ogirriterer. For å unngå dette, kan man smøre seg inn med sånn gele eller krem som desinfiserer. Dette vet jeg de selger på Kondomeriet, Beate Uhse og sånne steder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå