Gå til innhold

Dere med samboer som ofte er syk/forkjølet. Hva forventer dere i hjemmet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, dere som har en samboer som ofte er syk/forkjølet/småsyk. Forventer dere at vedkommende bidrar like mye/mindre?

Evt dersom det bare er periodevis men likevel varer over lengre tid, si 2 mnd, med forkjølelse osv. Forventer dere da mindre av samboer fortsatt? 

Anonymkode: f0280...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt spørsmål. Mange som hangler om dagen. Selv har jeg gått med virus i flere måneder. Kom bakterieinfeksjon på toppen av det igjen, og jeg ble innlagt på sykehus. Først da stilte familie opp og det ble mye jeg trengte hjelp til. Fremdeles ikke bra.

Syns man bør vise forståelse og omtanke for folk som er syke. Noen er uheldige og er mer syke enn andre. Kanskje er det andre ting personen heller kan bidra med enn det vanlige? Kommer selvfølgelig an på formen da. Men tror det er lurt å ta det noe roligere for at man skal bli frisk igjen. 

Anonymkode: 86fae...137

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Som tittelen sier, dere som har en samboer som ofte er syk/forkjølet/småsyk. Forventer dere at vedkommende bidrar like mye/mindre?

Evt dersom det bare er periodevis men likevel varer over lengre tid, si 2 mnd, med forkjølelse osv. Forventer dere da mindre av samboer fortsatt? 

Forventer da at han begynner å ta vitaminer eller noe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt spørsmål. Mange som hangler om dagen. Selv har jeg gått med virus i flere måneder. Kom bakterieinfeksjon på toppen av det igjen, og jeg ble innlagt på sykehus. Først da stilte familie opp og det ble mye jeg trengte hjelp til. Fremdeles ikke bra.

Syns man bør vise forståelse og omtanke for folk som er syke. Noen er uheldige og er mer syke enn andre. Kanskje er det andre ting personen heller kan bidra med enn det vanlige? Kommer selvfølgelig an på formen da. Men tror det er lurt å ta det noe roligere for at man skal bli frisk igjen. 

Jeg er enig med deg, problemet er at omtrent alt av rydding og vasking blir over på meg. Jeg har selv astma og allergi, og blir i dårlig form om det flyr støv rundt omkring og vokser hybelkaninkolonier i hver krik og krok. Jeg syns jo det også må bli tatt hensyn til. Så tenker jeg jo også at for begges del er det sykdomsfremkallende å ha det rotete og skittent. Og ikke veldig hyggelig heller. Men da må jo begge bidra like mye, og ikke at den ene gir 70% og den andre 30%. Vi er forholdsvis nye i samboerskapet så jeg har litt lyst til å sette standarden for hva jeg forventer her. Jeg er hans første samboer og jeg er ikke særlig interessert i å bo i en ungkarsbule, kanskje på tide å endre noe når livet har gått over i en ny fase med samboer og etablering. Tenker jeg. PS vi har det helt supert sammen, her drøftes kun hverdagslige tanker som kan streife alle par, så ingen som skal dumpes her. 
- TS 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer omtrent samme mengde bidrag som vanlig fordi jeg gjør det når jeg er syk. Jeg gjør også mest til vanlig, så det lille han gjør får han vær så god fortsette med. Nå er mannen min klassisk manflu-syk veldig ofte, minst en gang i måneden. Sutrer mye og mye selvmedlidenhet. Det uansett om jeg har vært gravid og skikkelig syk, har omgangssyke eller hva enn. Alltid mest synd på han og han kan ikke la meg si noe uten å ha minst en ting som er verre. Ligger jeg over doen og kaster opp for fjerde gangen på en time pga graviditet har han vondt i hodet. Jeg har lite sympati med voksne som sutrer 

Anonymkode: 4d92e...de4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forventer omtrent samme mengde bidrag som vanlig fordi jeg gjør det når jeg er syk. Jeg gjør også mest til vanlig, så det lille han gjør får han vær så god fortsette med. Nå er mannen min klassisk manflu-syk veldig ofte, minst en gang i måneden. Sutrer mye og mye selvmedlidenhet. Det uansett om jeg har vært gravid og skikkelig syk, har omgangssyke eller hva enn. Alltid mest synd på han og han kan ikke la meg si noe uten å ha minst en ting som er verre. Ligger jeg over doen og kaster opp for fjerde gangen på en time pga graviditet har han vondt i hodet. Jeg har lite sympati med voksne som sutrer 

Anonymkode: 4d92e...de4

Han høres ut som en dritt. Hvorfor skal han ha sympati fra deg når du ikke får en dritt av det fra han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er enig med deg, problemet er at omtrent alt av rydding og vasking blir over på meg. Jeg har selv astma og allergi, og blir i dårlig form om det flyr støv rundt omkring og vokser hybelkaninkolonier i hver krik og krok. Jeg syns jo det også må bli tatt hensyn til. Så tenker jeg jo også at for begges del er det sykdomsfremkallende å ha det rotete og skittent. Og ikke veldig hyggelig heller. Men da må jo begge bidra like mye, og ikke at den ene gir 70% og den andre 30%. Vi er forholdsvis nye i samboerskapet så jeg har litt lyst til å sette standarden for hva jeg forventer her. Jeg er hans første samboer og jeg er ikke særlig interessert i å bo i en ungkarsbule, kanskje på tide å endre noe når livet har gått over i en ny fase med samboer og etablering. Tenker jeg. PS vi har det helt supert sammen, her drøftes kun hverdagslige tanker som kan streife alle par, så ingen som skal dumpes her. 
- TS 

Skjønner. Har dere fordelt oppgavene likt, med tidspunkt/ tidsfrist for eksempel? Så kan han velge hvordan han vil løse oppgavene. Eventuelt be om hjelp ifra andre, eller leie vaskehjelp🙃 Må innrømme at jeg har tenkt tanken på sistnevnte selv noen ganger. Har astma jeg også, og blir dårlig hver gang jeg rydder og vasker. Men blir dårlig av å la ting stå for lenge sånn som deg og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små forkjølet er ingen unnskyldning til å ikke bidra. Som voksne mennesker så gjør man det som er forventet i et hjem som å bidra med oppvask, vaske klær og holde noenlunde orden.

Verken jeg eller kjæresten dumper alt på den andre fordi vi føler oss litt forkjølet. 

Er vi derimot dårlig, veldig slapp etc så er vi begge på tilbudssiden og oppfordrer den andre til å slappe av/sove.

Vi har i tillegg 3 særkullsbarn i barneskolealder så da avlaster vi hverandre om formen ikke er på topp.

Hvor raus og omsorgsfull en er med hverandre når ting ikke er på topp forteller mye.

Anonymkode: 70354...fd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir fort forkjølet men anser ikke det å være litt slapp som ikke en grunn til å ta i ett tak. Er jeg dårlig eller helt kjørt så tar mannen mesteparten, men når jeg vet at jeg ofte blir klein på vinteren så tar jeg i ekstra når jeg er frisk. Lager opp og fryser ned måltider. Har fokus på å ha det ryddig og organisert så renholdet går lettere og tar ting som vindusvask, vegger og skuffer oftere så om jeg er litt klein over tid så er det mindre daglig renhold som må gjøres. Så kan man også gjøre noe om man er syk, bare ta det i eget tempo med pauser.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært ett tema hos oss, vi kommuniserer om slikt. 
Generelt så deler vi alt likt så lenge vi er i form til jobb/trening, samtidig som vi tar hensyn til hverandre. 
Hvis man er i dårlig form så lager man kanskje en enklere middag, men man forventer ikke få maten servert, og man klarer rydde opp etter seg. 

Vi klarer fint å lage mat, vaske klær, og støvsuge selv om vi er forkjølet, småsyk eller annet. 
Jeg har kronisk smertetilstand som gjør at han tar det meste på mine dårligste dager. 
Han driver med sport som gjør at han titt og ofte har forstuinger, overtråkk, og diverse småskader, så da tar jeg mer av husarbeidet. 
Men så er vi begge av den typen som klarer støvsuge huset med brukken finger, og lager mat mens vi går på krykker. 

Anonymkode: 1e9aa...919

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit det, har forståelse for det. Men opplever ikke at sykdom som forkjølelse hindrer en i feks å rydde opp etter seg, sette på robotstøvsuger, sette på en vask, oppvaskmaskin etc. Men tenker større husarbeid utgår litt. Kommer jo helt an på formen. Forskjel på forkjølelse og influensa liksom.. 

Anonymkode: 49d43...d0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vedkommende er såpass syk så ofte at vedkommende ikke tar sin del av arbeidet hjemme så hadde jeg forventet at vedkommende kom seg til legen for utredning.

Ut over det løser det meste seg med kommunikasjon. "Vi har ikke fått tømt vaskekurven da vi har vært sjuke de siste dagene" virker like godt i 2025 som det gjorde tidligere. Altså man må legge lista lavere. Det tar ikke livet av noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer alltid an på graden av sykdom og hvor frisk den andre er. Høres ikke ut som om dere har barn, så da bør dere egentlig begge ha nok energi til at du kan ta alt ved behov, men også til at han kan strekke seg litt, for han har mange timer til å hvile i døgnet. 

Dersom han er småsyk, bør han bidra. Dersom han er febersyk, har influensa etc, og du ikke har det, så syns jeg du kan ta alt. 

Anonymkode: 7f410...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på.

men en som er veldig mye syk bør kanskje ta litt ansvar å se på vaner (håndvask, god bekledning når kaldt ute, etc..) , ta en tur til legen for måling av vitaminer; lavt d vitamin gir økt risiko for luftveisinfeksjoner, og i det hele tatt. Man trenger de hendene man kan i en familie , så ja her må man gjøre det man kan for å holde seg på bena

Anonymkode: 69816...4dc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nope, forventer at han er voksen og tar seg sammen akkurat som jeg må gjøre når jeg er syk/forkjøla. Verden stopper dessverre ikke… 

Anonymkode: 2de39...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "skjermtesten" på hvor syke mann og barn er.

Er du "syk" men sitter på PCen, fikler med mobilen eller ser på TV? Da er du også frisk nok til lett husarbeid eller lekser.

Er du SYK så du er sengeliggende og sover, halvsover, eller bare ligger der og synes synd på deg selv - ja da slipper du å gjøre noe annet, for da er du virkelig syk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...