Gå til innhold

Mann som blir veldig tungpustet under aktivitet (f.eks. sex)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ny kjæreste og han blir veldig andpusten under sex. Har prøvd å spørre om han har vært hos lege osv, han sier han bare er dårlig trent. Men han er relativt godt trent, og dette skjer også om jeg er den aktive parten.

Han er normalvektig, lever aktivt liv, men har en del helseplager ifm depresjon, varierende smerter, ofte uventa slapp og trøtt, men det er bare én dag så er han i form igjen. Lite syk ellers. 

Bør jeg være bekymret? Blodprøvene hans var bra, jeg «håpet» det kunne være noe så enkelt som jernmangel. Vanskelig å ta opp igjen, han tror jeg mener at han bør trene mer 🙈

Anonymkode: 9f389...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt trent? Trener han kondisjon da? Kan fort ha dårlig kondis om en bare bygger muskler…..

Anonymkode: a17d5...b12

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være anstrengelsesutløst astma, eller egentlig anstrengelsesutløst bronkospasme som det kalles. Dette har jeg selv, og blir veldig andpusten veldig raskt. Som det står på FHIs sider "Mellom 10-15 prosent av befolkningen og 80-90 prosent av personer med astma har anstrengelsesutløst bronkospasme. "

Som det står videre "Det dreier seg om en forbigående tranghet i luftveiene (reversibel luftveisobstruksjon) som oppstår innen kort tid etter fysisk anstrengelse hos en person med eller uten underliggende astma." Du kan lese mer her: https://nhi.no/sykdommer/lunger/astma/astma-anstrengelsesutlost

Det er ikke nødvendigvis farlig, men det kan være svært ubehagelig. Jeg må bruke astmamedisin flere ganger daglig grunnet dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (11 minutter siden):

Det kan være anstrengelsesutløst astma, eller egentlig anstrengelsesutløst bronkospasme som det kalles. Dette har jeg selv, og blir veldig andpusten veldig raskt. Som det står på FHIs sider "Mellom 10-15 prosent av befolkningen og 80-90 prosent av personer med astma har anstrengelsesutløst bronkospasme. "

Som det står videre "Det dreier seg om en forbigående tranghet i luftveiene (reversibel luftveisobstruksjon) som oppstår innen kort tid etter fysisk anstrengelse hos en person med eller uten underliggende astma." Du kan lese mer her: https://nhi.no/sykdommer/lunger/astma/astma-anstrengelsesutlost

Det er ikke nødvendigvis farlig, men det kan være svært ubehagelig. Jeg må bruke astmamedisin flere ganger daglig grunnet dette.

Interessant lesning, og høyst aktuelt for flere enn man aner.

Anonymkode: 45d09...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Godt trent? Trener han kondisjon da? Kan fort ha dårlig kondis om en bare bygger muskler…..

Anonymkode: a17d5...b12

Ja, løper mest. Og hvorfor bli andpusten når han f.eks. ligger..? Han blir ikke andpusten av trapper, eller å gå ute. Det er hovedsakelig ved sex jeg merker det, men ville ikke skrive på seksualitetsforumet, det er jo helsa hans jeg er bekymret for. 

Pilleville skrev (45 minutter siden):

Kols

Da skulle han vel slitt mer ellers også? Han er i 30-årene. 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hjertefeil? 

Anonymkode: 32169...00f

Er vel min største frykt. Spesielt siden han egentlig ikke vil gå til legen særlig heller. 

SPOCA skrev (40 minutter siden):

Takk for tips, dette har jeg opplevd selv (har allergi og astma og hatt to tilfeller av den typen som kommer av anstrengelse, som forøvrig var helt forferdelig), jeg har ikke sett likheter med pusten hans, men kan følge mer med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, løper mest. Og hvorfor bli andpusten når han f.eks. ligger..? Han blir ikke andpusten av trapper, eller å gå ute. Det er hovedsakelig ved sex jeg merker det, men ville ikke skrive på seksualitetsforumet, det er jo helsa hans jeg er bekymret for. 

Takk for tips, dette har jeg opplevd selv (har allergi og astma og hatt to tilfeller av den typen som kommer av anstrengelse, som forøvrig var helt forferdelig), jeg har ikke sett likheter med pusten hans, men kan følge mer med! 

Jeg vil bare si at det blir ikke jeg heller. Jeg er selv i god form og er mye i aktivitet, men allikevel opplever jeg altså anstrengelsesutløst bronkospasme. Det er gjerne ved aktiviteter hvor pulsen går opp raskt som er mitt problem. Det kan være kjæresten din har det samme. Når jeg først da går gjennom det, og det har vart en stund, så blir jeg gjerne varm og det bedrer seg. Det er derfor anbefalt å varme opp først, derfor vil f.eks gåing for min del ikke være et problem i det hele tatt, siden jeg da "varmer opp mens jeg går". Sex er jo gjerne ganske intenst, så jeg synes ikke det virker så rart at han opplever det da, jeg opplever det samme som han, hvis jeg kan si det slik. ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg det også, men i mitt tilfelle tror jeg det er utløst av  vektoppgang. 

Det rare er bare det at pusten oppleves ganske trang. Altså ikke bare vanlig tungpustet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse gjør mester. Sex to ganger om dagen er medisinen, etter et par år vil kondisen bli betraktelig bedre.

Anonymkode: 37f93...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke vanlig stønning og pesing i forhold til sex da?

Anonymkode: 1a082...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...