Gå til innhold

Får man ufør lett hvis man får autismediagnose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kranglet med nav så lenge nå, men er under utredning for autisme. Er deres erfaring at man lett får ufør hvis man har autismediagnose? 

Anonymkode: 970c1...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er ja. Spesielt hvis man har en lang historikk og når man endelig får denne diagnosen så kan det forklare det meste og hvorfor man ikke har kommet noen vei. 

Anonymkode: a9dea...032

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd Elon Musk ikke bor i Norge, han hadde blitt ufør på flekken med autismen sin.

Anonymkode: b2fdb...550

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synd Elon Musk ikke bor i Norge, han hadde blitt ufør på flekken med autismen sin.

Er alle autister som Elon Musk? 

Anonymkode: 34e1b...8f6

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatikk i at det er lett å få uførestønad pga autisme diagnose. Alt dreier seg om arbeidsevne og historikk 

Anonymkode: 0e478...1ae

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufør er ikke en gave som man "får", det er noe man skal forsøke å unngå. 

Anonymkode: 60d75...322

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man blir ikke ufør pga diagnose, men pga funksjonsnivå. Man har høytfungerende og lavtfungerende autisme, spekteret er stort. Er ikke dette allmennkunnskap? 

Anonymkode: 28bfb...200

• Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden tror jeg det var lett å få ufør med autisme-diagnosen. Men de siste årene har enormt mange fått autisme-diagnosen.  De som i dag får autisme, men ikke ville fått autisme-diagnosen for 20 år siden tror jeg ikke like lett blir ufør som de som fikk diagnosen for 20 år siden. 

Anonymkode: c7e09...4ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig fått ASF som diagnose. Fastlegen ymtet frempå at det kunne bli en del av fremtiden. Foreløpig har det i møte med NAV ikke vært nevnt. Fokuset, både mitt og NAVs, ligger i jobb. Mulig utdanning blir en del av løsningen for min del.

Anonymkode: 65717...442

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har kranglet med nav så lenge nå, men er under utredning for autisme. Er deres erfaring at man lett får ufør hvis man har autismediagnose? 

Nei, tenker man må vise arbeidsevne å heldigvis for det. Vet om flere med autisme som arbeider

Anonymkode: 8d50c...e05

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For en del år siden tror jeg det var lett å få ufør med autisme-diagnosen. Men de siste årene har enormt mange fått autisme-diagnosen.  De som i dag får autisme, men ikke ville fått autisme-diagnosen for 20 år siden tror jeg ikke like lett blir ufør som de som fikk diagnosen for 20 år siden. 

Det er ny kunnskap om autisme i dag. Før var autisme invalidiserende/lite språk/sterk funksjonshemning. Lavtfungerende. I dag vet vi mer, at autisme ikke må være slik. Men majoriteten av autister ender faktisk opp med å bli uføre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ny kunnskap om autisme i dag. Før var autisme invalidiserende/lite språk/sterk funksjonshemning. Lavtfungerende. I dag vet vi mer, at autisme ikke må være slik. Men majoriteten av autister ender faktisk opp med å bli uføre. 

Er det statistikk på det fra de siste årene?  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det statistikk på det fra de siste årene?  

Vet ikke. Dessuten så er det garantert mange som fortsatt er udiagnosert, og enda ikke har møtt veggen med "autistic burnout". 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det gjør man ikke.

Jeg har to på jobben som har Asperger og som fungerer på jobb men ikke sosialt.

De er høyt utdannet innen It og er i forhold med partnere som også har aspberger.

Anonymkode: c5578...852

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg tro.

Jeg har slitt voldsomt i alle år. Inn og ut av psykiatrien. Av og på AAP. Alle leger, psykologer og NAV har de siste 20-årene bedt meg «ta meg sammen» «slutte å ha angst» «akseptere at min opplevelse av mitt liv er feil» 

Sæ falt bitene på plass og autisme diagnosen kom. Med den kom anbefalingen fra alle kanter. «Du bør bli ufør, helt eller delvis».

Er nå på AAP igjen og vil mest sannsynlig ende med en uføregrad, nå skal vi egentlig bare finne ut hvor stor den graden skal være.

Anonymkode: f431c...ceb

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Diagnose avgjør ikke, men funksjonsnivå. Er en del med høytfungerende autisme som er i jobb.

Anonymkode: 689de...76c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det kommer an på hvor arbeidsdyktig du er. Autismespekteret er bredt og velfungerende autister kan fint jobbe, mens andre igjen er så dårlige at de verken kan jobbe, studere eller bo alene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vet ikke. Dessuten så er det garantert mange som fortsatt er udiagnosert, og enda ikke har møtt veggen med "autistic burnout". 

De som sliter enormt håper jeg får uføretrygd. Men man ser mange i dag som får diagnosen som ikke sliter helt enormt, folk som klarer seg så lenge de får ha headset på jobb eller lignende. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

De som sliter enormt håper jeg får uføretrygd. Men man ser mange i dag som får diagnosen som ikke sliter helt enormt, folk som klarer seg så lenge de får ha headset på jobb eller lignende. 

😂😂😂😂 Ja tenk om det var så lett. 

Anonymkode: 6c260...1ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...