Gå til innhold

Gode barnebøker for 4-5 åringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min 4 år gamle sønn og jeg trenger noen boktips. Han er veldig glad i «Let og finn» bøker, der man får noen små oppgaver på hver side. Men vil gjerne at han skal bli glad i bøker med lott mer tekst, men føler han mister konsentrasjonen når vi leser bøker med litt lengre tekster. 

Har dere tips? Han er en typisk «gutte-gutt» som liker biler, dyr, Paw petrol osv. 

Anonymkode: 638de...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 4-åring liker

"Brillebjørn" masse fine bøker med forskjellige tema.

"Herman og Hedda"  min liker godt den om verdensrommet.

"Lillesøster på butikken" er desidert favorittboka siden Lillesøster er litt smårampete. Mye humor. 

"Tramp og Line" mange fine bøker å starte med om barnet ikke er så vant til å lese bøker med mye tekst. 

Typiske eventyrbøker med bilder for barn som "geitekillingen som lærte å telle" og "gullhår" og "bukkene bruse" kan også være spennende.

Mvh barnehagelærer :) 

Anonymkode: edd63...7c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev over her. Må legge til en kjempefin serie som heter 

"tut og kjør" der hver bok handler om spesifikke kjøretøy som brannbil, dumper, feiebil etc. 

jeg kjøper aldri "paw patrol" bøker og "peppa gris" bøker selv om barnet liker å se på de seriene. Disse bøkene mener jeg har litt dårlig kvalitet og ser ut som de er laget av screenshots av serien. Mye av teksten er litt kjedelig. Så dette vil i alle fall jeg styre unna for å styke lesegleden :)  Så må man kanskje starte med å lese små bøker (bøkene sin størrelse viser hvilken aldersgruppe de er ment til. Små firkantede er passelig fra 0-5 år ca og så blir de større og større etter hvert som det skal passe til større barn). Husk at det ikke er noe problem om barnet går fra lesestunden. Det kan være at man kommer lenger i boken neste dag :) og så er det fint om bøkene er tilgjengelige på stuen feks, så det er lett å invitere til lesing. 

Anonymkode: edd63...7c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysteriene i kråkeslottet barnehage synes mine var veldig morsomme på den tiden. Relaterbare problemstillinger, litt spennende og ikke så mye tekst på hver side. 
ellers så anbefaler jeg en tur på biblioteket! Da kan dere prøve mange forskjellige bøker uten å betale i dyre dommer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var hakkebakkeskogen, Kardemommeby, bøkene til Anne Cath Vestly (knerten, mormor og de åtte ungene bl.a) populære i den alderen

Anonymkode: 59c1a...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukkene bruse-bøkene er jo ofte populære. Min elsket en som heter "Kom til Lukas", den finner du sikkert på biblioteket. Handler om Lukas som har bursdag og alle gjestene som kommer dit i ulike kjøretøy. Jakob Martin Strid sine bøker (feks Den kjempestore pæra), Albert Åberg, bøkene om trollet Tambar. Støtter ellers tipset om å gå på biblioteket, og å holde seg unna de mest kommersielle bøkene. De er ofte visuelt tiltrekkende på barna, men er kjedelige.

Anonymkode: e2b55...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gruffalo bøkene er populære her. De rimer litt. Men jeg ville ha tatt en tur på biblioteket, der har de uendelig mye bøker, og noe bør fenge.

Anonymkode: 9db9c...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to barn elsket disse bøkene i den alderen og leste de om og om igjen :)

Bø og Bæ (bokserie om to sauer på nynorsk, veldig gøy)

tramp og Line

lillesøster-bøkene

Gruffalo bøkene

Vi er veldig glad i bøkene om Tambar og men de er nok for litt større barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille larven Aldrimett

Muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet...  

Gruffalo

Anonymkode: d0ba2...ab0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra bøker er blitt nevnt, men litt barnslige for en over tre år? Anbefaler Den kjempe store pæra, Tambar bøkene og Karsten og Petra 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå innom biblioteket for å finne bøker. Det et mange fine bøker. Grisungen med den rette halen, Stigetrollets hevn, De står i kø, Klemmebjørn på telttur, Surpomp er blant mine favoritter 

Anonymkode: e0cba...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange unger elsker Barnehagekrim og Dinosaurgjengen av Lars Mæhle.

Rumpemelk fra Afrika av Erlend Loe slår også godt an. 

Anonymkode: e0cba...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

atropos skrev (5 timer siden):

Mysteriene i kråkeslottet barnehage synes mine var veldig morsomme på den tiden. Relaterbare problemstillinger, litt spennende og ikke så mye tekst på hver side. 
ellers så anbefaler jeg en tur på biblioteket! Da kan dere prøve mange forskjellige bøker uten å betale i dyre dommer.

Disse og Tambar var favoritter her. Leste Tambar-bøkene om igjen og om igjen 🙈

Etter hvert var det stas med Pinnemann, Gruffalo og de andre bøkene av samme forfatter.

Anonymkode: 8cb8a...5e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine elsker musse og helium. Leste for dem fra 3-4 års alder. 

Anonymkode: 1fada...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangerrrr skrev (8 timer siden):

Mange bra bøker er blitt nevnt, men litt barnslige for en over tre år? Anbefaler Den kjempe store pæra, Tambar bøkene og Karsten og Petra 😊

Helt enig! Mye av det nevnt her passer for 1-2 åringer

Anonymkode: 59c1a...3f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dinosaurgjengen vil kanskje slå an hos ham?

Min som blir 3 i januar liker mysteriene i Kråkeslottet barnehage. Hun liker også Mamma Mø og Lillesøster. Ludde er ganske enkle bøker men hun synes de er morsomme særlig når han gjør ting feil.

Karsten og Petra er fine synes jeg men ikke så mye action kanskje. Samme med Brillebjørn :) Men de er populære her.

Det finnes noen bøker om Bjørnis, om han er interessert i brannbiler og brannmenn (noen av dem er for de minste men er et par som er litt lenger), synes de er fine.

Bjørnar må bæsje er en ganske ny bok som er litt morsom og har fine tegninger (3 bøker i 1)

Støtter forslag om biblioteket så man kan prøve litt forskjellig!

Anonymkode: 52583...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...