Gå til innhold

Hvilken strømavtale er rimeligst i prisområde N02?

Perine

Anbefalte innlegg

Jeg har denne, og ønsker tips om noen kjenner til bedre avtaler i sør-vest.  Jeg bor ikke i en kraftkommune. Forbruket varierer mellom 500 og 2000 kWh pr mnd.

Å Spotpris - Coop

Produkt spot: Gjeldende områdepris per kWh (spotpris Nord Pool) time for time pluss merverdiavgift

Fastbeløp: Kr 29 per målepunkt per måned inklusive merverdiavgift

Påslag: 3,80 øre per kWh inklusiv merverdiavgift og elsertifikater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du elbil og en smartlader kan Tibber være fordelaktig. 
Om du kun har «dumme» enheter må du bare finne det selskapet med lavest påslag

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmarkedet er et pussig marked, ved at produktet har samme pris uansett hvem en kjøper det av. Forskjellen er hvor mye strømsalgselskapene tar for å fakturere strømmen.

Noen selskaper har laget noen ekstra tjenester rundt. Det er det en egentlig betaler for.
Andre selskaper har lokketilbud, der påslaget øker mye når avtalen er over og en ikke følger med.

Vibb, som eies av Å Energi var lenge høyt oppe på Forbrukerrådets liste over landets gunstigste strømavtaler måtte endre avtalen, da de tapte 160 millioner kroner over fem år. Dvs, de beste avtalene varer gjerne ikke så lenge.

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/store-prisforskjeller-blant-stromselskapene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (7 timer siden):

Vibb, som eies av Å Energi var lenge høyt oppe på Forbrukerrådets liste over landets gunstigste strømavtaler måtte endre avtalen, da de tapte 160 millioner kroner ove

Jeg synes det er helt greit at fylkeskommune og kommune ikke bruker offentlige penger på å subsidiere enkeltes strømregning fremfor å drive med kjernevirksomhet. De skal levere gode helsetjenester, skole, barnehage og bygge veier. Ikke utkonkurrere private bedrifter med å subsidiere driften med omsorgspenger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke noe "billig" strøm i Norge. Som matbutikker, du kan spare noe få kroner på å bruke timer på å "velge". Slik blir det med monopol/kommunisme.

Anonymkode: dbbce...482

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes ikke noe "billig" strøm i Norge. Som matbutikker, du kan spare noe få kroner på å bruke timer på å "velge". Slik blir det med monopol/kommunisme.

Det vet jeg, men da søker man jo etter det minst dyre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gudbrandsdalen?

Anonymkode: 54b0f...259

Nei, den er dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (8 timer siden):

Strømmarkedet er et pussig marked, ved at produktet har samme pris uansett hvem en kjøper det av. Forskjellen er hvor mye strømsalgselskapene tar for å fakturere strømmen.

Noen selskaper har laget noen ekstra tjenester rundt. Det er det en egentlig betaler for.
Andre selskaper har lokketilbud, der påslaget øker mye når avtalen er over og en ikke følger med.

Vibb, som eies av Å Energi var lenge høyt oppe på Forbrukerrådets liste over landets gunstigste strømavtaler måtte endre avtalen, da de tapte 160 millioner kroner over fem år. Dvs, de beste avtalene varer gjerne ikke så lenge.

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/store-prisforskjeller-blant-stromselskapene/

Takk for linken 😊 Ser at min coop strømavtale ikke er så ille, men heller ikke best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (15 timer siden):

Jeg har denne, og ønsker tips om noen kjenner til bedre avtaler i sør-vest.  Jeg bor ikke i en kraftkommune. Forbruket varierer mellom 500 og 2000 kWh pr mnd.

Å Spotpris - Coop

Produkt spot: Gjeldende områdepris per kWh (spotpris Nord Pool) time for time pluss merverdiavgift

Fastbeløp: Kr 29 per målepunkt per måned inklusive merverdiavgift

Påslag: 3,80 øre per kWh inklusiv merverdiavgift og elsertifikater

Du kan ha Kraftriket eller NTE i to år og få minus i påslag og ingen månedsavgift. Etter at ett år på tilbudsstrøm hos disse blir du satt automatisk over på en dyrere avtale, så da passer du på å bytte. Sett varsel i mobilen og bytt 14 dager før avtalen på ett år går ut. 
Jærkraft skal og ha noen gode avtaler, les på sidene deres eller ring dem.

Husk å ha målernummeret klart når du ringer. Det står på fakturaer du har fått for strøm. 

Anonymkode: e9159...fa5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftriket AS er også et selskap som bruker offentlige penger på å konkurrere mot privat næringsliv og underby markedet. Strøm kjøpes av strømselskapene til markedspris og selges med påslag til forbruker. 
Hva er greia med at Narvik kommune og de andre kommunene og fylkeskommunene skal bruke penger på å subsidiere privatkunder i hele landet? Disse pengene kunne vært brukt på helse, omsorg, skoler og psykisk helsevern. Men neida, her skal man utkonkurrere private bedrifter 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i NO2 og bruker Slipper for å holde oversikt (app). Akkurat nå er Agva kraft billigst hos oss, men det endrer seg fort altså. Det som er fint med den appen er st du ser hva forskjellige ting koster i sanntid på din strømavtale (lading av bil, en dusj og en klesvask). Veldig grei app å ha 😊

IMG_3024.jpeg

IMG_3025.jpeg

Anonymkode: dd71d...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg bor også i NO2 og bruker Slipper for å holde oversikt (app). Akkurat nå er Agva kraft billigst hos oss, men det endrer seg fort altså. Det som er fint med den appen er st du ser hva forskjellige ting koster i sanntid på din strømavtale (lading av bil, en dusj og en klesvask). Veldig grei app å ha 😊

IMG_3024.jpeg

IMG_3025.jpeg

Legger til at vi byttet fra Å strøm fortige måned. Då får også utregning av forbruk både i kWt og kr hver dag med strømstøtten trukket fra. Vedlagt er forbruk i kroner for går. 

IMG_3026.jpeg

IMG_3027.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Legger til at vi byttet fra Å strøm fortige måned. Då får også utregning av forbruk både i kWt og kr hver dag med strømstøtten trukket fra. Vedlagt er forbruk i kroner for går. 

IMG_3026.jpeg

IMG_3027.jpeg

Takk for tips. Jeg må vurdere dette.  Hadde du vanlig Å spotprisavtale, eller Å spotpris - coop før dere byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (10 minutter siden):

Takk for tips. Jeg må vurdere dette.  Hadde du vanlig Å spotprisavtale, eller Å spotpris - coop før dere byttet?

Vi hadde bare vanlig Å spotprisavtale, så den er sikkert verre enn din. Skal sies at den ble mye dyrere på relativt kort tid, så vi er glad vi fant den appen og kan følge bedre med både på forbruket og de andre avtalene som finnes. Så et det bare å bytte innimellom 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi hadde bare vanlig Å spotprisavtale, så den er sikkert verre enn din. Skal sies at den ble mye dyrere på relativt kort tid, så vi er glad vi fant den appen og kan følge bedre med både på forbruket og de andre avtalene som finnes. Så et det bare å bytte innimellom 😊 

Jeg installerte Slipper-appen, men den kan ikke sammenligne min avtale fordi den mangler alternativet

Å Spotpris -Coop

Appen finner kun Å Spotpris, men uten coop-vilkårene.  Det skiller jo ganske mye på pris med eller uten coop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo, noen kommuner i Norge har billig fastpris til innbyggerne. Ergo finnes det i Norge.

Anonymkode: c5864...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (1 time siden):

Jeg installerte Slipper-appen, men den kan ikke sammenligne min avtale fordi den mangler alternativet

Å Spotpris -Coop

Appen finner kun Å Spotpris, men uten coop-vilkårene.  Det skiller jo ganske mye på pris med eller uten coop

Aaah daså. Du kan evt klikke deg inn på hver ulik avtale og sammenlikne med de tallene du har i din avtale, men da må du betale 29kr mnd i abo. på appen. Om du ikke skal bruke appen aktivt, er det vel ikke verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker fra meg (med forbehold om regnefeil)

Det er konkurranse mellom strømleverandørene.  Jeg har funnet ut at det ikke er så mye å bytte på når det gjelder spotprisavtaler. Da handler det kun om påslag og månedspriser. Det er kun disse to prisene leverandørene bestemmer over selv.

I går brukte jeg 62 kWt. Prisen er spotpris+påslag+månedspris

Påslaget jeg må betale for hver kWt er 3,8 øre.  Altså 62 x 0,0038 = 0,2356kr for døgnet i går. Hvis jeg bruker like mye strøm hvert døgn hele måneden, så blir det 62 x 31 x 0,0038= 7,30 kr.  Så kommer månedsprisen på 29 kr i tillegg. Dette blir 29/31= 0,9354 kr pr døgn for en måned med 31 dager i.

Døgnprisen på disse to er 0,2356+0,9354= 1,18kr i går.

Det jeg kan tjene på å bytte strømavtale er kun hvis jeg får redusert døgnprisen på 1 kr og 18 øre når jeg bruker 62 kWt.  Med et slikt strømforbruk snakker vi altså om en sum på opp imot 37 kr i måneden. Dette er det eneste som skiller strømleverandørene fra hverandre.  En leverandør som ikke tar betalt for å levere, vil spare meg for 36-37 kr i måneden.

Nei, påslaget og månedsprisen betyr egentlig svært lite på strømregningen. Valg av strømleverandør har ingenting å si for spotprisen og nettleia.  

Endret av Perine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...