AnonymBruker Skrevet 3. januar #41 Del Skrevet 3. januar Jeg var bekymret for Ritalin fordi jeg hadde hørt at den hadde mer bivirkninger og jeg er veldig følsom på medisiner. Prøvde Ritalin i to uker men da jeg fortalte psykiater om bivirkningene så fikk jeg bytte til Aduvanze etter to uker prøving. Jeg tenker de to ukene med prøving er helt ok. Jeg har ingen bivirkninger på Aduvanze. Anonymkode: a5aac...bec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #42 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Håper du ikke er deprimert, da skal du absolutt ikke ta Ritalin. Det ble jeg fortalt av min lege som er virkelig god på feltet. Ellers er både Elvanse og Attentin de mest brukt nå tror jeg. Man må uansett sette seg inn i ting som f.eks at effekten blir dårligere om man kombinerer medisinen med koffein osv. Anonymkode: 9cfe5...ee2 Her var det mye feilinformasjon. Ritalin har ingenting med depresjon å gjøre, og ADHD burnout kan gi depresjon. Da er det rett å behandle ADHD. Man skal derimot ikke bruke adhd medisiner om man i tillegg er bipolar. Elvanse og Attentin er det samme. Attentin er hurtigvirkende, og varer kortere. Elvanse/Aduvanz er depot. Elvanse er for barn, men er helt lik som Aduvanz. Grunnen til at det er forskjell i målgruppen er kun pga du får mye lavere dosering på Elvanse, og kan øke dose fra 20-30-40 mens Aduvanz starter på 30 mg og neste er 50 mg. Effekt blir ikke dårligere av koffein 😂 Koffein og deksamfetamin binder seg til de samme reseptorene. Du skal være forsiktig med koffein pga det øker bivirkninger fra medisinen. Hjertebank, svette, angst osv. Jeg kunne ikke drikke mer enn en kopp i oppstarten, men nå må jeg ha to kopper til frokosten for at de skal kicke skikkelig. Bruker i tillegg BÅDE Aduvanz og Attentin på morgenen. Anonymkode: e8ef3...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #43 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man får ikke nattesøvnen ødelagt av aduvanze. Her tas den kl.8 og varer maks 10t. Tror det påstås virketid opp mot 13t men det varierer veldig, aldri opplevd. Om du har ok cypr opptak skal du fint greie deg på aduvanze. Anonymkode: 9cfe5...ee2 Ahh, er det mulig. MANGE får søvnproblemer både på Ritalin og Aduvanz, spesielt i starten. Du et jo ikke fasiten. Det står til og med i felleskatalogen under bivirkninger. Ikke alle fungerer på depot, noen fungerer bedre med vanlig Ritalin eller Attentin med flere doseringer om dagen. Andre bli nærmest bipolar av den type dosering. Noen fungerer på Ritalin depot, andre på Aduvanz depot. Derfor er det utprøving. Ellers hadde det vært en vindunderpille som passet oss alle. Anonymkode: e8ef3...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #44 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er jo feil. I omgangskretsen vår har vi 4 med adhd. Mange av disse igjen har venner og familie med diagnosen. Ingen har blitt stående på ritalin. Er Attentin, dextro, Elvanse eller aduvanze. Anonymkode: 9cfe5...ee2 Når jeg skriver "min opplevelse er" så kan det ikke være feil. Det at du ikke kjenner mange på Ritalin, betyr ikke at ikke jeg gjør det. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man får ikke nattesøvnen ødelagt av aduvanze. Her tas den kl.8 og varer maks 10t. Tror det påstås virketid opp mot 13t men det varierer veldig, aldri opplevd. Om du har ok cypr opptak skal du fint greie deg på aduvanze. Anonymkode: 9cfe5...ee2 Les hva jeg skriver. Aduvanz med virketid 8-10 timer som du skriver, kan ikke doseres så mange ganger om dagen, da ødelegger den nattesøvnen. Der er Ritalin enklere å justere på behov gjennom dagen. Du må lese hva som står før du kommenterer. Anonymkode: c871b...407 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #45 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Her var det mye feilinformasjon. Ritalin har ingenting med depresjon å gjøre, og ADHD burnout kan gi depresjon. Da er det rett å behandle ADHD. Man skal derimot ikke bruke adhd medisiner om man i tillegg er bipolar. Elvanse og Attentin er det samme. Attentin er hurtigvirkende, og varer kortere. Elvanse/Aduvanz er depot. Elvanse er for barn, men er helt lik som Aduvanz. Grunnen til at det er forskjell i målgruppen er kun pga du får mye lavere dosering på Elvanse, og kan øke dose fra 20-30-40 mens Aduvanz starter på 30 mg og neste er 50 mg. Effekt blir ikke dårligere av koffein 😂 Koffein og deksamfetamin binder seg til de samme reseptorene. Du skal være forsiktig med koffein pga det øker bivirkninger fra medisinen. Hjertebank, svette, angst osv. Jeg kunne ikke drikke mer enn en kopp i oppstarten, men nå må jeg ha to kopper til frokosten for at de skal kicke skikkelig. Bruker i tillegg BÅDE Aduvanz og Attentin på morgenen. Anonymkode: e8ef3...fa3 Her har brukeren du siterer rett. Depresjon er kontraindikasjon ved Ritalin. Ikke helt riktig dette heller. Det er i samme "familie", men Elvanse (altså Aduvanz) er lisdeksamfetaminsulfat, mens Attentin er deksamfetaminsulfat. Det er forskjeller på dette, ikke bare i hvor hurtig det virker. Mange som bruker Aduvanz tåler ikke Attentin, og motsatt. Aduvanz er også avregistrert nå, så alt vil hete Elvanse fremover av det som tidligere var Aduvanz. Koffein gir ikke dårligere effekt av medisiner, det kan derimot forsterke, men da også bivirkningene. Derfor man skal være litt forsiktig, som du sier. Anonymkode: c871b...407 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #46 Del Skrevet 3. januar Ikke alle tåler Aduvanz heller, og må takle symptomene uten medisiner. Mange fungerer godt i jobb og i livet med ADHD, men regner med at det er de som ikke fungerer som får medisiner? Anonymkode: c44c2...c87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #47 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Håper du ikke er deprimert, da skal du absolutt ikke ta Ritalin. Det ble jeg fortalt av min lege som er virkelig god på feltet. Ellers er både Elvanse og Attentin de mest brukt nå tror jeg. Man må uansett sette seg inn i ting som f.eks at effekten blir dårligere om man kombinerer medisinen med koffein osv. Anonymkode: 9cfe5...ee2 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her har brukeren du siterer rett. Depresjon er kontraindikasjon ved Ritalin. Anonymkode: c871b...407 Jeg er deprimert og får antidepressiver av samme lege som nå har gitt meg Ritalin TS Anonymkode: 23988...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #48 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er deprimert og får antidepressiver av samme lege som nå har gitt meg Ritalin TS Anonymkode: 23988...fea Da bør du snakke med legen og drøfte dette, det kan hende du ikke er rett kandidat til å forsøke Ritalin. Når det er sagt, jeg gikk også på ssri da jeg begynte på Ritalin, og det var ingen problemer. Anonymkode: c871b...407 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #49 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da bør du snakke med legen og drøfte dette, det kan hende du ikke er rett kandidat til å forsøke Ritalin. Når det er sagt, jeg gikk også på ssri da jeg begynte på Ritalin, og det var ingen problemer. Anonymkode: c871b...407 Takk. Jeg skal snakke med legen. Jeg tror ikke hun ville gitt meg resept på noe var uforsvarlig så jeg er ikke bekymret. Men jeg skal ta det opp. TS Anonymkode: 23988...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bambyb82 Skrevet 3. januar #50 Del Skrevet 3. januar Som kvinne med adhd som har brukt både medikinet og Aduvanz kan jeg dele litt av mine erfaringer: jeg gikk til privat klinikk for behandling. De sa at basert på mine skår på tester anbefalte deg meg å prøve medikinet først. Men jeg fikk delta i avgjørelsen. De tok opp både Aduvanz og medikinet og forklarte forskjeller og hvorfor de ville jeg skulle teste denne først. . Jeg er kombinert adhd med mye konsentrasjonstrøbbel. Min ærlige oppfatning av medikinet som er det samme som Ritalin kapsel med modifisert frisetting. Er at den gjorde meg utrolig rolig, tolmodig, fokusert og litt likegyldig. Episoder som normalt ville stresset meg gikk helt fint. Men på den negative siden hadde jeg så kraftige bivirkninger når det gikk ut at jeg var delvis sykemeldt i opptrappingen. En kapsel varte fra ca 7 til 12. når denne gikk ut fikk jeg en kraftig hodepine som minnet om bihulebetennelse. Da jeg etter noen uker økte dosen ble de bare sterkere, men varte ikke lenger. Så endret kjapt til å dosere flere ganger. Tok da 3 kapsler til dagen. Dette tilsvarte 60 mg. Vekslet mellom dette og 40 mg klokken 7 og 20 mg klokken 12.30. Effekten var god. Så derfor prøvde vi flere endringer. Sett bort ifra hodepinen som kunne komme og gå til alle døgnets tider , og at jeg følte på tungpusthet når jeg prøvde å trene. Så likte jeg medikinet. Det ble umulig å kombinere denne uforutsette og plutselige hodepinen som kom såpass ofte, med det å skulle jobbe 100%. Jeg fikk bytte til Aduvanz. Første dag på 30 mg merket jeg knapt at medisin gikk inn og ut av kroppen. Ingen bivirkninger. Men selve virkningen og effekten føltes også veldig forskjellig fra den jeg var vant med fra medikinet. Den starter litt med en rush med energi, og går sakte mot fokus. Den effekten medikinet ga etter 15-20 min kom nå først etter 3 timer. Da er serum på topp for så å gradvis ned igjen. Effekt på serum Max er god, er mer påslått og våken / observant enn på medikinet. Men den indre roen er ikke der på samme måte. På medikinet kunne jeg sikkert gått å lagt meg og fått sove. Definitivt ikke på Aduvanz. Men nå når jeg har vent meg til Aduvanz vil jeg ikke tilbake. Jeg er en mer kontrollerbar versjon av meg selv. Det er lettere å fullføre oppgaver, lettere å starte på nye ting, orden og struktur er bedre og best av alt opplever jeg ingen negative bivirkninger ved hverken trening, kreativitet eller hodepine. For å holde serumnivået stabilt på det nivået der jeg fungerer best tar jeg 40 mg klokken 06.30 og 20 mg klokken 11. de fleste får kun en morgendose. Da er det lurt å sette seg inn i matvaner som forlenger halveringstiden. Dette står det litt om på pakningsvedlegget. Og jeg kan oppgi at jeg merker det selv med kortere varighet om det har blitt for mye kaffi og animalsk protein i harde treningsperioder. jeg ser for meg at kvinner med det som før het ADD foretrekker Aduvanz. Selv jeg som både er hyper, men også kan bli inaktiv i perioder foretrekker denne. Men på samme tid var det også mye bra med medikinet når en så bort ifra bivirkninger. Jeg har aldri slitt med angst og depresjoner. Jeg har hørt flere si de slapp Ritalin først i det offentlige dersom de var redd for å forsterke angst og depresjon ved alvorlige tilfeller. Da kunne de Visst fylle ut at Aduvanz var et bedre førstevalg. jeg er glad jeg har testet begge deler. Da har jeg funnet ut hvordan begge virker. Og skulle det bli mangel på Aduvanz igjen kan jeg bytte en kortere periode og vite litt om hva jeg kan forvente. Dette er mine erfaringer. Men hver kropp og opplevelse av medisin er forskjellig. Noen har også såpass sammensatte problemer med sin adhd og tilleggslidelser at de ikke opplever noe særlig hjelp av medisin, andre har godt utbytte av de. Håper du finner noe som hjelper. Jeg anbefaler deg å ta opp dette med din behandler. Legg en plan for hvordan du skal øke doser, når er det greit å endre medikament, hvilken oppfølging kan du forvente og hvor lang tid må du vente i kø for endring ved behov. Dette er spesielt viktig for de som er i behandling hos dps. Her kan du ikke bare bestille en time to dager før slik du kan hos mange private. Få avklart dine forventninger så du vet hva du har å forholde deg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #51 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk. Jeg skal snakke med legen. Jeg tror ikke hun ville gitt meg resept på noe var uforsvarlig så jeg er ikke bekymret. Men jeg skal ta det opp. TS Anonymkode: 23988...fea Du trenger ikke være bekymret, men jeg, som gikk på antidepp samtidig fikk mye psykiske bivirkninger av ritalin. Bare vær obs på at ting kan kræsje. Mine antidepressive kræsjet også med aduvanz, men på en annen måte enn med ritalin. Vet om folk dette går helt fint for, men bare vær obs på det. Jeg måtte kutte ut antidepressivene for de funket ikke sammen i det hele tatt. Gjorde meg forsåvidt ikke så mye, da aduvamz tok mye av det som antidepressivene skulle ta, som eks. angst. Anonymkode: f0561...2e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #52 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når jeg skriver "min opplevelse er" så kan det ikke være feil. Det at du ikke kjenner mange på Ritalin, betyr ikke at ikke jeg gjør det. Les hva jeg skriver. Aduvanz med virketid 8-10 timer som du skriver, kan ikke doseres så mange ganger om dagen, da ødelegger den nattesøvnen. Der er Ritalin enklere å justere på behov gjennom dagen. Du må lese hva som står før du kommenterer. Anonymkode: c871b...407 Jeg sover faktisk bedre når aduvamz virker i systemet når jeg legger meg fordi jeg da har mindre tankekjør. Jeg må bare sørge for å legge meg selv om jeg ikke er trøtt og ikke ha for mye av det i kroppen. Anonymkode: f0561...2e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #53 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Pass deg for å oppfordre folk til å lyve om symptomene sine. Helsevesenet pusher ikke Ritalin først for å være kjipe mot folk, men fordi det faktisk er en veldig god medisin for mange. Selv bruker jeg Aduvanz, etter å ha forsøkt Ritalin, men det var ikke en jævlig opplevelse å prøve ut. Det bare fungerer bedre for meg med Aduvanz. Bestevenninna mi er motsatt, hun elsker Ritalin. Vi er ulike vi mennesker. Anonymkode: c871b...407 Ja ser det var litt drøyt å nærmest oppfordre til lyving. Jeg har vel som så mange oppfattet det som at Ritalin er den kjipeste varianten fordi den er det billigste førstevalget. Syns forøvrig det blir litt feil å si ‘elsker’ om en medisin også. ‘hun elsker Ritalin’. Gir meg umiddelbar assosiasjon til at dette er et rusmiddel mer enn en medisin🙈 Anonymkode: edb5d...ef0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly 4.5 år Skrevet 4. januar #54 Del Skrevet 4. januar Jeg har prøvd ut ritalin, medikinet og wellbutrin med en del ubehag. Valgte å gå uten medisiner noen år. Nå sliter jeg veldig med uro og angst og spurte derfor legen om å begynne med medisiner igjen. Men han var redd for at angsten min skulle øke av adhd medisiner. Går på antidepressiva nå. Er det noen som har blitt bedre ang angst og uro med diverse adhd medisiner som aduvan eksempel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #55 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ja ser det var litt drøyt å nærmest oppfordre til lyving. Jeg har vel som så mange oppfattet det som at Ritalin er den kjipeste varianten fordi den er det billigste førstevalget. Syns forøvrig det blir litt feil å si ‘elsker’ om en medisin også. ‘hun elsker Ritalin’. Gir meg umiddelbar assosiasjon til at dette er et rusmiddel mer enn en medisin🙈 Anonymkode: edb5d...ef0 Det er lov å elske en medisin som gjør at hverdagen blir håndterbar, helt uten at det er snakk om noe som helst med rus. Jeg elsker min medisin, fordi jeg takler hverdagen uten at det tar livet av meg å få gjennomført det mest nødvendige. Anonymkode: c871b...407 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #56 Del Skrevet 4. januar Molly 4.5 år skrev (5 minutter siden): Jeg har prøvd ut ritalin, medikinet og wellbutrin med en del ubehag. Valgte å gå uten medisiner noen år. Nå sliter jeg veldig med uro og angst og spurte derfor legen om å begynne med medisiner igjen. Men han var redd for at angsten min skulle øke av adhd medisiner. Går på antidepressiva nå. Er det noen som har blitt bedre ang angst og uro med diverse adhd medisiner som aduvan eksempel Ja. Anonymkode: c871b...407 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #57 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja ser det var litt drøyt å nærmest oppfordre til lyving. Jeg har vel som så mange oppfattet det som at Ritalin er den kjipeste varianten fordi den er det billigste førstevalget. Syns forøvrig det blir litt feil å si ‘elsker’ om en medisin også. ‘hun elsker Ritalin’. Gir meg umiddelbar assosiasjon til at dette er et rusmiddel mer enn en medisin🙈 Anonymkode: edb5d...ef0 Jeg elsker aduvanz fordi det har gitt meg en livskvalitet som jeg ikke trodde var mulig oppnå for meg. Jeg kan plutselig holde på vennskap, jeg fungerer i forhold, og etter over 20 år i arbeidslivet har jeg endelig klart være i samme jobb i mer enn to år... Jeg våkner ikke lengre hver eneste dag å føler meg ubrukelig, jeg legger meg ikke hver dag og lurer på hvorfor i helvette jeg ikke mestrer livet slik andre klarer. Jeg føler meg endelig som ett menneske som er verdt elske. Så ja, jeg elsker advuanz, og det har absolutt ikke noe med rus å gjøre. Det er lov til å elske det som gir en god livskvalitet. Anonymkode: 37ebc...2a1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #58 Del Skrevet 6. januar bambyb82 skrev (På 3.1.2025 den 18.40): Som kvinne med adhd som har brukt både medikinet og Aduvanz kan jeg dele litt av mine erfaringer: jeg gikk til privat klinikk for behandling. De sa at basert på mine skår på tester anbefalte deg meg å prøve medikinet først. Men jeg fikk delta i avgjørelsen. De tok opp både Aduvanz og medikinet og forklarte forskjeller og hvorfor de ville jeg skulle teste denne først. . Jeg er kombinert adhd med mye konsentrasjonstrøbbel. Min ærlige oppfatning av medikinet som er det samme som Ritalin kapsel med modifisert frisetting. Er at den gjorde meg utrolig rolig, tolmodig, fokusert og litt likegyldig. Episoder som normalt ville stresset meg gikk helt fint. Men på den negative siden hadde jeg så kraftige bivirkninger når det gikk ut at jeg var delvis sykemeldt i opptrappingen. En kapsel varte fra ca 7 til 12. når denne gikk ut fikk jeg en kraftig hodepine som minnet om bihulebetennelse. Da jeg etter noen uker økte dosen ble de bare sterkere, men varte ikke lenger. Så endret kjapt til å dosere flere ganger. Tok da 3 kapsler til dagen. Dette tilsvarte 60 mg. Vekslet mellom dette og 40 mg klokken 7 og 20 mg klokken 12.30. Effekten var god. Så derfor prøvde vi flere endringer. Sett bort ifra hodepinen som kunne komme og gå til alle døgnets tider , og at jeg følte på tungpusthet når jeg prøvde å trene. Så likte jeg medikinet. Det ble umulig å kombinere denne uforutsette og plutselige hodepinen som kom såpass ofte, med det å skulle jobbe 100%. Jeg fikk bytte til Aduvanz. Første dag på 30 mg merket jeg knapt at medisin gikk inn og ut av kroppen. Ingen bivirkninger. Men selve virkningen og effekten føltes også veldig forskjellig fra den jeg var vant med fra medikinet. Den starter litt med en rush med energi, og går sakte mot fokus. Den effekten medikinet ga etter 15-20 min kom nå først etter 3 timer. Da er serum på topp for så å gradvis ned igjen. Effekt på serum Max er god, er mer påslått og våken / observant enn på medikinet. Men den indre roen er ikke der på samme måte. På medikinet kunne jeg sikkert gått å lagt meg og fått sove. Definitivt ikke på Aduvanz. Men nå når jeg har vent meg til Aduvanz vil jeg ikke tilbake. Jeg er en mer kontrollerbar versjon av meg selv. Det er lettere å fullføre oppgaver, lettere å starte på nye ting, orden og struktur er bedre og best av alt opplever jeg ingen negative bivirkninger ved hverken trening, kreativitet eller hodepine. For å holde serumnivået stabilt på det nivået der jeg fungerer best tar jeg 40 mg klokken 06.30 og 20 mg klokken 11. de fleste får kun en morgendose. Da er det lurt å sette seg inn i matvaner som forlenger halveringstiden. Dette står det litt om på pakningsvedlegget. Og jeg kan oppgi at jeg merker det selv med kortere varighet om det har blitt for mye kaffi og animalsk protein i harde treningsperioder. jeg ser for meg at kvinner med det som før het ADD foretrekker Aduvanz. Selv jeg som både er hyper, men også kan bli inaktiv i perioder foretrekker denne. Men på samme tid var det også mye bra med medikinet når en så bort ifra bivirkninger. Jeg har aldri slitt med angst og depresjoner. Jeg har hørt flere si de slapp Ritalin først i det offentlige dersom de var redd for å forsterke angst og depresjon ved alvorlige tilfeller. Da kunne de Visst fylle ut at Aduvanz var et bedre førstevalg. jeg er glad jeg har testet begge deler. Da har jeg funnet ut hvordan begge virker. Og skulle det bli mangel på Aduvanz igjen kan jeg bytte en kortere periode og vite litt om hva jeg kan forvente. Dette er mine erfaringer. Men hver kropp og opplevelse av medisin er forskjellig. Noen har også såpass sammensatte problemer med sin adhd og tilleggslidelser at de ikke opplever noe særlig hjelp av medisin, andre har godt utbytte av de. Håper du finner noe som hjelper. Jeg anbefaler deg å ta opp dette med din behandler. Legg en plan for hvordan du skal øke doser, når er det greit å endre medikament, hvilken oppfølging kan du forvente og hvor lang tid må du vente i kø for endring ved behov. Dette er spesielt viktig for de som er i behandling hos dps. Her kan du ikke bare bestille en time to dager før slik du kan hos mange private. Få avklart dine forventninger så du vet hva du har å forholde deg til. Tusen takk for utfyllende svar! AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 18.49): Du trenger ikke være bekymret, men jeg, som gikk på antidepp samtidig fikk mye psykiske bivirkninger av ritalin. Bare vær obs på at ting kan kræsje. Mine antidepressive kræsjet også med aduvanz, men på en annen måte enn med ritalin. Vet om folk dette går helt fint for, men bare vær obs på det. Jeg måtte kutte ut antidepressivene for de funket ikke sammen i det hele tatt. Gjorde meg forsåvidt ikke så mye, da aduvamz tok mye av det som antidepressivene skulle ta, som eks. angst. Anonymkode: f0561...2e5 Takk! Jeg skal spørre legen min om dette og jeg skal være obs på symptomer. Molly 4.5 år skrev (På 4.1.2025 den 18.25): Jeg har prøvd ut ritalin, medikinet og wellbutrin med en del ubehag. Valgte å gå uten medisiner noen år. Nå sliter jeg veldig med uro og angst og spurte derfor legen om å begynne med medisiner igjen. Men han var redd for at angsten min skulle øke av adhd medisiner. Går på antidepressiva nå. Er det noen som har blitt bedre ang angst og uro med diverse adhd medisiner som aduvan eksempel Takk! AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 18.29): Det er lov å elske en medisin som gjør at hverdagen blir håndterbar, helt uten at det er snakk om noe som helst med rus. Jeg elsker min medisin, fordi jeg takler hverdagen uten at det tar livet av meg å få gjennomført det mest nødvendige. Anonymkode: c871b...407 Enig i at det må være lov å elske medisiner som gjør hverdagen håndterbar. AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 20.21): Jeg elsker aduvanz fordi det har gitt meg en livskvalitet som jeg ikke trodde var mulig oppnå for meg. Jeg kan plutselig holde på vennskap, jeg fungerer i forhold, og etter over 20 år i arbeidslivet har jeg endelig klart være i samme jobb i mer enn to år... Jeg våkner ikke lengre hver eneste dag å føler meg ubrukelig, jeg legger meg ikke hver dag og lurer på hvorfor i helvette jeg ikke mestrer livet slik andre klarer. Jeg føler meg endelig som ett menneske som er verdt elske. Så ja, jeg elsker advuanz, og det har absolutt ikke noe med rus å gjøre. Det er lov til å elske det som gir en god livskvalitet. Anonymkode: 37ebc...2a1 Enig i at det må være lov å elske medisiner som gjør hverdagen håndterbar og øker livskvaliteten. Kan legge til at jeg ikke engang drikker alkohol. TS Anonymkode: 23988...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #59 Del Skrevet 6. januar Aduvanz er tatt ut av produksjon, så fremover blir det Elvanse (og generika, såklart) man i så fall får. Synes også det er utrolig at enkelte her tror statens legemiddelkostnader ikke er en budsjettpost der det prioriteres besparelser?! Anonymkode: d8c1b...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #60 Del Skrevet 6. januar Kan jo være ritalin fungerer for deg. Prøv og se. Her fikk jeg skikkelig nedtur klokka 13-14 og ritalinen var ute av systemet. Ble helt susete og rar. Aduvanz kan være litt "heavy" fordi man er på hele dagen. Nå etter et par år, så har kroppen begynt å bli vant med ritalinen og jeg har begynt å miste fokuset og motivasjonen, men jeg hyperfokuserer på helt andre ting som er mer i min interesse. Hjernen går i megakjør og fokuset er sylklart selv om motivasjonen er lav og jeg blir veldig sliten på kvelden. Anonymkode: ece66...c9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå